Jump to content

Langholdskyting med 223 rem


Precision

Recommended Posts

Jeg har en Tikka T3 Supervarmint i 223 rem som jeg vurderer å kjøpe en langholdskikkert til for å trene med, før jeg kjøper en rifle i kaliber 6,5x55 til langhold. Hvis det finnes muligheter for slik skyting i nærområdet da.

Er det noen som har erfaring med 223 rem til langhold?

 

Har lyst til å lære mere om skyting på lange hold og å trene mere skyting enn det en får gjort under "Jegertreningene" fra mai og frem mot jaktstart. På "jegertreningene" er det jo også kun på 100 meter en skyter, og litt stressende med køen som står og venter på tur for å få komme til å skyte sine skudd. Liker veldig godt å skyte men liker dårlig stress og kø. På "jegertreningene" er det heller ikke så lett å sette igang med måling av hastighet på ammo osv og å teste ut forskjellig annet uten at en føler at en er i veien for andre. Testing på forskjellige hold er jo heller ikke mulig sånne dager. Er det noen i Ålesundsområdet som driver og trener litt for morro skyld på forskjellige hold og koser seg med skyting uten stress?

Link to comment
Share on other sites

Skyting i Ålesundsområdet kan jeg ikke si noe om, men jeg skyter langhold, og har også ei rifle i .223. Å skyte langhold med en .223 vil nok gi deg et handicap. Da mener jeg i ordets egentlige betydning, ikke sånne handicap som de snakker om i golf :D

 

Årsakene er flere, men den viktigste er at du ikke finner kuler med gode ballistiske egenskaper, a.k.a. BC. Det gjør at kula er mye mer utsatt for vind og gravitasjon som gjør det vanskeligere å treffe på lange hold. Du kan kompensere noe for dette ved å bruke tunge kuler med bedre BC enn lette, men .223 er kresen ift. den riflestigningen du trenger for å stabilisere tunge kuler. Super varmint kommer vel med to ulike riflestigninger, 1:12 og 1:8. Med 1:8 kan du kanskje få stabilisert 70-75 grs kuler. Har du 1:12 vil jeg si at du nær sagt kan glemme å finne egnet ammo.

 

Videre er det ikke mye punch i kula, og signaturen ved treff, enten det er i gong eller i myra på siden, vil bli liten og det blir vanskelig å spotte treff eller hvor du bommer, litt avhengig av bakgrunnen. For det tredje blir det så små høl i skiva at det er vanskelig å spotte treff på fex 500 meter, selv med et godt spotteskop.

 

Men tren mye på bane med det du har inntil du får 6,5x55 i hus. Da har du ei rifle som er good to go ut til 1000 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ja jo, Hollako har vel iallefall delvis rett. Men det er mer nyansert enn det.

 

Jeg har brukt 223 litt til langhold - og det er en overdrivelse at det ikke fungerer. UNL-stevner på 500m har blitt vunnet med 223, Men er det MYE vind, så kan man slite litt.

Får en brukt 80gr Amax kuler, så er en par med det meste av 308 i vindavdrift, og har en kjempefordel rekylmessig, men det betyr jo ikke at det er optimalt.

 

I vanlig vær er nesten 223 en fordel, en lærer mer om vinden enn de andre, som skyter 6.5x55 ;)

 

69gr Scenar som fabrikkladning er også høgst OK, og diverse halvmilitære 70 og 75gr ladninger fra østeuropa. Vi ser f.eks. Vet|us bite godt fra seg på både 5 og 600m med 223 og en halvslarkete AR. Det meste avgjøres bak rifla, ikke foran.

 

Dette er ikke ei utypisk samling for 80gr Amax på 500m

IMG_5428.jpg

 

Kanskje det verste, er at det er vanskelig for spottere å se den lille kula, eller det lille den lager av kulespor, og enda verre å se nedslag. spesielt om du er langt vekk. Har du en viss kontroll på skytinga di og hvor kulene skal lande er ikke dette et problem, men å prøve å "gafle seg inn" på langt hold er ikke lett, uten en topp spotter. Motsatt, har en en god kikkert, så kan en ofte se kulesporet selv, og da spotter du jo deg selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel med 223 ut til 500m, det funker iallefall greit.

Å finne egnede kuler er i utgangspunktet ikke noe problem som blir nevnt over her, lette kuler går flatt, men mer utsatt for vind.

 

To av mine ladninger skiller ca 14cm på 500m, den ene er 53gr vmax i 223, den andre 105gr amax i 6xc.

Altså 223 dropper 14cm mer enn 6xc'n.

Ikke store greier det spør du meg, det utgjør ca 4 klikk forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er presisjonen i disse i forhold til Lapua sine 223 rem? Er hylsene egnet til hjemmelading på et senere tidspunkt? Ser at prisen på Lapua er omtrent det dobbelte av Partizan, 6,5x55 i Lapua er jo nesten halvparten av prisen på 223 rem.

Har brukt en del Fiocchi fra xxl, får klikk på noen patroner i hver pakke a 50 stk, veldig irriterende. Men de er bare 55 grs, så er vel ikke optimale for lengre hold uansett.

Link to comment
Share on other sites

med 55 gr kuler.Som nevnt ovenfor er det lite signatur på stålplata på 500m med lette 22 kuler.En 55 gr kule skutt ut i 1100m/sek vil ha ca 400 m/sek i hastighet på 500m

55gr kulene har vel mye av ansvaret for myten "man kan ikke skyte langhold med 223".

500m med 55gr kuler og 223 er så nære håpløst som en komme omtrent. Og selv om toppskyttere sikkert kan få det til å virke på et vis - det er ingen vits for noen som "lurer på langhold" å kaste vekk ammo på det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

500m med 55gr kuler og 223 er så nære håpløst som en komme omtrent.

 

Som jeg skrev over har jeg skutt litt .223 på 500 meter. Jeg har brukt 55 gr Berger Match Target, og helt håpløst er det ikke. Her er sist jeg prøvde:

 

500_UNL_223_55-gr_Berger_Match_Target.jpg

 

Hadde jeg vært en habil skytter kunne høydespredningen vært en del mindre. Denne samlingen er 280 mm. Selvfølgelig ikke noe jeg ville satset på i konkurransesammenheng, men som trening mener jeg det har en verdi. Og problemet med spotting er reelt. Vi hadde tre-fire ulike kikkerter, men ingen så treffene på skiva.

Samme kula på mindre gonger (THLR) gir nok respons til å verifisere treff (ser det i kikkertsiktet), men da har det ikke vært så mye vind at jeg ikke traff gongen på første eller andre forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev over har jeg skutt litt .223 på 500 meter. Jeg har brukt 55 gr Berger Match Target, og helt håpløst er det ikke. Her er sist jeg prøvde

Dersom det ikke er helt vindstille så vil jeg vel kalle det der en temmelig god prestasjon, imponerende faktisk. Høydespredning kan godt ligge i ammoen, med så lav BC får variasjon i utgangshastighet veldig mye å si.

 

Hadde jeg vært en habil skytter kunne høydespredningen vært en del mindre. Denne samlingen er 280 mm. Selvfølgelig ikke noe jeg ville satset på i konkurransesammenheng, men som trening mener jeg det har en verdi.

Det er nettopp det det har, man lærer mye av alt som er vanskelig. Men det jeg har sett av skyting med 55gr kuler på 500 har ikke gitt noen læring.

Det har hendt flere ganger at folk har skutt med det både på trening og UNL-stevner, og det er lite annet enn frustrasjon å høre - og alltids ei kule som ikke treffer plata.

 

Det jeg vil fram til er bare at om du skyter 80gr kuler, så har du ikke en liten forbedring. Du har noe HELT annet. Jeg har skutt samlinger under 100mm på 500m med 223 mange ganger, og ned mot, på 600m. Og jeg kan ikke skyte så bra som på det bildet, med 55gr kuler. No way.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt vindstille var det ikke, så du ser noe vind i treffene, men jeg hadde ikke korrigert for vind, og jeg holdt mot senter av firkanten. ES på den ladningen lå på rundt 15 m/s kronografert over 9 skudd. Utgangshastighet var i snitt 867 m/s i 8 grader C.

Skiven var skutt på trening i regi av Oslo og Akershus langholdsklubb, så resultatet på skiva er verifisert og samlingen er målt med Range Buddy. Jeg var fornøyd med at jeg fikk alle ti skuddene på skiva. Vi skøyt som om det var et stevne :-).

 

Men, nå skal jeg over på 105 gr kuler (6 mm), så det skal bli andre boller!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes 223 er kjempefin til semi-langhold, er noe eget å skyte presist på 500m uten rekyl. Med riktige kuler er 223 presis på mye lengre avstand, google "223 to a mile", spennende lesning. Samme fyren også skutt 6.5 til 2200m ish også, tydeligvis glad i det ekstreme. Men klart det kan bli vanskelig å spotte så små kuler på lange hold. Du har vel 1:8 i Tikkaen (?), tenker 75gr Amax er fin.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Gammel tråd, men spør her istedenfor å opprette ny.

 

Tenker å kjøp ei boltrifle i .223 rem. Den kommer i ulike løspengder (16", 18" og 20") som alle har en twist rate på 1:9. Vil de ulike løpslengdene ha noe å si på hvor tunge kuler man kan skyte med godt resultat?

Ser jo at Sierra MatchKing 77-grain omtales som en av de bedre 223-kulene for lengre hold, men ifølge de fleste artikler jeg finner så er 77grs i overkant tungt for 1:9 twist 🤔

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag kan en jo si at jo mer fart du får på kula jo bedre stabilisert blir den og den går lengre før den tilter. Så til langhold skyting ville jeg valgt det lengste løpet.

Men hvorfor kjøper du da ikke en rifle som fås med 1:8 i stigning om du vil skyte langt?

Link to comment
Share on other sites

Okei. Ja, jeg tenkte meg at løpslengde ikke ville ha så stor innvirkning.

Den rifla jeg vurderer leveres bare med 1:9 twist. Men det er fortsatt et godt stykke frem til en evt. handel, så jeg har litt tid på å bestemme meg.

Vil tro at ei 69grs kule presterer OK ut mot 550-650meter, som stort sett er de lengste holdene jeg vil skyte på banene rundt meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...