Jump to content

44 Mag eller 30-30W til jakt?


Guest

Recommended Posts

Hei, nå har jeg bestemt meg for å kjøpe meg en bøylerifle, jeg har funnet ut av at det må bli enten en i 44 mag, eller i 30-30W. Noen her inne som har peiling på småviltjakt med disse to kalibrene? Jeg vet at de kan fint brukes til rådyr og rev, men jeg tenker mer på hare, storfugl og kanske rype en sjelden gang. Er det kjøtt igjen på ei hara etter bruk av 44 magnum? Hvordan er 30-30W i forhold til 308W som jeg tidligere har brukt?
Jeg takker for alle svar :) 
 

Link to comment
Share on other sites

30-30. Mindre rekyl, mye lettere å treffe med på 100-120m.

 

Skal du ha revolverkaliber i leveraction til hare, storfugl og rype er 357mag et mye bedre valg. 357 er også godkjent på rådyr.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Torf skrev:

30-30. Mindre rekyl, mye lettere å treffe med på 100-120m.

 

Skal du ha revolverkaliber i leveraction til hare, storfugl og rype er 357mag et mye bedre valg. 357 er også godkjent på rådyr.

Okay takk :) men vet du noe om kjøttskader? 

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, AmundJS skrev:

Okay takk :) men vet du noe om kjøttskader? 

En utfordring med 30-30 til smått matvilt, kan være kuleutvalget i fabrikkammunisjon. Kan bare huske å ha sett ekspanderende.  Hvis du lader selv, er mulighetene straks større- særlig hvis du aksepterer å ikke ha flere enn 1 patron i rørmagasinet. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, gunnarrs skrev:

Bøylerifle i 22WMR? Winchester 9422M. Men heller gått for 357 til jakt. Eller begge kal.:)

Så 357 er godt egnet for jakt? hvordan er den iforhold til 44mag på hare og storfugl?

44 magnum med helmantel? ødelegger det også for mye av hara? 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.44 kulebane sammenlignet med .357 blir jo potet vs. dartpil. Ingen er optimale, men sistnevnte har vel litt mer å gå på. .44 blir vel mer power punch på kortere hold. Men mtp kjøttødeleggelse skal man aldri kimse av grove blyklumper i laber hastighet, det ryker mer kjøtt med lette prosjektiler i høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så 30-30W finnes ikke i helmantel? hvordan er 22WMR på småvilt da? fungerer det på rev også

30-30 bruker jo .308" kuler, akkurat som 308Win, så du kan lade akkurat hva du vil. Men i rørmagasinet kan du ikke ha spisse kuler. Det fins da solids i 30-kaliber, så jeg ser ikke helt problemet. Samtidig har 30-30 moderat hastighet, så en får neppe den samme "spreng"-effekten som en får med f.eks. 6.5x55.

 

Sitat

Så 357 er godt egnet for jakt? hvordan er den iforhold til 44mag på hare og storfugl?

Det er nok liten forskjell, 44en er endel vanskeligere å skyte med pga rekylen, men i rifle vet jeg ikke om det betyr noe.

Hvor egnet pistolpatronene er på småvilt er et spørsmål om hvor nær du kommer. Jeg har skutt noen skogs- og storfugler med rifle, og den nærmeste var vel rundt 75m, og de fleste rundt 150... Skuddplassering på 150m med saktegående pistolpatroner - med tilhørende overdreven vindavdrift pga. ca hele kulebanen i transsonisk hastighet - Good Luck. Det går nok, i teorien, for spesielt interesserte. En 22WMR vil være en hel del bedre faktisk.

Jeg har faktisk skutt en hare med 357mag en gang (foreldet sak ;) ) og den klagde ikke. Ikke de som spiste den heller. Men det var vel 25m, tipper det var ei 158RN blykule som gjorde jobben.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Olesøn skrev:

.44 kulebane sammenlignet med .357 blir jo potet vs. dartpil. Ingen er optimale, men sistnevnte har vel litt mer å gå på. .44 blir vel mer power punch på kortere hold. Men mtp kjøttødeleggelse skal man aldri kimse av grove blyklumper i laber hastighet, det ryker mer kjøtt med lette prosjektiler i høy hastighet.

Så du mener at .357 er et mye bedre alternativ? men ingen av delene er særlig egnet? Jeg ser at Jaktdepotet selges 44 Rem Mag ammunisjon fra Geco med helmantel. Siden disse ikke vil ekspandere så bør vel dem fungere på hare og storfugl greit? om jeg så skulle komme nærme nok? 
Det har seg jo også slik at en Marlin 1894 i 44Mag er mye enklere å få tak i enn ei i 357, samme gjelder andre bøylerifler. Jeg ønsker ei til under 10000,- og da er neste alternativ en Henry Big Boy, men disse er ikke enkle å få tak i da alle er utsolgt. 

15 minutter siden, M67 skrev:

30-30 bruker jo .308" kuler, akkurat som 308Win, så du kan lade akkurat hva du vil. Men i rørmagasinet kan du ikke ha spisse kuler. Det fins da solids i 30-kaliber, så jeg ser ikke helt problemet. Samtidig har 30-30 moderat hastighet, så en får neppe den samme "spreng"-effekten som en får med f.eks. 6.5x55.

 

Det er nok liten forskjell, 44en er endel vanskeligere å skyte med pga rekylen, men i rifle vet jeg ikke om det betyr noe.

Hvor egnet pistolpatronene er på småvilt er et spørsmål om hvor nær du kommer. Jeg har skutt noen skogs- og storfugler med rifle, og den nærmeste var vel rundt 75m, og de fleste rundt 150... Skuddplassering på 150m med saktegående pistolpatroner - med tilhørende overdreven vindavdrift pga. ca hele kulebanen i transsonisk hastighet - Good Luck. Det går nok, i teorien, for spesielt interesserte. En 22WMR vil være en hel del bedre faktisk.

Jeg har faktisk skutt en hare med 357mag en gang (foreldet sak ;) ) og den klagde ikke. Ikke de som spiste den heller. Men det var vel 25m, tipper det var ei 158RN blykule som gjorde jobben.

 

K

Å lade ammunisjon selv blir ikke en mulighet for meg så 30-30 ser jeg at blir uaktuelt. Hittill har jeg jakta på hare med 308Win. og den fungerte veldig fint på alt fra 40-150m, rekylen der var ingen problem så jeg tror ikke det blir et problem i 44mag heller. Jeg ofte kommer 20 - 50 meter innpå storfugl når jeg er på tur, ingen problem, så å skyte storfugl på den avstanden burde vel 44 og 357 klare greit. Det jeg er mer interessert i er ødeleggelsen av kjøtt på 44mag i forhold til for eksempel 308Win.

Hvordan er 22WMR på hare og storfugl? om jeg skulle jakte med 22WMR så er det ekspanderende jeg må bruke på alt? eller fungerer helmantel fint på alt utenom rev?

Link to comment
Share on other sites

22WMR på rev gjør seg best ved hodeskudd, en hurtigekspanderende en i tinningen pleier å være nok.

På fugl er det vel greit å ha noe annet enn helmantel. (Har satt sju 22WMR blyspiss i samme anda før hu ga seg, men det sier vel mer om fjærdrakta enn kulekonstruksjonen.)

 

20-50 meter er sikkert greit nok for både 44 og 357. Jeg uttaler meg generelt her, har skutt med begge, men ikke eid noen av dem. Du spør egentlig om Ladaen er grei nok å kjøre til butikken med, og det er den jo. Men er den egnet til noe annet enn spiker? Nja...

Link to comment
Share on other sites

Her var det litt hummer & kanari, så skal gi deg fasiten B|

 

Du er bekymret for kjøttødeleggelser. 

44/357 har mye lavere hastighet enn den .308 som du har erfaring med. I tillegg er ikke prosjektilene akkurat lettekspanderende/fragmenterende.

Så skyt og vær glad. Kulebane og vindavdrift over 100m bør du ha erfaringsbasert grunnlag for å beherske.

 

22WMR, helmantel på rype, ekspanderende på "alt annet" etter behov. Gamepoint, vmax etc.

Olesøns and hadde garantert ikke skuddsikre fjær. Skuddplassering er fortsatt alfaogomega. Har aldri hørt noen skylde på pelsen selv om "elgen tok 7 blyspiss" før den la seg.....^_^

 

Så vil du ikke ha 30-30, og du ikke finner noen i 357, gå for 22WMR. Det er faktisk et morsomt lite kaliber til småvilt.

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, neon77 skrev:

Her var det litt hummer & kanari, så skal gi deg fasiten B|

 

Du er bekymret for kjøttødeleggelser. 

44/357 har mye lavere hastighet enn den .308 som du har erfaring med. I tillegg er ikke prosjektilene akkurat lettekspanderende/fragmenterende.

Så skyt og vær glad. Kulebane og vindavdrift over 100m bør du ha erfaringsbasert grunnlag for å beherske.

 

22WMR, helmantel på rype, ekspanderende på "alt annet" etter behov. Gamepoint, vmax etc.

Olesøns and hadde garantert ikke skuddsikre fjær. Skuddplassering er fortsatt alfaogomega. Har aldri hørt noen skylde på pelsen selv om "elgen tok 7 blyspiss" før den la seg.....^_^

 

Så vil du ikke ha 30-30, og du ikke finner noen i 357, gå for 22WMR. Det er faktisk et morsomt lite kaliber til småvilt.

Altså bare å glemme 44 mag? 22WMR ekspanderende ved jakt på rev mener du også at kun hodeskudd som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så du mener at .357 er et mye bedre alternativ? men ingen av delene er særlig egnet? Jeg ser at Jaktdepotet selges 44 Rem Mag ammunisjon fra Geco med helmantel. Siden disse ikke vil ekspandere så bør vel dem fungere på hare og storfugl greit? om jeg så skulle komme nærme nok? 

Marginalt flatere kulebane, begge er krumbanevåpen, med praktisk rekkevidde rundt 50m om du ikke er spesielt interessert og interessert i den type skyting, og da hadde du ikke spurt... Vi snakker jo blykuler her, med <450m/s, og de ekspanderer ikke nevneverdig i den type mål, ikke i hare, ( og ikke i katt ;) )

Slike saktegående kuler ødelegger ikke mye kjøtt, så ikke vær bekymret der, men de lager lite sjokk, eller midlertidig sårkanal, eller hva du vil kalle det. De lager lite "effekt i målet", og dyret dør jo av blodtap og blodtrykksfall og alt det der, men det er vanskelig å produsere "knall og fall", og både på storfugl og rev er det noe absolutt træl, siden du ikke finner det døde dyret du nettopp skjøt.

 

Sitat

44 og 357 til fuglejakt? Nokså uegnet om en ikke er spesiellt glad i å gjøre ting vanskelig..

Det er en grei oppsummering.

 

Sitat

Kulebane og vindavdrift over 100m bør du ha erfaringsbasert grunnlag for å beherske.

Og vel så det. Her har jeg litt erfaring med 357, og 22LR som har ca tilsvarende kulebane, det går, men en skal kunne skyte, og en skal ha trent en hel del. Og jeg vil si det gjelder allerede fra 50-75m. Med trening og oppofrelse kan en sikkert strekke seg forbi 150, men da skal det ut noen tusen skudd først.

 

Sitat

22WMR ekspanderende ved jakt på rev mener du også at kun hodeskudd som gjelder

Det er en del folk som jakter rev med 22WMR. Alle er enige om at skuddplassering er MEGET viktig for å unngå lang fluktstrekning, og problemer med å finne den igjen. Som regel gjør folk det kun i en periode...

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Marginalt flatere kulebane, begge er krumbanevåpen, med praktisk rekkevidde rundt 50m om du ikke er spesielt interessert og interessert i den type skyting, og da hadde du ikke spurt... Vi snakker jo blykuler her, med <450m/s, og de ekspanderer ikke nevneverdig i den type mål, ikke i hare, ( og ikke i katt ;) )

Slike saktegående kuler ødelegger ikke mye kjøtt, så ikke vær bekymret der, men de lager lite sjokk, eller midlertidig sårkanal, eller hva du vil kalle det. De lager lite "effekt i målet", og dyret dør jo av blodtap og blodtrykksfall og alt det der, men det er vanskelig å produsere "knall og fall", og både på storfugl og rev er det noe absolutt træl, siden du ikke finner det døde dyret du nettopp skjøt.

 

Det er en grei oppsummering.

 

Og vel så det. Her har jeg litt erfaring med 357, og 22LR som har ca tilsvarende kulebane, det går, men en skal kunne skyte, og en skal ha trent en hel del. Og jeg vil si det gjelder allerede fra 50-75m. Med trening og oppofrelse kan en sikkert strekke seg forbi 150, men da skal det ut noen tusen skudd først.

 

Det er en del folk som jakter rev med 22WMR. Alle er enige om at skuddplassering er MEGET viktig for å unngå lang fluktstrekning, og problemer med å finne den igjen. Som regel gjør folk det kun i en periode...

 

K

Yes, takk for info :) da satser jeg for 22WMR 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, AKL skrev:

Er bare litt nysgjerrig..hvordan foregår harejakt med rifle rent praktisk?

Du går egentlig bare rundt i "hareterreng" med kikkert, ser du ei hare på avstand, vel.. da tar du skuddsjansen. Ser ei hara hoppe ut og springer avgårde, vent på at den stopper og skyt. Jeg hadde en ganske fin tur på Rolvsøya nå i vinter med en Tikka T3x i 308W :)

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, AKL skrev:

Akkurat..her i de trønderske skoger ser jeg kun haren hvis jeg jeg tilfeldigvis støkker den ut fra dagleiet sitt.Og da ser jeg den ikke lenge for å si det sånn☺

Hvis du en gang skulle tenkt deg på harajakt, vurder Rolvsøya i Finnmark, det skal godt gjøres å ikke se hare ;)

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Rolvsøy hadde vært gøy☺ Er vel avides og ca null overnattingsmuligheter utover telt der?

Da jeg var der bruke vi telt, men har hørt at det skal være en åpen gamme et sted. Ellers er det noen plasser å leie om høsten. Bare du er obs på at været der ute fort kan bli ille. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble engang fortalt om rådyr og revejakt med dempet contender i 375m, som senere ble byttet til 44m løp da 44m viste seg å være bedre egnet. Mener det ble brukt hulspiss patroner med glimrende resultat på mye rart. 

 

Det er noen år siden jeg ble fortalt  om dette, og mitt inntrykk var at 44m var å foretrekke fremfor 357m som var for marginal.

 

P.s. nå har ikke jeg skutt med 44m i rifle, men jeg skøyt storviltprøva stående med min 6.5" 629 for noen år siden. Kan ikke være vanskeligere med en rifle i 44m. 

Lader en selv er det ett allsidig kaliber på fornuftige hold.Om det er egnet på fugl og hare vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt 357max i Contender har jeg alltid hatt en pervers ide om å få lagd ei supersmekker side/side dobbeltrifle i dette kaliberet til rådyrjakt.

 

357mag går veldig bra på "langhold" opp ril 200m. Har skutt endel med Colt Python 8" hunter og 10" Manurhin revolvere og 10" Contender på disse holdene. Colten, som jeg dessverre bare fikk låne, gikk vanvittig bra. 4-5cm 5-skudds grupper på 100m med 2x kikkert og fabrikkammo.

4300437_03_colt_python_hunter_w_hallibur

 

Til revolverpatroner er de Win M92 som er "rifla" Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en takedown fra Alms når de hadde dem på lager for et par år siden.

original.img.jpg

Winchester-1892-Trapper-Takedown-0e1d602

 

Link to comment
Share on other sites

.357 mag .44 mag og .30-30 Wcf er ypperlige patroner til rådyr og småvilt,kanskje de aller beste til rådyr hvertfall hvis du er opptatt av å bevare mest mulig kjøtt.Blir som 9,3x57 til elg,lav hastighet og relativt tunge kuler gir et fint hull tvers igjenom,et hull du kan stikke pekefingeren inn i ikke hele knyttneven.Samme med mindre vilt fint hull tvers i gjenom.Har aldri skutt fugl med sånne patroner med tror det går helt fint.Hornady XTP er gode kuler,men de fleste fabrikkpatroner med blyspiss er gode nok i de hastighetene.Kulebanen blir selvsagt krum men ved støkkjakt blir det som regel så korte hold at dette ikke er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Torf skrev:

Etter å ha brukt 357max i Contender har jeg alltid hatt en pervers ide om å få lagd ei supersmekker side/side dobbeltrifle i dette kaliberet til rådyrjakt.

 

357mag går veldig bra på "langhold" opp ril 200m. Har skutt endel med Colt Python 8" hunter og 10" Manurhin revolvere og 10" Contender på disse holdene. Colten, som jeg dessverre bare fikk låne, gikk vanvittig bra. 4-5cm 5-skudds grupper på 100m med 2x kikkert og fabrikkammo.

4300437_03_colt_python_hunter_w_hallibur

 

Til revolverpatroner er de Win M92 som er "rifla" Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en takedown fra Alms når de hadde dem på lager for et par år siden.

original.img.jpg

Winchester-1892-Trapper-Takedown-0e1d602

 

Oioi, den børsa så lekker ut i takedown versjon. men jeg tror at jeg likevel går for en Henry i 22WMR. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...