Jump to content

Pcp rifle til jakt


Daywalker

Recommended Posts

De fleste pcp rifler vil ha nok kraft til jakt.

 

Er jo endel alternativer blandt BSA, AirArms, Falcon, osv.

 

Hvilket prisnivå hadde du tenkt deg?

 

Fra den rimelige Discovery eller Bam 50 til Daystate og Theoben er det ganske mye å velge i...

 

Har selv hatt 2 FX rifler og presisjonen er upåklagelig og det er også nok kraft, er heller ikke vanskelig å hente ut mer kraft..

 

Ellers er jo AirArms meget bra..

 

Ta en telefon runde til rodan.no , becotrading.no , jaktdepotet.no , børselars og hør hva de har/kan skaffe.

 

Ellers kan det være noe brukt å finne på airgunworld.org , du vil også få svar på det meste der..

Link to comment
Share on other sites

Trenger hjelp til å finne ei 5.5mm rifle som har kraft og presisjon nok til å kunne brukes på jakt. Jakta skal foregå i Danmark og det er hovedsakelig duer og skjærer det skal jaktes på. Har kikket litt på fx,men kunne gjerne hatt et alternativ eller to å velge mellom...

 

Hviiken prisklasse tenker du på??

 

Her er en jeg ikke hadde stusset et sekund på viss jeg var ute etter luftvåpen til jakt, Theoben Rapid i cal .25, http://www.airgunworld.org/forum/viewto ... f=21&t=517

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Vet ikke helt hvilken pris klasse jeg har tenkt på. Må ha noe som er greit når man først skal handle. Med kikkert og pumpe havner man vel fort på 10++. Det er vel som med alt annen at kvalitet koster,men man får også som kjent hva man betaler for... Får kikke litt på nett når jeg får tilgang på pc igjen og ikke bare nett pr telefon....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om du skal jakte due med luft, vil jeg anbefale en PCP (trykkluftbørse) i .25 cal. Og gjerne 40 til 70 ftlbs i effekt. Så en Theoben Rapid er akkurat det du trenger! Til due kan .22 cal luft bli noe spett, så kjøp deg ei børse i .25 cal!

Til skjære derimot, holder .22 cal i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Hva med helt vanlige luftgevær (men ikke i Norge, til jakt)...:

 

http://www.pyramydair.com/cgi-bin/model ... el_id=1501

 

Kjenner egentlig ikke til den, Diana er nå Diana da.... De pleier ikke å være så gale; men hastighet og kraft på denne er skremmende, når jeg sammenlikner med guttedagenes gamle Diana Mod 23..... :shock:

 

Trådstarter spør om 5,5mm rifle,,,, det er IKKE det du linker til :roll:

Samtidig skriver du og "Kjenner egentlig ikke til den" rifla....

 

Hva har du bidratt med da :?:

Link to comment
Share on other sites

Trenger hjelp til å finne ei 5.5mm rifle som har kraft og presisjon nok til å kunne brukes på jakt. Jakta skal foregå i Danmark og det er hovedsakelig duer og skjærer det skal jaktes på. Har kikket litt på fx,men kunne gjerne hatt et alternativ eller to å velge mellom...

 

Her er det kanskje greit å begynne i riktig ende....

 

Har du skutt mye med luft? hvor flink er du på avstandsbedømning? Er du en habil skytter?

 

Jeg ser det skrives mye i tråden her om .25, kankje en skal vente "litt" med det?

.25 i luftsammenheng er relativt spesialisert, kort oppsumert kan en si at .25 i lave hastigheter(20grn i 180m/s) fungerer helt perfekt ut til relativt korte avstander, typ 25 meter.

 

Når effekten økes (30grn i 280m/s) begynner ting å bli litt vrient å håndtere, i tillegg bråker det helt forferdelig uten lyddemper (tar jeg ikke helt feil, så er innehav av lyddemper i Danmark ikke uproblematisk)

 

Jeg ser enkelte ta til orde for å kompansere dårlig skudd plassering med høy annslagsenergi, dette er så galt som det kan bli.

 

Om du i det hele tatt skal løsne et skudd mot vilt som er akktuelt å skyte med luftgevær, så er det bare en ting som teller: din egen evne til å plassere skuddet akkurat der det skal sitte, i hodet!

 

Om du ikker er sikker på at du greier dette så er det enkelt, IKKE trekk av.

 

Britene gjør majoriteten av jakta si med børser som gjør 12ftlb, ha dette i bakhodet.

 

Mitt råd, kjøp den luftbørsa du skyter best med, her er det kanskje greit å få "sett litt med fingrene" først, å kjøpe luftgevær basert på tekniske spesifikasjoner er ganske sjanseløst.

 

Si ifra om du er i Oslo noen gang.

Link to comment
Share on other sites

Her må man skille mellom pcp og fjærvåpen, pcp kan man snart dra så langt man ønsker i kulevekt, da disse ikke har den skrudde rekylen til fjærvåpen, samt ofte betydligt mere kraft.

 

Jeg har en Diana 48 i 5.5mm (350 5.5 er nokså lik bare med underspenner i steden for sidespenner, og det er en fordel om du er links). Med denne har jeg fått invitasjon til danmark for å jakte kråkeunger. (den er ikke å spøke med).

 

Pcp rifler kan bruke betydligt tyngre kuler, og det gjør virklig vei i vellinga, personlig så har jeg sett på Theoben og FX og vurdert at disse er mer enn saftige nok. 25 kaliber er ikke dumt til jakt, da det slår enda tyngre. Men dette er en avveining i forhold til våpenets kraft og bruk. Kansje en Theoben rifle med gas ram teknikk er en god middelvei for deg. For ett er sikkert, pcp er dyrt på alle måter om man ikke virklig er inne på bruk av luftvåpen.

 

Fjær og gasram våpen gir en betydlig lavere og ikke minst enklere hverdag om det er snakk om ett våpen som kun skal brukes sporadisk. Theoben gasram i kraftigste konfigurasjon i 5.5mm var det eneste alternativet til mitt valg av Diana 48 i 5.5mm, men ville koste meg litt for mye i forhold til bruken min. Longrange har vel faktisk ett slikt, og kan vel si noen ord om hvordan han liker det.

 

Med all bruk av relavtivt svake kaliber, eller tunge kuler i lav hastighet (type alt fra 5.5mm luft via 22lr til 458 socom), så kreves det god avtandsbedømmelse, og godt trenet skytter. Dette da typiske skudd er uten støtte og med svært liten tid på seg til å skyte (men gøy er det da).

Link to comment
Share on other sites

Bare til info: Det er ingen grunn til å trekke i tvil, eller å ikke følge rådene fra Egon, da han er veldig kompetent på luftvåpen.

Videre så er pakken som LongRange linker til slett ingen dårlig pakke. Utrolig med effekt til å være luft, og en utrolig presisjon.

Prisen er veeldig fordelaktig for kjøper, men langt i fra fordelaktig for Glenners.

 

PS! Glenners og Glenn er IKKE samme person/bruker.

Link to comment
Share on other sites

Hr Egon Olsen!

For å svare på et par spørsmål først. Jer har ikke skutt masse med luft,men skyter ca 1000 skudd med div rifler i løpet av året. Avstandsbedømmelse går rimelig greit og om jeg er i tvil har jeg stort sett alltid laseren i lomma når jeg er på jakt.

Er enig med deg i at kraft ikke kan kompensere for dårlig skyting. Litt derfor jeg har vurdert en 5,5 mm. Samt at jeg tror tilgangen på kuler er rimelig grei.

Har sett litt på et par FX rifler og voldsomt lyst på Thypoon T12 i 5,5mm. Vet ikke hva dere som har peiling på luft sier til dette???

 

Hr Vingemutter!

Hva er prisen på Den Diana 48 du har og finner jeg bilde av den noen plass her inne?

Link to comment
Share on other sites

Typhon T12 er ikke akkurat den mest påkosta rifla fra FX.

www.airgunworld.org så ligger det også en Steyr LG110 HighPower til salgs rimelig nå.

ca. 40Joule. Burde holde til det meste det også. De har brukbar presisjon, og godt over det nivået FX har.

Steyr er jo et velkjent merke også, så navnet burde i hvertfall ikke skjemme engang en kruttskyter ;)

 

Ville kanskje ikke gått for fjærbørse når jeg skulle hatt den for jakt. Kraftige fjærbørser er vanskeligere å skyte med, da man har mye vridninger og kraftig dobbeltrekyl. PCP har ikke disse bakdelene, og spiser heller ikke kikkerter!

Fjærbørser fra ca. 20Joule begyner å bli leie å skyte bra med.

Link to comment
Share on other sites

Hr Egon Olsen!

For å svare på et par spørsmål først. Jer har ikke skutt masse med luft,men skyter ca 1000 skudd med div rifler i løpet av året. Avstandsbedømmelse går rimelig greit og om jeg er i tvil har jeg stort sett alltid laseren i lomma når jeg er på jakt.

Er enig med deg i at kraft ikke kan kompensere for dårlig skyting. Litt derfor jeg har vurdert en 5,5 mm. Samt at jeg tror tilgangen på kuler er rimelig grei.

Har sett litt på et par FX rifler og voldsomt lyst på Thypoon T12 i 5,5mm. Vet ikke hva dere som har peiling på luft sier til dette???

 

Hr Vingemutter!

Hva er prisen på Den Diana 48 du har og finner jeg bilde av den noen plass her inne?

 

FX børsene virker, de "går" ganske godt (både fart og presisjon), men som Glenn sier, ikke den mest påkostede varianten.

 

Tynn piper, med marginal innfestning i blokka.

Låskasser som er maskinert ETTER eloksering.

Avtrekker komponentene er lagret opp i nylonskiver, og sear'en er grufull.

 

Spørsmål!

 

Budsjett?

Magasin?

Har du vurdert nødvendigheten av en regulator?

Pumpe eller "flaske"?

Link to comment
Share on other sites

Hr Vingemutter!

Hva er prisen på Den Diana 48 du har og finner jeg bilde av den noen plass her inne?

Diana%5F48%2Ejpg

Pris 4450kr hos jaktdepotet (kansje bedre priser andre steder?).

http://www.jaktdepotet.no/webshop/default.asp?sub=pd&id=715&kid=57&uid=361

 

Den er såpass kraftig, at fjær rekylen gjør seg gjeldende. Det er betydligt lettere å skyte med min CZ452 American i 22lr (kan holdes løst), enn med Diana'n i 22 (må holdes i fast grep, fort gjort med forskjelligt rekyl opptak).

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål!

 

Budsjett?

Magasin?

Har du vurdert nødvendigheten av en regulator?

Pumpe eller "flaske"?

 

For å begynne fra toppen.

Kan ikke tenke meg å gå noe særlig over ti lapper totalt. Dette pga at jeg driver å jakter generlt med krutt våpen.

Og dette kommer nok også til å bli hoved tingen fremover.

 

Magasin kan jeg jo helt klart se fordeler med. Er der noen begrensing med tanke på hvilke kule typer

jeg kan bruke og ikke?

 

Regulator?

 

Pumpe eller flaske har jeg ikke tenkt så masse over.

Prisen på pumpe er jo rimelig kvass. men samtidig er det jo litt med tilgangen på fyll muligheter.

Hvilke formening har du om det?

Link to comment
Share on other sites

Hva med helt vanlige luftgevær (men ikke i Norge, til jakt)...:

 

http://www.pyramydair.com/cgi-bin/model ... el_id=1501

 

Kjenner egentlig ikke til den, Diana er nå Diana da.... De pleier ikke å være så gale; men hastighet og kraft på denne er skremmende, når jeg sammenlikner med guttedagenes gamle Diana Mod 23..... :shock:

 

Trådstarter spør om 5,5mm rifle,,,, det er IKKE det du linker til :roll:

Samtidig skriver du og "Kjenner egentlig ikke til den" rifla....

 

Hva har du bidratt med da :?:

 

:?

Surpromp....

 

Scroll litt ned, (gnom), så ser du: ,22 og 1000ft/s elns. forutsetter at du åpner de hudfillene du har foran de optiske sensorene....

 

"kjenner ikke til den rifla" Stemmer, men Diana har alltid vært et rimelig bra merke, med rimelig gode avtrekk, og rimelig gode løp. Trådstarter vil ha innspill, og jeg antar at den, med kjennskap jeg har til Diana (2 i skapet), vil kunne oppfylle krav til presisjon (gode løp i begge de jeg har), og den ene har et veldig bra avtrekk også. Når det gjelder krav til anslagsenergi, for hva trådstarter har som intensjon, så vet jeg ikke nok, men 1000 Ft/s er vel neppe så galt.

 

I tillegg, så er den langt rimeligere (flere kilokroner) enn noen av de alternativene som er nevnt.... Det kan være at trådstarter heller vil spenne noen penger på en eller annen restplass til syden....

 

Litt synspunkt på kraft, fart og energi her:

http://www.velocitypress.com/air_rifle_ballistics.shtml

Link to comment
Share on other sites

10000? da få du mer en nok, tipper faktisk at du kan greie dette for 8 jeg (komplett med flaske).

 

magasin: ikke et must, du greier deg helt klart uten.

 

Regulator? et must, regulatoren modulerer trykket ventilen jobber i mot, sånn at ventilen leverer lik mengde luft hver gang (alltså lik hastighet)....

 

flaske/pumpe? mye idealisme i pumpe, dog, pumpa er litt slitsom i lengden... kjør en 300bars flaske (få den trykktestet), da lar de deg sikkert fylle på nærmeste brannstasjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Er det noe spesiell pakke du har i tankene?

Jeg er som sagt helt grønn på dette og tar imot alt jeg kan få av gode tips... :D

 

Nei, ingen spesifikk pakke. Her gjelder det å gjøre grundig reserch, samt belage seg på å gjøre innkjøpene fra utlandet.

Det eneste jeg hadde brydd meg med å kjøpe i Norge, hadde vært en brukt (men trykktestet) 300bars flaske, disse får du fra 1200kr og oppover, avhengig av størrelse osv.

 

Dog, jeg opererer med en filosofi vedr. luft børser, denne: Ikke kjøp en børse du ikke er forberedt på å plukke ned i atomer, grunnen er enkel, hva er poenget med å kjøpe en børse av en Norsk importør som importøren ikke kan reparere og returnere samme dag han mottar den?

Det er som regel o-ringer som ryker, det bytter man selv.

 

Jeg kan selvfølgelig skissere et forslag.

Link to comment
Share on other sites

Hm, det var vel PCP rifle til jakt* som var temaet her...

Og dette er vel bilde av ei luftbørse som har fjær...

Om Egon kan skissere en løsning med PCP, ville jeg ha gått for den løsningen! Kan trygt anbefales!

 

 

*I denne sammenhengen var det snakk om jakt med PCP i Danmark hvor dette skal være lov på visse kråkefugler.

Link to comment
Share on other sites

Flott børse uten tvil,men ikke noe slikt jeg kan tenke meg.

Det er kun pcp som gjelder...

 

Det er slik med luft jakt i danmark at du kan jakte alt vilt opp til fasan størrelse.

Dvs skjærer,kråker,duer,råger osv...

Og der må kun benyttes rifler kaliber 5,5mm eller større...

 

Så inntil videre venter jeg i spenning på hva hr Egon har å anbefale...

Link to comment
Share on other sites

Det er slik med luft jakt i danmark at du kan jakte alt vilt opp til fasan størrelse.

Dvs skjærer,kråker,duer,råger osv...

Og der må kun benyttes rifler kaliber 5,5mm eller større...

 

Du vet vel at du får luftgevær med fjær i både kaliber .22 og .25...?!

Den på bildet er i kaliber .22 og er mer enn kraftig nok til å ta skjor og due på 40-50 meter, ikke minst treffer den godt og ;)

 

Skal du ha pcp så gikk du nettopp glipp av et meget godt tilbud... :roll:

Theoben'en til Glenners som lenge var til salg, hadde utvilsomt gitt deg alt du ønsker deg av et luftgevær og mer til.

Link to comment
Share on other sites

Egon! Det hadde jeg satt pris på.....

 

Hva med lyddemper? Er dette noe som har noen effekt på luft?

Kan se fordelen som stor siden noe av jakten er regulering av due bestanden i bynært område

på morgen kvisten...

 

la oss begynne med lyddemperen, et "must", disse pcp børsene smeller forferdelig, her kan så og si alle dempere til .22lr brukes med stort hell, dog det finnes dedikerte lyddempere fra f.eks Hw, logun, bsa, osv, selv bruker jeg hw oh a-tec om hverandre, a-tec demperen fordi den lar seg redusere i lengde og vekt etter behov og HW fordi den er lett og utrolig effektivt.

 

Så...skissere "pakkeløsning" da.....

 

kalliber? magasin?

Link to comment
Share on other sites

Kaliber som jeg tror jeg kommer best ut med til mitt bruk er 22.

Og magasin er ikke noen nødvendighet.

Er som kjent nok med et skudd bare man treffer riktig....

 

Mitt tips er å gå for magasin.

Jeg har brukt FX både med og uten magasin, og her er det ingen tvil, bruksgleden blir mangedobblet med magasin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt svak for M16-look'n, og disse riflene er forholdsvis rimelige. Denne kommer dessuten med lyddemper:

talonss_side_lg.jpg

http://www.airforceairguns.com/talonss.html

 

Liker det kompromisløse med å la kolben i all hovedsak være trykktanken. De er forholdsvis lette og kompakte. Når man tar av tanken blir den dessuten enkel å transportere. Trenger man mer kraft, kan man gå for Condor istedenfor. Rodan tok inn disse tidligere. Bestilte en Talon selv, men måtte avbestille pga privatøkonomien min. Angrer litt...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Peders, det var FX2000 du hadde?

 

 

Jepp. en FX 2000 som jeg utrolig nok solgte. Denne hadde 8 skudds magasin og makan til børse. Har hatt en Typhoon enkeltskudd også, men denne når ikke FX2000`en til aklene en gang og ble raskt avhendet.

planlegger nykjøp i disse dager men har ikke bestemt meg for merke ennå.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber som jeg tror jeg kommer best ut med til mitt bruk er 22.

Og magasin er ikke noen nødvendighet.

Er som kjent nok med et skudd bare man treffer riktig....

 

Da tar vi utgangspunkt i 10000kr, kal.22, enkeltskudd/eventuelt magasin og komplett "skyt i vei løsning".

 

Da tar vi det billigste først:http://www.airgunbuyer.com/makeBig.asp?ID=527&pic=0

 

AA S200, børse lagd hos CZ, fenomenalt god presisjon og kvalitet, kan bygges ut med magasin, børsa kommer uten regulator så dette må ettermonteres.

 

pris:£350 inkl vat (trekkes fra) eks. norsk mva (legges til).

+£80-100 for regulator

+£60 for magasinløsning

+£60 for fillkit

+1500 nkr for 300bars tank (her har jeg tatt i litt)

altså 2500 igjen til kikkert og montasjer

 

neste, BSA Ultra:http://www.airgunbuyer.com/makeBig.asp?ID=2641&pic=0

 

£395 for en .22 Multishot (her bortfaller magasinet, ellers så ser regnestykket identisk ut)

£275 for en singleshot (her kan man ikke ettermontere magasin) jeg annser dette for å være desidert "most bang for the buck", fenomenat presise, her kan du ta ut alt fra 8ftlb til 30ftlb, med eller uten regulator.

 

neste; HW100 http://www.airgunbuyer.com/makeBig.asp?ID=2369&pic=0

 

£700 (her hadde jeg kjøpt brukt til ca £600], her er det bare å kjøpe optikk, eventuellt enkeltskudds adapter, børsa kommer med magasin og regulator samt fylleutstyr (eks.tank), min eneste betenkelighet vil være varierende kvalitet på piper (kun i .22) og behovet av langt løp for å hente ut mye effekt.

 

Nå har jeg tatt utgangspunkt i de børsene jeg har mye erfaring med og som har/kan reguleres lettvint, som regel generer mine meninger litt debatt, så fyr løs!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fortsetter i denne tråden...

 

Myser litt på ei .22 luftrifle. Årsak til .22 er at jeg må ha "punch" nok på jakt til å legge ned kråke/due/kanin. .177 blir for spett, og .25 blir for sært.

Før en eller annen hakkespett uttaler seg nå... Så dreier dette seg om jakt utenlands iht gjeldene lover/regler.

 

Forslag til hva jeg burde se på?

- Stokk må kunne skytes links

- Skal være PCP, kommer til å bruke flaske, sikkert med pumpe som backup etterhvert.

- Skal ha på kikkkertsikte (selvfølgelig)

- Skal på med demper

- Så lett som mulig

- Så kort som mulig

- Gjerne synth-stokk

- Gjerne magasin.

 

FX airguns. Har sett på Verminator, har stor sans for denne pga kompakt størrelse. Noen som har erfaring med den? Eller burde jeg se på andre mod. fra FX?

Air Arms?

BSA f.eks Scorpion T10?

Andre?

 

Om jeg må utenlands for å skaffe den spiller ingen rolle. Så sant det ikke er Norsk importør, da bruker jeg de.

Sitter på jobb nå, så jeg får ikke linket til de forskjellige modeller jeg har kikket på.

Link to comment
Share on other sites

Bestill deg en AR6.

Ambi stokk, 6 skudds løst tønne magasin, går godt med relativt tunge kuler.

Har sett at disse ofte er brukt på småvilt i bla RSA.

Pyramyd air har den, vet ikke om den lagerføres i Norge (nesten ingen som har 22 på lager etter den nye forskriften kom)

 

Kom på at Børselars har en lite brukt Steyr LG110 inne nå. Ta evt en telefon dit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått litt bort fra luft igjen.

Spes etter at jeg overtok en brno mod 2 som er i ferd med å bli fulldempet og samtidig få ny stokk.

Dette pga at luft ikke er lov til jakt i norge samt at den fulldempede

versjonen av en 22 lr er like stille og mer annvennlig.

Og ammo prisene er ikke de store å bry se om. Ikke minst når rifla er gratis :D

Link to comment
Share on other sites

@ Poacher.

 

Jeg har ingen erfaring med Verminator men har derimot hatt 2 andre Fx rifler, Storm og T12 og var godt fornøyd med begge. Presisjonen er bra, samler på 50 øre på 50m hvis skytteren gjør jobben.

 

Bsa gir nok likevel mest for pengene men hvis ikke pris spiller en rolle så kan en like gjerne kjøpe en AA som er noe av det bedre i produksjon.

 

Til jakt du skisserer vil alle disse merkene levere nok kraft og presisjon, koreanske børser som AR6 er kraftigere men med en ubehagelig dropp i poi når holdene kryper opp mot og over 50m, det er bakdelen med høyt luftforbruk og mangel av regulator.

Gjør en seg kjent med børsa går dette å kompensere for, jeg kjøpte en brukt Career .25 fra UK og den hadde tatt utallige kaniner, duer osv opp mot 80m men det er jo likevel en bakdel ed drop i poi etter noen få skudd.

 

Mao til jakt ville jeg prioritert en børse med regulator, det er noen som har det orginalt men det er fullt mulig å ettermontere feks på Bsa

 

Hvis du hører med Egon på AGW er det ikke umulig han har en Bsa med regulator på lur?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...