Jump to content

Deaktivere tennhetter


JevèrMann

Recommended Posts

Kunne tenke meg å lade noen patroner til pynt og utstilling, og ønsker å ha disse så "kald" som mulig.

Er det noen som har erfaring med å sette av tennhetter uten å lage merker i de?

Vil innholdet løses opp hvis de ligger i vann over tid feks?

 

jeg har prøvd å avlive tennhetter med både vann og olje(crc 5-56). det var ingen ubetinget sukksess.

 

hadde en lengre avhandling om dette på sluttstykket. å etter 1-2 døgn er de ikke døde enda.

 

jeg ville lagd dummies med skutte tennhetter eller uten tennhetter, så man ser at det er dummies.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker over det så virker det jo logisk at produsenten gjør tennhettene sine motstandsdyktig mot fukt mtp transport etc.

Jeg vurderer å putte noen få stk i et kokekar og slenge det på primusen utendørs, med en fuktig klut over så de ikke hopper bort.

Skulle jo tro at de ville settes av med et lite smell, men se ubrukt ut, når temperaturen blir høy nok.

Har noen prøvd noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe er så efektivt som 5,56 ol spray rett på hettene! La dem ligge et døgn, blir meget overrasket hvis noen av dem skulle virke! Dette er metoden som blir brukt! :!:

 

Har du lest hva Høggern skriver? og han har testet :wink:

 

jeg har prøvd å avlive tennhetter med både vann og olje(crc 5-56). det var ingen ubetinget sukksess.

 

hadde en lengre avhandling om dette på sluttstykket. å etter 1-2 døgn er de ikke døde enda.

 

jeg ville lagd dummies med skutte tennhetter eller uten tennhetter, så man ser at det er dummies.

Link to comment
Share on other sites

Det går greit med popkornmetoden, men ikke ta for mange av gangen. Bruk en meget solid gryte eller en avdanket stekepanne. Hold god avstand, hettene kan få stor hastighet og være farlig. Legg noe solid over gryta slik at den våte kluten holdes godt på plass.

Link to comment
Share on other sites

Det går greit med popkornmetoden, men ikke ta for mange av gangen. Bruk en meget solid gryte eller en avdanket stekepanne. Hold god avstand, hettene kan få stor hastighet og være farlig. Legg noe solid over gryta slik at den våte kluten holdes godt på plass.

 

Tror jeg prøver det en kveld den andre halvdelen er ute på tur :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Akk ja. Det gikk nokre trådar om å henretta ei tennhetta på eit forum som fanst før i tida. Her var det fantasifulle forslag og konklusjonar, somme bastante og somme baserte på empiri. Høggern hausta igjen fagnad som empirikar, det gjer han med jamne mellomrom. Verda er full av folk som hevdar at ein drep hettene med olje, vatn eller andre væsker. Eg vart nok like overraska over Høggern sine forskningsresultat som mange andre, så eg maila til nokre hetteprodusentar, bl.a. Remington, Federal og CCI. No hugsar eg ikkje lenger kven som svarte kva. Eit par av dei hadde ikkje noko betre forslag enn å levera hettene til destruksjon, sidan dei ikkje visste om nokon lettvinn måte å avliva dei på. Men den eine produsenten åtvara ekstra sterkt mot å tru at vatn og olje drap hettene. Dei sa at slikt kunne gjera det vanskeleg å få hetta til å gå av med det same. Men når ho turka opp att, så kunne ho godt bli varm, klar og villig igjen. Synd eigentleg, for eg sysla litt med tanken på å selja eit produkt; The Primer Killing Snake Oil. Popkornmetoden høyrest ut som ein koseleg kveld. Skriv gjerne om resultatet her.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe er så efektivt som 5,56 ol spray rett på hettene! La dem ligge et døgn, blir meget overrasket hvis noen av dem skulle virke! Dette er metoden som blir brukt! :!:

har du prøvd?

jeg har :wink:

 

å som jag har sagt(og fler andre sier) så funka det ikke. selv om det er en vedtatt sannhet hos de fleste at olje tar livet av hetter.

olje og vann gjore hettene upålitelige, men definitivt ikke ufarlige.

Link to comment
Share on other sites

olje og vann gjore hettene upålitelige, men definitivt ikke ufarlige.

Bare for ordens skyld og for å bidra med "støttende data": Jeg tabba meg ut i fjor, da jeg dumpa et knippe ferdigprimete .223-hylser nedi godt varmt Zalovann sammen med de nypressete som skulle vaskes reine for hylsefett. Etter forskriftmessig vask, fulgt av like forskriftsmessig banning over manglende gangsyn og påfølgende to døgns tørking på varmt badegulv, kunne jeg konstatere at ca. 33% av hettene var stein døde, ca. 33% sa sånn omtrent "futt" og ca. 33% smalt så jeg ikke kunne høre forskjell på dem og uvaskete hetter.

 

Konklusjon: Også Zalovann gjør hettene upålitelige, men langt fra døde og kalde.

 

Til trådstarter: Bruk avfyrte hetter til dummies, eventuelt ingen hette. Da ser man klart at dette ikke er skarp ammunisjon, og det er en God Ting™

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe fasitsvar på dette, men Dillon sier i sine instruksjoner at man skal desarmere hetter med WD40 eller tilsvarende høypenetrerende oljer. Jeg ser klart at dette ikke er en "slam dunk", og vil påstå at "popkorn metoden i svært kontrollerte omgivelser (jerngryte med en våt gulvklut/håndkle over) er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

dette med å uskadeliggjøre tennhetter med WD40 eller CRC 5-56 er i mine øyne ikke annet enn en myte som i mine øyne ikke "holder vann".

denn myten står i flere skrevne "bibler" om lading. å jeg bynnner lure på om folk som sier det funker virkelig har prøvd det.

 

for det har jeg gjort. å det lukta brent olje i leiligheta helkvelden etter at jeg satte av X-antall tennhetter med olje i hylsa i ufarlig retning(inni en pappeske)

det spruta olje ut av munningen og sota og røyk fælt. men uskadeliggort ble definitivt ikke de hettene

Link to comment
Share on other sites

Høggern du står på solid grunn her.

 

Og løsningen på dette problemet er enkel uansett hva som står i bøker eller på nettsider : (duh, hvem våger å stole på noe som en eller annen tosk har lagt ut på nettet?)

 

År om annet oppdages bomber, granater, miner og annet sprengstoff fra krigens dager.

Absolutt gjeldene innstruks er : IKKE RØR! TILKALL EKSPERTER!

 

Hvorfor? Jo eksplosiver bytes ikke ned og uskadeliggjøres ikke hverken av sjøvann, ferskvann eller oljer.

 

Svartkrutt vil nedbrytes over tid, røysvakt krutt vil MULIGENS brytes ned over tid. Men akkurat tennhetter er faktisk det farligste sprengstoffet vi hjemmeladere omgir oss med.

 

Nå er våre tennhetter små, men svært lite sprengstoff, så myndighetene har funnet ut (foreløpig i allefall) at vi kan få ha slikt i huset og behandle det på en varsom og skikkelig måte.

 

Men større tennhetter, slike som brukes til å sette av dynamitt har faktisk drept mennesker på egen hånd, ved at splinter har truffet ved uhell (sjekk Hatchers Notebook, det er omtalt der)

 

Men å begynne et så futilt eksperiment som å lage dummies som ikke ser ut som dummies, og attpå til forsøke å sette inn tennhetter som kan eller ikke kan være deaktiverte bør det ropes et alvorlig varsku mot!

 

Klikkpatroner er laget av RØD PLAST. Det er det en jævlig god grunn for.

 

Militære klikkpatroner og ekserserspatroner er også merket, enten med farge, eller ved at hylsene er perforerte eller har klemt inn spesielle mønstre slik at disse hjelpemidlene (opplæringspatronene) skal være lette å se og kjenne igjen og til og med mulig å kjenne igjen i mørket.

 

Dette er det er meget god grunn for. Å begynne å lage tompatroner som ser prikk like ut med ordentlige patroner BØR INGEN GJØRE.

 

Ikke hvis man respekterer liv og helse for familie og venner, for dette er en oppskrift på en katastroife som venter på å hende.

 

Både skytevåpen og ammunisjon har LANG levetid, og "gode ideere" går i glemmeboka, en ikke helt vakker dag tar noen feil, eller stoler på at det var de "ufarlige klikkpatronene", med katastrofalt resultat.

 

For all del klikkpatroner, men gjør det slik at alle SER at de er ufarlige, det er hele vitsen.

 

Og behandle ammunisjon som ammunisjon - som noe som potensielt er livsfarlig og som skal behandles deretter.

 

 

 

NB! Måtte rette opp endel leifer og føyde til en setning for å klargjøre hva jeg mener.

For de som har fulgt med endel, og jfr hva tosker har lagt ut på nettet: trenk bare over hva undertegnede har skrevet på nettet de siste 10 år..... nok sagt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det meste du skriver Keith, men jeg ser ikke hvordan en pyntepatron som ser skarp ut kan være farlig slik du sier.

Så lenge den er absolutt kald, poppet tennhette og intet krutt, så vil den i VERSTE utfall forveksles med en skarp patron og IKKE levere skudd når det var hensikten.

Om man har trådkorset over hjertet på tidenes elg, så kan dette være kjedelig, men farlig?

Eneste situasjon jeg ser der dette kan være farlig er i en selvforsvars situasjon der varselskudd eller rettet skudd må avfyres, og dette skjer såpass sjelden i huset mitt at jeg gambler på suksess.

Patronene vil uansett aldri blandes eller engang oppbevares i samme etasje som min skarpe ammo,

og i lys av at jeg er den eneste som kan kombinasjonen til våpenskapet som er boltet fast og ALLTID låst, så ser jeg ikke for meg at noen andre skal klare å produsere en farlig situasjon heller.

Mener ikke å kverulere. Hvis det finnes flere årsaker til hvorfor man bør unngå kalde patroner så opplys meg gjerne.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror det keith mente var at om en ikke ser forskjell på dummies og skarpe, kan det komme en skarp patron inn blandt dummiene. å da kan det si pang en gang det ikke skulle skje om man feks bruker de til lade øvelser, tørrtrening, osv

 

en liten anekdote:

en gammel skytter her i området skulle trene stangskyting i kjelleren med klikkpatroner.

halvveis ut i andre "magasin" sa den ene klikkpatronen hans PANG så murpussen spruta rett ved der han hadde sikteblinken han sikta på mens han trente.

heldigvis ble ingen skadd.

 

(det hadde altså blanda seg en skarp inn blandt klikkpatronene.....)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat mitt poeng Høggern.

 

Absolutt ALT som kan senke respekten for et våpen er fy fy.

 

Et våpen er LADD og du retter ikke et LADD våpen mot noen eller noe som ikke skal ødelegges.

 

Et våpen er LADD unntatt når skyteleder på banen klapper deg på skuldra og sier "Våpen tømt - klar", og du legger det bort.

 

Men når du tar det fram igjen, så er det blitt LADD igjen!

 

Det er viktig alltid å huske det, og da er det å lefle med tommme patroner som ser prikk like ut med de som er ladet, en snitsig måte å omgå denne regelen på, fjerne respekten, og berede grunnen for at man står der en forjævlig dag, minus noen en er glad i eller likte å omgåes.

 

Ikke for å kaste stein, men jeg blir urolig av slike planer og ville ha avbrutt omgang på skytebane og jakt med en jeg vet driver med det.

 

Bedre føre var og det er for seint å snyte seg når nesa er borte.

 

Klikkpatroner kjøper vi, de er røde og av plast og selv noen som aldri har hoildt et våpen ser forskjell!

 

Avdeling for anekdoter :

 

Gamle Ørnulf var litt av en lenestol-general. Utallige timer satt han og kompisen over et par svartkopper med nogå attåt og utkjempa WW2, med alternative resultater, hadde bare de to gutta hatt makta så......

 

Ørnulf var frivillig i HV langt opp i 50-åra og hadde beholdt sin gamle HV-Mauser, den sto alltid i peiskroken og vi yngre spøkte stadig med at Ørnulf var klar til å ta imot Bresjnevs gutter på sekunders varsel.

 

En livat aften ble avsluttet med besøk hos Ørnulf, som fikk påspandert kjøpevarer, det var gjevt.

Så tok Elektriker-Torvald plutselig Mauseren fra kroken og sikta på Ørnulf - midt i panna -mens han kvad "Nå er du ferdig gammeln, denne russeren greide du ikke!"

Ørnulf bare gliste med bare ei fortann og lite jeksler og.....

 

Torvald syntes antakelig at det var drøyt å SKYTE, for våpnet var spent, så han flytta siktet til peispipa, og trykte av.... Det smalt noe for jævlig!!!

 

For Ørnulf var klar han, Mauser ladd, spent og usikra i kroken i alle de år, han hadde bare ikke tatt høyde for nattbesøk av folk med mye brennvin.

 

Forsamlinga ble edru i en fart, pipa hadde fått banesår som måtte repareres av orntli murer, og mauseren ble senere inndratt.

 

En skal ha respekt for skytevåpen!

Link to comment
Share on other sites

Det er skikkelig vanskelig å ikke være aldeles enig med deg Keith.

Men nå har det seg slik at du anntar jeg skal lage kalde patroner til det formål å bruke de som klikk patroner, eller på annen måte kombinere de med et våpen. (Eller oppbevare de slik at de kan blandes med skarpt.)

Dette er ikke hensikten, men heller å ha de i et opplyst monter i stuen sammen med andre relaterte pyntegjennstander.

Monteret vil være låst, og hele hensikten med kalde patroner er for å kunne ha de fremme på en slik måte uten at det går på bekostning av sikkerheten.

 

Jeg har forøvrig en rød klikkpatron til det formålet, og jeg tar den inn og ut av kammeret og trippelsjekker at det er en klikkpatron hver eneste gang jeg trener avtrekk i hjemmet...

Sålenge jeg utviser slik respekt og aktsomhet for våpen så ser jeg ikke sikkerhets risikoen med pyntepatroner.

Link to comment
Share on other sites

I en LÅST monter oppbevarer vi skarpe patroner, gjerne med en liten spotlight...... :D

 

Noen av oss lager et lite alter, et shrine, med sort fløyelsduk og sorte talglys og ofrer en tanke til JMB også..... 8):lol:

 

Har iingen problemer med å se for meg en patronutstilling, men jeg er av mere robust materiale, jeg bruker settekasse, skarpe patroner pluss endel tomhylser (patronsamler) og er ekstra påpasselig med å låse inn alle skytevåpna, låse inn eller låse fast.

 

Bare husk at ting går i glemmeboka, jeg driver og rydder nå etter et langt skytterliv, det er utrolig hva som har samla seg opp, hva det ikke ble noe av eller som kun ble halvferdig, og viktig å tenke på at plutselig en dag kan Mannen med Ljåen stå i døra og forhindre deg fra å gi arvingene er advarsel mot de de skal være forsiktig med.

 

Klart at du leser det jeg har skrevet som et angrep på deg - det var nå ikke ment slik, ikke spesifikt, mer som en generell heads up, at vi alle skal tenke nøye gjemnnom hva vi gjør, våpna våre (og endel av ammoen) kommer til å leve mye lenger enn oss - selv har jeg noen rimfirepatroner til norsk 1867 rolling block liggende, de er over hundre år gamle og sikkert farlige den dag i dag! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...