Jump to content

Maks kammertrykk i 6,5 x 55


ATS

Recommended Posts

Jeg lurte litt på hva det er som gjør at maks kammertrykk i 6,5 x 55 mm er så mye lavere enn f.eks. 30-06 og 308? Er det kun fordi patronen er gammel og derfor eksisterer det fortsatt gamle rifler som ikke tåler mer enn det SAAMI og CIP oppgir som makstrykk, eller er det noe i selve patrondesignet som gjør at det ikke selv moderne 6.5 x 55 rifler tåler like høyt trykk som f.eks. 308?

Med andre ord, er det trygt å lade en Sauer 200 STR i 6,5mm opp mot makstrykk på 4100 bar, eller er dette galskap?

Mulig det er skrevet noe på kammeret om dette tidligere, men jeg fant det ikke nå...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flott tråd, dette har jeg også stilt spørsmål om uten å ha fått noe annet svar enn at det er slik. Sånn sett er Amatør den første som har sagt det jeg selv har trodd. Flott om det kan komme noen flere innspill, gjerne med konkrete begrunnelser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke formen på hylsa er avgjørende, altså vinkelen på konen, så klarer ikke jeg å se hvorfor den skulle tåle mindre trykk. Men jeg vet jo egentlig ikke. Det jeg vet er at det går helt fint å lade 6,5 til "308 trykk" estimert på QuickLoad i "euro hylser". Kanskje bruker man bare opp sikkerhetmarginen, kanskje er det uten betydning? I lang pipe er 140 gr kule i 900 m/s fult mulig uten merkbare problemer med riktig krutt. N-15 i denne hastigheten er ofte helt på grensa til stempling etter min erfaring.

Hva som skal være poenget er selvfølgelig et annet spørsmål man må stille seg selv! For meg er ES en mye viktigere faktor enn høy fart. Jeg gir gladelig fra meg 50-70 m/s for å få et SD på ned mot 2 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en e-post til Norma og spurte om makstrykk i deres hylser når den brukes i et moderne våpen som Sauer 200 STR, om hylsene da tåler tilsvarende .308.
Fikk følgende svar:

"Hei!

 Norma følger CIP standarden når det gjelder trykk og mål. Patronen er designet for å tåle 380 MPA selv i moderne våpen. Og overskride det trykket anbefales overhodet ikke selv i sterke låskasser som 200 STR. 

 

Best regards

XXX XXX

Norma AS"

 

Har  på følelsen av at dette er et litt politisk korrekt svar, slik at jeg ikke kan gå å klandre Norma om jeg skader meg med en alt for heit ladning.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med andre ord, er det trygt å lade en Sauer 200 STR i 6,5mm opp mot makstrykk på 4100 bar, eller er dette galskap

Ta ei 308-hylse, og ei 6.5x55 hylse, og skjær dem opp på langs. Post bilder. Er de like så har vi et svar, er det forskjellige, så har vi et annet.

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er egentlig messingen sterk nok til å utgjøre noen forskjell av betydning i det miljøet som den utsettes for under avfyring? Ut fra noe jeg leste her inne for en stund siden fikk jeg inntrykk av at hylsen rent mekanisk egentlig bare fungerer som kruttoppbevaring og tetningspakning.

Edited by SofaBamse
la til et ord som manglet
Link to comment
Share on other sites

Sitat

tetningspakning

Ja, og om trykket blir for høyt, eller "pakningsmaterialet" (messingen) er for myk - så blåser du ut pakningen - dvs. hylsa revner. Prøv å glød ut _hylsehodet_ og se om messingen gjør en forskjell ;) Bruk vernebriller...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sofabamse: Joda, messingens styrke har alt å si. Selve hylsekroppen har ingen vesentlig styrke, men hodet må kunne motstå trykket uten deformasjon. Går man over flytegrensen der vil man få løse hetter, gasslekasje etc. PS: Ikke prøv eksperimentet til M67 ^_^

Nuclear: Det svaret er det eneste de kan gi. Å lade til over standard er egentlig en uting. Joda, for en erfaren lader er det helt uproblematisk, men det kan også få mindre kyndige personer til å tro at ladetabeller ikke er noe man trenger å bry seg om...

M67: Å kappe en hylse er en god start, selv om det er vanskelig å konkludere noe absolutt ut fra slikt. Selv om en forutsetter samme styrke på messingen vil forskjellen på 380 og 410MPa maxtrykk være vanskelig å se med det blotte øyet.

Det første først: I en moderne kasse vil det ikke være farlig å lade 6,5 til samme trykk som andre patroner med samme diameter. Mao bør en fint kunne lade til 6,5 Lapua/Creedmoor så lenge hylsene tåler det. Formen på hylsa kan muligens påvirke bolttrykket noe pga endring i hylseklebing, men i dette tilfellet vil effekten neppe være stor.

Det springende punktet blir altså hva hylsene tåler. Og siden de færreste kan måle hardhet eller dimensjoner nøyaktig nok til å komme med noen absolutt konklusjon er det bare en måte å fastslå dette: Måle hodeekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte et lite øyeblikk på om det kunne være forskjell i hodetykkelse i standardene som var årsaken til det lavere trykket, men jeg fant ikke noe relevant på mitt korte og retningsløse google-søk.

Jeg kunne forsåvidt vurdert å prøve eksperimentet til M67, men det hadde blitt med snoravtrekk. Jeg har da fått med meg litt vett her inne ;)

Men en ting til; vil stålhylser da kunne lades til høyere trykk med samme sikkerhet? (jada, kan ikke måles og så videre, tenker teoretisk).

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

Årsaken til det lavere trykket er så enkelt som at det er en gammel patron med dertil gammel trykkstandard. Og siden det er gamle våpen i sirkulasjon kan man ikke øke den.

I teorien vil man selvfølgelig kunne lage hylser som tåler vesentlig høyere trykk enn dagens messinghylser. Men om det som finnes av stålhylser på markedet i dag tåler så mye mer enn andre hylser er jeg usikker på, det er jo ingen grunn til å bruke mer metall enn en må ha for jobben. Sannsynligvis vil evt økt styrke i materialet bare brukes til å spare vekt/kostnad. Dessuten er det ikke gitt at stålet som brukes er så sterkt at det gjør noe, godt arbeidsherdet messing kan være sterkere enn vanlig konstruksjonsstål.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg ville bekymret meg nevneverdig. Lader 8x57en til trykk jeg ut fra hastighet og sammenligning med ladetabeller og QL anslår å være i området som for 30-06. Ikke for at maxhastighet er målet, men presisjonen blir merkbart bedre med maxladninger på dette nivå. Om kvaliteten og dimensjonering av messingen i hylsa skulle være en bekymring generelt ville nok ikke ladebøkene operert med f eks tre nivå ladedata på 45-70 for hhv eldre konstruksjoner, Marlin og Ruger ol.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Måle hodeekspansjon

Nå kan man jo både måle hylsebunnen og hardhetsmåle messingen i den. Men få har utstyr til det siste. Alle har imidlertid utstyr til å måle hylsehodeekspansjon. Det enkleste er faktisk tennhetteisetteren, men en skal nok bruke mikrometer ei stund først.

Når en bestemmer seg for å begynne å lade det jeg vil kalle "villkatten" 6.5x55 +P så tar en utgangspunkt i brukte, kanskje engangsskutte hylser, helst kanskje fabrikkpatroner, og maksladningen en har i kaliberet. F.eks. den som står på boksen med krutt, som N19 eller N15.

Så øker en ladningen i de inkrementer en syns er passe - og måler hylsehodeekspansjonen - den skal ikke forekomme. Lad samme hylse 3-4 ganger med samme ladning, dersom det blir lettere og lettere å sette hette for hver gang er du nok "over" ei ny grense. De moderne høytrykkspatronene er i grenseland her - så CIP, eller fabrikkene mener tydeligvis at det er greit å "lukte på" ekspansjon av hodet. Men herfra til at hettene faller ut er ikke langt - ikke i kruttmengde, men i uforutsettheter.

Uansett så ender en sin egen verson, 6.5x55 +P, og vil ende rundt samme trykk som 308 Win, 6.5-284 og 338LM for å nevne noen - og det vil ien Sauer være aldeles trygt - i en Krag vil ikke 435MPa være spesielt tilrådelig. 

Et sted på veien fra 6.5x55 CIP maks, til "privat 6.5x55 +P" så vil en passere en annen "grense" - den der hylser ikke kamrer lett igjen uten helpressing. Alt etter hvordan en definerer kamrer lett, og ens egne krav til hvor lett det må kamre. Skyter en konkurranser, spesielt DFS felt (som spesifiserer et maks kammertrykk som ikke +P for å si det sånn) eller PRS, eller nesten hva som helst, så kan en ikke akseptere mange patroner som kamrer tregt. Med lavt ambisjonsnivå kan en akseptere "noen", men mange blir bare ball. Om dette er eller blir et problem er patronavhengig tror jeg - jeg ser det fort i 6.5x55, men ikke i 308 - i samme rifle.

Stålhylser fins, har vært eksperimentert med i høytytende patroner, også til langhold, det er bare å lese på nettet.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Nesten 8% mer trykk bør gi nesten 8% mer hastighet. Har du 880-900 fra før så snuser vi på 950-970. Den helt store forskjellen kommer uansett ikke uten mer BC - om vi snakker langhold, og mer BC enn 6.5mm betyr 7mm. Det nytter mye mer enn 50m/s hastighet. 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om man tar utgangspunkt i f eks VV sin ladetabell og leker litt med tall. Dvs mater disse data inn i QL så kan man vel få et visst inntrykk. Problemet er at trykket QL gir ofte er langt fra max (3800 bar) ved oppgitte maxladninger fra VV. Likeså hastighet. For 139 gr Scenar og N 165 var allikevel VV og QL nok så enige om V0 ved maksladning. Trykket oppgir Ql til 3454 bar. Om en nå fyller på med krutt til QL angir at trykket er ca 300 bar høyere (3747), øker V0 med ca 20 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men gir ikke 8% mer trykk, 8% mer energi? Dvs bare ca 4%mer fart

Jo, du har selvsagt rett. Likevel vet jeg om folk som klarer å skremme 130gr kula opp i 970m/s... Ihertfall som hevder at de gjør det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...