Jump to content

Umulig å eie 22, 9mm og 45 etter ny våpenlov?


Weholt

Recommended Posts

Jeg har tenkt å søke om pistoler i 22lr, 9mm, .45 og rifle i .308 etter nyttår, men fikk i går høre på pistolklubben at søknader som gikk på å eie både 9mm og 45 ble avvist siden en kunne bruke 9mm til det samme som 45 og derfor var det ikke behov for to våpen. Hvordan kan man begrunne behov for både 9mm og 45? Koster det det samme å søke om alle våpnene på samme søknad eller kan jeg like godt ( eller må jeg ) søke enkeltvis og blir hele søknader avvist om ønsket om et våpen ikke blir godkjent? Eller får man tillatelse for kun deler av søknaden? Saken er jo at det virker teit å måtte sende søknad på søknad som koster skjorta om det f.eks. kun er deler av det man søker tillatelse til som blir avvist.

Link to comment
Share on other sites

Du kan søke om alle 4 på en gang og kun betale et gebyr. Du må levere et skjema for hvert våpen. Tre kan bli innvilget og et avslått uten at det er noe annet problem enn avslaget.

 

Det er korrekt at du kan få problem med både 9mm og .45. Vanskelig å argumentere for begge som nybegynner. Sats på høy konkurranseaktivitet ( > 10 starter i en sesong med 9mm) så får du rett til reservevåpen. Da kan du velge en .45.

 

Så til sist en personlig mening: Det er bare fjortisfakter eller skyttermessig uvitenhet som får en nybegynner til å ønske seg både 9 mm og .45 helt fra starten av. Bruk de to første åra på å bli god med .22 og 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Du oppgir din grunn til å kjøpe 9 mm og .45. Må si det virker litt snodig på meg at når du skal kjøpe våpen for antagelig 20-40000 å tenke så mye på gebyret 400 kr.-

 

Vel, så mye penger hadde jeg aldri tenkt å bruke uansett. Tenkte på en brukt 22lr til 2000,- ( Ruger eller lignende ), brukt CZ75 i 9mm og en riflepakkeløsning til 5000-6000,-. Er nybegynner så det blir noe sånt. Så kommer våpenskap i tillegg. Om jeg eventuelt skulle kjøpe 45 hadde det også blitt et eller annet brukt Colt 1911 så jeg er et stykke unna prisen du snakker om. Så kan du godt si at da bør jeg iallefall satse på en god 22 for å lære å skyte enn å kjøpe en middels/dårlig 22 for å absolutt eie en 9mm. Greit nok. Men jeg synes likevel spørsmålet mitt er fornuftig om jeg kan spare en del penger på å søke engang og betale 400 eller betale 400 pr våpen. Det var noe av utgangspunktet for spørsmålene mine.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å velge en revolver i 357mag eller 44mag i stedet for pistol i 45acp?

 

Og i beste fall har jeg både en revolver i 357mag og en pistol i 22 til salgs! :mrgreen:

 

Peace

 

Beklagligvis blir det ikke mulig å kjøpe noe før på nyåret pga penger og ervervstillatelse, men om du fortsatt har noe liggende da så er det aktuelt. I klubben jeg skyter i er det ikke lov å skyte med magnum så det er uakteult uansett.

Link to comment
Share on other sites

Du oppgir din grunn til å kjøpe 9 mm og .45. Må si det virker litt snodig på meg at når du skal kjøpe våpen for antagelig 20-40000 å tenke så mye på gebyret 400 kr.-

 

 

Hva er snodig med å ikke ville bruke penger på ekstra gebyrer til staten ?

 

--------------------------

 

 

jeg søkte om .22, 9mm, 45acp og en .223 i vår, og fikk alle godkjent, men når jeg ringte å maste( tok lang tid) så lurte hun på hvorfor jeg trengte 9mm og 45'n, og jeg fortalte jo hvorfor..( regnet aldri med at jeg skulle få det igjennom slik hun politidama var i telefonen), men en uke etter lå alle søknadene innvilget:)

Link to comment
Share on other sites

Så til sist en personlig mening: Det er bare fjortisfakter eller skyttermessig uvitenhet som får en nybegynner til å ønske seg både 9 mm og .45 helt fra starten av. Bruk de to første åra på å bli god med .22 og 9mm.

Jeg har lyst på både snowboard og ski selv om jeg ikke er verdensmester på ski enda... variasjon er ikke nødvendigvis lik fjortisfaktor, men det er nå min mening da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

panger er gøy, det eneste som er mere gøy en en pang er to panger. :D

Men lære å skyte, gjør man nok best på en god 22lr (man har i værtfall råd til å skyte nesten ubegrenset da).

Det er også klart at å ha en "gratis" våpensøknad liggende i tilfelle ett godt bruktkjøp, ikke er så dumt.

Jeg kommer til å søke på 22lr 9mm 22lr veksle sett til 9mm og kansje noe til + ei jaktrifle til, dette selv om det kun er 22lr og 9mm som står på handlelista. Men så er det dette med å kunne handle om der dukker opp en godbit da. :wink:

 

Men så er jeg en gammel nybegynner på knappe 40, og ikke 21år for å si det slik. Alt handler uansett om å kunne dokumentere behov, har man reelle behov, går det meste greit.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er typisk blandt pistol skyttere. De sier man skal starte med 22, ikke noe magnum kaliber, anbefaling fra klubben vis man skal søke om pistol... osv. Alt dette er jo kun bullshit. Dette er folk som tror de er tante-politi.

 

Det spørs vel litt på hvilken skyte-former klubben din kjører men jeg tror det er noe som heter grovfelt eller noe der både 45 og 9mm er godkjent. Så er det en klasse under hvor kun 9mm er godkjent.

 

Med andre ord kan du søke på 45 først åså 9mm, 22, og revolver seinere.

 

 

BrunoDenyevåpenloveneerikkesattikraftendaEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med å starte med litt finere kaliber er at en slipper rekyl osv som ødelegger for finteknikken. .22 og 9mm har ingen om lite rekly i forhold til magnumkaliber.

Samt at selvfølgelig kostnaden på ammo er som nevnt over, langt lavere. Og de fleste må belage seg på mengdetrening for å bli god.

Poenget er ikke å leke tante politi, men å gi GODE råd for basiskunnskap og trening. Det er lettere å luke ut feil når en kan utelukke feks hard rekyl.. Dette lærte vel de fleste på sikkerhetskurset?

 

Er en mester til å skyte etter sikkerhetskurset, så er det jo bare å fyre løs... ser ikke problemet.

Link to comment
Share on other sites

Sidan det er så mange som er ute å synser vil eg faktisk seie ein 45acp før 9mm.

Eg liker denne bedre enn 9mm..

 

Litt kraftigare, men roligare rekyl.

Eg føler enda ( sjølv om eg har skutt mykje ) at 9mm er litt vel hissig og har mykje munniogsvipp på dei fleste standardvåpen.

ein 1911 i 45 er lett å like og ofte lett å skyte bra med.

Litt vel oppskrytt rekyl i 45acp, men det er da min meining.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det er moro å ha mange panger, men skal du bli god til å skyte er det bedre med ett bra, en mange dårlige. Bruk heller resten av pengene på ammo. Faren for å gå lei av hele greiene er absolutt tilstede når du ikke får det til med rælete utstyr.

Når du har skutt en del så hvet du også bedre hva du vil ha eller trenger.

 

Gjett hva jeg snakker av...

Link to comment
Share on other sites

Enig med punktet om .45 vs. 9mm, valgte .45 av akkurat den grunnen. 9mm i Glock blir en litt skarp rekyl, 45'en blir mye langsommere.

 

Når det er sagt så skal jeg ikke være uenig i at jeg nok ville vært en bedre skytter nå om jeg kun hadde hatt en .22... på den annen side så kan det også hende jeg hadde gitt opp hele greia, liker uten tvil best å skyte med .45'en, fabelaktig våpen :D

 

Edit: Min første søknad inneholdt forøvrig følgende: .22LR, .45ACP, .357 Magnum, .44 Mag / .454 Casull. Kjøpte aldri det største beistet, .357 revolveren er mer enn artig nok. Skal jeg virkelig skyte nøyaktig og trene avtrekk så skyter jeg .38 spesial i magnumen ettersom avtrekket på denne er såpass bra.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke problemstillingen om hva som er lurest i forhold til å trene på fin-teknikk. Alle som har litt insikt i pistol skyting vet at man får mer effektiv trening ved å trene masse med 22. Du får jo også flere skudd på krona med 22LR.

Her er vi vel alle enige.

 

Spørsmålet fra OP var om man hadde mulighet til å få 22, 9mm og 45. Det er jo både mulig og lov.

Jeg vill anbefale en 22 til masse-trening å en 9mm og en 45 til "artig-skyting" (missforstå meg riktig). Åså kommer revolvere i både 44 og 357 i tillegg.

 

 

BrunonNinemikemikeEngerdal

Link to comment
Share on other sites

En søknad om .22-9mm og.45 burde gå greit om det evindelige maset om dokumentasjon på aktivitet er i orden. En .45 bør ikke kunne sperre for en 9mm, da feks en 9mm kan være egnet til grovfelt, eller et VM-grov program, hvor .45 ikke er tillatt pga av kulens dia.

.45 kan da feks benyttes til mil.felt.

Personlig hadde jeg styrt unna .45 i starten, at den skal være enklere å skyte med enn 9mm er for meg en gåte. Men har sikkert ikke nok erfaring.

Hadde heller lagt litt mere penger i en .22 og 9mm, at ferske pistolskyttere skal ha en "billig" 9mm bare for å ha noe, er sterkt ødeleggende for skytterens fremgang. En Glock eller en standard cz 75 er kanskje tøffe og billige, men veien til bra skyting er tung og lang.

Oppgraderer du til en CZ sp01, begynner det å ligne på noe, mere vekt i nesa og lettere å kontrollere rekylen.

Når det gjelder .22, er anbefalingen min å kjøpe en brukt matchpistol istedet for en ny Ruger, avtrekk og sikter er som regel mye bedre. Vel, håper du finner våpen du liker innenfor budsjett, men ha is i magen og ikke kjøp noe skrot noen vil bli kvitt.

Link to comment
Share on other sites

Går fint å ha både .45 og 9mm.

Har en 9mm fra før og søkne nettopp å fikk innvilget søknader på bla. .45 og "9mm short" (.380auto)

Ja, ARild, heldigvis er de som sitter på våpenkontoret hos oss fornuftige og skjønner at vi er idrettsutøvere og ikke terrrorister.

Det pleier ikke å være noe stort problem å få godkjent det man ønsker såfremt man har behov for det.

Dessverre er ikke alle våpenkontor like medgjørlige, noe som er synd og skam for oss lovlydige idrettsutøvere.

Som jeg sa til han som stempler kjøpetillatelsene:" det er ikke han med 20 våpen du skal være engstelig for.

Han er aktiv, engasjert og den mest lovlydige."

Det var han faktisk helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke se at å ha flere pistoler i 9mm og oppover skal by på problemer, bare du kan dokumentere behov for det. Det finnes flere grener som krever forskjellige egenskaper av pistolen, som for eks. størrelse og kaliberkrav i sivil pistol. Et annet eksempel er tjenestepistolene som er lovlig i production division, men som vil være særdeles uegnet i open division, selv om den er lovlig i begge disiplinene. Dokumenterer du dine behov godt og saklig burde det ikke by på noen store problemer å innvilget søknad pr idag. Men det er vel ingen som vet hvordan det nye rundskrivet knyttet til den nye forskriften vil se ut enda!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...