Jump to content

Fuglehund... igjen..


Hufsa

Recommended Posts

Heisann, før jeg stiller det spørsmålet jeg nå skal spørre... så vil jeg bare si at jeg forventer ingen å gjøre det, hadde vært rart for meg men jaja.... så her kommer det. har i lang stund tenkt på å gå til innskaffelse av en fuglehund. Det som er problemet er rasene.. vil gjerne "låne" hunder, eller "passe på" en uke eller ferie. dette fordi vi vil jeg hvilken rase som passer familien vår best, Med tanke på strls, lyd osv.. så ja.. noen som skal på ferie i nærmeste tid, si ifra da vel så snakker vi om det :)

 

prekas

Link to comment
Share on other sites

TS. Undrer på hva du vil oppnå med å låne en, eller flere typer hund, før du bestemmer deg for rase?

 

Det du ønsker å undersøke, med en ferdig dressert hund og av vilkårlig rase og blodslinjer, vil ikke gi deg noen som helst garranti for hvordan egen hund vil bli.

 

Nå vet ikke jeg om du er åpen for alle typer fuglehunder, eller om det kun er "stående fuglehunder". Det er stående fuglehunder jeg kjenner best, men har da bekjente som har støtende fuglehunder, samt treskjellere også. Det er noe av samme problematikken med de sist nevne typene også!

 

Det finnes "stressulfer" (og andre unoter), innen alle raser. Men etter min mening er det er mer avhengig av blodslinjer (gener), enn forskjeller mellom rasene. Og eierens dressur, vil påvirke veldig mye! Så om du finner en rolig, ferdigdressert og familievennlig hund, er det ikke sikkert at valpen du får (med andre blodslinjer og med DIN dressur), vil blir sammenlignbar!

 

Så ut fra min tankegang, er dette bortkastet tid og kan gi HELT feil inntrykk av en rase. Mer et sjansespill, enn noe annet. :( De fleste jakthunder med gode aner og rett dressur, er både familievennilge og rolige i huset.

Link to comment
Share on other sites

Bruk noen helger på å besøke fuglehundprøver eller utstillinger i stedet. Der får du sett mange bikkjer på en gang, og kan gjøre deg opp en mening om utseende og generelt inntrykk av rasene. Noen fasit på hvordan DIN hund vil bli får du dessverre aldri på forhånd uansett. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner selvfølgelig at hunder har forskjellig dressur og gemytt. Syntes det er vanskelig å komme inn i fuglehund miljøet, uten hund. Er vel mere det generelle erfaringen med fuglehunder jeg er på jakt etter :winke1: Har null erfaring med fuglehunder fra før av. Men selvfølgelig gode poenger og ideen dere kommer med. Kan vel komme med ett spørsmål til når jeg først er igang, kleiner musterlander, breton, kort håret vorsteh, strihåret vorsteh og pointer.. hvem røyter mest? Madammen i huset er ikke super glad i å støvsuge. Er kh vorsteh pels vanskelig å se? Merker at det er vanskelig å finne svar på det på nett, så da får vi bare prøve lykken :D

Link to comment
Share on other sites

kleiner musterlander, breton, kort håret vorsteh, strihåret vorsteh og pointer.. hvem røyter mest?

Ingen eksakt vitenskap :wink: , men jeg tror det har sammenheng med hva en forer hunden med, hvor mye den er ute i "aksjon" og hvilken temparatur den stort sett bor i.

Mye røyting = kleint for + lite aktivitet + varmt i båsen.

En kan begrense problemet med renhold ved å holde hunden på fast sted inne, men den må jo ha bevegelses frihet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje lettere å få opp hår av langhåret eller strihår. Korte hår (kv) stikker seg inn i stoffmøbler om du har det hjemme. Våre har ikke tilgang i møbler, eller rundt salongbord (mot sofaen), og synes ikke det virker som kv røyter så voldsomt. Nå har vi en eldre mix som røyter en del, så mulig hennes korte forsvinner i mengden=) Støvsuging blir det vell nok av uansett rase. Fordelen jeg ser med korthår er alle dagene med regn og gjørme da hunden ikke er på jakt, men skal inn i stua. En håndduk i gangen, så har man "innehund" igjen. =)

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er ikke vanskelig, å komme i kontakt med fuglehund folk, "øye til øye". Kjemi betyr en god del. Er nok værre, via nettet. Oppsøk steder der de ferdes, som jaktprøver for stående fuglehunder og samlinger hvor det trenes. Selvfølgelig kan du sjekke litt på FB, det er flere grupper der. Noen rasebetinget og andre hvor det er "alt mellom himmel og jord" av hunder. Eks. "Tuppen og lillemor".

 

Av rasene du nevner, tror jeg det lite forskjell på røytingen. Omgangsvenner (også andre bekjente) har disse rasene og flere raser av stående fuglehunder. Men da jeg ikke står for reinholdet hos dem, er det vanskelig å ha klare meninger om mengde hår og hvor ofte de må støvsuge. Vil tro at Breton røyter mest, uten at jeg tror det er noe problem.

 

Felles for alle hunder, er vel at blir hunden brukt lite året rundt så røyter de noe mer. På hunder som blir trent (sykling, snørekjøring, m.m.) og jaktet med, året rundt, så sitter hårene bedre og en får hovedsakelig røytingen når varmen kommer om våren. Og på mine stående fuglehunder (KV og SV) har det blitt støvsugd 2 - 3 ganger i uken (i den værste røyteperioden), mest avhengig av om jeg har hatt en eller to hunder, mens jeg har bodd aleine. Ellers normalt kun en gang/uke. Har ikke vært plaget av korte hår, som sitter i stoffet på møblemanget. Men der, har de ikke hatt lov til å være! Kan hende problemet er større hvis en lar hundene ligge i stoler og sofa. Så med en korthåret hund, tror jeg en familie må støvsuge mer, etter meneskelig aktivitet enn etter hunden. Tidligere - med samboer og to barn, støvsugde vi kanskje en ekstra gang i uken, i røyteperioden. Og det uansett, en eller to KV hunder.

 

Hadde et lengere besøk av en kammerat og hans ES. Røytingen var ikke problemet, men at den ene hunden dro inn mer "dritt" (sand, gress, bøss, o.l.) i pelsen, enn mine to KV tilsammen. Det var det største problemet! Så da ble det støvsuging hver 2. dag, på sommeren og det normale var 1 - 2 pr. uke! K.M. kan være noe av det samme. Også Breton og en "ullen" (gammeldags hårlag) SV. Den siste SV jeg hadde (med morderne hårlag), var å betrakte som en KV, bortsett fra barter og skjegg.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de over: Røyting har mer med fôr og aktivitet å gjøre enn med rase. Hår fra korthårede hunder gjør mindre av seg, men har lettere for å sette seg fast. Du må påregne mer støvsuging enn uten hund uansett, men du kommer langt med klare regler for hvor hunden har lov til å oppholde seg. Våre hunder er aldri i møbler, og ikke i andre etasje, og hårutbredelsen blir dermed begrenset.

 

Men en veldig stor fordel med korthårede hunder er at de er mye lettere å rengjøre. Søle og gjørme fester seg dårlig, det meste faller av av seg selv og det som sitter er lett å skylle av. De har heller ikke problemer med snøkuler i pels og poter, og bortimot null behov for pelsstell. Til gjengjeld gjør lite pels at de blir mer ømfintlige for kulde, selv om dette også er individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Har en lys skimlet KV selv, svigers har en brun, og passer både irsk setter og strihåret vorsteh ganske ofte.

Fargen har faktisk en del å si, hårene til vår hund er der, men synes mindre enn håret til den brune KVn (har relativt lyse møbler, hvor det er litt fritt frem).

 

Men der den absolutt største fordelen ligger er i hvor fettete pelsen blir, og hvor mye drit de drar med seg inn.

Langhårede er vanskeligere å tørke, og synes strihårede fungerer litt som en kost, mye fester seg i pelsen.

Også i forhold til snø/is om vinteren.

 

Med vår hund har vi et enkelt håndkle til å tørke lett over hunden (evt fukte det litt hvis virkelig skitten) trengs mer jobb for å få IS og SV ren. Spesielt om sommeren hvor døren ut i hagen står åpen og det er mye trafikk inn og ut er dette gull verdt, eller under jakt hvor man sover i telt.

Har heller aldri dusjet eller vasket vår, unntatt vanlig bading, og pelsen er skinnende blank og glatt.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilken rase du velger kommer du til å bli like fornøyd siden det er "din" hund!

 

Om du ikke har hatt fuglehund før så les litt generelt rundt rasene og ta et valg om hvilken rase du ønsker. Når det valget er gjort starter jobben! Du må da tenke på hvilke egenskaper du er ute etter i en jakthund. Det finnes gode viltfinnere, djerve reisere, hunder med stort søk og masse mer. Så finnes også de helt motsatte egenskapene og når sant skal sies kan du dessverre ikke få alt du ønsker deg. Du må derfor følge med på valpe-listene til raseklubbene og ringe rundt til oppdrettere og spørre om mors egenskaper og fars egenskaper. Her er det viktig og ikke bare legge vekt på jakt eller evt. prøver! Husk at hunden stort sett er hjemme og ikke på jakt, så spør også om hvordan hundene er på dette området. Alle hunder er forskjellige og uansett hvor gode gener de har er det ingen garanti på hva det blir av bikkja. Det her er i korte trekk litt som er viktig og tenke på.

 

Selv har jeg Irsk Setter, mens andre i familien har pointere og har hatt Gordon Setter tidligere. Strihåret Vorsteh har jeg også jaktet med og det varierer veldig i egenskaper og personlighet uavhengig av rasene.

 

Populariteten til rasene går litt opp og ned, men det er ikke alltid en fordel og gå for de mest populære. Pointer er kanskje den minst populære rasen, men fordelen med dette er at sjansen for og få tak i et godt utgangspunkt er god. Pointer er en rase som det egentlig kun folk som driver aktivt med fuglehunder avler på og de, de er mindre opptatt av utsende og tenker mer på kvaliteter.

Irsk Setter er veldig populære for tiden, men der må du nok lete lengre for og finne en aktuell oppdretter.

 

 

Uansett hva du velger har du en spennende tid imøte og ikke forhast deg med valget av ny jaktkompis eller trening av hunden. Det og skynde seg langsom er ikke dumt, og tenk alltid kvalitet fremfor kvantitet ved trening.

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg et par gode fjellstøvler og gå på støkk. Neida. Men kjenner meg igjen i det du sier med at fuglehundmiljøet kan virke litt tøft. Har personlig hatt få gode opplevelser med Fuglehunder. En kar jeg kjenner hadde en Gordon som han ikke løfta en finger for å trene, men det blei tidenes fuglehund. Den døde dessverre før jeg fikk oppleve det, men det sies at siden har det aldri vært jakta med så god i bikkje i det terrenget. Merkelig greier, noen legger ned null innsatts og får ei god bikkje, andre jobber ræva av seg og ender opp med en "skopusser" uten like.

 

Lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...