Jump to content

Regler og lover for ammunisjon


cmi

Recommended Posts

Lenge siden jeg har vært her inne nå, jeg lurte på en ting, om man tømmer en patron for innhold, men lar knallperla være urørt, er det patronen da å regnes som dummy, eller MÅ knallperla bort/knalles for at patronen skal være fritatt lisens?? Synes patroner som er tømt ikke ser noe bra ut om perla er borte/knalla.

Link to comment
Share on other sites

Minner om at også prosjektilene dvs kula regnes som ammunisjon.

 

Både tennhetta og prosjektilet må bort for å kalle det dummy...

 

 

§ 3.Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Link to comment
Share on other sites

Dummy.JPG

Jeg har tømt mye ammo for museer, dette er et eksempel på dokumentasjon som blir satt inn i permer med underskrift, antall patroner i kaliber og lottnr.

Hva loven sier kan jeg ikke fordype meg inn i, men dette ser ut til å bli akseptert. Det beskrives i dokumentet med dette bilde at krutt/drivladning er tømt for avbrenning. Tennhetter er satt inn med olje, det vil si at hylsen inneholder noen dråper olje.

 

Dette er gjort for at patronene skal se autentiske ut, mest mulig originale. Jeg har tømt mye for statiske utstillinger til diverse MG-bånd m.m.

Man kan også bore et hull i hylsen og vende hullet bort fra synlig hold. Ingen av museene har fått underkjent, mulig at kontrollørene ikke er spesielt ivrige i detaljer om dette?

Link to comment
Share on other sites

bore.JPG

Å bore hull er også en mulighet, det ser mindre pent ut.

Jeg bruker en kinetikkhammer i plast for å slå ut kulen, ofte må flere slag til. Når man bruker denne husk å stramme til "låseringen". Denne løsner og da kan ringen sprekke eller metallklemmen som sitter rundt hylsa ryke. Slå hard og stramm til - slå igjen og stramm. Jeg er så heldig å besitter en rekke die-sett til kulesetting. Nå er det slik at de jeg har ikke passer til alle patronene jeg holder på med, men med litt triksing blir det bra.

 

Jeg er også spent på hva lovverket vil komme med etter hvert. Jeg har ikke hørt noe konkret, men antar at de ser på skumle ting som må ut av lanken til allmuen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

klippet:

 

Minner om at også prosjektilene dvs kula regnes som ammunisjon.

 

§ 3.Med ammunisjon forstås i denne lov:

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961 ... KAPITTEL_3

 

Dvs, skal låses inn. Om alle våpenkontor etterlever dette vet jeg ikke, men mener å huske en som fikk på pukkelen fordi det var 1 patron som ikke var låst ned.

Link to comment
Share on other sites

Dvs, har du stående en pakke med prosjektiler eller noen dummypatroner stående på ladebenken under en kontroll så har du ikke fulgt lovens bokstav og kan "straffes" for brudd på bestemmelsene om lagring av ammunisjon. :shock:
Heldigvis har ikke kontrollørene noe å gjøre inne på laderommet ditt. Hvis ikke du har våpenskapet der da, som det jo nettopp av denne grunn er best å ha utenfor laderommet.
Link to comment
Share on other sites

Dvs, har du stående en pakke med prosjektiler eller noen dummypatroner stående på ladebenken under en kontroll så har du ikke fulgt lovens bokstav og kan "straffes" for brudd på bestemmelsene om lagring av ammunisjon. :shock:

Henger en slik fortolkning av regelverket på greip? Har du konkrete saker å vise til?

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har ikke kontrollørene noe å gjøre inne på laderommet ditt. Hvis ikke du har våpenskapet der da, som det jo nettopp av denne grunn er best å ha utenfor laderommet

Hvilken sammenheng mener du det er mellom "har noe der å gjøre", og at de faktisk går dit? :?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dvs, har du stående en pakke med prosjektiler eller noen dummypatroner stående på ladebenken under en kontroll så har du ikke fulgt lovens bokstav og kan "straffes" for brudd på bestemmelsene om lagring av ammunisjon. :shock:

Henger en slik fortolkning av regelverket på greip? Har du konkrete saker å vise til?

 

Har lest det ja, men finner ikke saken nå, men det er ikke pointet. Bestemmelsen er der og de KAN bruke den mot deg. Om det gjengse våpenkontor gjør det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Paragraf 105 I våpenforskriften og pkt 3.10 I det (berømmelige) rundskriv 2009/009 ,er de steder jeg kjenner til som omhandler kontroll med oppbevaring.

Det som jeg kan lese ut av dette er at de, med 48 t varsel, kun skal kontrollere steder anvist av våpeneier. At en skal kunne forvise sine våpen (eller godtgjøre hvor de er. Hos børsemaker feks).

At en skal forevise godkjente oppbevaringssteder (FG skap) for våpen (vital del) og evt. ammunisjon/ komponenter (låsbart).

Rimeligvis må størrelsen på oppbevaringssteder stå ift mengden våpen og ammunisjon ellers har man et forklaringsproblem.

At smitt og smule skal være innlåst I det kontrollen foretas klarer ikke jeg å fortolke ut fra teksten I nevnte referanser.

Finnes det ytterligere, og mer detaljerte regler rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Vi er kanskje i det lett nevrotiske hjørne her :winke1: Ømtålige greier dette med våpen og ammunisjon. Tenker som så at dersom patron/ladekomponenter står fremme så kan man påberope seg aktverdige grunner til det; man er i prosess med lading av patroner. Den dagen inspeksjonen skal foregå er døren til laderommet selvfølgelig låst - på linje med hvilken som helst annen dag i året.

Link to comment
Share on other sites

Så dersom jeg sjekker mine nystøpte blykuler og kaster et par av dem tilbake i den lunkne smeltegryten i garasjen (de smelter ikke), så er jeg en kriminell?

 

Tar seg pent ut på søknaden om turistvisum til USA:

Straffedømt for ulovlig bruk og eller oppbevaring av våpen, sprengstoff eller ammunisjon...

 

Jotakk, da blir det syden neste år ;-)

 

Jeg skjønner jo at politiet vil bruke skjønn i et slikt tilfelle, men jeg liker ikke at lover og regler lages slik at vanlige borgere KAN anses som kriminelle. Det ligger et potensiale til maktmisbruk i et slikt system.

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenforskriften:

Kontrollen skal skje på det eller de steder som anvises av våpeneier som oppbevaringssted for våpen, våpendeler og ammunisjon

 

Dvs. kontrolløren(e) har kun anledning til å kontrollere steder som er anvist av våpeneier. Dette til forskjell fra en husundersøkelse, som selvsagt ikke varsles på forhånd og som ikke krever eiers/leiers samtykke for at politiet skal romstere rundt der de mener noe er gjemt.

 

Etter lovens bokstav skal smitt og smule være forskriftsmessig oppbevart på kontrolltidspunktet, det er derfor regelen om at våpeneier skal ha mottatt varsel minst 48 timer før kontrollen er tatt med i forskriften, slik at man har tid til å sjekke egen oppbevaring.

 

Så dersom jeg sjekker mine nystøpte blykuler og kaster et par av dem tilbake i den lunkne smeltegryten i garasjen (de smelter ikke), så er jeg en kriminell?

Ja/nei, avhengig av dagsformen til politijuristen. Selv heller jeg til at blykuler som ikke er sizet ikke kan regnes som prosjektiler, men ser at det sikkert kan tolkes til at de er det - runde munnladerkuler blir vel ikke sizet for eksempel.

 

Det blir stadig mer spennende å være forsøksvis lovlydig våpeneier i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...