Jump to content

Ettersøk og lys


Sjur Dale

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

men i mange av kommunene her blir det av kommunene gitt tillatelse om bruk av lys og kjøttet går til jeger/jaktlag .

 

Stussa litt på dette utsagnet,,

Er det slik at lokal viltmyndighet gjer tillatelse til lysbruk under ordinære ettersøk?

Altså ettersøk i regi av jaktlag og den ettersøksekvipasje / ring som jaktlaget har avtale med?

 

I såfall trur eg dei tolkar lovverket nokså fritt..

Link to comment
Share on other sites

Korleis praktiserer dei same kommunane når det gjeld offentlege ettersøk, altså søk der jaktlaget har gitt opp?

Vert slike søk overtatt av det offentlege, og kven gjer jobben på vegne av kommunen?

 

Ev. kva fullmakter får ekvipasjane som utfører desse ettersøka?

Link to comment
Share on other sites

Ja, lovverket blir nok praktisert ulikt fra kommune til kommune...noen, herunder hos politiet, er mer fornuftige enn i andre deler av landet. Kjører du pickup på jakt, godtar også politiet her at du har rifla liggende ellers lett tilgjengelig i baksetet, og ikke trenger å binde denne fast bak på tilhengerfestet.... Mange steder brukes det sunn fornuft.

 

Ettersøksordning hvor de som går ettersøk i regi av det offentlige/ gjennom ekvipasje tilknyttet det offentlige tillates å benytte lys, fungerer bra.

 

Siden absolutt alt skal problematiseres i denne tråden, kan en jo da stille spørsmål ved om ikke dette er konkurransevridende overfor tilbydere av "private ettersøkstjenester" som må drive ettersøk i stummende mørke... :winke1:

 

det eneste en oppnår ved å ta dette opp med DN er at det blir satt fokus på tolkningen rundt forbi - og det blir trolig ikke til dyrets fordel...

 

If it ain't broke - don't fix it...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Slik jeg tolker forslaget, skal enhver kunne drive ettersøk (med eller uten hund) på skutt hjortevilt med lys. Bruker en lys, skal dette rapporteres til kommunen...

 

Dette med bevisbyrden virker litt søkt....

 

Tror det hadde vært bedre hvis "sertifiserte" ettersøksekvipasjer fikk lov å bruke lys.

 

Litt av poenget med ettersøksordningen er at ettersøksjeger/ den med hunden har taushetsplikt - i alle fall der jeg jakter. Er ikke alle, spesielt ikke en del av de eldre, som ønsker å bli navngitt på bygda for ettersøk etc. Slik det skisseres, kan terskelen for å tilkalle ettersøkshund m/ lysbruk bli større. Dette gagner ikke viltet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lurer på en liten sak;

Påskutt dyr, litt blod i starten av sporet-siden ingenting, spores med godkjent hund men har dratt avgårde oppover i terrenget i god fart og inn i naboterreng, annen ekvipasje kommer til (Storvaldet har avtale med denne), følger et stykke fra skuddplass, kontakter viltnemnd og dyret blir i samråd med de "friskmeldt".

 

Om en som jeger er uenig i denne avgjørelsen, har en fremdeles forfølgelsesrett?

Link to comment
Share on other sites

...Skal eg ringja kommunen med spørsmål om løyve til lys?

Det svaret eg då vil få er:

Søket går då over til å bli eit kommunalt søk og jeger må betala kr 50 per kg for å behalda kjøtet om vedkommande ønskjer det.

Ønskjer ikkje jeger kjøtet, blir dette kommunen sin eigedom og eg er ansvarleg for å ta vare på kjøtet.

Er dette vanlig praksis hos dere? Det har jeg aldri vært borti hos oss at jegeren må betale kjøttavgift...?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det svaret eg då vil få er:

Søket går då over til å bli eit kommunalt søk og jeger må betala kr 50 per kg for å behalda kjøtet om vedkommande ønskjer det.

.

Dersom slike ordninger innføres. Er jeg redd det går ut over det skadete viltet. Mange vil aldri melde fra om, eller ønske ettersøk fra komunale ekvipasjer. Dette tar jeg sterkt avstand fra.

 

Lys på ettersøk, kan være posetivt. Men det å gå lange ettersøk med lykt vil jeg ikke gjøre.

Link to comment
Share on other sites

.. og det kan kommunen bare bestemme? Jeg synes det er drøyt at kommunen skal sko seg på andres ulykke ved å kreve ekstra betaling dersom de finner dyret.

 

Jeg forstår det slik at kommunen tar seg betalt kun dersom de overtar ettersøket innenfor tiden hvor jegerens ettersøksplikt og rett pågår, - altså aktuelle jaktdag og påfølgende dag. Eksempel: Et jaktlag fra Bergen reiser til Solund i Sogn for å jakte hjort. Søndag ettermiddag skadeskyter de et dyr. Dyret blir ikke funnet med medbrakt godkjent ettersøksekvipasje. Jaktlaget må returnere til Bergen samme kveld. Alle skal på jobb dagen derpå. Etter avtale med jaktleder overtar kommunen ettersøket. Jeg synes ikke det er urimelig at kommunen tar seg betalt for dette.

Link to comment
Share on other sites

"Chiefen.v-2

Vi er jo langt unna tema nåda, menmen;"

 

Og ennå lengre unna tema:

 

De fleste dyr som ikke blir funnet - har jeg inntrykk av blir friskmeldt.

Selv om jegeren er 100% sikker på at dyret ble truffet.

 

:roll::roll::roll::roll:

 

Selv så tror jeg at de fleste dyr som blir truffet - vil avgå med døden pga. skaden de blir påført.

Det vil også gi feil statistikk - vedr. felling.

Link to comment
Share on other sites

Blir som med å skyte feil dyr det :? :

 

Det blir liksom litt feil å få samme størrelse på boten for å skyte feil dyr - og melde fra.

Som den som utøver ulovlig jakt.

Da blir lysten til å være lovlydig liten.

 

Forøvrig så registrerer jeg at noen kommuner vil ha innsendt ettersøksavtalene for de enkelte vald.

Uten at det blir fulgt opp.

 

Så de ettersøkshundene er nok ikke så viktige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man kan selvsagt ha "gammelt syn" (gratis/egeninteresse) på dette.

 

Men synes det er bra at man løfter dette på dagens nivå.

 

Alt hva vi gjør pr. idag - regnes i kroner.

 

Skal ettersøksarbeid være gratis?

Skal den som skadeskyter - og er årsak til oppfølgingstiltak - gå kostnadsfritt ut av det?

 

 

Med dette mener jeg at dere som står til disposisjon døgnet rundt - skal ha bedre betalt enn hva tilfellet er pr. idag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at jaktlaget bør betale en sum for et ettersøk..

 

Så er det opp til hvert jaktlag om det er jegeren eller laget som skla betale..

 

Er det rådyrjakt og alene så er vel jegene stort sett alene om disse kostnadene..

 

 

Jeg betaler for mine (har feler terreng) ettersøksavtaler, inklusiv 2 utrykninger.

Jeg forventer ikke at noen skal "jobbe" for meg gratis...

Link to comment
Share on other sites

De som har avtale med sporhundsentralen hos oss betaler 90 kroner pr. løyve i abbonementsordning. Er uhellet ute så får de all den hjelp de trenger - og skal selvsagt ikke betale noe utover det.

Vi som ekvipasjer sender regning inn til sporhundsentralen og får regulativ lønn derfra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

"NJFF foreslår derfor at varsling før bruk av kunstig lys ved ettersøk av påskutt hjortevilt rettes mot jaktrettshaver og kommune.

 

Tror ikke vilforvalter eller nemnd kommer til å ha noen beredskap for mottak av slik varsling nattestid. Jaktrettshaver er svært ofte jegeren selv, så da forstår jeg ikke vitsen med en en slik varslingsplikt.

 

Hva om ikke kommune svarer? Hva gjør du da?

Link to comment
Share on other sites

Sjur Dale. Sogndal Ettersøkslag er ikke kommunen v/ viltnemnd eller viltforvalter. S.E. og de fleste andre ettersøkslag har kun en arbeidsavtale med kommunen.

 

Praksis etter ny forskrift: Jeg definerer jaktrettshaver som det å være rettighetshaver til jakten, - delegert rett fra grunneiger/grunneigerlag. I praksis er ofte dette jegeren selv.

 

Eksempel: Jeg har har kjøp retten til å felle 7 hjort i et kommunalt hjortevald. Jeg har godkjent ettersøkshund lett tilgjengelig. NB! Ikke avtale med det lokale ettersøkslaget. Jeg skadeskyter en hjort etter mørkets frembrudd. Jeg ønsker å bruke lys for å se om dyret ligger i nærområdet, og så bruke lys under et eventuelt ettersøk med hund. Hvem skal varsles før lys brukes?

Link to comment
Share on other sites

Noe av mitt poeng er at NJFF sitt forslag blir et "spill for galleriet". Dersom dette med bruk av lys til ettersøk skal underlegges en hvis form for kontroll må denne varslingen etableres som en varslingsplikt, og ikke et bør. Om ikke er det vel like greit å overlate dette til den enkelte jeger.

 

Så det store spørsmålet: Hva gjør jegeren dersom han ikke oppnår kontakt med jaktrettshaver og/eller kommunen? Det kan jo hende at dette er midt i svarteste natten. Folk flest, også representantene fra vilforvaltningen, ligger og sover. Skal vi forvente at de svarer på telefon, eller holder det med å sende en SMS?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...