Jump to content

Rifler som ikke kan skyte enkeltskudd (må mates fra magasin)


marlin95

Recommended Posts

Det er ekstraktoren som kan ta skade, ikke ejektoren.

Dette gjelder f.eks. Mauser og Krag, der ekstraktoren må tvinges over hylsekragen for å få tak i utdragersporet.

Andre typer ekstraktorer kan være av en "svingbar", fjærbelastet type slik at det ikke skal så mye gladvold til for å få den over kragen og ned i sporet.

Link to comment
Share on other sites

Joda, den også.

Kanskje ikke så vanlig med skadd ekstraktor, men jeg har vært borti det også.

Stemmer godt at den har magasinsperre og kan lades med ett og ett skudd, men det er neppe sunt i det lange løp.

Det sagt, jeg skjøt noen tusen enkeltskudd med min Krag uten noen som helst skade, og det samme med M67-Mauseren..

Link to comment
Share on other sites

Skikkelige Mausere har også ei låsing av ekstraktoren med et skråskjært spor i sluttstykket som tilsvarende klo på ekstraktoren griper i. Disse hjelper det ikke med gladvold på i motsetning til kopiene (endel sluttstykker har fått fjernet litt av materialet på selve utdragerkloa i ettertid, og da går det likevel).

 

Kopister har en tendens til å glemme finessene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror misforståelsen kommer av at noen blander kun lading fra magasin, som på Mauser, og kontrollert mating fra magasin, som både Krag og Mauser har.

 

Du behøver ikke å klemme ned hevarmen for at utdrageren skal få tak i patronrillen på en Krag, akkurat som på en Mauser. Mater du rett i kammeret fjærer Kragens lange utdrager opp og griper inn i rillen.

 

Edit: Autocorrect autokorrigerte feil...

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer godt.

Man bruker mye mindre gladvold på en Krag enn på en Mauser, noe som sikkert både kan tilskrives ymse vinkler, som nevnt over, og ikke minst selve lengden på utdrageren.

Ikke desto mindre har jeg vært borti ødelagte ekstraktorer også på Krag.

Ved minst et tilfelle som jeg kommer på knakk ekstraktoren litt foran midten, og ved et annet tilfelle forsvant store deler av selve kloa.

Skal ikke være så bastant på årsak(er), men ved begge disse tilfellene var det skutt en større mengde enkeltskudd.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer godt.

Man bruker mye mindre gladvold på en Krag enn på en Mauser, noe som sikkert både kan tilskrives ymse vinkler, som nevnt over, og ikke minst selve lengden på utdrageren.

Ikke desto mindre har jeg vært borti ødelagte ekstraktorer også på Krag.

Ved minst et tilfelle som jeg kommer på knakk ekstraktoren litt foran midten, og ved et annet tilfelle forsvant store deler av selve kloa.

Skal ikke være så bastant på årsak(er), men ved begge disse tilfellene var det skutt en større mengde enkeltskudd.

At noe brekker kan jo komme av mange ting.

Link to comment
Share on other sites

At noe brekker kan jo komme av mange ting.

Jovisst, men det var påfallende at disse tilfellene varsnakk om relativt nybygde banekrager som ble skutt enkeltskuddsvis, mens jeg aldri hørte om sånt blant de som fikk lade full serie.

Klart at også de nevnte børsene hadde en fortid, men jeg tipper de ikke hadde gått så utrolig mange skudd i forhold til etter ombyggingen.

Har ikke inntrykk av at det var så vanlig med utskutte løp på gammelkragene mens banebørsene fikk nytt løp i ny og ne.

Son jeg nevnte tidligere, jeg skal ikke være bastant, men det virket snodig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Krag riflelåskasse har en bladfjær helt fremme på venstre side av utdrageren som holder utdrageren nede mot hylsen. Denne belastes mer ved enkeltlading. Denne fjæren er ofte brukket, mken det er det ikke alle som oppdager da våpenet stort sett fungerer likevel.

Krag karabinlåskasse har en annen og mer robust fjær som holderutdrageren ned mot hylsen, den knekker sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er det med nye konstruksjoner, Tikka, Howa 1500 etc?

Disse har "dytte-mating"(push-feed), og må uansett presse utdrageren over kanten på hylsebunnen, så de mater løse enkeltskudd uten problemer. Det blir akkurat det samme enten patronen kommer fra magasinet, eller er løs.

Link to comment
Share on other sites

Krag riflelåskasse har en bladfjær helt fremme på venstre side av utdrageren som holder utdrageren nede mot hylsen. - Denne fjæren er ofte brukket, -
Og da kan utdrageren "hoppe over", hvis hylsen sitter litt godt i kammeret. Problemet løses enkelt, ved å presse utdrageren ned med venstre tommel. Noen av oss, som har skutt noen titusen skudd med Krag, har fått dette som en "betinget refleks" - det rykker i venstre tommel, hvis ei hylse er litt treg. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...