Jump to content

Importere Cold Steel Tai Pan?


Buhunden

Recommended Posts

Tolleren jeg snakket med gikk inn på Lamnias hjemmeside, så på den konkrete kniven og sa den var ok. Han så ingen problemer med at den var tveegget, jeg spurte spesielt om dette. Den var "aktverdig" både som samleobjekt og stikkniv til jakt. Det som er fy fy er kniver laget for skjult bæring, som beltespennekniv eller i reim rundt halsen samt med knokejern etc og selvsagt springkniver. Ellers var det aller meste helt ok!

 

Kniven er bestillt. Oppdatering kommer :-)

Link to comment
Share on other sites

"Push dagger" er fortsatt fy fy pga at den liksom er laget for "slossing". Alt slikt er fy! Jeg har ikke samlelisens, men denne kniven hadde et "aktverdig" formål til jaktbruk og da var det ok. Jeg var innom toll og avgift, politiet og til slutt tollen for å få et konkret svar. De var positive og bruker sunn fornuft :-)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg søkte samlerlisens på blankvåpen, viste jeg til min interesse for kniver, og min allerede eksisterende samling av slike. Ved invilget samlerlisens, får man tillatelse ( ihvertfall for 20 år siden ) til å samle på forbudte kniver også. Mulig man nå må spesifisere hvilke typer kniver man ønsker å samle på.

Link to comment
Share on other sites

Står det ikke at tveegget kniver er forbudt i våpenloven da? mener å ha lest det for en tid tilbake.

 

 

Dette er noe av problemet med å spørre på ett forum/fb/andre nettsider. Det er alt for mange som mener/tror istedenfor å vite og kan linke til

relevant § i lov og forskrift. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Står det ikke at tveegget kniver er forbudt i våpenloven da? mener å ha lest det for en tid tilbake.

Du har sikkert lest det på et forum :wink:

 

Her er det som står i §9 i Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. (Våpenforskriften)

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

I Våpenloven ( lov om skytevåpen og ammunisjon) er faktisk ikke ordet kniv nevnt.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stillett har vel tradisjonelt betegnet et parerings- og stikkredskap uten egg, med mindre jeg har misforstått.

Ikke at jeg ville lagt tradisjon til grunn i tolkningen av et regelverk som bruker begrepet "karatepinner", men likevel.

 

Man kan fra det berømte rundskrivet lese følgende:

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker

Side 12 av 59

2.5.1 Stiletter

Om stiletter har Justisdepartementet tidligere uttalt:

«Med stilett forstår departementet et spisst stikkvåpen med tynn klinge, mest typisk

med trekantet eller firkantet tverrsnitt. Ved den konkrete rettsanvendelse, hvor det

blant annet blir å legge vekt på vedkommende gjenstands egenskaper, så som

utseende, karakter av stikkvåpen m.v. , vil også lignende gjenstander, f.eks. med

rund klinge, kunne bli å anse som stilett i våpenlovens forstand.»

Justisdepartementet har i konkrete saker lagt til grunn at dolker skal betraktes som stiletter.

Dette gjelder ikke bredbladede kastekniver. Det antas videre at tradisjonelle dykkerkniver

ikke kan betraktes som stiletter. Bajonetter anses heller ikke for å være «stilett» i

våpenlovens forstand.

Link to comment
Share on other sites

Fairbairn–Sykes knivene er vel typen de fleste forbinder med stiletter.

Altså en kniv som egner seg kun som stikkvåpen.

Svipper som regel innom de nettbutikkene i Norge som har litt spesielle kniver og faktisk mange

år siden jeg har sett kopier eller type i salg her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha - batangakniver, -

K
Jeg "innehar" faktisk en "batangakniv", og er derfor en notorisk lovbryter.

 

Denne kniven er en vanlig "tollekniv", ikke et utspekulert snikmyrder-våpen, innsmuglet fra østens underverden. Den ble produsert av den finske fabrikken "Hackman" på 1970-tallet, og har et to-delt plasthåndtak, som kan brettes rundt sjølve knivbladet. Da blir kniven liten, kompakt, og fullstendig ufarlig. I "oppslått" tilstand er den minst like grei å arbeide med som en foldekniv med låsbart blad. Den veier 81 g., og har fast plass i lokklomma på ryggsekken.

 

PS: Ikke si til "onkel" at jeg har et slikt forbryterredskap!

 

PS II: Hackman produserer vanligvis kjøkkentøy og spisebestikk i rustfritt stål, de har ingen form for tollekniver nå, i følge heimesida. De er en del av Fiskars-konsernet, men heller ikke de har den praktiske "folde"-kniven i sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd. Har selv med mange anledninger handlet ymse kniver fra utlandet og kun råket ut for forsinkelse/stans når jeg handlet 3 lommekniver (intet skummelt med de) fra Lamnia nylig. "Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret. Årsak: Importrestriksjoner, lisens kreves". Ble bare ett par dager forsinket riktignok.

 

Da det nå er ulovlig å bære kniv i dette landet på offentlig sted burde det i bunn og grunn ikke være nødvendig med diffuse spesifiseringer som er åpne for subjektive tolkninger. Nå gir riktignok definisjonen på hva som er offentlig sted også rom for tolkninger, så kanskje man har dagens regelverk for at myndighetene kan vise individuelt skjønn?

 

Personlig syns jeg regelverket er helt på tryne her da jeg ser på en kniv som ett nødvendig verktøy med mange bruksområder. Burde vært mulig å søke om generell bæretillatelse :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...