Jump to content

Frustrerende praksis av Norwegian


Target

Recommended Posts

Jeg må ut og fly noen ganger i året, da jeg jakter i Nord-Norge.

 

Som alle som skal ha med seg våpen må dette sjekkes inn som spesialbagasje som bookes separat.

 

Min frustrasjon knytter seg til hvordan Norwegian håndterer dette, og da tenker jeg særlig på dette med sluttstykket til rifla.

 

Jeg sjekker inn rifla i en egen våpenkoffert. Dette regnes som et spesialkolli som koster 250 kr en vei. Problemet er at sluttstykket ikke kan oppbevares sammen med rifla og da hevner denne også som spesialbagasje til 250 kr. Sist måtte jeg legge sluttstykket i en vanlig koffert og sjekke denne inn som spesialbagasje.

 

Jeg synes dette er lite smidig og de burde ha et system hvor sluttstykket, enten kan ligge i våpenkofferten sammen med rifla (men ikke i våpenet). Eller så må flyselskapet tilby en annen måte å frakte sluttstykket på og til en lavere pris.

 

En gang jeg skulle fly hjem fra jakt hadde jeg sjekket inn den vanlige bagasjen først og hadde da ikke noe sted å gjøre av sluttstykket.

 

Enden på den visa ble at jeg måtte sende sluttstykket med kabinbagasjen og da til nevnte pris.

 

Noen som har en annen måte å håndtere dette på?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Normalt (altså Norwegian, siste 8-10 reiser t/r) så er våpenet spesialbagasje, og sluttstykket i innsjekket (vanlig) bagasje. De spør også om vital del er fjernet, ikke om hvor den er.

 

Det skal sies at jeg har opplevd at de ikke har tatt betalt, og jeg har opplevd at de ville ha betalt (spesialbagasje) for den kofferten som ammunisjonen lå i, og sikkert alle kombinasjoner...

Jeg har også opplevd at hun i skranken nektet å sjekke inn våpen, og henviste til neste skranke - med kø om igjen. Da laget jeg endel bråk, og ble tatt foran den køen - til høylytt frustrasjon bak...

Samme har jeg opplevd å måtte pakke ut alt for å vise fram hvordan det var pakket - dette tok jo noe tid, og med en skranke (Norwegian...) så var det en laaang kø bak og jeg fikk en hel del kjeft fra folk der etterpå. De fikk svar, for å si det sånn.

Og jeg har opplevd at hun måtte hente sjefen sin for å sjekke om det hele tatt få grei på om det var lov å ha med våpen...

 

Det hjelper å ha med seg en utskrift av retningslinjene som de selv har på websidene sine, da kan en til en viss grad få dem inn på den rette veien - det later til at flyselskapene har stor gjennomtrekk av innsjekkingspersonell, og ikke klarer å lære dem opp i tilstrekkelig grad før neste høst - det reiser tross alt titusenvis av jegere fra Gardermoen med våpen hver høst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper å ha med seg en utskrift av retningslinjene som de selv har på websidene sine,

K

 

 

http://www.norwegian.no/reiseinformasjon/bagasje/sportsutstyr/

 

Vilkår som gjelder hvis du reiser med våpen:

 

Dersom du har med våpen eller ammunisjon, må du melde fra om dette i innsjekkingsskranken.

Du må pakke våpenet i hard emballasje. Denne må være låst.

Du må, hvis mulig, demontere geværkolben (for hagler) eller sluttstykket (for rifler). Den demonterte geværkolben eller sluttstykket kan fraktes i samme forpakning som resten av våpenet.

Du kan ta med deg opptil 5 kg ammunisjon i uåpnet originalforpakning. Ammunisjonen kan fraktes i samme forpakning som våpenet.

 

I følge Norwegian kan du frakte våpen, sluttstykke og ammunisjon i samme forpakning. :roll::roll:

Da skal jeg love deg at du risikerer problemer med de fleste andre flyselskap om du skal bytte fly noen plass under reisen.

Link to comment
Share on other sites

Amunisjon ja, der er det et absolutt krav om at amunsijon må sendes separat.

Vital del, nei; ingen IATA-krav om at vital del å fjernes og sendes separat. Kravet er at den som sjekker inn våpenet skal forsikre seg om at det er uladd.

 

Nå blir det uansett ikke noe problem om en reiser med Norwegian ettersom de ikke sjekker inn bagasje for andre selskap.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde vel ca 40-50 våpen fant vi ut på flyet til EM nå med norwegian, stortsett problemfritt, joakim her fikk sitt stoppet da de trodde det var komplett, så ble noen timer forsinket og kom med neste fly

 

Flydd både sas og Norwegian mye før også, da også lite issues. imho er det så mye jakt og sporstskyttere her, så de virker relativt vant til systemet.

 

alle har i praksis samme rutinen, du kan ikke sjekke inn automatisk, må inn i skranke, så merkes bagasjen med våpen i systemet, og lapp, og slipper på spesial.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke reglene, de klare nok. Det er værre med de som er satt til å gjøre jobben....

Lyset er på men det er ingen hjemme :mrgreen:

OSL er vel det stedet i kongeriket hvor vikarer er mer regel enn unntak.

 

Hadde en artig en like etter 9-11, småhysterisk flyvertinne til skipper : vi har våpen ombord !

Skipper spør om det er i kabinen hvorpå kvinnemennesket svarer , nei det ligger i bagasjerommet.

Et hevet øyenbryn og på tørt engelsk, hva er problemet ?

Link to comment
Share on other sites

Innsjekking av våpen på OSL er da helt begivenhetsløst; betal de kronene de vil ha, få lapper, tusle bort til spesialbagasje og levere.

 

Fra min hjemmeflyplass er det framvining av våpenkort, sjekk av serienr og kaliber, skal se ammo. Spenende for vekteren kanskje? Har hendt flere ganger at de har glemt å sjekke meg og hådbagasjen, når de er happy med våpenkoffert osv er jeg blitt sluppet rett inn på rett side av sikkerhetskontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...