Jump to content

Å skyte Elgku fra kalv, erfaringer?


Salmon

Recommended Posts

Vi hadde i år ett tilfelle der en av jegerne hadde misforstått jaktleders orientering

noe som førte til at en elgku med èn årskalv ble skutt først.

Dette førte til at vi måtte jakte i bortimot 40 min før vi fikk felt kalven.

 

Siden dette ikke har hent oss før, og at vi ble usikre på hvordan vi skulle gripe ann

situasjonen, er det ønskelig at noen med slik erfaring kunne si noe om

hvordan vi burde løst oppgaven.

 

Burde vi/skytteren gått "rett på" og forsøkt å få skutt kalven med en gang, eller burde vi

ventet litt og omgruppert postskytterne?

 

Hvordan er reaksjonen på en årskalv som plutselig blir morløs?

Link to comment
Share on other sites

Skjer vel fra tid til annen. Ikke ønskelig, men dette er jakt. En avgjørelse skal bli tatt i et brøkdel av et sekund av en jeger.

At det ikke har hendt dere før, tyder på at dere enten er: jækla gode, eller ikke har jaktet mye....

40 min for å felle kalv etterpå, vil jeg kalle kjapt. Gratulerer :)

Hadde skytter mulighet for skudd på kalv rett etter?, og var den på kvoten ?

Link to comment
Share on other sites

@KnuteriK, du er veldig pro langhold, og anti drivjakt. Begge deler er jo jakt, og holder man på med jakt så skjer det i fra tid til annen feil/uhell. Ingen grunn til å kaste stein på andres jaktform. Det blir fort kasting i glasshus osv.

Til TS, jeg synes jeg dere gjorde alt rett, og uhyre raskt, når dere var uheldige/gjorde en feil. Godt jobba. Feil skjer alle, før eller senere, gode holdninger fører til at man gjør de rette tingene når uhellet først er ute. Det er best å unngå det, selvfølgelig

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye sans for drivjakt nei. Enorme tall på skadeskyting der, sammenlignet med all annen jakt. Langholdsjakt går rolig for seg. Å bestemme seg ila sekunder fører vel oftest til at jegeren skyter, og tallene er jo ganske klare på hvor ofte det går åt skogen.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev er fordi jegere flest som diskuterer jakt her på kammeret, legger ut om hvor god kontroll de har på skudda sine og alt det der. Når da noen skriver at ting skjer på et brøkdels sekund, så forteller jo det at man umulig har kontroll. Var det som var poenget.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er reaksjonen på en årskalv som plutselig blir morløs?

 

Dette er i dag (før skulle jo ikke kalver skytes) en uønsket situasjon. At dere fiksa a dette ila 40 min betyr bare at dere har gjort ting rett.

Jeg regner med at skytter ikke var klar over miseren før han ikke hadde mulighet til å evt skyte kalven, i motsatt fall burde han felt denne uten opphold.

Har vært borte i denne situasjonen et par ganger bare, og for meg ser det ut til at kalven gjerne holder seg i området kua falt iaf en tid etterpå. Bevegelsesmønsteret er gjerne mer uforutsigbart enn da den fulgte kua.

Nå lider jo ikke en normal elgkalv noen nød om kua blir felt (iaf ikke før vinteren evt) så om en får felt kalven i løpet av jakta bør det være ok.

Link to comment
Share on other sites

Vi har jaktet på morløse kalver et par ganger. En gang etter tabbeskyting der skytteren observerte mora som beitet seg bortover over nokså lang tid og konkluderte tom-ku/alenedyr. Da skuddet gikk spratt det en liten krabat på beina et stykke unna og forsvant i en fullt firsprang. Den andre ble alene etter en påkjørsel like før jakta. Den bestemte vi oss for å ta første jaktdag, men den gang ei. Felles for de to var at de var de mest uforutsigbare dyrene de fleste av oss har jaktet på med unntak av rovdyr. Hvis det er drivjakt, fortsett drevet som normalt siden det sannsynligvis er planlagt slik at elgen har minst mulig sjanse for å stikke seg usett ut. En rask forklaring av situsjonen og be postene om å holde kjeft og passe jobben sin til alt er oppklart, åsså heller drive belæring og diskusjoner etterpå. Har man hund, få den på sporet snøggast råd, og ha i tankene at det kan like gjerne snu og gå bakveien ut med vinden i ryggen.

Alenejakt eller smygjakt: Ikke prøvd scenarioet, men observere, ringe en venn til å rusle etter og jakte området så lenge som mulig for å få ryddet opp etter seg tror jeg ikke blir så veldig feil.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borte i denne situasjonen et par ganger bare, og for meg ser det ut til at kalven gjerne holder seg i området kua falt iaf en tid etterpå. Bevegelsesmønsteret er gjerne mer uforutsigbart enn da den fulgte kua.

 

Tiltredes... Hadde et uhell for en del år tilbake, kua kryssa elva og tvillingkalvene ble stående igjen på andre sia, kua ble felt og fadesen ble oppdaga ganske raskt. Tror ikke det tok mer enn 5-10 min før begge kalvene var parkert for godt. Skjedde en gang seinere også, da var det bare 1 kalv men den gangen nekta skytter for at det kunne ha vært med kalv. Jakta samme drev 2-3 dager senere og da kom det en kalv luskende fram på samme post som kua ble skutt, så den hadde holdt seg ved fallet...

 

Vil klassifisere denne type hendelser som "meget ugunstig"...

 

Vet av noen tilfeller der kalver har blitt gående alene over vinteren, og de klarer seg absolutt ikke like godt som kalver som går med mora, ble skutt to halvannetåringer hos et jaktlag borti bygda her og de var minst 30-40% mindre enn normale halvannetåringer.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med vel løst situasjon, enslige kalver er etter min erfaring særdeles uforutsigbare dyr, som kan velge de merkeligste veier, og noen ganger er det bare flaks som gjør at man lykkes. Hvis dem ikke blir jaget alt for hardt og langt ifra der kua ble skutt, vil den ofte prøve å finne henne igjen, slik at postering på fallet i løpet av det førstkommende døgnet kan være vellykket hvis en har anledning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...