Jump to content

Ammo til rev i 6,5x 55


Abs

Recommended Posts

Hei...er det mulig å lade hullspiss som IKKE gir gjennomskyting i 6,5? Vil gjerne ha knall og fall og ikke så mye ødelagt skinn. :)

Er det envtuelt andre kuler dere anbefaler? Har oryx, men har ikke fått prøvd den ennå.Men er usikker på hva effekten blir med dem, noen som har erfaringer :?: Harde kuler i .222 er jeg hvertfall ikke særlig fornøyd med effekten av... :roll:

Er avhengig av at reven detter mer eller mindre i smellen p.g.av at det er svært vanskelig å finne igjen rev som går litt der jeg har åte....(veldig tett karttskog og ofte ikke no snø)

Link to comment
Share on other sites

V-Max er fint...det sammer er Swift Scirocco II også.....

 

Gir knall og fall.....men hele skin.....æh.... :roll:

 

Ja det viktigste er jo at døm detter...heller litt skinn enn ikke noe skinn :lol: men hadde jo vært greit at det så sånn tålig ut :roll:

Link to comment
Share on other sites

Siden du har 222Rem så kan jeg anbefale deg å prøve 35grs v-max, skjelden gjennomskyting med den kula men god effekt.

I 6,5 så har jeg ikke så mye erfaring , men stiller spørsmål med om det finnes kuler som klarer å stoppe helt i reveskrotten. Selv en v-max eller sierra varminter har såpass stor egenvekt i dette kaliberet at det skal godt gjøres å unngå gjennomskyting. Knall og fall (gjerne av revedeler) blir det nok.

En rev jeg skjøt med 30-06 og ei lett flatneset blyspisskule (hornady) gikk tvers av, det var ikke så mye som en skinnfille som bandt de to delene sammen! Mye søl!! Jeg liker 222 med 35grs v-max, skjelden noe mer enn en liten bloddråpe.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rev med v-max i både 22-250 og 6.5x55.

i 22-250 poppet den som en ballong, hele bukskinnet revnet

i 6.5x55 så det ut som den hade gått på en håndgranat

 

Tror ikke det er mulig å fine en kule som ikke går igjennom. Da må du i tilfelle lade kraftig ned, med de begrensninger du da får i kulebane

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del rev med 6,5 og kulevekter fra 85 til 160 grs.

Reven har for liten masse til å kunne stoppe varmintkuler for gjennomskyting i kaliberet (min erfaring). Min løsning ble 160 grs Hornady til ca 700 m/s. Ikke varmintprestanda, men her ble det ganske fine skinn.

85 grs Sierra i +- 1100 m/s i en 6,5/300 gav ferdig flådde dyr.

 

Har du en 222 ville jeg vurdert 30 grs berger hullspiss. Denne har jeg fått meget gode resultat med, til og med på bever.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

De letteste varmint kulene til 6,5 ligger vel på 80-85 grain. Dette blir for mye masse for en rev. Jeg husker at jeg til 308 fikk tak i noen 4,7 grams kuler (helt hule) for mange går siden. Et tilsvarende design for 6,5 (omtrent bare mantel) ville muligens fungere - har desverre ikke sett disse eller tilsvarende konstruksjoner de senere årene. BC'en var veldig lav - men hastigheten var vanvittig.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye rev med vanlig sierra mk 9,1 og 9,3 gram, det fungerer vanligvis bra.

Reven har så tynt skinn at kuler stopper ikke i skrotten, eneste mulighet da er på langs.

Har skutt mest rev med 6,5, og det blir bestandig gjennomskudd, også med sierra varmint 100 grain (ikke bra skinn)

Med butte helmantelkuler fikk jeg bra skinn, men det er mage år sia jeg brukte dem.

Tar ikke skinn lenger nå, jakter mest rev av gammel vane nå, og da bruker jeg den ammoen våpnet er innskutt med.

Link to comment
Share on other sites

Har kun en rev på samvittigheten, sist helg med 260Rem. TSX 130gr. Utgangshullet var på størrelse med ekspandert kule, helt perfekt..

 

For ikke å dra for mange bastante konklusjoner av all denne erfaring :wink:

 

Bruk en av de mest robuste kulene, så vil det oftere gå bra..

Link to comment
Share on other sites

Hei. 8) Jeg ville gått for 2 ladninger. 1 ladning er 85 gr. Sierra hp, mens andre ladninger ville jeg gått for Nosler Balistikk tip 120 gr. Har gode erfaring med balistikk tip ( skutt min første bukk med denne kulen gikk rett ned) :mrgreen:

Begge ladningene er i 6,5X55. :mrgreen: lykke til med valget. :P

Link to comment
Share on other sites

har man ikke lov å skyte rev med 222 helmantel?

 

 

Jo du har lov men er ikke å anbefale...jeg kommer hvertfall aldri til å prøve det

 

Har skutt en skabbrev med helmantel. Skjøt gjennom den ene skuldra og gjennom begge lungene. Kun treffet gjennom skuldra hindra et laaangt ettersøk. Skal ikke bruke helmantel i 224-kaliber på rev flere ganger. Et tilsvarende treff med en varmintkule kule hadde vært av med sikringa straks kula traff. Noen som har testa Impala i større kaliber på rev?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har ladet opp med 85 grs Sierra Varminter til ca 1000 m/s (iflg tabellen). Noen som har brukt denne kula på rev? Ser kula var nevnt tidligere i tråden, og jeg frykter for at d blir kun filler igjen av mikkel.

 

Du skal ikke frykte att mikkel går i filler...

Det er faktisk garantert.

Heilmantel er heller ikkje å anbefale i 6,5 eg brukte Scenar på 1 rev i fjor.

Null skuddreaksjon og bare stakk av fra åtet.

Sjekka litt rundt og konkluderte med bom.

Fant han igjen 3 dager senere når eg satte meg i bua igjen,da var det lyst og eg såg han i kikkerten.

Den lå død 100m fra åta med hull tvers igjennom begge lunger,bak bogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jeg skaut to rever på samme natt med Norma Rekrutt kule på 100 grain, begge datt i smellen. Den ene fikk kula i panna, å andre i bogen, ble bare ett pennehull igjennom skinnet(med sprengt kranie), og fant bare inngangshullet på den som ble skutt i bogen.

Har vell mye å si hvor du treffer, og sist men ikke minst sjokket av kula. Med hjerte/lunge skudd kan reven løpe langt, en kjenning følgte sporene ca 600 meter før sporene gikk inn under ei steinrøys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...