Jump to content

Zeiss 6-24x56


Skytter1111

Recommended Posts

Om en ser etter en slik Zeiss FL for jaktbruk, gå for en (senere) modell som har 1 cm klikk og retikkel 60. ASV tårnet har 65 klikk, så det bør duge ut til en 5-700 m, alt etter som. Som sagt over er nok ikke dette et sikte med de riktige finesser for langholdsskyting, men det er et dugende sikte for de litt lengre jaktskuddene, samtidig som det er anvendelig på 6x. Nyere FL modeller i feilfri stand ligger typisk til salgs for rundt 12-13 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger folkens. Jeg ligger på et budsjett i 10-12.000 sjiktet. Formålet er som sakt litt lengere avstander en normalt 300+ på gåsa og er ikke feil om det er høy lysgjennomgang på kikkerten til bukken også. Men er vanskelig å få i både pose og sekk regner jeg med. Jeg har en 3-12x56 med lys til bukken i utgangspunktet så lengre hold kan prioriteres.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe galt med den første med 40 retikkel. "Stor" dot gjør det psykologisk lettere og trekke av et jaktskudd under stress eller skyting uten støtte. På grynsmå mål skyter man rullende med store dotter. 0,5cm klikk er heller ikke noe problem. Det er bare å sette på en klikktabell med avstand i meter på tårnet. Hvis jeg ikke husker feil er det større justerområde på denne for langholdskyting enn modellen med 1cm klikk. Riktig tilt for optimert montering for langholdskyting får man med Burris Signature ringer som kommer med stillbar tilt i nylonforingene i ringene. Er kikkerten fin hadde jeg glatt kjøpt den for 12k.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis jeg ikke husker feil er det større justerområde på denne for langholdskyting enn modellen med 1cm klikk.

Det er 16mrad på den med 0.5cm klikk. Jeg synes det er for lite til LH-skyting - det går, men du må som Torf sier være grundig og heldig med montasjene - det var greit for 10 år sida når det var det beste vi fikk, men idag får vi kjøpt kikkerter til formålet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til ren langholdskyting på papp og stål er det mye som er bedre idag til 20k+.

 

Til jakt og skyting på mellomlangt hold (hva nå det egentlig er, 600m?) tror jeg det blir vrient å gå forbi denne optisk til 12k. Til feks jaktfelt på dobbel avstand er denne kikkerten bedre å skyte med enn de aller fleste langholdskikkerter. Unntaket er kanskje March 2,5-24x52 ffp med det symmetriske retikkelet jeg ikke husker navnet på nå. Den koster 30k.

 

Montert i Burris ringer på picrail skinne er det greit å montere denne Zeiss 'en nullstilt på 100m med 100cm opp og 60cm ned. Da er kikkerten greit i optisk senter på normale jaktavstander og man kommer ganske langt med 10mil/100cm opp på 100m med feks 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Om 6-24en er en Victory Diavari så er den et nokså "gammelt" design - den var sikkert bra da den var ny - jeg hadde en i mange år, ca fra de kom og til for ikke så lenge siden. Har brukt den til jakt og langhold, mye, og kan bare si at dagens LH-kikkerter til 20+ knuser den optisk. Og så knuser de den på alt annet... Med 100cm opp, på en 308 - og uten FFP mil-dot/hash retikkel, så kommer du vel iallefall til 800m, så greit nok.

Poenget mitt var egentlig at til langhold så er en Vortex til samme pris mye mer egnet - jeg tipper du får en Razor Gen 1 for det, og det er en annen verden, selv om den ikke er helt der optisk.

Men - til trådstarters bruksområde - jeg leste ikke førsteinnlegget godt nok med en gang, så er nok ikke Zeissen så dum. Det en skal være obs på til jakt, er at 6-24 IKKE er der en forventer at en Zeiss med 56mm objektiv skal være i skumring. Trolig pga. at den er 6-24, jeg vet ikke.

En annen ting en bør ha et forhold til med en gang en nevner langhold, altså å justere på siktet rutinemessig -  Zeiss har CW justering - og om du har flere kikkerter, så gjør du deg selv en relativt stor tjeneste om du velger de med samme rotasjonsretning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to av disse fra tiden rundt introduksjonen av Locutec, en med og en uten (riktig nok med retikkel 43) og har brukt dem til alt mulig av jakt på litt hold og litt langhold. Til den prisen og det formålet tror jeg ikke det er mye som slår dem. Har brukt mine mest til ender og gås, tildels i dårlig lys. På 300 WSM'en min som ble brukt på langhold når jeg hadde tid til slikt hadde jeg ihvertfall klikk til 850, husker ikke i farten nøyaktig maks. Begge mine tracker nøyaktig, og jeg har ingen store problemer med 0,5cm klikkene. 

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en slik med lotutec på litt jakt og semilanghold. Den har fungert fint ut til 600m uten tilt på montasjen. Husker ikke hvor mange klikk jeg hadde tilgjengelig. På revejakt i lite lys fungerte det upåklagelig.

Men om jeg først skulle kjøpt en slik kikkert hadde jeg gått for en med cm klikk og lotutec. En slik bør du kunne få tak i for ca 11-12000

Link to comment
Share on other sites

Senere modell med betegnelse FL har, i tillegg til cm klikk, en annen type glass i linsene (fluoride glass), og de jeg har vært borti har også Lotutec behandling. Skumringsegenskaper er noe dårligere enn hos feks 3-12x56 fra Zeiss, både HT og Classic, samt 5-25x56 PM II, men på linje med feks 3-12x56 Meostar R1r fra Meopta. Dette basert på "testing" av mine egne sikter. Har også x72 versjonen av nevnte. Den er nok hakket vassere enn de nyere x56 sikter, men det er temmelig marginalt. Dette er sett med mine øyne (gammelkaillslangsynt), og med mine sikter, så andre får kan hende annet resultat.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

en annen type glass i linsene (fluoride glass)

De bruker noe fluorglass ja. Og det gir nok litt mer kontrast. En skal imidlertid merke seg at FL-glass ikke er fluoritt, CaF2, som enkelte andre bruker i high end kikkerter. Det er lett å tro det. Fluoritt har mindre dispersjon, samtidig som det absorberer mindre lys enn de ED/LD/FL-glassene som har minst dispersjon.

FL glass er egentlig bare et ED-glass til. Det er også bare et at objektivelementene som er "FL", så ikke forvent mirakler.

Zeissen er også en akromat, ikke en apokromat  (korrigerer for to farger, ikke tre) slik som IOR og Leica, og muligens March, er.

 

Det betyr noe helt annet når det står FL på ei Canon-linse, eller et Kowa eller Takahashi teleskop, enn når Zeiss setter det på et kikkertsikte - dessverre (eller heldigvis - for prisen...)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene folkens. Jeg tenkte jeg hadde til over jula i fht kjøp av kikkert, men så feil kan man ta. Mens jeg stappa trynet med julekaker og ribbe fikk kikkerten en ny eier. Sånn går det når man sover i timen. 

 

Jeg forsøkte da febrilsk å ringe jakt og friluft i dag i forbindelse med deres salg. De "hadde", jeg skriver hadde for jeg ga opp å komme igjennom på tlf. De hadde en meopta r2 2.5-15x56 til 6500,-  regner med den ble solgt relativt kjapt i dag. 

 

Så det ente med at jeg tusla ned på den nærmeste xxl og fant en vortex viper hst 4-16x44 til 3990,-

 

Ble nå kikkert til fuglebørsa i alle fall.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 26.12.2017 den 13.48, M67 skrev:

Zeissen er også en akromat, ikke en apokromat  (korrigerer for to farger, ikke tre) slik som IOR og Leica, og muligens March, er.

 

Hva betyr dette i praksis? Prøver og lese

litt å får inntrykk av att apoktomat vil gi en optisk fordel fremfor akromat.. Er dette riktig? 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hei 1983.

Han karen der kjøper og selger kikkerter hele tiden, den kikkerten lå ute til 11.000,- for 2 uker siden.

Og det stemmer at Lotutec kom samtidig med cm, men det kom et parti med 0,5 knepp også, men tårnet var ikke kantete i toppen da.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, 1983 skrev:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111065292

 

Er dette feil eske, eller er det hukommelsen min det er noe galt med?

 

Kom ikke denne med lotutec ca samtidig som den fikk cm klikk?

Isåfall er det jo en betydelig gamlere kikkert som er avbildet enn den eska hører til

Nei. Eska behøver ikke å være feil. Mener disse kom med Lotutec før de fikk FL betegnelsen. Prisen er dog for høy etter min mening. Et feilfritt eksemplar bør erfaringsmessig koste max 12 lapper.

 

@ Skarvekongen. Har lagt merke til at han selger mye optikk på Finn. Noe er priset greit og noe i overkant. Hva er det som gjør han til en «skikkelig kjeltring»? Om han leverer produkter som ikke er i henhold til omtalen på Finn, eller driver med annnen type tvilsom virksomhet bør han iaf rapporteres til Finn. Det holder vel ikke å forlange noe mer enn de fleste av oss er villige til å betale for å havne i kjeltringkategorien. Da er i så fall « halve Finn» der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg misliker folk som annonserer med nypriser som er tatt ut fra fantasien for å la potensielle uerfarne kjøpere tro at de gjør mye bedre kjøp enn hva tilfelle er. For meg er det kjeltringstreker.

 

Den som har lyst kan jo følge med på hva som annonseres på Finn.no og se en nokså høy grad av optikk som blir solgt og dukker opp til salgs fra xxxxx xxxxx etter noen dager, da selvsagt med en vesentlig høyere pris og i de fleste tilfeller langt over det mer erfarne optikk-kjøpere vil finne som en interessant pris. Og sedvanlig står det en "nypris" i annonsen fra xxxxx som ligger langt over det respektive optikk noensinne har vært solgt for i noen butikk.

Edited by Nagant 762
Uthenging med fullt navn.
Link to comment
Share on other sites

Kan være enig i at stilen med massiv bruk av adjektiver for å sukre dealen, og referanse til noe som sannsynligvis er i nærheten av veiledende pris på ett eller annet tidspunkt lett plasserer han i kategorien "bissnissnisse" og slike styrer jeg vanligvis unna selv. Det å kjøpe billig og selge dyrt er en hobby som noen bedriver, men det er enn så lenge en lovlig aktivitet. Man må gjerne være kritisk, men å henge ut noen på nett som en "skikkelig kjeltring" synes jeg bør kreve noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort meg de samme tankene rundt denne fyren. I mine øyne er det ikke helt rent trav å operere slik, men så lenge folk kjøper til hans priser, så er det tydeligvis et marked der ute. Dog ikke så veldig godt opplyste på optikk-priser..

 

MEN, ingenting av dette gjør han til en kjeltring. 

 

Det er bare å unngå å handle med mannen.

Link to comment
Share on other sites

Tror dere bør tenke dere om litt nå. Det er ikke greit å henge ut folk med fullt navn som kjeltringer på nett når dere ikke har noe håndfast å komme med.  

 

Kommentere hvordan han ser ut er heller ikke OK. 

 

dere selv skjuler dere bak en anonym bruker.   

 

Har selv registrert hvordan han opererer, og holder meg unna annonsene hans. Problem løst.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, ladebenken skrev:

Tror dere bør tenke dere om litt nå. Det er ikke greit å henge ut folk med fullt navn som kjeltringer på nett når dere ikke har noe håndfast å komme med.  

Jeg har vært borti fyren, han har kontaktet meg når jeg har solgt på Finn.no og kommet med diverse skambud og forklaringer på hvorfor han skal få kjøpe billig. Når jeg da vet hvordan han holder på står jeg fast på det jeg skrev over her. Fyren er en forbanna mink.

Link to comment
Share on other sites

Dette var direkte ufine greier og påstander. Å henge ut folk her med navn er absolutt ikke greit.

 

Beskylder man folk for å være kjeltring bør man ha bunnsolide bevis på ulovligheter. Det at man ikke liker måten man «driver butikk» på er overhode ikke god nok grunn til å bruke slike ordlag.

Det er ikke ulovlig å tjene penger i dette landet. Enhver forretning som selger varer baserer seg på prinsippet om å selge varen dyrere enn man kjøper den.

 

En administrator bør komme på banen her å fjerne enkelte innlegg.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...