Jump to content

Haglnummer på rypa nå


telejeger

Recommended Posts

Gyttorp er bra ammo det. Jeg liker US5 til fugl hele sessongen.

Men du kan jo øke på fra 32g til en 36g ladning, dvs Gyttorp Special eller Nitedals Express.

Foreslår du tester på papp, gammel patron og nytt alternativ og vurderer på skuddbildet.

Godt dekket skuddbilde er viktigst mht fluktskyting.

Hvis lange skudd på feks sittende fugl er aktuelt, test i trangeste løp med US3 og US4 på papp, og se hva som blir forsvarlig hold på slikt..

Link to comment
Share on other sites

Hvilken haglstørrelse anbefales på rype og orrfugl nå fra medio oktober? Sesongen startet med 5 (Gyttorps grouse), men en mer erfaren jeger anbefaler nå norsk nr 4. Enige?

 

Ikke enig.

Hvis vi snakker bly så har jeg brukt max us 6, norsk 5 og da i januar/februar. Fra jaktstart og utover går det i us 7;norsk nr. 6 men alltid i 36 gr. ladninger. Kan også nevne at jeg starter med cyl. og kvart og øker til kvart og halv, ev. 3/4 ut på senhøsten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis lange skudd på feks sittende fugl er aktuelt, test i trangeste løp med US3 og US4 på papp, og se hva som blir forsvarlig hold på slikt..

Lange skudd på sittende fugl krever god dekning, og det oppnås lettere ved å ha flere hagl i patronen. US3 på rype er uansett unødvendig grovt uansett årstid. US 6 holder i massevis, evt US 5 hvis man føler for noe grovere.

Å gå opp til 36g er forøvrig et godt tips.

Link to comment
Share on other sites

Takker for opplysende svar. Tillater meg også å spørre om noe annet: Fant en pakke Rottweil Semi Magnum 12/70 nr 2 (3,7 mm) i skapet. Stammer fra overtakelsen av noe ammo fra en eldre skytter. Kraftig kost, men er det noe som helst problem med å bruke denne i en vanlig hagle, som f eks Lamber lettvekt, eller i en eldre Baikal o/u?

Link to comment
Share on other sites

Chronograf og masse pappskiver er eneste vei å gå for å finne sin "superpatron" som passer akkurat den hagla man har. Det er ikke altid så enkelt som å si at man går opp fra 32 gram til 36 gram så får man automatisk bedre dekning på lenger hold.

Link to comment
Share on other sites

Da ammunisjonsfabrikkene ikke greier å enes om US, Norsk, Engelsk, Tysk, Fransk, Svensk og annen nummerereing på ammoen sin.

 

Vil jeg si rypepatroner med bly.

 

Er størrelse 2,5 til 3mm store. 2,5mm i starten av jakta, 2,75mm nå og 3mm når den harde vinterrypa skal tas. Når jeg jakter bruker jeg ofte ulike størrelser på haggl i løpene. Eks 2,5mm og 2,75mm eller 2,75mm og 3mm.

 

Noe som er like viktig som størrelsen på haggl er hastigheten. Jo raskere haggelet flyr jo mindre størrelse trenger du. Dekningen din hagle gir med en patron er oggså veldig viktig. Nytter ikke raske patroner med rett størrelse om fuglene flyr i hullene i svermen.

Link to comment
Share on other sites

Da ammunisjonsfabrikkene ikke greier å enes om US, Norsk, Engelsk, Tysk, Fransk, Svensk og annen nummerereing på ammoen sin.

 

Joda, - stort sett alle (utom England.. så klart :D ) har gått over til US numrering - så egentlig er det tull å fortsatt snakke om "norsk"nr,- de eksisterer ikke lengre selv om det står Nittedal på patronen, den blir produsert i Sverige av Gyttorp, og svenskene gikk tidlig over til US nr.- De hadde jo tidligere et system der numrene gikk motsatt vei, dvs haglene var større desto høyere nr.

 

Så "kutt ut" snakk om norske nr, det er/blir bare forvirrende spes. for den yngre jegergarde, men ha litt i hodet at UK nummer skiller litt, - men egentlig ingenting å bry seg eller gruble over det heller.

 

Uk nr6 eller US nr6 er begge like suverene/dødlige på fugl! :wink:

 

Steve; ... holder med i det du skriver om å skyte/prøve patronene på papp,.. men Chronograf ?? - Synes du det er viktig med haglskudd? - Er det noen "magisk" grense for når de skal drepe skikkelig,.. er grensen evt 400 m/s ?? :wink::D

 

Vel, kanskje det,.. jeg velger å tro at patronene jeg kjøper (av god/erkjent kvalitet) har den farten som behøves til det de er egnet til. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, kanskje det,.. jeg velger å tro at patronene jeg kjøper (av god/erkjent kvalitet) har den farten som behøves til det de er egnet til. :mrgreen:

 

Vel - det er opp til deg. Du kan fortsette å tro, eller teste selv å se hva resultatet blir. Jeg har for lengst funnet mine favorittladninger (lader selv).

Link to comment
Share on other sites

Da forstår jeg, i og med at du lader dine skudd selv.- Jeg lader selv både til rifle og revolver og har chronograf ofte i bruk for kontroll med mine ladninger!

 

Liker ikke tonen du tar deg,.. jeg spurte høflig et spørsmål,- som du ikke svarte på!!

Du kan fortsette å tro, eller teste selv å se hva resultatet blir.

 

Jeg jaktet og skøt mine første ryper og fugler med hjemme-ladede svartkruttpatroner av min far.

Så,.. jo jeg har "testet" lenge,- meget lenge min herre.

Link to comment
Share on other sites

Bruker #6 på skogsfugl i første løpet hele året...

#5 i andre løpet fra oktober...

på rype holder det med #6 hele året! Skift heller choker som er nevnt her...

(Bruker 7,5 på rypa tidlig på)

Har skutt 7 tiur i år med #6 hagl.... 18 skogsfugl totalt....lite skadeskyting og god dekning!

Hastighet bør etter mitt syn være over 410ms ( lader også selv på ca 420ms)

Spesielt nå som kulda kommer.... har mistet opp til 15ms i kulda på noen krutt... ved -8 grader.

Har du da en patron på 360 og mister 15ms er det ikke mye igjen på 35m tenker nå jeg...

Og det varier mye fra merke til merke...

Må ikke bruke kronograf men er jo moro å vite hva man skyter med!

Skyte på papp mener jeg skulle vært påbudt uansett!

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er viktig å bruke all sin tid på testing og prøving av ammo. Da oppnår man null skadeskyting fordi man ikke har tid igjen til å være i skogen ;)

 

Dere må gjerne se på det som en spøk, men det er faktisk den sure realiteten for dem som ikke kan smelle av haggelskudd utenfor stuedøren. Man må oppsøke en skytebane og der skal det også passe med at det er lite aktivitet for at man skal få testet ammo. Jeg har gitt opp denne forskningen og bruker heller min ledige tid ute på tur. Skyter man på maks 25 meter så dekker de fleste patroner godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng det der Hydrox. Alle skytebaner burde hatt en plass det man kunne skyte på "blink" med hagla.

 

Det vi har også har hatt god erfaring med for førstegangsjegere er å sette opp noen leirduer på bakken på 15 meters hold, og be de skyte på de. Nesten alle bommer.

Grunnen er at alle holder midt i dua og da går skuddet over, det for å lære de at skal de skyte fugl på bakken så må de holde under rypa eller i beina på rypa for å ikke bomme- eller få et høyt skudd med i verstefall skadeskutt fugl som flyr avgårde

 

Er jo sånn med leirdua i lufta også, den på en måte flyter oppå skinna/kornet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er viktig å bruke all sin tid på testing og prøving av ammo. Da oppnår man null skadeskyting fordi man ikke har tid igjen til å være i skogen ;)

 

Hvis man ikke klarer å få til på noen måte å skyte ett skudd eller to på papp,så er man ikke interessert er min mening... ta ett skudd på morgenen du drar på jakt da vel...skal like å se/høre den grunneier/kortselger som nekter deg et skudd på papp når du likevel skal jakte!

 

Les litt på nettsidene til ammo produsenter, så ser dere i hvertfall hva dem oppgir av hastighet...

 

Har tvillinger på 10mnd,full jobb og mere til...

Men klarer da å skyte ett skudd på papp i ny og ne... må også dra til skytebane!...

 

Tipper at du også tar litt feil av avstander innimellom... ikke bare skyter innenfor 25m.....

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng det der Hydrox. Alle skytebaner burde hatt en plass det man kunne skyte på "blink" med hagla.

Ja takk, enhver haglebane i regi av NJFF burde ha et slikt tilbud :) Da er det og lettere å finne ut hvor svermen befinner seg i forhold til kornet, det er nemlig ikke likt på alle hagler. Ammo med høyere hastighet setter gjerne svermen høyere og det kan være greit å vite. Et godt tiltak for å minske skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...