Jump to content

Vortex kikkerter


Hedmarkingen

Recommended Posts

Er de verdt pengene? Nei.

 

De koster vel 8-9000kr ny, for noen år siden kostet de vel 5-6000kr. Optikken suger.

 

Får du en brukt for rundt 5 000 ok, må du kjøpe ny så ha litt is i magen og kjøp noe bedre brukt til 10-12 000.

 

Ett tips hvis du skal ha billig optikk med åpne tårn er å ta en titt på nikon, jeg kjøpte nylig en prostaff 7 til 2000kr på ei fjellryperifle. Optikken er bedre enn PST, lignende tårn og alt du trenger. Det nikonen mangler er zerostop, men det løses enkelt ved å skjære en tynn strimle med el tape og tape den rundt stammen til tårnet helt oppunder når du er i null. Da finner du alltid tilbake. Klikker stemmer bra på nikonen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig med Ladebenken i det hele tatt. Optikken er helt grei, og den har alt som trengs til langholdsskyting. Jeg regner med det er det som er hovedbruksområdet. Hvis ikke, så ville jeg sett andre steder.

 

Jeg hadde en Viper PST FFP 6-24x50 i flere år før jeg oppgraderte til noe annet. De kosta heller ikke 5-6000 når de kom på markedet. 7500 er det rimeligste jeg husker å ha sett den til, og det er snart 5 år siden. Det er ikke unaturlig at de nå koster nærmere 10 lapper med den økningen i dollaren som har vært på den tiden.

 

Du kan få tak i pent brukte eksemplarer, men du må følge med på bruktmarkedet da. De som har dem selger som regel ikke før de skal oppgradere til noe annet.

 

I prisklassen under Vortex Viper finnes det lite som er brukbart etter min mening. Hvis du går oppover i pris så kan du finne kikkerter som er en del bedre, ihvertfall optisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt en viper 6-24, joda den fungerer da, helt grei. Ikke vits å forstørre over ca 18. Da blir det grums. Motlys fungerer dårlig. Det ligger en PST 2,5-10 til 5000 og en hst 4-16 til 5000kr på finn. Den mangler vel lys i retikkelet, men det har du ikke bruk for uansett.

 

Ellers kommer det innimellom razor hd brukt til ca 10 000. Bedre enn ny PST. Gikk vel akkurat en ior3-18 for 10k også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en slik 4 - 16 FFP og vil absolutt si den var verdt pengene - i forhold til det den er laget for. Skulle jeg kjøpt en optikk for all jakt og trening hadde jeg kanskje kjøpt noe annet. Men da er vi over på bruksområde.

 

Optikken er helt grei, ihvertfall til fuglejakt/trening i dagslys.

Sammenlignet med Zeiss er det selvfølgelig en forskjell, men jeg må helt ærlig si at jeg ikke merket dette noe særlig i praktisk bruk - ihvertfall ikke etter at jeg hadde brukt den en stund.

 

Når en snakker om verdt penger, finnes det i det hele tatt noen alternativer med samme funksjoner til denne prisen?

FFP, mil/mil, lys, zero stopp (litt jall, shim ringer) og skikkelige tårn med solide knepp?

 

Nå skal det sies at min ble solgt, men det var kun grunnet endret bruksområdet. Hadde uten tvil kjøpt samme optikk igjen hvis jeg hadde hatt behovet (med mindre jeg vinner i Lotto, da finnes det andre alternativer).

Link to comment
Share on other sites

Leupold slutter å selge Mk4,5,6 og 8 "tactical" til sivile. Imidlertid skal de visst komme med Vx3i med ffp i 8,5-25x50 til ca $1200 for å konkurrere med Vortex, Sightron, etc. Jeg har brukt Leupold siden tidenes morgen og de har veldig fine kikkerter hvis man skal bruke det på bane til annet enn innskyting med støtte 8)

Link to comment
Share on other sites

Leupold har blitt fraseilt av konkurrentene for lenge siden når det gjelder såkalte "taktiske" sikter, så noe må de jo gjøre hvis de vil være med i dansen. Å si at de slutter å selge MK serien til sivile er bare en gimmick slik jeg ser det. Det er få sivile som kjøper dem uansett.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

få sivile

"Problemet" med Leupold her i Norge har jo vært at de er notoriske på MOA-klikk, men først og fremst at de har vært overpriset i forhold til like gode kikkerter fra andre leverandører.

Det siste tror jeg ikke skyldes Leupold, men det første skyldes nok at de utelukkende har rettet seg mot det amerikanske jakt-markedet.

 

jeg har hatt flere Leupold-kikkerter, og som Torf sier, de ER bra. Men man får lite for pengene, og de siste 10-15 årene har det kommet flere og flere konkurrenter som gir mer for pengene. I alle segmenter. Samtidig har Leupold nærmet seg de beste optisk - men så har de blitt enda dyrere...

Den store fordelen med Leupold er at de har utrolig mange varianter, og skal du ha noe spesielt, så blir det ofte en Leupold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...