Jump to content

Jakt for student i trondheimsområdet?


Bjorhusdal

Recommended Posts

Er ikke lokalkjent, men har jaktet en del år i Sør Trønderlag. Opp til 3 ukers hovedjakt. :) Også div. steder på Dovre og Ringebu.

 

Det nærmest jeg vet om, ligger jo få mil sør for Trondheim, men problemet blir vel reise, uten kjøretøy. Ca 3 mil til div. avkjørsler på E6 og så noen mil på småveier.

 

Det går jo både buss og tog sørver, men en er vel langt fra alle jaktterreng på stoppene. Måtte være helt oppe på Dovre, der er det steder som er jaktbare i nærheten av vei. For jeg tviler på, om du nå får noe kort rundt Kongsvoll/Hjerkin. Men, du kan jo prøve.

 

Tror du får alliere deg med andre lokale jegere, som kan ta deg med, hvis du ikke har noen mulighet for kjøpe, leie, eller låne kjøretøy.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen tips om steder å jakte, men jeg har et par andre:

 

Meld deg inn i NTNUI, oppsøk koiegruppa som har små hytter til rimelig leie rundt i trønderlagen. Da jeg gikk der fikk ihvertfall friidrettsgruppa (muligens resten av foreningen også) rabatt på leiebil hos Europecar.

 

På Gløs var det ikke vanskelig å finne andre jegere, går tre stykk sammen om en leiebil ei helg og så regner tilbake til hvor mye dere sparer på å ikke drekke øll på Nordre ser jeg ikke bort fra at dere går i pluss! Hu og hei! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Tja.. uten bil så kan du f.eks ta hurtigbåten over til Vanvikan fra pirterminalen. Løpe over gata til en Esso (?) stasjon der for å kjøpe jaktkort og muligens rekke bussen til Leksvik som korresponderer med hurtigbåten. Gå av f.eks ved Testmann minne skole (tror bussen går dit). Gå så rett nordover.. da er du ganske nære jaktområdet.

 

Eller Klæbu, men usikker på om de selger kort nå.. kanskje verd å sjekke.

..tog mot Steinkjer? Der får du kort i allefall, sikkert flere steder underveis også. Gode muligheter for rimelig/gratis gåsjakt i den retningen.

 

Mange muligheter. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Med tog kommer du deg til Meråker, eller evt Dovre. Ikke så langt å gå ut i terrenget. Nordover kan du ta toget til Namsskogan, der begynner jaktterrenget på inatur 3m til side for jernbanesporet.

Ellers har du muligheten gjennom TJFF å jakte rådyr (+ smårovvilt, and, hare etc) på Byneset, et steinkast og to spyttklyser unna sentrum. Tar du telefonrunden (til grunneiere)er det muligheter for gås og duer rett sør for byen og på Byneset, men her er du nok avhengig av litt flaks for å finne ledige områder.

 

Sikkerstikket er som nevnt ovenfor, sjekk i studentmiljøet rundt deg, garantert mange likesinnede.

Når studenter ikke drikker så holder de på med en eller annen hobby så skulle ikke være vanskelig å finne noen å jakte med.

Link to comment
Share on other sites

NTNUI har hatt gode tilbud på leiebiler, få med to-tre til så blir det mulig til og med på studentøkonomi. Snåsa er ca tre timers kjøring nordover, og har gode muligheter for skogsfugl og rypejakt. Finnvollheia i Namdalseid er også fint så lenge du ikke er redd for å gå litt for å komme opp til rypene. Spør i klassen, evt heng opp en lapp, så skal du se det ordner seg. Jakthøsten min er ganske satt, men jeg skal si i fra her hvis det blir en spontantur og jeg har plass i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...