Jump to content

"Blueprinting" av låskasse


3N38

Recommended Posts

I en annen tråd på et annet forum ble dette uttrykket brukt; "to have the action blueprinted" i sammenheng med et løpsbytte.

 

På enkelt riksmål betyr det retting av låskasse evt sluttstykke?

 

Er det vanlig å gjøre på mange låskasser?

 

Jeg har en Win 70 som potensielt prosjekt i tankene.

Link to comment
Share on other sites

Blueprinting er et begrep som går igjen på mange fagområder. I korthet går det ut på å få de aktuelle bitene så nær tegningen (blueprint) som mulig - altså fjerne produksjonstoleranser, effektene av verktøyslitasje og manglende kvalitetskontroll osv osv. I dette tilfellet å få låskasse, sluttstykke og løp slik tegningen sier det egentlig skal være. I våpenverdenen betyr det som oftest vesentlig bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har også sett uttrykket (litt feilaktig) brukt om å bruke "engineer's blue" til å sjekke hvor det er kontakt mellom klakkene og kassa, slik at man kan tilpasse og få fullt inngrep. Husker ikke hva dette stoffet heter på norsk, men det er noe man smører tynt på ene flaten og så prøver maskindelene (i dette tilfellet sluttstykke i låskasse) mot hverandre. Blåfargen vil da smitte over og feste seg på den andre flaten der hvor det har vært kontakt. Man skraper/pusser så forsiktig vekk litt stål der blåfargen satte seg, og prøver igjen. Etter noen omganger har man fjernet "toppene" slik at man får tilnærmet fullt inngrep. En kan selvsagt bruke sot e.l. i stedet, men det "riktige" stoffet skal være lettere å arbeide med da man ikke risikerer at det bare løsner i stedet for å smitte over.

Link to comment
Share on other sites

Blueprinting er et begrep som går igjen på mange fagområder. I korthet går det ut på å få de aktuelle bitene så nær tegningen (blueprint) som mulig - altså fjerne produksjonstoleranser, effektene av verktøyslitasje og manglende kvalitetskontroll osv osv. I dette tilfellet å få låskasse, sluttstykke og løp slik tegningen sier det egentlig skal være. I våpenverdenen betyr det som oftest vesentlig bedre presisjon.

 

Man fjerner ikke toleranser. De må man ha. Det man gjør er å snevre inn "toleransebildet". Evt at maskinarbeideren bevisst legger seg mot grenseverdier.

 

Alle deler som produseres har toleranser på alle mål. Som regel er det en generell toleranse for delen. Den er ofte så grov at den ikke har noen praktisk funksjon. På de mål som evt trenger en bedre definert nøyaktighet, setter man på toleranser som angir et tillatt slingringsmon, og relasjon til motsatt part.

 

Hvis man maskinerer både "aksling" og "boring" 100 % til basismålet vil delene i praksis ikke kunne bevege seg. Derfor velger ingeniører et hensiktsmessig toleransebilde for den funksjon delen skal ha. En "løpepasning" (H7-f7) kan for bli en "sugepassning" om begge deler maskineres til basismålet. Sugepassningen vil ikke gi den funksjonalitet som er ønsket.

 

Kort sagt er det ikke bare å maskinere "på mål". Det ligger en del mer "Know How" bak mekanismer og toleranser, så svaret er mer komplisert en som så.

Link to comment
Share on other sites

Supplerte du til begrepet "Blueprinting"? Et blueprint er en teknisk tegning man ønsker å få den mekaniske enheten så lik som mulig. Det innebærer naturligvis at man må kjenne til toleranser ettersom de skal oppgis på tegningen. Toleransene jeg siktet til (og i klartekst beskrev) har med fremstillingsleddet å gjøre ettersom det faktisk er der de uønskede toleransene oppstår - ikke på tegningene eller i verkstedhåndboka. Det er nemlig akkurat dette som har med blueprinting å gjøre - ikke konstruksjonsteknikk.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke jeg tager meget fejl, så har bluprinting i denne sammenhæng, overhovedet intet med tegningsmål og tolerencer at gøre(kun de færreste har overhovedet adgang til tegninger af låsekasser)

 

Bluprinting, er et udtryk man anvender for en proces, hvor man forsøger at opnå rethed, koncentricitet og vinkelkorrekthed på både låsekasser og sluttstykker. Dette for at få fuld kontakt på låseklakker, og en liniær rethed på hele våbnet, for at undgå unødvendige pibesvingninger, forårsaget af skævbelastning mv.

Link to comment
Share on other sites

Neivel?

Blueprinting er, som du skriver Ignorant, å rette opp kassen i forhold til sluttstykket og pipe for å på den måten utjevne stressfordeling i kassen og oppnå bedre presisjon.

Hvis man da har et utgangspunkt som avviker mye fra en "blueprint", eller arbeidstegning, og hvor toleransene er overskredet sammenlignet med målene på tegningen, så vil jo dette være opphav til mer skjevhet og dermed føre til mer oppretting. I min verden høres det ut som dere har rett begge to (du og Vinje). Målet er en kasse med samme mål som tegningen med minimalt toleranseavvik, men toleranseavvik ift retthet/konsentrisitet er viktigere enn avvik på lengde osv.

Retthet og konsentrisitet er det som etterstrebes.

Link to comment
Share on other sites

Hvor vanskligt kan man si det?

Blueprinting er og vill for alltid være å søke å sette alle mål til de optimale mål fra orginal tegningen (altså rette opp produksjons feil/slitasjeskader).

Ikke noe tusj, og ikke noe annen svada (selv om fremgangsmåten er bekrevet opp og ned og opp i mente i de tidligere postene).

 

Dette innebærer at man søker minimums toleransene på alle deler. Altså at man oppererer med minste mulige mål på borring, og største mulige mål på utvendig bearbeiding som dreiing (og alt selfølgelig i forhold til orginal tegning eller blueprinten som det het i gamle dager).

 

I praksis vil man derimot ikke kunne oppnå disse mål, så i virkligheten er det mere snakk om spesial tilpassninger. Man retter opp og lager delene konsentriske (låsekasser), og ved tilpassning av nye deler, så justerer man målene på delen som skal innpasses (t.d en ny pipe). Slik at den får en optimal toleranse i for hold til den justerte biten (her låsekassen). Er man heldig, så er man fortsatt innenfor tegnings toleransene, men det har egentlig liten betydning for presisjonen, da det er delenes innbyrdes toleranser som bestemmer dette ( men det er jo kjekt å kunne bruke standard deler rett på da).

 

 

 

edit: skriveleifer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Greier ikke å holde meg unna....

Noen her inne har rett....

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Blueprint

 

Teknisk tegning, med mål og toleranser.... basta. Jeg har stått mange nok timer i ørska over kopiering og ammoniakkdamp......

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_balance

 

Scroll ned så ser dere "Blueprinting". Det er å minske toleransene, men delene skal fremdeles allikevel være innenfor designtoleransene, det fører igjen til at en bolt, passer i akkurat det hullet, delene som skal monteres sammen blir tilpasset til hverandre, men ikke nødvendigvis tilpasset til andre i samme serie, som allikevel er produsert i henhold til produksjonstegningen.... Så; slik jeg forstår det for å gjøre det som kalles "blueprinting", så må en ha tilgang til originaltegninger, med toleranser..... Dersom en ikke har disse, så kan en utføre en tilpasning. (siden en da ikke kan vite hvor f.eks minimumsmålet på en del områder er, eller ikke har tilgang til produsentens tolker).

 

Siden det allikevel er så populært....

 

+1 til de som mener det samme som meg.... :)

 

edit; og med originaltegninger, så mener jeg maskineringstegninger/ kontrolltegninger fra produsenten, eller produsentens godkjente tegninger...

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Ignorant har helt korrekt i prosessen om hvordan det foregår i praksis, mens MV sikkert har sitt på det tørre

angående definisjonen blueprinting. Hvorvidt en børsemaker har arbeidstegninger eller ikke er vel en annen sak, og

egentlig helt likegyldig for sluttresultatet av en "blueprint". Oppretting er vel en mer korrekt og norsk betegnelse.

 

Hvis en kikker på remingtons hjemmeside og leter opp den nye AWR II rifla fra customshopen så kan ingen si at

den låskassa ikke er blueprintet i hvertfall, da de mest sannsynlig har tegninger der... :lol: *sikler på en slik en*

Link to comment
Share on other sites

Det ER en vesentlig forskjell på Blueprinting og Tuning.

 

Blueprinting er arbeide som på godt og vondt holder seg innenfor designtoleranser, tuning har ikke denne begrensingen. Det finnes bl.a. klasser i motorsport hvor regulær tuning er forbudt, kriteriet for tuning blir da om motoren er innenfor designtoleranser. Man er da begrenset til blueprinting.

 

På skytevåpen kan jeg bare se en god grunn til blueprinting, og det er kompatibilitet med andre deler/utstyr. Hvis ikke dette er nødvendig kan man foreta en regulær tuning hvor toleranser kan velges fritt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ingen hypotetisk teoretisk indfaldsvinkel til begrebet BLUPRINTING AF SKYDEVÅBEN. Derimod kæmper jeg jævnligt med en praktisk verden .

Da man kun sjældent har adgang til en "pålægsfil", er det sjældent muligt at få rettet en låsekasse op til "fabrikstolerencer", som i øvrigt ofte for de våben der oftest forsøges "bluprintet", må sidestilles med "træskotolerencer", er der nok ingen tvivl om at der er tale om en fejlretning, hvor man ikke har de mest højtflyvende teoretiske ambitioner, derimod kun et simpelt og ydmyg intention, om at opnå en rimelig brugbarthed, med nogenlunde rethed og kontakt.

De mest ambtiøse udi "Bluprinting" svinger sig så op til at montere bøsningsringe på sluttstykket, for at udligne sluppet opstået i forbindelse med forsøg på at opnå et rimeligt ret hul i låsekassen. Enkelte andre anskaffer sig et slutstykke i overmål, for at opnå rimelig tæt praktisk pasning, som dog så ofte lægger væsentligt udenfor "fabrikstolerencer"

 

Kort konkluderet, er "bluprinting" af amerikanske låsekasser og slutstykker, en proces hvor man forsøger at få en middelmådig tvivlsomt færdiggjort låsesystem, bragt op på et tåleligt niveau.

Alt i den skønneste "Hardley Ableson" ånd. Hvor et produkts popularitet afgøres af om samtlige dele er af så tvivlsom originalkvalitet, at alt kan forbedres ved anvendelse af uoriginale eller specialfremstillede dele.

 

 

Dette indlæg er skrevet med en stor mængde både humor og ironi, og bliver forhåbentligt også læst i samme ånd 8)8):wink::):)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...