Jump to content

ny rifle


700nitroexpress

Recommended Posts

heisann. jeg jakter elg og har fram til nå lånt børse på jakt så nå skal jeg ha min egen. jeg har en kollega som er flink med våpen og kan bygge børse til meg. jeg er litt fan av grove kalliber og har derfor lyst på 458 win mag. men jeg er bare 20år og har ikke den største kroppen så det jeg lurer på er om dette kalliberet blir for voldsomt for meg. håper noen kan gi meg noen svar og erfaringer om dette.

Link to comment
Share on other sites

Tja, si det.. Rekyl oppleves helt individuelt, og om du har en litt hengslete kropp har lite å si for dette. Har sett de tynneste fyrene skutt med det værste raklet, så ingenting skal avskrives..

Dog ville jeg ikke hatt 458win som eneste rifle, da det kansje ikke er våpenet for mengdetrening (selv om man bør trene mye for å håndtere sånn redskap). Men det er en helt annen diskusjon, siden det ikke er det du lurer på..

 

458WM er en fin elgvelter. Er dog en fordel om du tenker lade selv, da det ikke er så mye rimelig treningsammo å få kjøpt. Da kan du lade litt snille ladninger til trening også.

 

Vil nok råde deg til å prøve en rifle i kaliberet om du ikke har gjort det, så får du se.

Hvis du virkelig har lyst på en rifle i 458, vel, kjøp en og se, liker du den ikke; selg den. Hvis du skulle trives godt med rifla, men synes rekylen blir i friskeste laget, ja se da kan du smette en lyddemper på rifla. Da blir du kvitt mye av både smell og rekyl. Det var kortversjonen.

Link to comment
Share on other sites

heisann. jeg jakter elg og har fram til nå lånt børse på jakt så nå skal jeg ha min egen. jeg har en kollega som er flink med våpen og kan bygge børse til meg. jeg er litt fan av grove kalliber og har derfor lyst på 458 win mag. men jeg er bare 20år og har ikke den største kroppen så det jeg lurer på er om dette kalliberet blir for voldsomt for meg. håper noen kan gi meg noen svar og erfaringer om dette.

 

Hva slags kaliber har du brukt til nå?

 

De aller fleste skyter bedre dess mindre rekylen er. Det finnes kanskje noen som skyter like godt uansett rekyl, og det finnes mange fler som påstår at de gjør det - etter slike påstander har jeg litt vanskelig for å ta påståeren helt alvorlig, må jeg innrømme :) . Noen tåler mer enn andre; hovedsaken er å kjenne sin tålegrense (den kan flyttes, men det tar tid). Det er ikke sikkert det er noen ulempe å være liten av vekst.

 

Prøv å få låne/prøve noen grove saker før du bestemmer deg for kaliber. 9,3x62 lager også store fine hull, litt flatere kulebane enn .458 har den også.

 

Ellers har våpenets vekt og utforming masse å si. Jeg har prøvd .375 H&H - rifler som har sparket mindre enn min gamle, alt for lette, Mauser i 8x57.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har fått gode råd over her, etter å ha sett på jegere og skyttere i veldig mange år så er og blir rekylen en viktig faktor. Jeg er stor og tung nok til å tåle det meste men jeg trenger ingen p... forlenger ved å ha et svært høl i munningen, det kan nesten virke som om noen tror de kan skremme dyret dødt med et stort kaliber.

Det viktigste er å treffe godt og det gjør man best med et kaliber man takler godt og gjerne også har råd til å trene mye med. Der finnes ingen elger i dette landet som tåler en rett plassert .308W eller en .30-06 og tilsvarende, med rimelig gode kuler.

Jeg har en venn som jeg jaktet mye med på 1970 tallet, han brukte både .375H&H og .458WM til hjort, men de siste 25 årene har han i all hovedsak brukt 6,5x55 m/156grs kuler.

 

Så mitt råd blir: Kjøp deg noe i standard kaliber og tren mye, så kan du heller kjøpe noe grovt leketøy senere en gang om lysten forblir uforandret

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at du vil ha noe som sparker litt ville jeg råde deg til å kjøpe ei rifle i 375 H&H. Synes du dette er for spinkelt så kjøper du noe grøvre :).

 

Det fornuftige å kjøpe som første rifle, for å velte elg vil jo være ei rifle i 30-06, men er jo ikke alltid man lar fornuften råde :). Er ikke enkelt når lysta river og sliter i kroppen.......Lykke til med valget i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter dem som mener du bør ha et "standardkaliber", f.eks. 7mm-08 (Kimber og Remington leverer rifler).

 

Men dersom du vil bygge opp mauseren til noe grovt, kan du jo velge 10,75 x 68. Et klassisk, europeisk kaliber, som passer i mauserkassen, og ikke bruker for mye krutt til å brenne løp og banke våpeneieren. Jeg har en mauser inne hos Fossdal (du finner han her inne) for en slik ombygging.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Brno 602 i 458 win mag. Denne er det en rett og rel. tung mcmillianstokk på. Tykk myk kolbekappe fra Pacmayer, eller hva det heter.. Denne er ikke "mykere" i rekylen enn noen 308/3006 jeg har prøvd. Langt derifra etter min oppfatning. Faktisk så får jeg ganske vondt i hodet etter 10-15 skudd med denne. Bruker som regel 350-400 gr. kuler ladet til ca. hhv. 790-730 ms.

 

Folk har veldig forskjellige oppfatninger av hva som er mye rekyl. Det som er sikkert er at ett skudd er greit med det aller meste, ergo er det sjelden noe problem på praktisk jakt. Det er særlig med innskyting og presisjonstesting fra benk jeg sliter. Det er Ikke så lett å kontrolere avtrekk 100% når du vet du kommer til å få deg en brukbar dytt. Spredningen på skiva er stort sett proposjonal med dytten i skuldra for min del.

 

Det beste med disse halvgrove er du ser høla i skiva, fra standplass. På baner med elektronikk blir du ikke populær... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...