Jump to content

Kniv nummer 1


Ega84

Recommended Posts

Hei. 

Har den siste tiden lest med stor iver på forumet og siklet på alle de flotte knivene.  

Lært masse har jeg også. 

Tenkte at det var like greit å hive seg ut i det, og ta lærdom underveis. Bestilte alt  fra Morten Håkonsen og startet opp rett før helgen. 

Her er da resultatet. Min første selvlagde brukskniv som skal få kjørt seg på hjortejakten:-) 

 

 

Ønsker gjerne ærlige tilbakemelding på hva dere synes? Slik at jeg kan forbedre meg til neste kniv. 

 

Det mest utfordrende var å få tilpasset overgangen mellom skaft og knivblad, samt få dette fint. 

 

Knivblad fra Morten Håkonsen. 

Valnøtt beiset med herdins motebrun og oljet med junkers.  

 

-Eivind-

965E7FAB-0D60-408F-9605-90DA850F48AF.jpeg

Edited by Ega84
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg lager ikke selv, men liker gode funksjonelle kniver og den der ser fin ut. Liker den vinkelen, (lille bøyen) mellom blad og skaft - Bladlengde 7cm? For egen del foredrar jeg vel litt lengre blad 10-12 cm til Hjortjakt.

 

Fint jobbet.

La oss se sliren også.

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, haretex skrev:

Ser fint ut det. Bare å kjøre på med slire da :)

 

Takk:-)

Ja planen er starte på den imorgen kveld. 

Tenkte å bruke sliretråden din som oppskrift👍

 

Kjenner jeg beveger meg ut på virkelig ukjent territorie med sliren, så får ta det pent og pyntelig og ta meg god tid. 

 

Lurer på en ting ang sliren; Hvor lang tid har man på sying, forming, glatting etc etter skinnet har vært i vannbadet? Kan man feks gjøre litt en kveld, for så å bløte skinnet igjen, og fortsette en annen kveld? 

Eller er det best å sette av tid til å gjøre all sying, forming etc i en omgang? 

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, bobby skrev:

Jeg lager ikke selv, men liker gode funksjonelle kniver og den der ser fin ut. Liker den vinkelen, (lille bøyen) mellom blad og skaft - Bladlengde 7cm? For egen del foredrar jeg vel litt lengre blad 10-12 cm til Hjortjakt.

 

Fint jobbet.

La oss se sliren også.

Hei. 

Mange takk! 

Var litt usikker på om bøyen ble litt i overkant stor, men ser ut som det vil fungere fint. 

Bladet er faktisk ca 10cm. 

 

Sliren påbegynnes strak😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ega84........Hva legger du i uttrykket "kniven skal få kjørt seg på hjortejakten"??

Jeg ser at de andre i innleggene over her vektlegger utseende framfor funksjonalitet , sett ut fra mitt ståsted.

Hadde vært fint om du kunne utdype litt mer, så skal du få ærlige tilbakemeldinger herfra.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Castor skrev:

Ega84........Hva legger du i uttrykket "kniven skal få kjørt seg på hjortejakten"??

Jeg ser at de andre i innleggene over her vektlegger utseende framfor funksjonalitet , sett ut fra mitt ståsted.

Hadde vært fint om du kunne utdype litt mer, så skal du få ærlige tilbakemeldinger herfra.

 

Hei. 

Tanken bak uttrykket er dette skal være en brukskniv som blant annet skal brukes på jakt. Altså, den skal brukes til alt jakten innebærer. 

Vil derfor sette stor pris på tilbakemelding på det funksjonelle. 

 

Mtp at knivmaking er helt nytt for meg, vil jeg sette like stor pris på estetiske tilbakemeldinger. Jeg har jo i planleggingen og underveis også lagt vekt at kniven skal se fin ut mtp form og finish.

 

Knivmaking gav skikkelig mersmak. Så flere kniver skal lages, hvor kanskje estetikk prioriteres foran funkjon. 

 

Ærlige tilbakemeldinger liker jeg👍 

Er jo helt nytt for meg dette, så ønsker å lære meg mest mulig! 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Jeffery skrev:

Fine linjer. Ser harmonisk ut. Ser for meg ut som en kniv i "Voldbakken-tradisjon".

Voldbakken- tradisjon! Du mener vel vanlig norsk tollekniv tradisjon, fra modrene tid. (Ser bort fra ende og begynnelse). Dette illuderer formen av en ørret og har vært den mest brukte formen i Norge og tildels Norden.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Ega84 skrev:

Hvor lang tid har man på sying, forming, glatting etc etter skinnet har vært i vannbadet? Kan man feks gjøre litt en kveld, for så å bløte skinnet igjen, og fortsette en annen kveld? 

Ja, læret kan bløtes så ofte du vil. Ikke noe problem å ta litt nå og vente til neste år om så er med å ta resten.

Link to comment
Share on other sites

TS. Slike kniver liker jeg. Enkel, pen og funksjonell. Selv om jeg personlig foretrekker noe buttere blad, til mitt "all round" bruk.

 

Noen er så opptatt av det estetiske, at de glemmer viktigere "ting", som bl.a. sprekker i sammenføyningene, eks. blad skaft. Bakteriebombe!

 

Slike skaft er også enkle å lage funksjonelle slirer til, uten hemper, knapper og stropper, som for min del er en uting. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Geco5 skrev:

Voldbakken- tradisjon! Du mener vel vanlig norsk tollekniv tradisjon, fra modrene tid. (Ser bort fra ende og begynnelse). Dette illuderer formen av en ørret og har vært den mest brukte formen i Norge og tildels Norden.

 

For så vidt, men den moderate moderniseringa av den tradisjonelle norske tollekniven som dukket opp for ca. 40(?) år siden har lett for å knyttes til Aasmund Voldbakken. Han var neppe alene om dette, sikkert heller ikke den første, men det er nå en gang slik at det gjerne er hans navn det kobles til.

 

Uansett er det gjerne enkle og funksjonelle kniver med gode allround-egenskaper. Akkurat som mange av de enda mer tradisjonelle tolleknivene. Egentlig var det vel formspråket, mer enn egenskapene som fikk en mild modernisering.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Jeffery skrev:

For så vidt, men den moderate moderniseringa av den tradisjonelle norske tollekniven som dukket opp for ca. 40(?) år siden har lett for å knyttes til Aasmund Voldbakken.

Tja.... jeg har da bilder av kniver, som er både 100 og 150 år (fra boka til Olav H. Wåle), som har formen som en ørret. Og det finnes sikkert eldre også. Selv vikingene hadde oftest oval form, på sine brukskniver. Så dette har nok pågått i mange år, selv om de gamle stasknivene kunne ha mange rare skaft. Men de var til pynt, for "karfolket".

 

Overtok også en fabrikk produsert kniv (Geilo), etter min far, med horn og lær i skaftet. Den er fra 40-tallet. Samme skaftform, som en ørret. Og jeg har opp i mellom årene, sett mange gamle brukskniver på bygda, på gamle hytter, o.l. som har samme form. Det er også en form som samene i Norden, har brukt på mange av sine kortere brukskniver - trolig i tusen/tusener år.

 

Vet ikke helt hva du mener med "moderate moderniseringa" og "mild modernisering". Men vil gjette på, at det dreier seg om detaljer, som har liten betydning for hovedform på skaft og hva hånda holder i.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å sette fingeren på bestemte detaljer for min del, men Voldbakken er nå en gang tilskrevet en egen "retning" innen norsk tolleknivtradisjon. Det er ikke et uttrykk jeg har funnet på. Jeg ser ganske tydelig hvilke kniver som lener seg på denne tradisjonen, men jeg klarer ikke å beskrive hvorfor. Det er som sagt små detaljer i forhold til de enda mer tradisjonelle knivene. Ørretfasongen er ganske riktig mye eldre, og siden den fungerer godt, så er det jo naturlig at denne er beholdt også av Voldbakken og de som tilhører den tradisjonen.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

På en kniv til jaktbruk, hvor det fort blir våte hender av regn, søle, blod, og snørr, ville jeg så absolutt hatt et minimalt fingervern. Fint fargespill i skaftet!

Ja det er et godt poeng!

Det skal jeg ta med meg til neste jaktkniv. 

 

Ble veldig fornøyd med fargespillet i skaftet. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Geco5 skrev:

TS. Slike kniver liker jeg. Enkel, pen og funksjonell. Selv om jeg personlig foretrekker noe buttere blad, til mitt "all round" bruk.

 

Noen er så opptatt av det estetiske, at de glemmer viktigere "ting", som bl.a. sprekker i sammenføyningene, eks. blad skaft. Bakteriebombe!

 

Slike skaft er også enkle å lage funksjonelle slirer til, uten hemper, knapper og stropper, som for min del er en uting. 

 

Overgangen mellom knivblad og skaft var nok det mest utfordrende for meg. Jeg var nøye med å tette alle sprekker mtp oppsamling av bakterier som du nevner. 

Men finish i dette området har jeg stort forbedringspotensiale på til neste kniv. 

 

Edited by Ega84
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Da har jeg startet arbeidet med sliren.  

Gruet meg litt til dette, men syntes at det gikk veldig bra. Møtte egentlig ikke på noen store utfordringer! 

 

For å være den første sliren jeg har laget, så må jeg si at jeg er veldig fornøyd med resultatet😊 

Høvlingen av kantene var utfordrende, da jeg var usikker på hvor mye som skulle fjernes. Jeg tror jeg har høvlet litt lite. Som dere ser er det kanskje litt vel stor glipe i sømmen. Sydde 3 mm inn fra lærkanten. 

Hva tenker dere her? 

 

Mange takk til Haretex og oppskriften på slirelaging. Den var til stor hjelp. 

Kanskje ikke helt innafor å «stjele» designet ditt Haretex😬 Men var litt stresset en periode der, så fant ut at det beste var å følge sin oppskrift til punkt og prikke! 

 

Nå gjenstår det farging og litt arbeid med hempen. 

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger! 

 

 

0712E10E-8E0B-4EE1-ABB7-E3A88E28843C.jpeg

26E8F319-1207-4AE0-9228-3531BED206FF.jpeg

AC3494BA-3ECE-4567-A13C-8992E979FD57.jpeg

Link to comment
Share on other sites

God kveld! 

Sliren endelig helt ferdig😊

Dette var skikkelig gøy. Sist gang jeg brukte nål og trå må ha vært på barneskolen, så her snakker vi bratt læringskurve!

 

Er jeg på rett spor? 

Eller er det ting jeg bør tenke på/endre til neste slire? 

 

Kniven sitter fantastisk bra i sliren, og får det velkjente «klikket» når kniven føres inn. 

 

 

CC1BD51C-2B96-49B8-9C41-FCB18F70DB2E.jpeg

2302FF51-215E-444F-B4E3-4BF074380DDA.jpeg

FBF5ECED-D735-46E8-8C6F-9963A0970B0D.jpeg

44C7D3F7-64E9-46C5-9E80-90C62B4D28D0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Starter snart opp arbeidet med kniv og slire #2👍 

I den forbindelse så tenkte jeg å feste hempen med en lærknapp. Jeg har bestilt lærknapper og lisse av kenguruskinn til dette. 

Lurer på om noen har en fremgangsmåte for å feste dette? (Har søkt på forumet her uten hell). 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann. 

Da er jeg ferdig med kniv og slire #2. 

 

Skaft av valbjørk og ibenholt, tinnsølv innlegg. Blad av Morten Håkonsen. 

 

Brukte ganske mye lengre tid på denne kontra kniv #1. Tok denne gangen i bruk båndsag og båndsliper. Det var magisk😀

 

For en kjekk hobby dette er:-)

 

 

2FA0CA16-47B1-4F8A-8003-3A1650483006.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På 20.4.2018 den 21.58, Hermansen skrev:

Går fremover :)
Hvordan ser sømmen ut på denne kontra den første? 

 

Ja det går fremover:-) 

Sømmen ble veldig lik som den første! 

Så har fortsatt forbedringspotensiale her mtp å få sømmen tettere. Mulig jeg må prøve å høvle litt mer i kantene på neste slire. 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Ega84 skrev:

 

Ja det går fremover:-) 

Sømmen ble veldig lik som den første! 

Så har fortsatt forbedringspotensiale her mtp å få sømmen tettere. Mulig jeg må prøve å høvle litt mer i kantene på neste slire. 

 

 

Er jo det som er moro når man ser ting går fremover :) 
Er ikke sikkert du trenger å høvle, men prøv å ikke stikk så dypt i læret, ser ut som du har stukket nesten i "bunn" her, da får man slik søm veldig fort.

Link to comment
Share on other sites

På 23.4.2018 den 9.16, Hermansen skrev:

 

Er jo det som er moro når man ser ting går fremover :) 
Er ikke sikkert du trenger å høvle, men prøv å ikke stikk så dypt i læret, ser ut som du har stukket nesten i "bunn" her, da får man slik søm veldig fort.

Du sier noe der! 

Det skal jeg prøve neste gang, godt tips👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. 

Blitt to nye kniver den siste tiden!  

 

På de to første bildene er en barnekniv til min sønn på 4 år! Han elsker å spikke, så ble veldig fornøyd med den😊

Valbjørk, ibenholt og tinnsølv. Barneblad fra Morten Håkonsen. Fingervern. 

 

På de to siste bildene er en kniv jeg har laget til fruen! 

Stabilisert surnet valbjørk, farget elghorn (fra Haretex), tinnsølv og vulkanfiber. 

Knivblad fra Morten Håkonsen. 

Det ble noe dårlig tilpasning mellom frontholken og vulkanfiberen. Skjønner ikke helt hvordan, men noe har skjedd når kniven har stått i press! 

Jaja, kan bare bli bedre neste gang😊

4A22A930-9F2B-4AAC-AE74-E36D993F1A33.jpeg

15682F4F-CB3E-4245-90B8-424F32F9E3D0.jpeg

C2BF60AC-07C7-4891-9EAC-4A1F2AA584A1.jpeg

1C708CBD-0A15-4DDC-8BF1-D12B5C8EAEC2.jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vel egentlig du har hatt draget på det fra starten. Selvfølgelig vanskelig å vurdere utførelse og detaljer veldig godt ut fra et bilde, men linjene var da i hvert fall på plass allerede på den første. Og de sier ofte noen om egenskapene også.

Link to comment
Share on other sites

Ja føler det har gått ganske bra fra starten av. Men ser nå, spesielt på den siste kniven, at jeg har fått til en mye bedre tilpasning av knivbladet til frontholken. Dette har nok litt med at jeg «tar» meg bedre tid til å få det bra. Men kanskje mest at jeg denne gangen festet bladet til frontholken før dette igjen ble festet til resten av skaftet. 

 

Har på denne kniven også tatt i bruk CCL porefyller og olje kittet samt flanellskive/polervoks. Dette har gjort underverker på sluttresultatet👍

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei. 

Da er jeg ferdig med kniv #5😊

 

Skaft: California Buckeye Burl og farget elghorn. Mellomlegg av tinnsølv og vulkanfiber. 

Knivblad: damask 7,5 cm fra Morten Håkonsen. 

 

 

 

450A41AE-1858-41E8-9F3F-EB31EA7C0FDE.jpeg

 

 

46AE164D-3C18-45F2-AEFD-41CDC0500CB4.jpeg

Edited by Ega84
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sømmen og lærarbeidet går den riktig veien, men jeg syns spesielt på de to siste knivene at skaftet har litt rufsete linjeføring.
Det ville blitt mye penere om du ikke hadde så stor avstand mellom knivbladet og skaftet øverst. (se bildet) jeg ville ha fjernet alt over den røde streken.
På den neste er avstanden lik oppe og nede ser det ut som. Det blir penere om man har 1 mm mer avstand nede enn oppe syns jeg :)
 

fff.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...