Jump to content

Polymer tupper som smelter


ladebenken

Recommended Posts

ENDELIG er forklaringen på hvorfor jeg ikke treffer noe her. :idea:

 

Hornady har kommet med en ny kule, ELD-X: http://www.hornady.com/store/ELD-X" target="_blank" target="_blank

 

Beviset på at tuppen smelter beror på at drag kurvene til kuler med plastspiss er konveks og ikke konkav, ergo noe skjer med kulen underveis. ref: http://www.hornady.com/assets/files/res ... etails.pdf

 

Bryan Litz påpeker at det er mange andre faktorer som kan påvirke: http://forum.accurateshooter.com/index. ... =3886502.0" target="_blank" target="_blank

 

Nosler: http://faq.nosler.com/index.php?action= ... artlang=en" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beviset på at tuppen smelter

 

Interessante synspunkter i diskusjon du lenker til. Jeg har ikke lest nok til å se om det er en entydig konklusjon på at tuppen faktisk smelter, og ser at Litz heller ikke er overbevist om at det er bevist.

Rent intuitivt så virker det usannsynlig når man tenker på den "kjølingen" et prosjektil er utsatt for i sin ferd gjennom luften. Det må være sterke krefter som påvirker her, og skaper varmeutvikling, som skal være sterkere enn den kjølende effekten som er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

varmeutvikling, som skal være sterkere enn den kjølende effekten som er tilstede.

 

Så vidt jeg forstår er det tilfelle ved supersoniske hastigheter. Feks hadde Concorde en overflatetemperatur som lå godt over omgivelsene ved Mach 2. Effekten skapes ikke som mange tror av friksjon men av adiabatisk kompresjon av luft i det supersoniske området.

Link to comment
Share on other sites

Concorde ble visstnok 30cm lengre under flyturen som følge av varmeutvidelse. En vandrehistorie sier at en kaptein kilte fast hatten sin mellom to skap langs ytterveggen da de var halvveis over fjorden, og da han vel nede skulle ta den ut igjen satt den fast. Historien vil også ha det til at den ble sittende til neste tur.

Link to comment
Share on other sites

En kar i New Zealand skyter noen gromme kuler i en 375 DCM. Noen av kulene han bruker, har han satt rød polymertupp i for å øke bc. Men når han har testa disse kulene, med og uten plasttipp, ser vi av videoene hans at de "tippa" kulene treffer endel lavere på 2000 meter enn de som er uten. Identiske kuler med samme ladning og det hele. Så om det kommer av en deformering eller hva, aner jeg ikke. Jeg har funnet igjen noen 140 grs Accubond kuler i snøen etter kronografering, disse var hele, selv med over 1000 m/sek ut i kald vinterluft.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

"Aerodynamisk heating" er et kjent fenomen, det er merkbart også under mach 1.

Det mest ekstreme utslaget var vel SR 71 som lakk fuel på bakken, og ikke ble tett før den hadde flydd en stund og blitt oppvarmet.

At det kan skje deformasjoner på en plastspiss er nok tilfelle dersom mykningspunktet er lavt nok.

Link to comment
Share on other sites

Per: Du har helt sikkert rett i at dette også skjer under Mach 1, en må nødvendigvis få et positivt trykk foran en hver gjenstand som beveger seg gjennom luft. At effekten blir merkbar først etter 400m underbygger også teorien, men heller ikke dette er noe definitivt bevis. En test med forskjellige materialer ville vært langt mer definitiv, litt rart om ikke Hornady har gjort dette.

Link to comment
Share on other sites

Oppvarming som følge av at en gjenstand beveger seg fort gjennom luft (eller enhver gass) skyldes stagnasjonstrykket, og adiabatisk oppvarming som følger kompresjonen.

 

Rundt småfly er stagnasjonstemperaturen noen få grader, og når man tar A-lappen så lærer man å korrigere avlest temperatur ved å trekke fra kvadratet av antall hundre knop. For romfartøyer (og meteoritter) så er hastigheten 20-50M og temperaturen flere tusen grader, lufta ioniseres og gir opphav til radio "blackout" under tilbakevending f.eks.

 

Rundt er prosjektil vil temperaturen være i samme område som rundt Concorde og SR71, altså 250-400°C, som jo er i overkant for mange typer plast...

Men så skal varmen ledes inn i plasten for å smelte mer enn overflate, noen plaster blir mye med beholder formen, noen smelter, andre brenner... og det tar tid - og etter en tid - så har gjerne kula truffet noe allikevel.

 

 

Et par linker med forklaringer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stagnation_pressure

https://en.wikipedia.org/wiki/Stagnation_temperature

http://www.engineeringtoolbox.com/dynamic-pressure-d_1037.html

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men så skal varmen ledes inn i plasten for å smelte mer enn overflate

Jepp, derfor er det naturlig at effekten kun merkes på lengre hold. En trenger forøvrig ikke nå smeltetemperatur før problemet oppstår, kula utsettes jo for betydelige krefter og med økt temperatur blir plastene mer ...eh... plastiske.

 

Rundt småfly er stagnasjonstemperaturen noen få grader, og når man tar A-lappen så lærer man å korrigere avlest temperatur ved å trekke fra kvadratet av antall hundre knop

Da lærte vi enda en ny ting i dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

750gr Amax, til nettopp 12.7, har hatt aluminiumsspiss siden den kom såvidt jeg vet. At blyspissen på blyspisskuler med eksponert bly deformeres før treff har vært diskutert så lenge jeg har lest våpenlitteratur så dette er neppe nytt for Hornady, men det passet kanskje i markedsføringen nå?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...