Jump to content

Nytt kikkertsikte til hjortejakt


jbjorn

Recommended Posts

Hallo,

Eg har omsider bestemt meg for å gå til innkjøp av jaktrifle, og har vel havna på ei Tikka T3 Lite i 308. Eg må ha ein kikkert til denne, og lurer på om nokon har tips?

Kva er det beste eg kan få til maks 5000kr? Har sett på ein Zeiss Conquest HD5 3-15x50 som ligg på XXL til 4999.

https://www.xxl.no/zeiss-conquest-hd5-3 ... 62_1_style" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Er det eit godt valg? Har ikkje veldig god peiling på optikk, og forstår ikkje kva som er grunnen til den enorme forskjellen i pris på nokon av zeiss-kikkertane. Kva er feks forskjellen på HD og DL?

Når det gjelder bruksområde er det som sagt hjortejakt. Ser ikkje for meg at det blir mykje jakt i mørket, så lys i kikkerten er ikkje nødvendig.

 

Mvh hjortejeger og skyteentusiast

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Du får unnskylde meg hvis jeg ikke svarer direkte på spørsmålet, men jeg tillater meg å komme med et generelt råd. Noen kommer helt sikkert til å være uenig, men min menig er at et kikkertsikte til maks 5000, ihvertfall om det skal være nytt, ikke er optimalt til hjortejakt. Av den grunn bør du tilstrebe å øke budsjettet.

 

Skal du jakte hjort, kommer du før eller siden til å jakte i dårlig lys/ skumring/ grålysning/ måneskinn/ mørke, uansett hva du tror på forhånd. Sånn er det bare. Til jakt i dårlig lys trenger du god optikk. Jeg hadde aldri kjøpt nytt kikkertsikte i dag uten lys.

 

Det er stor prisforskjeller på de ulike seriene til zeiss, men det er også stor forskjell i kvalitet. Nytt kikkertsikte til hjortejakt ville jeg valgt Victory HT 2,5-10x50 eller 3-12x56 med retikkel 60. Godt over budsjettet, men du har god tid til å spare før jakten starter i 2016. Evt ville jeg sett etter en brukt Victory. Om du kan øke budsjettet med noen lapper burde det gå greit å få tak i. Da har du et mye bedre sikte enn en conquest, og du vil få pengene igjen om du vil selge det.

Link to comment
Share on other sites

... men jeg tillater meg å komme med et generelt råd. Noen kommer helt sikkert til å være uenig, men min menig er at et kikkertsikte til maks 5000, ihvertfall om det skal være nytt, ikke er optimalt til hjortejakt. Av den grunn bør du tilstrebe å øke budsjettet..
Her tillater jeg meg å være uenig :wink:

Kikkerten du linker til er mer enn bra nok til normal jakt, også om du skal jakte i litt skumringen. Selv har jeg jaktet hjort i over 30 år- med diverse sikter- (og har vel bla en 7-8 Zeiss og Swarovskier i skapet jeg kan velge mellom). I ditt sted ville jeg valgt ett sikte med 42mm objektiv- av bra kvalitet. Så kjøper du heller en stor Victory når du har jaktet noen år- og får mere behov for å jakte i mørket. Myten om at siktet bør være dyrere en børsa var reell på 80`og 90`tallet- da var det generelt mye dårlig optikk.

Å klatre i steinurer og vanskelig terreng med en stor tung kikkert til 15-20.000 er bare tull spør du meg- tilpass heller utstyret til den jakta du skal bedrive. Store, tunge 56`kikkerter er mest egnet til postering i mørket og skumring- og rimelig uegnet til den jakta du beskriver. Om du kun har en børse, og skal jakte mere i skumringen, er løsningen hurtigmontasje og to sikter :winke1:

En T3 light med en stor tung kikkert blir en veldig ubalansert kombinasjon, her passer nok heller en lett Leupold 2-7x32 bedre... (omtrenet som å stille på bryllup i smoking og gummistøvler..)

 

Utover dette, Zeissen du beskriver er mye kikkert for pengene, men muligens litt for stor og tung. Men en får som regel ikke både i pose og sekk.. (Hjortejakt= lett og kjapp kikkert til en lett rifle) Eneste minuset med de Conquestene jeg har prøvd er at de kan være litt kinki med øyeplasseringen. Mulig dette er fikset på denne modellen, sikkert ett godt sikte til den prisen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange hjortar på bøen og enda fleire i skogen med ein redfield kikkert til 1000kr, det er ingen problem :)

 

No har eg ordna meg ei børse til som får ein større kikkert med rødpunkt. Mest for morro, og litt fordi eg ikkje vil ha ein dyr kikkert på rifle som blir dratt opp bratte lier og mishandla heile høsten.

Link to comment
Share on other sites

Med 5000 på budsjett har jeg villet sett litt i bruktmarkedet. Mange som tar godt vare på optikken sin, så man kan gjøre gode kjøp. Dersom du jakter mest på dagtid så hadde jeg villet styrt unna Conquesten du linker til. Grunnen er at den veier 700 gram, det blir unødig tungt. Se etter 1.5-6x42 eller 2.5-10.50 fra en europeisk produsent. Lys trenger du ikke å prioriterer med ditt budsjett, bedre å få best mulig linser. Men jeg vil råde deg til å velge et sikte med retikkel 4, altså kraftig trådkors. Tynne trådkors forsvinner mot mørk bakgrunn om lyset er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal jakte i kratt og ur så er en liten kikkert langt å foretrekke fremfor en stor. Skal du derimot jakte på innmark eller i åpne landskap med lengre hold så er en større kikkert det beste. Bruker selv Zeiss til lengre hold og diopter til jakt i kratt og ur. Fryktelig dumt hvis man dunker kikkerten under forsering av ugjestmildt terreng og står uten pålitelig siktemiddel. Det er forsåvidt dumt å dunke kikkerten uansett, men det er større sjanse for det i ur enn på flate myrer og i furuskog. Støtter forøvrig taleren som ba deg styre unna Conquest-kikkerten. Den serien er laget for det amerikanske markedet hvor man lever i den villfarelse at bare det står Zeiss på en kikkert så er det "the best of the best".

Link to comment
Share on other sites

Conqest HD5 er egentlig for det Amerikanske markedet, assembled in Germany. De kommer ikke engang opp på de europeiske Zeiss sidene. 1 tommes rør og 1/4 tomme klikk.

 

Conquest DL er Made in Germany med bedre linser. Slik har jeg forstått det. Det finnes de som vet mere om dette her inne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en leupold 1,5-5x20 som jeg bruker på hjortejakt. Jeg jakter stort sett med hund, men den duger og til lengre hold. Har 30mm rør og opplyst retikkel og ganske bra optikk. Har også en brukt Khales 1,5-6x42 som jeg ikke har hatt i nærheten av riflen på snart 2 år. Bruker bare den andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...