Jump to content

Hylser fra militærammo


Bäke

Recommended Posts

7,62 NATO er 7,62x51 NATO uansett. Det finnes ikke "lang NATO", dette er 7,62x63 (.30-06).

 

Hvorvidt hylsene kan lades om må du sjekke selv. Jeg vil anta at det dreier seg om Berdanhetter i begge deler. Disse har to flammehull og krever spesialverktøy for fjerne. I tillegg er Berdanhetter egne mål og må kjøpes som dette.

Norsk 7,62 NATO har niting rundt tennhetten for å forhindre at de glir ut i maskingeværer som skyter fra åpent sluttstykke. Da må du i tillegg fjerne nitingen med eget spesialverktøy.

 

Kort sagt; jevnt over veldig gode hylser, men når du må bruke tusenvis på egne verktøy er det ikke vits. Vurder heller å trekke og bytte kulene.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Alle hylser kan lades om, men for mange er det ikke verdt bryet. Berdan tennhetter ble brukt på all NM 60, og det er ikke bryet verdt å skaffe seg hetter, hetteutstøter og egen hetteisetter for dette så lenge det er så lett tilgang på boxerhylser. 7,62x63 er samme historien, for lett tilgang på boxerhylser.

Link to comment
Share on other sites

Hettene kan "jekkes" ut med egent redskap, fra bl.a. RCBS. Koster en 2- 3 hundre kroner. Nitringen kan i værste fall fjernes med en kniv. Angående hetteisetter, så er det i alle fall ikke nødvendig å bytte den, hvis en har en enstasjons presse fra Lyman, eller RCBS. Da må en i værste fall bytte "koppen" som holder tennhetta på plass. Jeg har for morro skyld ladd en del både 7,62x 51 (ca 350 400 hylser), 9mm og 45 acp med Berdan hetter. Dette er ganske kurrant og hvis det er norske hylser kan det være værdt bryderiet. Men riktig justert "nål" på jekken, og litt tekknikk, tar det kun 2 -3 sek. pr. hylse å fjerne tennhetta. Kanskje 4 -5 sek. å fjerne nitringen med en god kniv.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, 1983 skrev:

Det er helt korrekt, men nitingen må fjernes. Da kan verktøy for fjerne grader av hylsehalser brukes

Ja... nitringen må fjernes, men det er en engangsjobb. :) Og så har en bra hylser for 10 - 15 omladninger,  litt avhengig av metoder en bruker. Spørsmålet er kanskje om noen har, eller gidder å skaffe Berdan hetter. Jeg har ikke brukt mye av dette, mest en test. Men, de Nato hylsene mine er da ommladd en del ganger. Selv om jeg har hatt god tilgang på komplette patroner og at jeg ikke bruker kalibret så mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg en gang med fiasko, men det er skyldes først og fremst dette tilfellet:D

Når jeg hadde fått tak i min nye Mosin Nagant m44 i 1997 hadde jeg også fått kjøpt noen originale militærpatroner i gråpapir. Jeg tenkte jeg kunne lade opp hylsene for moroskyld, jeg hadde tilfeldigvis arvet en Berdanuttager. Jeg fikk kjøpt noen 6,45mm. Berdanhetter  og gikk optimistisk til verks.  Som jeg husker så satt mine nye hetter litt dypt i hettelommen, tror nok at de nye hettene var beregnet til grunnere hettelommer enn originalhylsene jeg hadde for hånden. Ladningen var moderat tatt fra en Vihiv- tabell. Første skudd varslet at noe gikk galt, hetten hadde punktert og en liten antydning til gasserosjon i tennstempelhullet var så vidt kommet til syne. Snipp snapp snute og eventyret var ute. Jeg stoppet selvfølgelig der og da. Når jeg tenker tilbake så var det en i klubben min som ladet FFV i 9mm. På 80 tallet fantes det de som omgjorde Raufoss 11,25 hylser (.45acp) om til Boxerhetter. Jeg har til og med sett de som har laget .45acp fra 7,62x51 hylser! Det var den gangen folk hadde god tid:lol:

Jeg har faktisk noen RA-hylser i 11,25 som er boret opp til Boxer liggende i en rotekasse. 

DSC00056.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, beaker skrev:

Har og ein sånn jekk frå Landrø liggande ein stad.  Og før det tynnslipt stålspikar og hammar.

 

De typene med en tynn nål, som stikker ut tennhetten innen i fra, er for plundrete og tar for lang tid. :( Det er "jekken" som jekker ut tennhettene, fra utsiden, som er rask og kurrant å bruke.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Geco5 skrev:

De typene med en tynn nål, som stikker ut tennhetten innen i fra, er for plundrete og tar for lang tid. :( Det er "jekken" som jekker ut tennhettene, fra utsiden, som er rask og kurrant å bruke.

Jeg har motsatt erfaring. Ladet i mange år 6,5 ranohylser. Kan du bruke en slik med to nåler er det mange ganger raskere enn jekken. Det blir heller ikke ødelagte ambolter i hylsene. Jeg lagde meg en utstøter med to nåler som automatisk fant kanalene og støtte ut hylsen. Denne hadde jeg montert i sizerdien slik at det gikk like fort som med boxer hetter.

Som nåler brukes 1-1,2 mm pianotråd.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg har motsatt erfaring. Ladet i mange år 6,5 ranohylser. Kan du bruke en slik med to nåler er det mange ganger raskere enn jekken. Det blir heller ikke ødelagte ambolter i hylsene.

Ja, hvis du hadde en slik spessial tilpasset sak, gikk det nok raskere. :) Jeg har bare forsøkt to forskjellige typer, med en nål. Og da måtte en lete/føle seg frem, til et av hullene. Og ennå værre var det, hvis fabrikkhylsene hadde grader på innsiden rundt hullene. Gjalt vel ikke Nato hylsene, em jeg har ladet flere enn dem.

 

At du skadet ambolten (i hylsa), beror kun på, at du enten ikke hadde justert nåla til riktig lengde. Eller at du satte nåla på feil sted, der det ikke var annslag i mitten. Bare å bruke hodet litt, så unngår en det. :) 

Link to comment
Share on other sites

Da forståe jeg ikke problemet med Berdan hylsene og hvorfor ikke folk tar bedere vare på hylser av god kvalitet. Når nitingen er fjernet, er det jo like raskt som å bruke Bokser hylser, hvis en ser bort fra engangsjobben 2 - 3 sek./hylse for å fjerne nitringen.

 

For meg med "jekken", tar det noe få sekunder å jekke ut tennhette fra baksiden. Men både Chiefen.v-2 og Per-S gjør dette ennå ranskere og da undrer jeg på skepsisen mot Berdan.

Link to comment
Share on other sites

Fant frem berdanuttageren etter 20 år, tenkte jeg skulle prøve:

Jeg aner ikke hvilken modell den er. Først prøvde jeg FFV i 9mm. som gikk lett. Deretter prøvde jeg en NM60 7,62x51 Nato med nitingen, den ble i det drøyeste laget for pianotråden. Jeg gjorde tre forsøk med ny pianotråd, mulig min tråd ikke er god nok. Takk og lov for Boxerhetter. De gamle hylsene til 7,62x54R gikk lett husker jeg. 

 

DSC00079.JPG

DSC00075.JPG

FFV i 9mm. gikk lett.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Å lade berdan er vel noe alle ladeidioter må gjennom før eller siden

Det er noe som må læres det også. Nå er det slik at etter at Norma startet med boxerhylser og DFS sluttet med berdan har ikke valget vært vanskelig. Det ikke vanskeligere å lade berdan enn Boxer, med riktig verktøy går det like raskt. Ulempen er at hetteutstøter må tilpasses patrontype og kaliber for å fungere raskt. Nå lagde jeg meg en automatisk utstøter som stod i 6,5 sizer slik at hettene forsvant på samme måte som boxerhetter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...