Jump to content

M67


ragnarn

Recommended Posts

Først før dette slettes :)

 

Vet at det er skrevet opp og i mente om M67 her inne men finner ikke noe om vekt.

 

Stemmer det at M67 er rundt 6,5 kilo i 6,5x55? Hvis ikke, hvor tung er den?

Hvor mye kan vekt reduseres med på bytte av stokk og dreing av løp?

Har sett 300 gram på fluting.

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Vekta avhenger av pipedimensjon.

 

På slutten av 1970-tallet var det noen Sako-piper i omløp, disse var så tunge at vekta kanskje kunne komme over 6 kg.

 

Etter ca. 1976 ble våpnet levert med forholdsvis lette, kaldhamrede Kongsberg-piper, jeg vil tippe at disse våpnene veide knapt 5,5 kg med diopter (min er p.t. hos børsemaker for ombygging).

 

Bytte av stokk, til GRS eller KKC, vil neppe endre vekta særlig mye. Et lett kunststoffskjefte kan utgjøre en større forskjell.

 

Neddreiing eller fluting av pipa kan nok gjøre "vei i vellinga", men det koster såpass mye at det ikke er å anbefale. Hvis du er på utkikk etter en M67, se til at du får en med lett Kongsberg-pipe, de har et "spiralmønster".

Link to comment
Share on other sites

Børsa er fra sist på 70 tidlig 80 .

Usikker på type pipe.

 

Tanken var å bygge en førstegangsbørse til svigersønn slik at han kan blir med på jakt.

 

Men blir den uforholdsmessig tung er det en vurdering om man skal legge penger i noe annet

 

Har selv en M98 i 22-250 med boydsstokk og den er tung nok :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en M98 i 22-250 med boydsstokk og den er tung nok :smile:
Hvis man fjerner skjeftet, forsiktet og diopteret, er det pipa som utgjør en eventuell vektforskjell mellom en M/67 og det våpnet du har.

 

Jeg har en M/67 med neddreid Heym-pipe (for skifelt, i sin tid), den skal få kikkert og Boyds-skjefte, men jeg beholder 70 cm pipe, og bruker den uten lyddemper. Litt tung, men ikke verre vekt/balanse enn våpen med 60 cm pipe, og lyddemper.

Du skal ikke gjøre mye med en M67 før du likegjerne kunne satt penga i no annet. (det blir fort dyrt)
Det er det velkjente "spikersuppe-syndromet", noen av oss har svidd av mye penger på det!
Link to comment
Share on other sites

Hvis man setter på ei picrailskinne, for kikkermontering og avstiving av låskasse, og lager justerbar kinnstøtte på orginalskjeftet har man ei veldig fin rifle i nystand til mindre penger enn en kikkertmontasje til Blaser..

 

Hva M67 veier må han nesten svare på selv 8)

Link to comment
Share on other sites

Tanken var å bygge en førstegangsbørse til svigersønn slik at han kan blir med på jakt

Våpen og sporstbutikker, og Finn, er så stapp fult av gode jaktrifler til en rimelig penge, at å begynne å herpe en M67 for å lage jaktrifle i 2016 er, unnskyld uttrykket, idioti.

Arbeid er dyrt i Norge, og det vil koste mer enn det ei bedre jaktrifle kan koste, å få M67 til bli ei brukbar jaktrifle - og mange "ombygginger" jeg har sett kvalifiserer vel strengt tatt like mye som hærverk.

Bruk pengene på ei rifle som er laget til de dere skal bruke den til.

 

Er tanken at det skal være en "klassisk Mauser" jaktrifle, med linjer som ei fin jaktrifle, nærmest rifle fra grunnen - å kan det hende at M67-kassene er gode utgangspunkter - men da snakker vi om mer enn å dreie ned løpet... og mer enn tre "gode jaktrifler" fra Finn eller XXL.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå var spørsmålet knyttet til vekt og hva som er mulig å oppnå :) ikke økonomi i et slikt prosjekt.

 

Har fortsatt ikke bestemt meg om dette blir realisert, men med en utgangsvekt på 4,5 kg og etter å ha snakket med børsemaker som har bygd disse ned til rundt 3 kg er det noe som vurderes.

Link to comment
Share on other sites

Om du kommer ned på 3 kg så har du sannsynligvis ikke orginalstokk lengre, dreid pipa med til sugerør, og neppe regna kikkert og montasjer med i regnestykket. men med litt lette komponenter kommer du kanskje til og med under 3 kg.

Å jeg tipper du da er på prisen av en ny lett jaktrifle ;)

Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt ikke bestemt meg om dette blir realisert, men med en utgangsvekt på 4,5 kg og etter å ha snakket med børsemaker som har bygd disse ned til rundt 3 kg er det noe som vurderes.

Nå veier en std. K98k ca 4kg. Det er ikke ei stor rifle, og det er ikke kikkert på den. En komplett låskasse med avtrekk, magasinboks og sluttstykke veier forresten ca. 1300g.

Alt går jo an, men å få en Mauser ned under 3kg vil jeg si er et stort prosjekt. 3.5 javel, men selv det vil koste, og resultatet er fremdeles en Mauser.

 

Er det lov å spørre hvorfor du vil lage ei lett jaktrifle av en Mauser, når du kan kjøpe ei lettere og på alle måter bedre jaktrifle for mindre penger? Det er klart at en fin jaktmauser, fin jaktmauser vel å merke, er ei rifle mange har lyst på, men en slik, og dessuten under 3kg - det er veldig mye dyrere enn ei vanlig, kjøpings ny jaktrifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Saken er den at jeg har mauser tilgjengelig til en fordelaktig pris, kikkert inkl. montasje liggende

Som sagt er det ikke sikkert dette blir realisert, vi får sette oss ned å lage et kostandsoverslag så får man se:)

 

Har selv en T3 til elgjakt som jeg er godt fornøyd med, men er litt skeptisk til å kjøpe billige rifler til rundt 5000. uten at jeg har noe stor erfaring som tilsier at det er grunn til å være skeptisk.

 

Har en oppfatning av at du får hva man betaler for

Link to comment
Share on other sites

- men med en utgangsvekt på 4,5 kg og etter å ha snakket med børsemaker som har bygd disse ned til rundt 3 kg er det noe som vurderes.
Min M/98, med 60 cm Heym jaktpipe i 9,3x62, Butler Creek plastbøtte-skjefte med ekstra tre-på-kolbekappe og (for tida) Leupold 3-9x40 i Leupold montasjer, veier 3725 g. Bærereima med Uncle Mike-bøyler øker vekta til 3800 g, Sonic 45-demperen (det fins lettere dempere) øker vekta til 4290, så kommer patronene i tillegg. Brno M98/34-rifla, med 63 cm jaktpipe, Bell & Carlson skjefte, og Zeiss 2,5-10x50 i Leupold QR, veier ca. et halvkilo mer.

 

Å få en M/98 ned i 3 kg med kikkertsikte, går nok i kategorien "ekstremsport", og blir sannsynligvis dyrt. Hadde det ikke vært for "garderoben", ville jeg kanskje prøvd å lage en superlett Mauser, bygd på G33/40-kasse, med alskens superlette komponenter (kevlar-pipe, underbeslag og boltmuffe i titan etc.). Det ville, i tilfelle, vært "bare-for-derfor", og blitt MYE dyrere enn å kjøpe f.eks. ei titan-/kevlar-rifle fra Remington Custom shop.

 

Det beste man kan få ut av en M/67 (eller M/59) med "normale" økonomiske midler, er å lage ei slags "snauflate-rifle". Beholde pipa uforandret, bruk et Boyds-skjefte (pass på når de er på tilbud, til 99 dollar, så kan du importere 1 stk. direkte, på lovlig vis. Dyrere laminat er skrekkelig farlig!), og monter en vanlig kikkert i alminnelige montasjer (det må shimses mellom på bakre låskassebro, da den er slipt ned for dioptermontering). Vekta vil nok ligge mellom 4,5 og 5 kilo, uten demper.

Link to comment
Share on other sites

 

Saken er den at jeg har mauser tilgjengelig til en fordelaktig pris, kikkert inkl. montasje liggende

Om våpenet er gratis, så koster det fort opp mot et par tusen bare å få montert kikkerten selv om du har montasjene liggende. (det må bores, det må skimses, det må monteres ny sikring) Å da er bare kikkerten montert. I tillegg vil du jo gjerne gjøre den lettere, la oss si en tusenlapp i nytt skjefte, kanskje en tuselapp i neddreiing og kapping av pipe, det koster fort noen kroner det og... så la meg tippe fire fem tusen i arbeid før det i det hele tatt begynner å nærme seg noe som er særlig under 4 kg. Om 3 kg er målet, kjøp en NY tikka T3, det blir muligens billigere ;)

 

 

Eller bare kjøp den browningen som var i forrige innlegg....

Link to comment
Share on other sites

å la meg tippe fire fem tusen i arbeid

Og det er hos en billig børsemaker, en som har det som hobby gjør det. Ingen av de som lever av det dreier ned ei pipe for en tusenlapp, 1000,- for nytt skjefte er også utopi, og selv tilpasning av ny sikring koster fort over tusenlappen.

Ellers, som høggern sier.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Timney (tidligere Buehler) sikring koster 529,- fra Brownells, den monterer man sjøl, hvis man ikke har vesentlig mer enn 10 tommeltotter. M/67 (ikke M/59) har OK hevarmsfasong for kikkert.

 

Et Boyds-skjefte på tilbud blir ca. 12-1400 når det er framme. Bedding kan man også gjøre sjøl (husk slippmiddel!), beddemasse koster jo noen hunderlapper. Men dette er utgifter man også må regne med, dersom man kjøper ny "budsjett-" eller "pakke-"rifle, og vil ha noenlunde presisjon.

 

Kapping/kroning og evt. gjenging for demper kan man jo innhente anbud på. Men vil man gjøre andre endringer i stålet enn å montere kikkert, er man, som andre også skriver, nokså langt ute på "spikersuppe"-galeien.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å gi en pekepinn på hva det kan koste:

Har liggende en M67 hos min lokale "gunsmith", som straks skal hentes.

Ombygging med KKC-stokk, bedding, Timney avtrekk, sikring, gjenging for demper/brems, picatinnyskinne, samt coating av våpenet, kommer på rett under 13 000,-

Så kommer kikkert og demper i tilegg.

Har ikke brydd meg om å dreie ned pipen, men kortet den noen cm, for å få den inn i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Ombygging med KKC-stokk, bedding, Timney avtrekk, sikring, gjenging for demper/brems, picatinnyskinne, samt coating av våpenet, kommer på rett under 13 000,-. Så kommer kikkert og demper i tilegg.
Eventyret om "Suppe på en spiker" i oppdatert versjon, altså!

 

Til trådstarters åpningsspørsmål: Min M/67 veier 5,1 kilo, da er pipa en slags "parallell 19-millimeter", Kongsberg-pipene har omtrent samme profil. Det originale skjeftet veier litt mer enn KKC/GRS, men skal man ned i 4,5 kilo, må man nok ha et meget lett kunststoffskjefte. 3,5 kilo med originalpipa i lovlig lengde, uten drastisk neddreiing, kan man bare glemme.

Link to comment
Share on other sites

Bare låskasse og sluttstykke veier ca 1300g. Selv en lett KKC stokk (av det gamle "tørket loff"-laminatet) veier over 1kg - si 11-1200g, så da har du 2.5kg FØR pipe - og du skal ha ei veldig tynn, eller veldig kort pipe før den er under 1kg. Normale riflepiper starter egentlig på 1.5kg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt ka alle snakkar om her, eg drømmer ofte om sauer og blaser :)

Men eg har skutt eindel hjortar etterkvert, tre med gammal mauser og resten med Brnoen. Ingen tvil om at dei funkar :) Og ingen tvil om at det er ein eigen sjarm med sånne våpen på jakt :) Kjem vertfall aldri til og selge noken av mine våpen sjølv om eg kansje kjøpe eit nyare seinare.

Mauseren er kraftig påkosta og Brnoen blir det til neste sesong visst alt går etter planen :)

Men ka gjer vel det?Folk kjøper nybil og selger med 100 000+++ i tap noken år etterpå. Ka gjer vel 15k på eit våpen ein får mykje glede av og kan gi videre til ungar seinare i livet med god samvittighet?

 

Det er tross alt ein hobby vi driver med :) Det skal være gøy og summen skal ein ikkje tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Ga børsemakeren 10000kroner for 1 stk M98 ombygd til dugelig jaktrifle; knapt salgbar for 2500kr. Og gjentok samme prosjekt 3-4 ganger...

Med mindre en gjør det selv eller liker å holde den lokale smeden i jobb er det bare tøv å bygge om enda en mauser.

 

 

 

 

Og hadde synet på høyre øyet vært OK hadde jeg sikkert bygd enda en par-tre mausere..

Link to comment
Share on other sites

Selv en lett KKC stokk (av det gamle "tørket loff"-laminatet) veier over 1kg - si 11-1200g, så da har du 2.5kg FØR pipe - og du skal ha ei veldig tynn, eller veldig kort pipe før den er under 1kg. Normale riflepiper starter egentlig på 1.5kg...K
Ein kar i jaktlaget har ein M98 han brukar. Den har orginal stokk som er letta - Han visste ikkje vekta, men skal eg tippe så er den rett over 3kg. Den er utruleg lett og hendig!!
Når jeg angir vekt etter "ombygging", mener jeg vekt med et normalt kikkertsikte. Velger man i stedet åpne sikter, jaktdiopter eller holo-sikter, kan man spare noen hekto.

 

Jeg fjernet alt metall, unntatt rekylbolten, fra skjeftet til M/98'en, høvla ned treverket framme og bak, og sparte da omtrent et halvkilo. Vekta endte på 1180 gram. Det skjeftet ble byttet ut med nevnte Butler Creek-skjefte, som veier 875 g. Bell & Carlson-skjeftet ser likedan ut, men veier 1154 g.

 

Boyds Classic laminat (fortsatt for M/98) veier 1215 g, "Thumbhole lightweight" fra samme produsent veier hele 7 gram mindre. Et Stormoen "moderne" (lik STR 200-skjeftet) skjefte for M/67 veier 1984 g.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det beste man kan få ut av en M/67 (eller M/59) med "normale" økonomiske midler, er å lage ei slags "snauflate-rifle". Beholde pipa uforandret, bruk et Boyds-skjefte (pass på når de er på tilbud, til 99 dollar, så kan du importere 1 stk. direkte, på lovlig vis.), og monter en vanlig kikkert i alminnelige montasjer.
Nå er det faktisk Boyds-skjefter til Mauser "Large ring" på tilbud: Les mer her:

 

Men vær snar - tilbudet gjelder bare i dag (dvs. til et stykke ut på natta, norsk tid).

 

NB: Hvis skjeftene har løpskanal for "military barrel", er den for trang for M/67-piper. Men det er ingen problemer med den pølsa som er for lang, det er lett å fjerne litt treverk.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt noen tanker rundt M67 eller M98, da til elgjakt..

 

Tanken da var å bytt avtrekk, timney, beholde den originale flaggsikringa. og montere weaver montasje kun fremme (eller foran og bak siden de kommer i sett) og sette en aimpoint på den fremste weaverbasen.

 

kaliber 8x57 med jaktprofil samt en god og rett stokk.

Eller om man kommer over en 30-06 med trappet pipe som ikke er gått alt for mange skudd (gjelder selvsagt for 8x57, men disse er vel sjeldnere i salg enn 30-06) Da er det bare å bytte stokk og avtrekk samt å få borret 4 hull i låsekassen

 

Bør ikke bli alt for dyrt og samtidig være et godt våpen for elgjakt?

Jeg har en ting for M98, vet ikke helt hvorfor... Jeg har hatt 2 stk, en som jeg brukte utrolig mye penger på samt en stor egeninnsats for å få den slik jeg ville ha den... Ble "dumpa" på finn.no og enda vil jeg fortsatt ha en M98...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tanken da var å bytt avtrekk, timney, beholde den originale flaggsikringa. og montere weaver montasje kun fremme (eller foran og bak siden de kommer i sett) og sette en aimpoint på den fremste weaverbasen.

Hvorfor vil du bytte avtrekk? Kongsbergavtrekket på M67 er jo bedre enn alt Timney har laget?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...