Jump to content

Swarovski Z8I vs March


freezingduck

Recommended Posts

Skal ha meg et nytt kikkertsikte på ei rifle som er dedikert til langholdsjakt på høyfjellet i Norge og i det store utland hvor skyteavstander kan bli 3-500m med 300wm. 

Vekt er jo selvsagt viktig på ei slik rifle, samtidig så må skarphet og nøyaktighet være tipp topp. 

 

Har mange kvalitetskikkerter fra før, men de er tunge og store. 

 

Har sett på 2 kikkertsikter:

March 3-24x42/52

Vekt 650g

Pris ca 29.000

 

Swarovski Z8I 2,3-18x56 med turrets

Vekt ca 800g 

Pris ca 29.000kr

 

March er lettere, mindre og har ett fullblods turret system. 

Swarovski er nok mer lyssterk, men er større, tyngre og har mindre klikk og er ikke designet for et slikt system i utgangspunktet. 

 

Noen som har erfaring? 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Torf skrev:

Schmidt&Bender PMII 5-20x50 Ultra Short

Ikke akkurat noen lettvekter med sine 900 g. Det kan fort være utfordringer med montering av slike sikter, der en ikke har plass til "normal" avstand mellom ringene, når de skal på ei jaktrifle også. Om en klarer å få det til, blir det gjerne høyere enn ønskelig, og om en får det lavt har en alltids utfordringen med hylseutkast I kombinasjon med stort sidejusteringstårn på mange våpen.

Edited by vavlo
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

S&B ment som et alternativ til Swaro, litt tyngre og mer solid. Ikke noe særlig problem å montere denne med ringer på picskinne.

 

Jeg har stort sett jaktet med x/4042 kikkerter i fjellet. Div Leupold, S&B 6x42,10x42 og Leica 2,5-10x42.  De nye Leupold VX3i kikkertene med lave kulebanekompensator ser interessante ut. Billig og bra. Feks 4,5-14x40 både med 1" og 30mm rør.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Har samme oppsette som sunnmøringen men har i tillegg fått laget en ring til min kulebane fra swarovski. Den stemmer bra ut til 600m. Under normale forhold. Skøyt inn hjemme på 10moh 1015 bar. Reiste opp å Skøyt da på gong opp til 600 m på 500moh. 999 bar. Måtte stille ned to knepp i følge leica hdb å traff midt i gongen. Gøy det før en middels skytter.

Kjøp z8i funker veldig greit ut til 700m. 70 knepp.på mitt oppsett

Mvh 308nm 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Monteringen av den Swaroen, med veldig kort avstsnd mellom ringene, ser veldig sårbar ut med tanke på gode gamle "kraft x arm". Nevnte S&B PM2 i samme montasje har vel minst 100% mer i marginer på bruddstyrke på røret ved fremre ring ved belastning på tuppen av objektivet.

 

PM2 US veier 830g i følge specen, 30g mer enn omtalte Swaro.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter å venter på min s&b US 5-20 tiltenkt jaktrifla i 6,5saum og 300wm den skal monteres mwd tier-one ringer med pic skinne for en Docter rødpunkt på pic. Hurtigmntasje, den selnges på når det kommer trange poster eller fare for raske situsjaoner.. Tror dette blir ett knall oppsett! 

 

10C1D87B-31C7-4FF0-A955-0192D1208863.jpeg

 

Av de to du spør om hadde jeg lett valgt March med 52 åpning når langhold er inne i blide! Jeg har swaro selv og den selger jeg aldri men skal man ha en lett kikkert som også skal skytes langt med er March ett 1. Valg i mitt hode! Fint retikkel på de og, i ffp👍 Det eneste stede den taper er på skumringsegenskapnene..

 

 

Aannerud

 

 

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 18.12.2017 den 11.06, Bell skrev:

Brukt March 3-24x42 på reinsjakt, fungert ypperlig. Faktisk veldig praktisk å kunne dra på litt ekstra zoom når håndkikkerten kommer til kort. Men dette er jakt i fullt dagslys hvor siktet lysegenskaper er underordnet.  

Faktisk enig.  har brukt en z5 3.5-18 et par sesonger på reinsjakt og det funker faktisk bra til den bruken..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...