Jump to content

Trene avtrekk


Recommended Posts

Drive på å tørrtrene avtrekk. Men greit å vita kva so er rett og Ikkje Før eg øve for mykje inn. Så kor lang tid Bør eg bruka fra eg har bestemt meg at no er eg midt i til eg lar skuddet gå? Har ca ett kg avtrekk på rifla og er klar over at eg skal pressa inn og Ikkje rykka så det er Ikkje det eg lure på. Er sittande dette støtte albuene på knærne typisk stilling både på skytebane og jakt. Tenkte kanskje at dfs skyttere viste sånt. Er jo kanskje Ikkje ett bastant svar på noke sånt da men viss det er det hadde det Vært greit å vist det.

Link to comment
Share on other sites

Om du bestemmer deg for å la skuddet gå så napper du ;). Nå veit ikke jeg hvordan avtrekk du har, men bare press mer og mer til det "plutselig" går. Hvor lang tid du bruker spørs vel på hvor gode lunger du har, men si 4-10 sec? Noe som kan være vell så viktig er og ha kontroll på at du slipper ut like mye luft hver gang før du holder. Jeg vil si ca halvt.

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er det en vesentlig forskjell på å ta et kontrollert, men bestemt avtrekk og det å nappe. Skal man skyte på fugler/dyr som når som helst kan fly sin veg, ta et skritt fremover eller er i bevegelse burde man være i stand til å trekke av på kort tid når muligheten for skudd presenterer seg. Det å holde stille midt i blinken i opptil 10 sekunder fungerer kanskje på banen, men på jakt er det hvert fall så vidt jeg har erfart få slike muligheter.

 

Man kan for eksempel bevege seg med en jevn bevegelse inn mot "senter" (der du vil kula skal treffe), og trekke av. Hvis man forsøker å holde rolig vil man stort sett være på veg bort fra senter i det hjernen din oppfatter at du sikter midt i og trekker av, slik at skuddet vil treffe på et annet sted enn der du ønsket. Hvert fall er det gjerne slik for meg i stillinger som er mer ustødige enn liggende, f.eks. sittende, som jo er generelt sett mer anvendelig i mange jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk et veldig godt spørsmål. Har du siktet der det skal være er det ingen grunn til å vente og generelt bør du ikke bruke mer enn sju-åtte sekunder fordi synet blir uskarpt.

 

Sittende med støtte på begge knærne er så stødig at du godt kan slippe skuddet mye fortere, og da bør du gå aggressivt på med mye vekt i starten og øke derfra. Hvis du virkelig kjenner avtrekket ditt (bra at du tørrtrener!) kan du presse av skudd nesten like fort som en som klipper.

 

En litt keitete forklaring er at om avtrekksvekten er 1000 g går du rett på med 950 og øker derfra. Det går fortere enn å gå på med 500 og så øke. Selv ikke på stangskyting klipper jeg ut skuddene, jeg bare starter veldig nært der jeg vet det smeller og da tar det under ett sekund.

Link to comment
Share on other sites

tenke først og fremst på å trena for storviltjakt og jakt på gås, eg skyte berre når dei står dønn i ro, har vel som forigemann erfart at eg har fått ganske bra resultat på bana med ett ganske så hurtig avtrekk i denne stillinga her. litt av problemet mitt er at eg alltid blir litt meir urolig når eg får skåt i geværet enn når det er tomt, har iverfall vært sån til no selv om eg merka bedring. Då er det veldig greit å vita korleis og kor lang tid eg skal bruka på avtrekket slik at det går på autopilot.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å starte med stillinga. Er det litt bevegelse som du sier, sørg hvertfall for at du har 0 punktet i orden. Dette motiverer for gode avtrekk når senteret på skiva stort sett vil bli senter for bevegelsen.

 

Kjappe og bestemte avtrekk vil bare være en invitasjon til napp. Hvertfall når behovet ditt ikke er der og du har tid. Det er ikke noe vits å sammenligne med en stang skytter som sikkert skyter 10-15K skudd i året.

 

Lykke til med hva du enn ender opp med og skyt masse, det er vel kanskje det viktigste :)

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkstrening hjemme er meget god trening.

Har over lang tid trent to runder hver dag. laga meg ei jaktfeltløype av div ting eg sikter på igjennom balkongdøra.

Med fult fokus,så er dette meget god trening.

Trener mykkje uten klikkertrening,bare presser avtrekkeren på uspent bolt. Da får du vekk alt av napp.

Ble belønnet med 150 på jaktfelten pga all treninga.

Link to comment
Share on other sites

trente no, begynnte med ett vist press på avtrekkaren allerede mens eg grovsikta, så pusta ut så langt som naturlig for å gradvis auka presset. synes kanskje det fungerte bedre enn å ta heile presset på avtrekkaren etter grovsiktinga. du som trente uten oppspent rifla tar du avtrekk uten å spenna opp rifla altså ? ser jo at du har lykkes men trudde at skulle ein ha noken nytte av treninga så måtte ein spenne opp rifla.

Link to comment
Share on other sites

Når eg presser avtrekk som ikkje er oppspent ,så ser du nøyaktig om det er noen bevegelse i avtreksøyeblikket.eg hadde det,og de luka eg vekk med slik trening.

Det funket for meg.

All kontakt med børsa som er retta trening i full fokus på det du gjør er oppskriften for framgang.

Link to comment
Share on other sites

aha, er litt bevegelse når eg tar avtrekk, men litt bevegelse er det uansett. Sete og sikta på ca 75 m hold på ein pinne og tar avtrekk etter avtrekk. Men skjønne kva du meine luka vekk bevegelsen som avtrekket skapa. Skal prøva dette. Kva hold trene du avtrekk på da eller har det kanskje ikkje noke å sei? Eg har ein 3-9x40 kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 3.7.2016 den 14.54, tigor skrev:

Når eg presser avtrekk som ikkje er oppspent ,så ser du nøyaktig om det er noen bevegelse i avtreksøyeblikket.eg hadde det,og de luka eg vekk med slik trening.

Det funket for meg.

All kontakt med børsa som er retta trening i full fokus på det du gjør er oppskriften for framgang.

Går litt i rykk og napp skyteinnteressa mi (elendige ordspel) prøvde dette her no (etter 2 år, jaja bedre seint enn aldri) avtrekk på uspent bolt @tigor dette var sittande på ei maursyrekanne, støtte på begge knær. Virka som eg hadde ein tilbøyelighet til å dra rifla mot høgre og litt ned eg skyte «vanlig» er da rechts da heiter? Motsatt av lings. Deretter førte eg fram snellertavtrekket som eg har letta litt, vil tru da er på ca 100 gram eller så. Framleis på uspent bolt, blei mindre bevegelse ned og mot høgre no, ingen bevegelse i noken retning, rifla berre «vingla» rundt siktepunkt men ingen bestemt retning i avtrekksøyeblikket. Kan trena på detta no, er vel brannfarlige å skyta så tørt som da er, takk for tipset! For å få enda bedre stabilitet i stillinga har eg bestilt meg jegerstroppen frå Norma. Da er jo ei «krykka» da men til jakt så bruke eg dei hjelpemidla eg har.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hjelpemidler er alltid greit å bruke. Men alt handler om deg. Vanskelig å lære seg å eliminere feil da de stort sett ligger hos skytteren, du må være veldig selvbevisst, eller få de påpekt av erfarne skyttere.

det som er så utrolig bra med tørrtrening er at du lærer deg å kjenne egen kropp. Husk også at trykk på grepet har mye å si, alt ligger ikke på avtrekk. Ikke klem for hardt, da vrir du rifla en retning og det påvirker treffpunkt. Prøv å presse rifla mot skuldra tilsvarende riflas vekt. I tillegg, lær deg å spenn/lås muskulatur i avslappet tilstand. I tillegg tren på pust. Her anbefaler jeg at du tøyer ut muskler mens du skal puste rolig, dette er Ikke enkelt. 10 sekunder inn og 8 sek ut. Jeg skal love deg, mestrer du det så har du kontroll over pust under skyting. 

 

Jeg bruker å tørrtrene avtrekk, men i tillegg være i stilling og holde rifla så lenge jeg klarer før siktet blir for vinglete. Da øker jeg gradvis utholdenhet. 

Link to comment
Share on other sites

Da som er problemet er at eg er litt nervøs av natur på ein måte, ikkje heile tida men merka da med ein gong eg kjem på skytebanen, har problem med å holda roen på ei heilt simpel treningskyting. No er da snart 10 år sidan eg begynte å skyta så eg trur problemet er kome for å bli. Merkar og at eg har problem med å få avgit skot sjølv om rifla har eit bra avtrekk ca 1 kg og heilt utan kryp. Men eg skal prøva og følga råda du gir her, men kva meiner du med 10 sek inn og 8 sek ut? Eg tok ikkje den heilt.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, can skrev:

Da som er problemet er at eg er litt nervøs av natur på ein måte, ikkje heile tida men merka da med ein gong eg kjem på skytebanen, har problem med å holda roen på ei heilt simpel treningskyting. No er da snart 10 år sidan eg begynte å skyta så eg trur problemet er kome for å bli. Merkar og at eg har problem med å få avgit skot sjølv om rifla har eit bra avtrekk ca 1 kg og heilt utan kryp. Men eg skal prøva og følga råda du gir her, men kva meiner du med 10 sek inn og 8 sek ut? Eg tok ikkje den heilt.

Mange faktorer som kan spille inn på det du forklarer. Jeg hadde lignende problemer. Tre ting jeg gjorde var : tøy og bøy og mestre pust disse har ingenting med rifla å gjøre. Se igjennom retikkel/ fokuser på retikkel, ikke det som er bak. Sikt med kroppen og fokuser på retikkel. Ikke sikt med våpenet. Avtrekket må bli automatisk. Tredje er, spis en frokost som er feit og god asap etter du står opp med lite karbohydrater. Dette hjelper igjennom hele dagen på nervøsitet og muskelspenning. Egg og pølse all the way.

 

Det kan også være aktuelt å gå ned i kaliber eller få mer vekt på børsa. Mer vekt gjør at den blir mer stabil og sparker mindre. I tillegg vil vekta stimulere armene dine til å bli mer stabile (dog du blir fortere sliten og kan ikke ha like lang skuddserie) Jeg skyter bedre med saueren på 7, 8kg enn sakoen på 4 kg. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

er litt nervøs av natur på ein måte, ikkje heile tida men merka da med ein gong eg kjem på skytebanen, har problem med å holda roen på ei heilt simpel treningskyting

Høres vel litt ut som du er for sjelden på trening? Jeg er litt samme typen, og om det er lenge mellom så er det vanskelig å skyte bra. Det samme med stevner, det som virker er å gjøre det så ofte at det blir rutine.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da anbefaler jeg å øke vekta på rifla. Det vil hindre skjelving.

16 minutter siden, Mas-36 skrev:

Problemet mitt er at jeg har i mangel på et bedre ord "fylleskjelven" i kroppen hele tiden. Armene og hendene mine har en mer eller mindre skjelving. Så det å holde stille i blinken kan jeg bare drite i.

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, can skrev:

Da som er problemet er at eg er litt nervøs av natur på ein måte, ikkje heile tida men merka da med ein gong eg kjem på skytebanen, har problem med å holda roen på ei heilt simpel treningskyting. No er da snart 10 år sidan eg begynte å skyta så eg trur problemet er kome for å bli. Merkar og at eg har problem med å få avgit skot sjølv om rifla har eit bra avtrekk ca 1 kg og heilt utan kryp. Men eg skal prøva og følga råda du gir her, men kva meiner du med 10 sek inn og 8 sek ut? Eg tok ikkje den heilt.

Beklager glemte denne. 

10 sekund innpust, 8 sekund utpust. Jobb deg opp dit

Link to comment
Share on other sites

Det er også veldig mange som ikke kan dette med pust. 

 

Slik jeg har lært å skyte med reim så skal du ikke prøve å holde rifla i midten hele tiden, når du slipper ut luft skal rifla gå inn og stoppe i sentrum på lik luftmengde.  

 

Vanligvis opp fra kl 7-8 mot sentrum i liggende og ned fra 10-11 i stående.   

 

 

 

Ett godt tips om du er skvetten på skytebanen er å kjøpe deg noen skikkelige hørselvern, peltor sine med røde ringer er bra. Bruk ørepropper under disse.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Så det å holde stille i blinken kan jeg bare drite i.

Snakker du om stående nå? Det er vel svært få som kan holde stille i blinken alltid. Det hender at jeg klarer det, og jeg kjenner folk som nok klarer det regelmessig. Men mye av trikset med stående skyting er å kunne ta et godt pressavtrekk selv om du ikke holder stille. Det er ikke lett, og krever mye trening - men når man gjør det, så treffer man inne i vingleområdet - det gjør man ikke om man napper i midten.

Jeg trodde også at jeg bare kunne drite i å holde stille. Men perioder med MYE trening viste at jo da, jeg kan det. Så skal man ta et godt avtrekk samtidig... Da kuker det seg til. Men det går an. 1 time om dagen i 3-6 måneder burde gi resultater...

 

Ad hvor lenge en skal bruke på avtrekket, så vil jeg vel si så kort som mulig, sålenge du ikke napper. Det er igjen en treningssak. Med mye trening kan du ta 900g av det kilos avtrekket dit før du bestemmer deg for å la skuddet gå.

Pust godt, sikt, ta trykkpunkt og pust ut - ut til det punktet hvor pusten naturlig snur. Mens du puster ut her, går du på 2. trinnet på avtrekket, og idet du er "tom" begynner du å dobbeltsjekke at du virkelig sikter i midten, slapper av, og fortsetter  å presse til det smeller.

Klarer du ikke å holde "dønn i ro" på liggende, så er det stillingen det er noe feil med,men i de andre posisjonene vil du vingle - du må lære deg hva som er ditt normale vingleområde, og så regne det som "i midten".

 

Når jeg trener avtrekk for å trene inn avtrekk - enten det er tørrtrening eller skarpt (22. i mitt hode er det meningsløst å trene avtrekk med grovkal, all grovkaliberskyting trekker ned på avtrekksteknikk), så teller jeg til 6 etter utpust/trykkpunkt, passerer jeg 6 begynner jeg på nytt. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er noke som heite at den som bygge nov etter kvar manns råd hos han blir da skeivt. No er vel meldingane berekna på litt fleire enn meg da men eg må prøva å ta med meg da som kan passa meg. Høyres ut som du har gjort da ein del gonga dette her M67. Rifla mi er nokså tung har og ein hausken dempar. Har noken veldig bra proppa og skal prøva og få tak i bedre hørselsvern.

 

Synes de at da er fusk og benytta meg av snellert? Er ikkje sikker på om skytinga blir noke bedre likavell. Muligens med anlegg mot gås pga at når eg får ein av dei i siktet så får eg temmelig mykje adrenalin i meg så eg har ein tilbøyelighet til å nappa skotet. Trur ikkje da er så lett dvs å nappa med snellert. Ellers er eg vel og litt redd for å bruka snellert når da gjeld som mest, altså på hjortajakt for midt vedkommande så eg bør vel kanskje bestreba meg på ett bra vanligt, men ta 900 gr av ett 1 kg trur eg heller ikkje at eg tør på jakt, men eg har praktisert å ta av ein del vekt før eg har latt skuddet gå.

Eg har ikkje trykkpunkt på avtrekket mitt M67 berre vanlig avtrekk men da er kort og heilt reint men eg kan prøva da som du skriv, om eg kan tillempa da på ein måte. Tenkte eg skulle skrivd litt men no begynna eg på jobb.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Høyres ut som du har gjort da ein del gonga dette her M67

For lite ;) Men etter flere instruktørkurs, og undervisning/ instruksjon av skyttere hver uke i mange år, samt at jeg trener sammen med noen av norges beste skyttere, så mener jeg å ha en slags kontroll på hva som er riktig utgangspunkt (ikke at jeg får det til selv hver gang, men jeg ser at det er det som virker), hva en skal prøve på, og hva de gode skytterene, og fagmiljøene mener er rett... Du bør kanskje lese ei bok eller to om emnet. Leser du engelsk greit?
En annen ting du kan gjøre er å kontakte en instruktør av noe slag - gå til et skytterlag og forklar dette til instruktørene, og spør om de kan hjelpe deg. Det vil de som regel. Du blir ikke god av det, men du får et spark i riktig retning, og med rett utgangspunkt - det er veldig vanskelig å finne her på et forum. God blir du kun av en haug med trening - og noen må ha mer enn andre, det er bare å innse.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Kan ta meg ein tur til skytterlaget, der er jo Persona med peiling, lese engelsk sånn passelige. Har ikkje TV, kona og unger så har jo tid til å lesa, har du ett tips å komma med? Anngåande annalysering Super XX  mulig du har rett, men folk er forskjellige. Greit å veta at ein er inne på rett spor før ein terpe for mykje på noko. Snellert kan kanskje komplisera da ein smule ja den tanken har eg og gjort meg.

Link to comment
Share on other sites

Av forskjellige årsaker blei da berre ein 5 skudd serie i dag på 96-97 m hold. Tok først nokon avtrekk utan skudd i og tvinga meg til å skyta på samme måte når eg har skudd i. Måten eg gjorde da på var å ta ein del av avtrekksvekta av når eg pusta ut og grovsikta for å la skuddet gå ( pressa avtrekkar) når eg var i midten. Eg sat og skaut. 4 av dei 5 skota sat med ca 5 cm sammling da eine drog eg heilt utanfor blinken. Ikkje heilt sikker på kva som hende der. Trur eg går vidare med denne teknikken her. Da eg må få til både på eigahand og på bane er å pressa avtrekkaren og ikkje rykka virka som mykje ligg der. Eg er tydeligvis skuddredd.

Link to comment
Share on other sites

5 skudd?  Det er mulig at jeg er den mest tungnemme skytter som finnes, men nå har jeg trent ca 400 skudd i uka i over et år, og innimellom synes jeg nå at jeg får til brukbare avtrekk.

Jeg synes du skal følge M67 sine råd inkl. det å skaffe deg en god .22. Uten det koster det en formue å lære seg ok avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Å eg har no skutt ein del( alt er jo relativt) dei siste åra og eg veit jo eigentleg kor skoen trykker. Men dette var ein serie veit ikkje om eg klare gjenta den, da eine skuddet havna jo heilt rett vest og, må ikkje gløyma da. Så eg har ein vei å gå. Anngåande salongrifla eg har ei med bra avtrekk som eg ikkje har brukt på årevis . Kanskje da er lurt å begynna og bruka ho, kanskje da er lurt å heller berre skyta med ett gevær for ein amatør som meg, heller tørrtrening for å holda kostnadane nede. Da sista er viktig for ein som meg som like å lesa bloggen til MMM.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Mengdetrening med salongrifle koster ikke akkurat skjorta og i motsetning til tørrtrening så får du en solid tilbakemelding på hvor godt du skyter.

 

I perioden mai til september, når været veksler mellom jævlig varmt og forjævlig varmt i Houston, er salongrifle på 50 meter innebane omtrent den eneste formen for noenlunde seriøs rifleskyting jeg gidder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi er alle amatører. Men jeg tror ikke en kommer utenom mengdetrening for å få til gode avtrekk. Til det er salongen perfekt. Kjøpte Eley Sport til 0,84, og de går godt nok til å skyte 250 på DFS-skiva på 100 meter. Anbefales. Tørrtrening i tillegg gjør en enda bedre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

5 skudd?  Det er mulig at jeg er den mest tungnemme skytter som finnes, men nå har jeg trent ca 400 skudd i uka i over et år, og innimellom synes jeg nå at jeg får til brukbare avtrekk.

Takk, jeg trodde det bare var meg som var tungnem og ekstremt talentløs... Jeg har vel ligget rundt 200 i uka i snitt i flere år, fordelt noenlunde likt mellom 6.5 og 22LR. Og som du sier, nå hender det jeg tar brukbare avtrekk (det hendte ikke i dag, men så har det vært en lang sommer)
 

 

Sitat

Uten det koster det en formue å lære seg ok avtrekk

Jeg er usikker på om det er mulig?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Viss ein ikkje har ambisjonar om å bli meisterskyttar, nokon som gjere følgjande: i staden for å klemma skuddet roligt av så tar ein av ein del vekt på avtrekkeren dvs ein presse noko inn. Når ein føle ein er midt i svarten så berre klemme ein sån passelig til med heile handa, skuddet går naturligvis av då. Da der og klemma avtrekk seint og roligt inn får eg berre ikkje til på jevnå utan anlegg når da er skudd i kammeret og andre Persona rundt meg. Mulig eg klare da med meir trening.

 

Link to comment
Share on other sites

Jo mer du trener, jo oftere, og under flere forhold klarer du å klemme rolig. Ingen klarer det alltid, selv om noen kommer nært. De fleste sliter mer, jo mer press de har på seg, så en ide er å trene under press. Og på trening så hjelper det å bestemme seg, en skal faen ikke trekke av uten at det er jevent press. Husk at det går an å slippe opp og puste og begynne på nytt uten å skyte, det er ikke om å gjøre at det smeller mest mulig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TS. Interessant tema, men her kan det dreie som om mange forskjellige ting. Har sett tråden tidligere, men avstått fra å kommentere. Det er flere bra innlegg her, bl.a. fra M67. Har nå skumlest tråden på nytt.

 

1) Det første jeg vil spørre om er, har du begynt med salonrifla di og hvor mange skudd skyter du regelmessig i uka?

2) Skyter du bedre med 22LR, enn med storvilt rifla?

2) Er det noe forskjell på prestasjonene, om du har folk rundt deg (nær deg) på banen, eller ikke?

 

Personlig så har jeg tro på at en "må lære å krype, før en begynner å løpe". :)Og i denne sammenheng, har jeg tro på at en må lære å presse skuddet rolig av først, før en øker hasitigheten. Bruk gjerne benk, eller annen støtte, i begynnelsen. Hold så rolig du kan og press avtrekkeren sakte inn.

 

Det kan være mange detaljer, som burdre vært lært blandt gode skyttere, som stilling, pust, fokus/syn og div. avtrekks former, m.m. Men hvis du benytter kikkert (på riflene), har ikke øyets tid for skarp fokusering, noen betydning. Men pust har det, for å være mest mulig rolig i avtrekksøyeblikket. Ser noen har kommet med, anslag på ant. sekunder på både inn og utpust. Og det var helt vilt i mine øyne, selv om jeg ikke har et eksakt forslag. (har ikke tatt tiden og det er innlært for mange ti-år siden). Det er nevt i bøker. Men gennerelt, så trekker en pusten rolig inn (uten å anstrenge seg, for å få mest mulig luft i lungene - kanskje 70 -80 %) og puster rolig ut ca. 50 %, og fullfører avtrekket. Før pusteteknikken gjennomføres, er våpnet på blinken så rolig du kan og så starter du innpust, samtidig øker du presset på avtrekkeren. Siste rest av press, kommer ca 2 -3 sek. etter at du har stoppet å puste ut. Når du får skuddene til å sitte på denne måten og tilfredstillende, kan du øke hastigheten på avtrekket. "Lære å krype, for en løper!

 

Senere blir det å trene på ulike stillinger, enten det blir liggende, sittende, stående, o.l. Og for jaktstiuasjoner, gjerne med hjelpemiddler som stropp og skytterstokk.

 

Jeg vet ikke om du er skuddredd, men svar på 2. og 3. spørsmål kan gi en indikasjon. Men desverre så er det mange som har "hoppet på", for grovt kaliber for raskt, uten å gå gradene. :(Og sliter lenge, eller resten av livet.

 

Som andre har nevnt, glem snellert i første omgang. Jeg kan ta bra avtrekk, med 5 kg avtrekk, bare det sklir gjevnt. Med trening, tror jeg alle kan det. Og mindre enn 1 kg avtrekk på en vanlig jaktrifle, er jeg tvilsom til. (Blir noe annet hvis en dyktig og stiller med to-fot på post). Og så, er det regelmessig trening! Og det er viktigere med få, tilnærmet 100% fokus, for hvert skudd (gjerne daglig), enn mange skudd og skjelden. Skal en trene seg opp, krever det nok skyting (eller avtrekks øvelser) flere ganger i uken. Helst hver dag!

 

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, can skrev:

Viss ein ikkje har ambisjonar om å bli meisterskyttar, nokon som gjere følgjande: i staden for å klemma skuddet roligt av så tar ein av ein del vekt på avtrekkeren dvs ein presse noko inn. Når ein føle ein er midt i svarten så berre klemme ein sån passelig til med heile handa, skuddet går naturligvis av då. 

 

 

Jeg har inntrykk av at de aller fleste gjør som du beskriver på stående; gå på med mye vekt, kom inn i holdeområdet, knip av resten. De færreste står rolig nok til å presse hele veien på stående. 

 

Hvis stillingen ikke er helt stabil er det for sent å dra når siktet er midt i. Da går skuddet på vei ut. Hvis du får til å dra på vei inn går det bedre. 

 

Å stramme hele hånda kalles også for å skyte med aktiv tommel, det kan funke veldig bra om du gjør det jevnt fra gang til gang. Hvis du varierer strammingen i håndleddet eller presset i hånden er det en kilde til tull. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, boble skrev:

Å stramme hele hånda kalles også for å skyte med aktiv tommel, det kan funke veldig bra om du gjør det jevnt fra gang til gang. Hvis du varierer strammingen i håndleddet eller presset i hånden er det en kilde til tull. 

 

 

Rent anatomisk og biomekanisk så vil stemming av hånd og håndledd gi spenninger igjennom hele armen opp til skulder. Spent muskulatur er ustabil, selv om det føles stabilt. Hvis du skal dra med noe så dra rifla mot kroppen med skulderblad på avtrekksside, press det sammen. Det hindrer vridning i grepet samtidig som du får trykket rett bak. 

Link to comment
Share on other sites

Kunsten på stående, er å kunne ta et godt pressavtrekk fort... Og det krever MYE trening. De fleste kan lære seg å holde helt i ro i midten i korte perioder. Noen klarer å lære seg å ta gode pressavtrekk i løpet av denne tiden. Inne i denne teknikken er jo selvsagt å kjenne avtrekket så godt, at du har på nesten hele avtrekksvekta før du holder helt stille. Men fremdeles et "kontrollert" avtrekk de siste grammene.

For min egen del så er jeg ikke der. Det hender det går, og har jeg dagen, kan det gå mange ganger på rad - følelsen når en presser 5 skudd etterhverandre midt i tieren er noe av det bedre en kan få med ei rifle i handa.

 

Alle som skyter 10ere på stå holder rundt om, nært, presser mesteparten av vekta, venter til de holder i midten, og presser resten. Rekker de det ikke mens de er i midten så klarer noen å begynne på nytt, men ofte går skuddet mer eller mindre ut. Veldig mye på stå er stilling og NPA, så en slipper å lete etter midten. Det gjelder seff alle stillinger, men spesielt stå.

MEN, kan du ikke klemme tier hver gang uten tvil på ligg, så kan du glemme det stående. Man må begynne nede, lære seg det, og jobbe seg oppover.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, can skrev:

Når ein føle ein er midt i svarten så berre klemme ein sån passelig til med heile handa, skuddet går naturligvis av då.

 

Glemte denne. Har ikke noe tro på metoden med å stramme "hele hånda", når du skal trekke av med atrekkerfingeren. Uansett skyting! Tren på å holde et fast grep i våpnet og beveg fineren ut og inn på atrekkeren, UTEN å bevege noe som helst ellers i hånda. Det samme bør en gjøre, når en skal skyte.

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen no skulle liksom prøva da som blei sagt her klemma roligt av skudd etter skudd. Gjekk nå sån passeligt. Spurte ein standplassledar om ikkje han kunne visa meg, mistenke at han her er temmelig god. Han sa laust grep med avtrekkshand og såvidt eg forstod laust med den andre og men da fekk eg ikkje heilt med meg. Press roligt av, sammtidig som du er midt i. Eg tok 3 skudd etter kvarandre på denne måten her. Brukte sikkert 6-7 min på og få dei avgårde og måtte starta på nytt innimellom. Tok ett par avtrekk utan skudd i og. Uansett, desse sat sammla midt i. Er av dei absolutt bedre treskuddseria eg har fått til på skytebanen, dette var sittande, men eg skyt nesten berre da.

 

Når da gjeld pust føle eg at eg har nokenlunde kontroll, puste roligt. Rifla er forholdsvis tung, synest og at eg sit nokenlunde bra altså ei brukande stilling. Når eg tok dei 3 rolige avtrekka såg eg at rifla låg forholdsvis roligt. Da eg overhode ikkje har kontroll på er avtrekk, var ikkje enkelt og ta rolige avtrekk, veldig vanskeligt måtte tvinga meg sjølv.

 

Når da gjeld spm dine Geco5. Nei eg har ikkje begynt med salongrifla, veit ikkje om eg bør sei kva eg har gjort med ho men tenkte å klara meg med ei rifla frå no av. Mest sannsynlig skyte eg bedre med salongen ja, får heller låna på banen dei har 2 salongrifle der. Ja synest da er enklare utan folk rundt meg. Skaut attmed ein med udempa rifla i dag den smal skikkeligt. Medvirkende årsak til at eg måtte begynna om igjen når eg tok rolige pressavtrekk.

 

stemme detta med og ikkje dra rifla inn i skuldra med venstreneven? Eg skyte « vanlig» altså avtrekk med høgre. At ein ikkje bør holda hardt med den er meir logisk for da spenne ein garantert muskler i heile armen.

 

Link to comment
Share on other sites

TS. Høres ut til at du er på rett spor, så fortsett med det som fungerer. :) Stillingen din er jo ikke av de beste og stødigste da. Hadde sikkert vært letter å terpe rolige atrekk, med liggende (med god støtte) eller i en skytterbenk. Formålet var bare trene på jevne avtrekk, ute det forstyrrende elementet med bevegelse i våpnet. Men greit nok, bare fortsett du. Men for å bli en habil skytter, så må det normalt trenes tusenvis av skudd, til en skyter ok. Og så må det skytes for å vedlikeholde opparbeidede egenskaper.

 

Der for er det synd at du vraker salongrifla. :( Men den kunne gjort grovjobben, med mengdetrening. Våpen er våpen og avtrekk er avtrekk.  Har liten betydning våpen og avtrekk er noe forskjellige. Det viktige er regelmessige gjentagelser og koordinasjon av siktebilde og avtrekk. Og det kan trenes med hvilket som helst våpen (forutsetter brukbart avtrekk da). Eks. luftgevær, pistol, salongrifle, m.m.

 

Når du etterhvert begynner å beherske avtrekk på en tilfredstillende måte (om et år, eller flere), kan du også lære deg å trekke av når våpnet er på vei inn i blinken og uten å nappe. Krever nok at du gradvis lærer å gjøre avtrekksbevegelsen noe raskere, enn det jeg har anntydet her. Vanskelige må mål en kunne presse rolig, men på litt kjappe skudd, må en også beherske en raskere avtrekksbevegelse. Men, dette er langt frem dit for deg. Kanskje om 10 - 20 tusen skudd. He..he...

 

Jeg vet ikke hvilket kaliber det er på rifla di. Personlig så holder jeg ikke hardere i våpen, enn nødvendig. Så det er ikke nødvendig å trekke hardere med venstre og høyre hånd, enn at du ikke får vondt i skuldermusklen av rekylen. Desto mer krefter du bruker på dette, desto vanskligere blir det å ta gode avtrekk.

 

Smell fra andre våpen, er en tilvennings sak. Har du gode øreklokker? Ikke vær kip der.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Glemte denne. Har ikke noe tro på metoden med å stramme "hele hånda", når du skal trekke av med atrekkerfingeren. Uansett skyting! Tren på å holde et fast grep i våpnet og beveg fineren ut og inn på atrekkeren, UTEN å bevege noe som helst ellers i hånda. Det samme bør en gjøre, når en skal skyte.

Ja. Også helt enig i det siste innlegget til Geco5.  En annen ting er at det må være gøy. Er det ikke gøy er det bare å gi faen, det er ikke så viktig å være flink til å skyte... 
Jeg hadde tidenes abstinenser etter den brannfarlige sommeren, og orker hverken å tørrtrene (selv om jeg gjorde det i går 🙄) eller å trene inne med 22LR om sommeren, Så jeg har skutt nesten hver dag siden brannfaren ble opphevet - og skyting er ferskvare. SOM jeg klabbet de første øktene - hadde jo en ambisjon om å skyte stående, men faen altså... Får jeg absolutt ikke til noe, så går jeg på nivået under, og prøver å terpe det istf. Så det har blitt mye sittende, mye med diverse ustødig anlegg, og knestående, og liggende uten reim eller støtte - og de ovenstående - fort. Jeg tror en bør trene avtrekk (til å begynne med) først og fremst i de stillingene en klarer å holde/ vingle, ikke alt for mye utenfor der en vil treffe.

 

Å ikke skyte så mange skudd, men være nøye med hvert, og også tørrtrene mellom skuddene, tror jeg er en veldig god måte å trene på. Men sliter du med å holde i ro, så ta gjerne treninga videre til å finne støtte, reim eller andre ting. Trener en ikke til en skytegren som spesifiserer stilling, så kan det være like effektivt å trene på å finne stødige stillinger, og lage seg et repertoar av stillinger som stødige nok til det en skal. Og trene på de, samtidig som en trener avtrekk.

 

Og, trener du skyting med noe som har så mye rekyl at det er i nærheten av vondt noe sted, så er det for grovt kaliber, og du lærer bare kroppen å prøve å unngå smerten. Og det gjør den ikke med gode avtrekk med avslappede muskler...

 

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Tar opp igjen denne tråden her, sittande skyting med tofot, er det noko som er rett eller feil der når det gjeld om ein skal dra rifla inn imot skuldera? Enten med venstre, eller med høgre, med begge eller ingen. Må vel vera ein "norm" her sidan dette er ei svært vanleg skytestilling iverfall på storviltjakt. "Tofoten" min er heimelaga to grove kjeppar surra saman med tynt tau, litt filler for at geværet skal ligga mjukt og eit tynt tau frå den eine kjeppen gjennom reimøgla og festa i den andre. Ser jo rimelig Nils ut då men vil tru prinsippet med tanke på press mot skuldera blir likt som ein skikkeleg tofot.

Når det gjeld avtrekket, jobbar med det, ikkje heilt i mål endå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...