Jump to content

Hvordan øke populariteten til praktisk skyting i Norge?


PraktiskCTR

Recommended Posts

Hei! Ønsker å rable ned noen tanker her...

 

Jeg sitter på en måte litt på sidelinjen når jeg leser diskusjoner på steder som kammeret og tidligere sluttstykket. En gjenganger er frykten for økt regulering og avtakende rekruttering i skyttermiljøet... Noe som absolutt ikke burde vært et problem i en såpass "tøff" idrett som praktisk jo egentlig er.

 

Som en forholdsvis ung utøver (24) så ser jeg hvordan min omgangskrets reagerer når det er snakk om skytesport og det er ikke utelukkende positivt. Jeg har omvendt en hel del av de nå etter å ha latt de bli med på skytebanen og se at vi ikke er en gjeng trigger-happy rednecks, men det er tydelig at sporten vår (og forsåvidt alle andre former for skytesport) ikke akkurat har noe godt image utad.

 

Noen som har gjort seg noen tanker rundt dette? Hvordan kan vi opprettholde interessen for sporten og på den måten sørge for at den forblir lovlig? Jeg skulle f.eks. gjerne sett dekning av diverse nordiske IPSC matcher på en eller annen norsk kanal, men det skjer vel ikke med det første...

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel popularitet til praktisk skyting økende. På de store stevnene i Norge har det blitt flere deltakere i de siste årene. Dette også til tross for at det har blitt arrangert flere Level 3 stevner enn noen gang.

Her i Trondheim har vi hatt en stor medlemsøkning de senere årene. Og uten at jeg vet det, så tror jeg også den er en økende interesse i resten av landet.

 

Det å komme på TV kan nok være vannskelig for en så marginal sport som skyting, men det hadde selvfølgelig vært bra om det hadde skjedd. Men jeg tror ikke det er det som vil være avgjørende for skytingens videre eksistens eller ikke.

 

Til neste år så skal det jo arrangeres EM i Praktisk rifle i Norge. Dette blir det første Level 4 stevnet som noen gang er arrangert i rifle. Her må det selvfølgelig jobbes med å få inn media. Så spørs det bare om media slår til.... :D

 

edit: skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til neste år så skal det jo arrangeres EM i Praktisk irfle i Norge. Dette blir det første Level 4 stevnet som noen gang er arrangert i rifle. Her må det selvfølgelig jobbes med å få inn media. Så spørs det bare om media slår til.... :D

Wow, dette var jeg ikke klar over :D Hvor skal dette arrangeres?

 

Jeg frykter at medlemsøkningen i praktisk segmentet i stor grad tas fra andre skytegrener fremfor fra befolkningen generellt, uten at dette er noe annet enn synsing. Lurer mest på hvordan å profilere sporten utad mot allmenheten, men et Level 4 stevne er jo en god start, det må jo gå ann å få litt mediedekning på noe slikt :D

Link to comment
Share on other sites

Til neste år så skal det jo arrangeres EM i Praktisk irfle i Norge. Dette blir det første Level 4 stevnet som noen gang er arrangert i rifle. Her må det selvfølgelig jobbes med å få inn media. Så spørs det bare om media slår til.... :D

Wow, dette var jeg ikke klar over :D Hvor skal dette arrangeres?

 

Jeg frykter at medlemsøkningen i praktisk segmentet i stor grad tas fra andre skytegrener fremfor fra befolkningen generellt, uten at dette er noe annet enn synsing. Lurer mest på hvordan å profilere sporten utad mot allmenheten, men et Level 4 stevne er jo en god start, det må jo gå ann å få litt mediedekning på noe slikt :D

 

Er planlagt på Kongsberg.

 

Når det gjelder medlemstilgangen så kan jeg uttale meg om det som skjer i mitt nærområde. De fleste som starter opp hos oss er nybegynnere i ordets rette forstand. De har ikke tatt i våpen(håndvåpen) tidligere.

Men noen kommer også over fra NSF, de synes kanskje at felt har blitt kjedelig eller noe. Man vi har også endel som har begynt hos oss som fortsatt er veldig aktive i NSF klubben sin. Og skyter begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Er lettere å få medeidekning i loka-TV, og miundre sjanse for at de lager sensasjonstull om "maskingevær" og slikt vas.

Lokal-avisene tar i mot stoff med åpne armer!

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg egentlig fornøyd med at det ikke er mediedekning av praktisk skyting i Norge, det er en skytesport som kan se litt "vill" ut for folk flest.

For rekrutteringens skyld så tror jeg det er best at det er visst sig over fra andre skytegrener av folk som på et eller annet tidspunkt ønsker å prøve en annen form for skyting enn den de driver med selv. Rekruttering av totalt nybegynnere til praktisk tror jeg ikke er så heldig, det er sikkert mange CSfolk og airgunnere som ikke vet om praktisk skyting, og det er nok bare bra ;)

Link to comment
Share on other sites

...mange CSfolk og airgunnere som ikke vet om praktisk skyting, og det er nok bare bra ;)

Hehe, joda, ser poenget ditt. Men det er da tross alt en del av samme motivasjonen bak disse to tidsfordrivene (CS og praktisk). Konkurranseinstinkt sammen med en skikkelig test av koordinasjonen... og en (sunn?) interesse for våpen. Er vel ingen som driver med praktisk som ikke syns det er moro å skyte? :idea:

 

Føler en del ønsker å holde praktisk litt "hemmelig" for å luke ut de værste rambo-gutta (og jentene?)... men i lengden tror jeg dette bare bidrar til en "mystifisering" av skytesporten som ikke kan være heldig for oss... Men kanskje jeg bare dagdrømmer og en eventuell popularitetsøkning vil få samtlige gamle og redde tanter til å starte opprop mot "militia organisasjoner" :shock:

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg egentlig fornøyd med at det ikke er mediedekning av praktisk skyting i Norge, det er en skytesport som kan se litt "vill" ut for folk flest.

For rekrutteringens skyld så tror jeg det er best at det er visst sig over fra andre skytegrener av folk som på et eller annet tidspunkt ønsker å prøve en annen form for skyting enn den de driver med selv. Rekruttering av totalt nybegynnere til praktisk tror jeg ikke er så heldig, det er sikkert mange CSfolk og airgunnere som ikke vet om praktisk skyting, og det er nok bare bra ;)

 

Her er jeg nok litt uenig med deg. Synes det er kjempebra at det kommer inn helt nye folk. Det er faktisk da i mange tilfeller enklere å få inn det som har med sikkerhet å gjøre. Enn de som har skutt noe annet i XX antall år, og ikke har vært så fokusert på sikkerhet.

 

Når det gjelder mediadekning så kan dette slå begge veier, avhengig av den som lager reportasjen. Skal man ha noen mediedekning, så kan det vel med fordel være fra et større stevne.

Men jeg ser det med at det kan virke uheldig i gitte situasjoner. Men det er jo også en grunn til at f.eks. kamoklær er forbudt(med få unntak)

 

Nå er jo(blir fra 1/1-09) Metric skiven forbud, nettopp med den grunn at den ikke var politisk korrekt i en del land. Her kan vi selvfølgelig være enig eller uenig i det. Men sånn ble det nå.... :D

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg egentlig fornøyd med at det ikke er mediedekning av praktisk skyting i Norge, det er en skytesport som kan se litt "vill" ut for folk flest.

For rekrutteringens skyld så tror jeg det er best at det er visst sig over fra andre skytegrener av folk som på et eller annet tidspunkt ønsker å prøve en annen form for skyting enn den de driver med selv. Rekruttering av totalt nybegynnere til praktisk tror jeg ikke er så heldig, det er sikkert mange CSfolk og airgunnere som ikke vet om praktisk skyting, og det er nok bare bra ;)

 

Her er jeg nok litt uenig med deg. Synes det er kjempebra at det kommer inn helt nye folk. Det er faktisk da i mange tilfeller enklere å få inn det som har med sikkerhet å gjøre. Enn de som har skutt noe annet i XX antall år, og ikke har vært så fokusert på sikkerhet.

 

Helt nye folk får man forsåvidt ikke inn uansett da, siden det kreves at man har eget våpen fra før ;)

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg egentlig fornøyd med at det ikke er mediedekning av praktisk skyting i Norge, det er en skytesport som kan se litt "vill" ut for folk flest.

For rekrutteringens skyld så tror jeg det er best at det er visst sig over fra andre skytegrener av folk som på et eller annet tidspunkt ønsker å prøve en annen form for skyting enn den de driver med selv. Rekruttering av totalt nybegynnere til praktisk tror jeg ikke er så heldig, det er sikkert mange CSfolk og airgunnere som ikke vet om praktisk skyting, og det er nok bare bra ;)

 

Her er jeg nok litt uenig med deg. Synes det er kjempebra at det kommer inn helt nye folk. Det er faktisk da i mange tilfeller enklere å få inn det som har med sikkerhet å gjøre. Enn de som har skutt noe annet i XX antall år, og ikke har vært så fokusert på sikkerhet.

 

Helt nye folk får man forsåvidt ikke inn uansett da, siden det kreves at man har eget våpen fra før ;)

 

Dette er jo litt feil. Det er krav til eget våpen når man skal ta godkjenningskurset. Men jeg vil tro at de fleste klubber også tilbyr nybegynnerkurs. Det gjør ivertfall TFS

Link to comment
Share on other sites

Helt nye folk får man forsåvidt ikke inn uansett da, siden det kreves at man har eget våpen fra før ;)

 

Dette er jo litt feil. Det er krav til eget våpen når man skal ta godkjenningskurset. Men jeg vil tro at de fleste klubber også tilbyr nybegynnerkurs. Det gjør ivertfall TFS

 

Ok, i OKTS var det et krav at man hadde eget våpen, og jeg forstod det vel sånn også at de ønsket skyttere som var ganske fortrolige med skyting før de tok praktiskkurset.

Link to comment
Share on other sites

For en som meg som har ca null interesse av praktisk pistol eller hagle, men er litt interessert i praktisk rifle. Kan jeg bare hive meg på et sikkerhetskurs i en hvilken som helst pistolklubb, skaffe rifle og sette igang å skyte stevner? Har hatt inntrykk av at jeg må ha pistol, gå kurs for pistol, så få "lappen". Har nemlig ingen interesse av å kjøpe en pistol for å kunne skyte praktisk rifle.

 

Godkjenningskurset holdes pr. i dag bare med pistol ja. Så skal man starte med praktisk rifle, så må man gå veien om pistol.

 

Så kan man jo diskutere om dette er logisk eller ikke. Det er etter min mening litt synd at man ikke har egne kurs for f.eks rifle.

Men på en annen side så luker man da bort endel "tullinger" som egentlig er bare opptatt av å skaffe seg en "tøff rifle" uten å bruke den til det den er ervervet til.

 

Dette har vært oppe til diskusjon på flere Forbundsting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere luftet at jeg ønsker å begynner med praktisk skyting, men så var det det med egen pistol til kurs.

Har drevet med pistolskyting innen NSF relativt lenge, men ingen av de pistolene jeg har egner seg for praktisk skyting.

Tenker da på magasinkapasitet.

Har to singlestack 1911 (8 skudds mag), og en Beretta 96 (10 skudds mag).

Noen med erfaring på hva som kreves på et kurs?

 

Ønsker ikke å kjøpe mange flere magasiner til disse, da jeg vil anskaffe et nytt våpen til bruk i praktisk. Har heller ikke lyst til å investere i hylster og mag.holdere til disse våpnene.

Tror dere politiet vil akseptere den grunnen at man skal begynne med praktisk for å erverve nytt våpen? Vil jo kalle det et behov også....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere luftet at jeg ønsker å begynner med praktisk skyting, men så var det det med egen pistol til kurs.

Har drevet med pistolskyting innen NSF relativt lenge, men ingen av de pistolene jeg har egner seg for praktisk skyting.

Tenker da på magasinkapasitet.

Har to singlestack 1911 (8 skudds mag), og en Beretta 96 (10 skudds mag).

Noen med erfaring på hva som kreves på et kurs?

 

Ønsker ikke å kjøpe mange flere magasiner til disse, da jeg vil anskaffe et nytt våpen til bruk i praktisk. Har heller ikke lyst til å investere i hylster og mag.holdere til disse våpnene.

Tror dere politiet vil akseptere den grunnen at man skal begynne med praktisk for å erverve nytt våpen? Vil jo kalle det et behov også....

 

Bør ikke være noe problem å få våpen til praktisk. Meld deg inn i praktiskklubben(hvis du ikke er medlem), søk om egnet våpen, ta kurs

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er selv fersk praktisk skytter, men har skutt i "vanlig" pistolklubb noen år. Jeg deler trådstarters erfaring om holdningene og meningene om praktisk skyting. Selv syns jeg det er veldig gøy, og på mange måter mer utfordrende og finskyting/felt.

 

Klubbene burde ikke være redd for å gå ut å rekkrutere nye medlemmer, og frykten for "verstinger" og "cowboys" mener jeg er grunnløs. Alle må igjennom et sikkerhetskurs, hvor klubben har den gitte oppgave å plukke ut hvem som egner- og ikke egner seg til en slik idrett. Ikke minst; hvem som egner seg til våpenhåndtering. Kanskje ligger litt av problemet her?

 

For min egen del syns jeg sikkerhetskurset var for tettpakket og kort. Jeg hadde ønsket et kurs hvor man gikk mer i dypden på teknikk, på disipliner, fortalte mer om sporten på generell basis, og brukte mer tid på å vise og illustrere "Best Practice". I stedet ble det noen dager med høy intensivitet av "Slik skal det gjøres" og "Din tur til å prøve.". Alt var over på 3 dager. Til sammenligning gikk sikkerhetskurset i min andre klubb over 6 måneder. Et lengre kurs ville gitt kursholder/klubb mer tid til å evaluere menneskene..

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic, men, finnes det kurs i skyteteknikk i Norge? Alle kursene vi har måttet gå gjennom som ferske skyttere har fokusert på sikkerhet og oppførsel på banen, med omtrent null fokus på teknikk. For min del kunne jeg nok absolutt trengt noen tips og triks for hvordan å bli en bedre skytter, både med pistol og den kommende rifla :oops:

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic, men, finnes det kurs i skyteteknikk i Norge? Alle kursene vi har måttet gå gjennom som ferske skyttere har fokusert på sikkerhet og oppførsel på banen, med omtrent null fokus på teknikk. For min del kunne jeg nok absolutt trengt noen tips og triks for hvordan å bli en bedre skytter, både med pistol og den kommende rifla :oops:

 

 

Ta det opp med klubben din. Det er mulig de bedre skytterene der kan holde ett kurs for medlemmer som ønsker det.

Ellers blir det av og til holdt kurs i forbindelse større matcher av de beste skytterene. Bla kommer verdensmester Eric Grauffel til Angry Moose Open på Hamar neste år for å holde kurs. Men mener det fyllte seg opp fort.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi er ca 20 stykker her i byen som har startet ny langholds og praktiskklubb. Vi har ett år etter søknaden er sendt ikke blitt tatt opp i NFPS. Vi har vel egentlig ikke fått noe særlig oppfølging heller.

 

Forbundet /styret har vært sinsykt dårlige på oppfølgingen av nye klubber.

 

Sender du meg en PM så kan jeg sikkert bidra med å få satt press på de riktige stedene/ folka til å få til dette.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har lenge lurt på hva praktisk skyting egentlig er. den videoen hjalp mye! syns det ser morro ut, mersom felt skyting bare mer "action" som passer meg veldig bra! men hvordan foregår dette med hagle? samme greia bare kortere hold? er det noen aldersgrense som for pistol?

tror mer informasjon om hva praktisk skyting er, hvordan det foregår og hvor det foregår er rett medisin for å få flere interesert i det. så å få det på TV hadde ikke vært noen dum ting. cowboys og slike idioter kommer til å gå lei og bli luket ut. det ser man jo bare på skytterbanene rundt omkring. har sett flere ganger at folk har blitt utvist for idiot oppførsel på standplass. og fortsett å legg ut slike klipp på youtube. ungdomen i dag tilbringer mye tid på internett og sider som youtube. det vet jeg meget godt, siden jeg er en selv :P

Link to comment
Share on other sites

prøver å lagd til no snutter å vise fram til folk for å vise hva praktisk skyting er. da mest med tanke på bruk på messer vi har plasser på.

til nå har vi i klubben bare vist frem litt rundt felt og såvidt litt om bane, men håper å kunne vise no filmer fra praktisk for å få opp interessen for det også. for det er ikke tvil om at vi får fler rekrutter via de messene vi har hatt stand på. medlemsantallet vårt økte betraktelig etter forrige messe vi var på.

 

her får dere link til en av filmene jeg har lagt ut: http://www.youtube.com/watch?v=kEy8I0teovQ

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner vel med at cowboys ikke henspeiler på cowboyskyting men "cowboys" som i slike hillbilly skyttere en møter av og til ? :?:

 

 

Selvsagt, men at du og jeg skjønner det hjelper ikke så mye når det ufrivvilg fører til "ufred" mellom selv de marginale forbundende. Hvordan vil det da føre til bedre forhold mellom skyttere og ikkeskyttere.?

Link to comment
Share on other sites

For å svare på kun spørsmålet som er emnet her:

 

"Hvordan øke populariteten til praktisk skyting i Norge?"

 

 

Det er jo igrunn rimelig enkelt å svare på dette, løsningen er markedsføring.

Men hvilken markedsføring, hvor, når, mot hvem, utført av hvem, med hvilket budskap?

Er målet å rekruttere nye skyttere? Er målet å øke praktisk skytings godvilje i befolkningen?

 

Man må vite svaret på faktorene ovenfor før man setter igang med en markedsførings/PR-kampanje.

 

Selv er jeg sterkt i troen på at mange mennesker med ilsynelatende få ressurser sammen kan, gjennom samarbeid, utrette store ting.

Rent personlig mener jeg at vi stadig kommer undere flere og flere angrep som skyttere.

Friheter vi tidligere hadde frarøves oss, og stadig nye regler blir til. Diskusjonen om disse reglene tar jeg ikke her,

jeg har allerede gjort mitt syn tildels klinkende klart ved flere anledninger.

Mitt poeng er at for å forandre dette må vi være flinkere til å påvirke media,

til å få frem vårt syn, og til å belyse de feil og den urett som vi ofte er ofre for.

 

- Saksbehandlingstid på 6mnd?

- Godkjent søknad for mann A i kommune B, men avslått søknad for mann C i kommune D, enndog alle faktorene er like?

- Feilaktig domfelling jf Ravntinds sak?

- Mini-14 godkjent til jakt men ikke M1 Garand eller M1 SLK, endog de er godkjente i Sverige?

- Romjulsfredning?

- Trenger jeg nevne rundskriv, og hvordan politiet nå utfører en oppgave som skal utføres av folkevalgte representanter?

- Feilaktige avslag på våpensøknad basert på udugelighet hos saksbehandler,

jf "det finnes ikke elg i kommunenen", eller "geværet blir for tungt til jakt"?

- Skytebaner som har eksistert i flere tiår må stenge fordi de plutselig bråker for mye?

 

Skal jeg fortsette?

 

Dette er ting vi vet om, men som samfunnet ellers ikke har noen som helst idè om at foregår.

Derimot er myndighetene svært flinke til å spre sitt syn, kall det agenda om man vil,

med stadige innskrenkinger, utrolige uttalelser (eksempelvis Storberget som sier det er for mange våpen i samfunnet),

og slik jeg ser det, en stadig mistenkeliggjøring av skyttere. Hvorfor henger det ikke en plakat fra DFS som inviterer til gratis prøvetime og instruksjon i skyting vedsiden av plakatene fra politiet som minner om et tilnærmet kontinuerlig våpenamnesti med mål å få færre våpen i samfunnet?

 

I tillegg til å være altfor dårlige til å "svare" på slike angrep,

er vi også for dårlige til å få positive saker om vår sport ut i media. DFS og landsskytterstevnet tilsidesatt,

når var sist dere så en solskinnsreportasje om CAS, NFPS, NFBS, NSF...?

Med hvert eneste stevne som arrangeres har man mulighet til å få utmerket PR hvis man har en viss teft,

men det skjer nesten aldri. Kunne listet opp mange måter/strategier en klubb eller et forbund kunne fått mer positiv PR enn de antagelig

noensinne har hatt, men det er arbeid som tar mye tid. Det er en grunn til at markedsførere tar seg betalt for dette.

 

Men la meg si det slik: EM i praktisk skyting på norsk jord er en fortreffelig mulighet.

Hvorfor ikke betale et PR-byrå for å skape maksimum publisitet?

Mange vil sikkert komme og se på, hvis de bare hadde visst at det skjedde, og hva det faktisk handlet om.

Kanskje noen vil prøve? Hva med gratis skyteinstruksjoner og veiledning for interesserte,

kanskje med mulighet for noen skudd med en salongrifle mot et "morsomt" stålmål for de som ønsker det?

Gratis pølser og saft til barn, og en provisorisk "barnehage" på stedet for å lokke ut enslige foreldre eller foreldre med barn som ellers ikke hadde kommet og sett, og grillområde der man bare trenger å ta med egen grillmat og møter varme griller og dekkede bord?

 

Jeg blir trist når jeg tenker på mulighetene for positiv PR et stevne gir, for herregud så dårlig utnyttet det er.

 

Nå må jeg avslutte, men det siste jeg vil si er at det hadde vært et stort steg i riktig retning å iallefall skaffe seg konsultasjon fra et egnet PR-byrå i flere tilfeller, eventuelt at et, flere eller alle forbund hadde lagt ut anbud hos flere PR-byrå på en kampanje som skal oppnå visse mål for skytesporten som helhet. La de proffe som lever av dette gjøre jobben. Alternativet er at vi løper rundt som hodeløse høns og tigger lokalaviser om å skrive en liten notis.

 

VeT|Us,

Markedsføringsstudent BI Trondheim,

Markedsføringsgruppen for StudenterSamfundet Trondheim

Link to comment
Share on other sites

kansje det er for vanskelig for utenforstående å få "prøvd sporten" i og med at man må ha praktisk kurs pistol for å skyte praktisk rifle feks.....

 

er endel NROF-ere bla som har AG3 eller tilsvarende våpen men som ikke sitter på håndvåpen. hvordan skal slike få prøvd pratisk skyting med tjenestevåpenet sitt? låne en pistol og ta et praktiskkurs pistol ?

 

jeg vet ikke.

hansje alt man må igjennom for å bli "godkjent skytter" (eller hva det kalles) gjør at det er en ganske høy barriære for å være med.

Link to comment
Share on other sites

kansje det er for vanskelig for utenforstående å få "prøvd sporten" i og med at man må ha praktisk kurs pistol for å skyte praktisk rifle feks.....

 

er endel NROF-ere bla som har AG3 eller tilsvarende våpen men som ikke sitter på håndvåpen. hvordan skal slike få prøvd pratisk skyting med tjenestevåpenet sitt? låne en pistol og ta et praktiskkurs pistol ?

 

jeg vet ikke.

hansje alt man må igjennom for å bli "godkjent skytter" (eller hva det kalles) gjør at det er en ganske høy barriære for å være med.

 

Egne kurs for de som har AG3 eller lignende tror jeg vil komme.

 

Ellers synes jeg det er bra at vi har den kursingen som vi har, den går tross alt på sikkerheten.

 

Og klubbene kan jo arranger Level 1 stevner, der ikke godkjente pistolskyttere kan få prøve seg. Her må man selvfølgelig tilpasse øvelsene

Link to comment
Share on other sites

[Egne kurs for de som har AG3 eller lignende tror jeg vil komme.

 

Ellers synes jeg det er bra at vi har den kursingen som vi har, den går tross alt på sikkerheten.

 

Og klubbene kan jo arranger Level 1 stevner, der ikke godkjente pistolskyttere kan få prøve seg. Her må man selvfølgelig tilpasse øvelsene

kursingen er sikkert bra, men jeg klarer bare ikke helt se at man må ta pistolkurs for å skyte rifle. har man en AG3 å ikke en pistol så er det jo lite vits å ta et pistolkurs.......

 

sier ikke dette for å være vrang.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar feil så blir det i nær fremtid 3 forskjellige godkjenninger innen praktisk skyting:

1 pistol

2 rifle

3 hagle

 

det blir da også egne kurs innen den valgte gren av skyting som skyttern må ta for å bli godkjent.

 

En fordel med godkjenningskurs med pistol er at det er flere skytebaner godkjent for de kalibrene som brukes der kontra rifle, samt at det er lettere å korrigere sikkerhetsfeil med pistol.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner vel med at cowboys ikke henspeiler på cowboyskyting men "cowboys" som i slike hillbilly skyttere en møter av og til ? :?:

 

Emblazon: fin video, men den munningen vi kikker inn i på begynnelsen er ikke med på å søgre for seriøsitet innen sporten. :?:

 

Takk for tilbakemelding! Hjelper for å heve kvalieten det. Og ang det bildetså ser jeg jo absolutt tankegangen. Det er tatt til ettertanke, så det er nok siste gang dere ser noe sånt i en film fra meg

 

Hvis jeg ikke tar feil så blir det i nær fremtid 3 forskjellige godkjenninger innen praktisk skyting:

1 pistol

2 rifle

3 hagle

 

det blir da også egne kurs inne den valgte gren av skyting som skyttern må ta for å bli godkjent.

 

Vil det da også ha en tilbakevirkende effekt? Kunne forsåvidt greit med kurs for en som er såpass fersk som meg men :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg banner litt i kirka nå, men rent personlig ønsker jeg at det nye tre-delingen skal bli "tilbakevirkende", dog med en overgang på, la oss si 24mnd. Sikkerhet er nå sikkerhet.

Vet at mange vil reagere på dette, men synspunktet mitt er nå slikt.

 

I klubben vår er det noen "nye" praktiske rifleskyttere som vi har valgt å følge tettere opp/ gir tilleggsopplæring i rifle. Dette er selvsagt frivillig og en praksis jeg personlig har stått for.

-Vært CRO/RO på Level III rifle matcher siden 2003/04 og har sett behovet for mer oppfølging fra klubb.

 

Når det er sagt, er ikke tilbakevirkende noe jeg vil "kjempe" for, men skulle noen be meg om min stemme, så vet du....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...