Jump to content

Sluttstykke sitter fast i våpen. Ført inn feil vei


Cjc

Recommended Posts

Hei alle kunnskapsrike. 

 

Satt å renset min sauer 100 idag og når jeg var ferdig skulle stoppet jeg inn sluttstykket for å smøre de rørlige delene litt. Så sa det klikk. Plustlig oppdaget jeg att slutstykket var ført inn med feil vri. Nå får jeg det ikke ut. 

 

Nien tips?

Edited by Cjc
Link to comment
Share on other sites

Gjorde det samme og fikk dette tipset etter å ha plundret veldig : "Du stikker bare en tynn umrako, eller lignende, inn under bolten og du kan da trekke bolten rett ut. Står beskrevet i manualen som følger rifla."

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Hehe. Denne henger akkurat nå på utstillingsveggen hos Jakt & Friluft i Arendal :D

 

Har en arbeidskollega som har en Sauer 100 XT han skulle vise til en kompis i sommer. Resultatet ble akkurat det samme. Han skjønte ikke noe av dette så det endte med at han måtte levere rifla inn igjen til Jakt & Friluft for å få den fikset.

IMG_4757.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hehe OK det var ikke værre 

 

følte meg ikke så pro når jeg oppdaget hva jeg hadde gjort. 

 

En bug er en god beskrivelse av det. Heldigvis en enkel fix på det. :D

 

Var allerede igang med å Google børsmaker i nærområdet o.O

 

takk for hjelpen !

Edited by Cjc
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Mastodon skrev:

Når jeg var innom J&F Arendal i sommer fortalte de meg at av 50 solgte Sauer 100 hadde  45 av de vert inne for utbedring/service... Jeg fikk uten oppfordring demonstrert feilen med bolten...

Hmmm. Nå har jeg også hørt noen rare ting uttalt om Sauer fra J&F Arendal som får meg til å tenke i de baner at kanskje endel av disse negative uttalelsene også kan ha med agenturer å gjøre?
Kanskje de har mest lyst til å selge rifler som kommer fra Schou pga eierskap?

 

F.eks sist jeg var der for å forhøre meg om en ny Sauer 404 så fikk jeg som svar at det ville de ikke ta inn lenger for det var noen drittbørser. Tror mer eller mindre det var ordrett det som ble sagt.

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa -

 

Vi har jo det ganske utbredte kaliberet "30 Idiot" (308 W skutt i 30-06-kammer), kanskje vi også bør innføre tittelen "Sluttstykke-idiot" til folk som monterer EGNE!!! våpen feil?

 

Jeg husker fra min tid som "skrubb" på Steinkjersannan for snart 51 år siden. Vi hadde adskillelse og sammensetning av Garand i "Orivos" (undervisningsbygget, les ordet baklengs), og en soldat mente det var noe feil med våpenet, det satt tilsynelatende i sju steiner.

"De e' nåkkå gæli her, løytnant", sa han.

Instruktøren tok et skikkelig tak, og fikk løs delen.

"De e bærre mussu i fengran, de e de som e gæli", sa han ("mussu", myse, råmaterialet for brunost, prim og gomme).

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Bartemannen skrev:

Hmmm. Nå har jeg også hørt noen rare ting uttalt om Sauer fra J&F Arendal som får meg til å tenke i de baner at kanskje endel av disse negative uttalelsene også kan ha med agenturer å gjøre?
Kanskje de har mest lyst til å selge rifler som kommer fra Schou pga eierskap?

 

F.eks sist jeg var der for å forhøre meg om en ny Sauer 404 så fikk jeg som svar at det ville de ikke ta inn lenger for det var noen drittbørser. Tror mer eller mindre det var ordrett det som ble sagt.

 

Da må det vel være enklere å la være å selge Sauer?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle tro det ja, men så er det det med markedskrefter da.
Hadde jeg drevet butikk (og det har jeg da også, men i en helt annen bransje :-) ) så ville jeg nok vært lur og solgt varer som det etterspørres. Standard økonomi teori om tilbud og etterspørsel.

Sauer er nå et ganske ettertraktet merke. Spesielt her nord i Europa. Det er nok fornuftig av J&F å kunne tilby Sauer. Så kan de selvfølgelig forsøke å overtale kundene over til egne merker som Tikka, Sako etc, men jeg tror ikke det er lurt å "snakke ned" andre merker på den måten for de som har litt mellom ørene vet jo at Sauer er et bra merke. Og påstår du bak kassa at det er noe dritt så fremstår du lite troverdig for meg som kunde i butikken.
Det er bare min to bedriftsøkonomiske cents. 

Link to comment
Share on other sites

Skjedde det samme her i dag, fikk heldigvis ordnet det. 

 

MEN, grunnen til at jeg satt å styrte med det er sikringen. På sikringen er det 3 prikker. Bakerst for å låse hevarm samt sikre avtrekk, i midten kun for sikring av avtrekk og fremst er avsikret. Min sikring står kun i bakerste punkt eller avsikret. I tillegg låser den ikke hevarm i bakerste stille. Noen som har erfart dette og eventuelt har en løsning?

 

Tar med riflen til Våpenloftet i morgen om det ikke er en quick fix på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 12/12/2017 at 10:51 PM, vux said:

Gjorde det samme og fikk dette tipset etter å ha plundret veldig : "Du stikker bare en tynn umrako, eller lignende, inn under bolten og du kan da trekke bolten rett ut. Står beskrevet i manualen som følger rifla."

Prøvde dette, da jeg sitter med akkurat samme problem. Ingengting skjer. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...