Jump to content

.22 - antall knepp opp fra 15m til 100m


Studbaker5

Recommended Posts

  • 1 year later...

Håper det er ok om jeg spør om noe i samme gaten. Min .22 med 42 cm løp,er inn skutt på 100 meter. Hvor mange knepp nedover ca på 50 meter. Kikkerten er faktisk 1/8 moa pr 100 yards. Ammo er cci Standard med utgangshastighet på 326 m/s eller 1070 fps.  Finnes det tabeller for slikt? Og vil det være store forskjeller med HP og 1050 fps? Og ja,skal skyte inn med jaktammo når det nærmer seg. Konsentrerer meg om å bli en best mulig skytter før jeg forsøker meg på levende vilt. Skal være med på introjakt, men det er med hagle. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, amatør skrev:

Bueminutter  (MOA) er en vinkel, og ikke en lengdeenhet. Dvs at 1/8MOA er det samme på alle avstander.

Ok. Vet ikke helt hvor jeg fikk MOA fra i denne sammenheng. På luftgeværets kikkert står det 1/4 100 yrd, på salongen 1/8 100 yrd. Det har vel betydning for antall knepp? Har desverre ingen jeg kjenner godt som er skyttere. Å har litt vanskelig for å forstyrre folk som selv er å trener eller skyter opp. Men lære må jeg. 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, amatør skrev:

Det er en forenkling amerikanerene bruker, 1 tomme på 100 yards, er ca ett buemunutt.

 

 

Har jeg forstått det rett da,at 1/8 gir dobbelt så mange klikk som 1/4 på 100 yards som tilsvarer 106 eller 109 meter eller noe i den duren?

Ca hvor mange klikk må jeg ned for å treffe på 50 meter? Vanskelig å prøve seg fram siden jeg kun vet om 100 meter baner for rifle. 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, amatør skrev:

Du husket at sifferet 4 var med, men ikke hvor det skulle være.

🤔Bra at jeg skrev ''ca'' forran😆

 

Skjønner ikke hvorfor ''Kosmiske'' krefter ikke kan rydde opp i dette rotet med inches, tommer, fot, yards, mails, grains, pund, galon og andre for meg rare måleenheter.

Det fungerer jo så smertefritt for meg med mm, cm, m, km, mil, gram, kilo, tonn, liter osv osv...

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Jegerbombom skrev:

Det fungerer jo så smertefritt for meg med mm, cm, m, km, mil, gram, kilo, tonn, liter osv osv...

Akkurat like smertefritt som det fungerer for kanera  med inches, quarts, pounds osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...