Jump to content

Trenger jeg en rørtang??(matchpistol)


Garrett

Recommended Posts

Har godkjent søknad for pistol 22 LR liggende...Har vært medlem i pistolklubben i litt over et år nå og har skutt VM-program inne og Militærfelt ute.

Mange sier at en bør kjøpe en brukt matchpistol...men får meg ikke helt til å like disse "rørtengene" som en allround pistol. Har skutt mest med Hämmerli X-esse i klubben og liker denne ganske så bra, og den er jo mer lik en "vanlig" pistol.

Men saken er at i vinterhalvåret skyter vi inne, og bare VM-program.

Det store spørsmålet er da om jeg stiller med et stort handikap med en pistol som X-esse??

Har klart meg noelunde bra så langt, men lurer jo på om det er mye å hente på å skyte med rørtang:-)

 

En X-esse koster ca 5000kr og en matchpistol på øverste hylle minst 12000kr så det må jo være litt forskjeller her.

 

Hadde også vært takknemlig for erfaringer, både gode og dårlige, ang. Hämmerli X-esse...evt. andre aktuelle i samme prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Begynte selv med en "vanlig" pistol, en Browning Buck Mark.

Fikk etterhvert greie resultater med den, både i felt og på bane. Begynte å utfordre en noen av klubbens bedre skyttere.

Jeg kjenner ikke X-esse, har aldri skutt et eneste skudd med den. Men Buck Mark'en er vel ikke så ulik....

 

Likevel valgte jeg å etterhvert anskaffe meg en "rørtang", Hämmerli SP20, og har ikke angret på det.

Bedre grep, bedre justeringsmuligheter, bedre sikter.

 

Har du fått prøve noen av dine klubbkameraters våpen? Regner med noen av de har "rørtenger" av noe slag.

Det er jo viktig at også et slikt dyrt våpen passer deg. Ellers vil du neppe bli noe bedre enn med et billigvåpen.

 

Men det er til slutt du som avgjør. Dersom du trives med X-esse'n, og skyter bra med den, så fortsett med X-esse. Det er alltid en mulighet for oppgradering senere i livet. En godt behandlet .22LR kan man alltids få noen kroner igjen for selv om den har blitt noen år. :)

Eller man kan ha to, som meg. Buck Mark'en er fortsatt i mitt eie, og det skal den forbli.

Link to comment
Share on other sites

Ditt spørsmål er tatt opp i Vapentidningen nr 7/2007. Der skyter den samme personen med X- esse, SP20 og Sako TriAce - de to siste er "rørtenger". X-esse finnes i tre utgaver: Kort, Lang og Sport. Etter bildet ser det ut som om det er Lang som testes. Det skytes presisjon 40 skudd og 35 skudd i 10-sekundersserier.

 

Resultat presisjon:

SP20: 327, X-esse: 322, Sako: 321

 

Hurtigserier:

SP20: 279, X-esse: 248, Sako: 284

 

Forfatteren konkluderer med at det er i hurtigskytingen forskjellen tydligst er merkbar.

På den annen side sier han at X-esse gir en langt bedre trening for militærfelt da den oppfører seg mer likt de fleste pistolene i 9x19.

 

Personlig tror jeg forfatteren er inne på noe. Forskjellen er mindere i VM-programmet. I hurtig (7F), deler av standardprogrammet og i silhuett vil en merke større forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er evnesvak som jeg vedr. ènhåndsskyting - tror jeg våpenet betyr "nothing".

 

Hver gang jeg fikk prøve et nytt våpen - skjøt jeg noen poeng bedre - og måtte ha den.

Derfor ble Walther`en byttet ut med Benelli - som igjen ble byttet ut med Pardini - som igjen førte til en ny Walther :? .

Etter et par uker med nytt våpen - var jeg på samme labre nivå.

 

Nå skyter jeg med et Marvel ombyggingssett i min STI - og grunnen for det er at jeg ikke er noe ivrig på VM og Standard-konkurranser.

 

Med ombyggingssettet får jeg ihvertfall trent med samme avtrekk som i mil. felt.

 

Men skulle VM og Standard vært det jeg konkurrerte i - ville jeg helt sikkert ikke skyte med et ombyggingssett :wink: - selv om talentet for ènhåndsskyting er totalt fraværende :( .

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å sammenligne våpen hvis testen ikke er gjennomført i ransomrest ;-)

 

K.

Men slik jeg forstår både trådstarter og den testen det henvises til, så er det her snakk om ergonomiens betydning for resultatet, og ikke presisjonen i pipa? Og hvordan tester man ergonomi i Ransom Rest?

 

Jeg har aldri brukt en RR, så jeg skal ikke våge meg ut på noen påstander om at det ikke er mulig. Så kan ikke du forklare meg hvordan man gjør dette?

 

Forøvrig, så er jeg fortsatt tilhenger av at man kjøper seg en pent brukt "rørtang" dersom man vil være konkurransedyktig i baneprogrammene og på finfelten.

Link to comment
Share on other sites

Har godkjent søknad for pistol 22 LR liggende...Har vært medlem i pistolklubben i litt over et år nå og har skutt VM-program inne og Militærfelt ute.

Mange sier at en bør kjøpe en brukt matchpistol...men får meg ikke helt til å like disse "rørtengene" som en allround pistol. Har skutt mest med Hämmerli X-esse i klubben og liker denne ganske så bra, og den er jo mer lik en "vanlig" pistol.

Men saken er at i vinterhalvåret skyter vi inne, og bare VM-program.

Det store spørsmålet er da om jeg stiller med et stort handikap med en pistol som X-esse??

Har klart meg noelunde bra så langt, men lurer jo på om det er mye å hente på å skyte med rørtang:-)

 

En X-esse koster ca 5000kr og en matchpistol på øverste hylle minst 12000kr så det må jo være litt forskjeller her.

 

Hadde også vært takknemlig for erfaringer, både gode og dårlige, ang. Hämmerli X-esse...evt. andre aktuelle i samme prisklasse.

 

Den vesentligste forskjellen er ikke om pistolen arbeider etter rørtang-prinsippet: Anatomisk skjefte har mye å si!

 

Hvis du vil spare penger, vil jeg anbefale en Ruger MkIII eller Browning Buckmark - gjerne brukt - og et nytt anatomisk skjefte, f. eks. Nill. Dette skulle til sammen la seg gjøre for ca. 4000 kr, og du skal bli ganske god før utstyret begrenser de sportslige resultatene (forbehold her om at hendene dine er slik at du ikke trenger de mer avanserte avtrekksjusteringsmulighetene). Hvis du skulle bli så god (eller rik) at du vil ha rørtang likevel taper du ikke stort når du evt. selger Rugeren eller hva det nå blir. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt av poenget er at en test utført av en skytter kan ikke sammenlignes på tvers av våpen som evnt da testes. Dette for at en skytter IKKE uansett hvor god han er greier å skyte på samme måte hele tiden. Selv med samme type våpen vil seriene variere. Ett anatomisk grep hjelper noe men er ikke ett absolutt krav for å kunne skyte. En Ransomrest gir deg kun ett bilde av hvor godt våpenet samler med den ammunisjonen som man tester med, dette kan variere mye i hvert enkelt våpen og type ammo.

 

Uanett vil jeg aldri enbefale en skytter å bruke penger på disse billige "rakleverk" som koster noen skarve 1000lapper. Greit at det smeller....men bruk heller noen lapper til og få deg ett våpen som kan justeres og tilpasses til deg selv.....det er mye mer gøy å skyte når man har våpen som er bra....skal du bruke maks en 5000 så finnes det billige brukte match våpen (Unique og GSP) som er 10 ganger bedre enn disse rugerne som mange absolutt skal ha.....

 

Selv begynte jeg med en gammel unique som jeg betalte kr 2150 kroner for.....skøyt lenge med den....fyllte feltløyper og skøyt over 575 på hurtigprogrammet...men ved å invistere kr i en ennå bedre matchpistol kan jeg nå på en dårlig dag skyte langt over det jeg kunne på en god tidligere.....og det er mye takket være ett godt våpen som er tilpasset meg....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med en gammel Beretta modell 89 og skyter bedre enn alle (i det minste de jeg kjenner til) i klubben min. Om de sier noe om meg eller om nivået i klubben bare er dårlig skal være usagt :lol:

 

Jeg har prøvd noen av "stiftepistolene" eller "rørtengene" om du vil, og jeg er vel ikke enig i alt som blir sagt her.

 

Fordelene med de dyre pistolene er (for min del) først og fremst rekylopptak og grep (avtrekk mv. spiller INGEN rolle for meg). Jeg skyter både felt, og bane og klarer meg foreløpig godt med den jeg har. Når jeg skyter jeg 590 i VM så skal jeg vurdere å oppgradere for å ta ut den siste lille biten 8)

 

Problemet med pistolen jeg har i dag er at jeg ikke alltid klarer å ta samme grep hver gang (halvanatomisk grep). Det medfører at treffpunktet mitt har en tendens til å flytte seg fra gang til gang. Rekylopptak er først og fremst en fordel ved hurtigprogrammer, du får mindre munningsvipp.

 

Jeg prøvde en Walter SP22 her om dagen, en i klubben hadde kjøpt en. En sånn type pistol er et godt kompromiss mellom pris og ytelse. Du får god ergonomi, godt rekylopptak, og gode sikter, til en bra pris (men jeg kjenner jo ikke til Hämmerli).

 

Det er til syvende og sist du som må bestemme deg, men jeg er overbevist om at enten så "kan du det" eller så kan du det ikke. En god skytter skyter godt med alle våpen, og så lenge du får bra resultater med en rimeligere pistol ser ikke jeg noen god grunn til å bruke 10 8-10 laken ekstra dersom du ikke skal skyte mye hurtig og/eller siluett.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok mer enig med Bromark enn med GreyGhost. Jeg startet med en Ruger Mark II Target med anatomisk skjefte. Det meste jeg skjøt med den på finpistolpogrammet var 572. Det jeg følte begrenset meg var i første rekke avtrekket. De neste standardpistolene mine var Sako, Unique og FAS. Alle disse skjøt jeg bedre med. Joda, man kan argumentere med at jeg i mens hadde blitt en bedre skytter. Men jeg er uansett overbevist om at matchpistolens bedre avtrekk, balanse, sikter, sikte- og kjernelinje, og justeringsmuligheter gjør at en skytter som har passert nybegynnerstadiet vil skyte bedre med den brukte "rørtanga" enn en ny eller brukt Ruger, Beretta eller Buckmark.

 

Jeg vil sammenligne det med å kjøpe en pent brukt Mercedes i stedet for en ny Kia. Den er skrudd sammen på en annen måte, den gir en bedre brukeropplevelse, og den holder verdien bedre.

Link to comment
Share on other sites

Først må du jo finne ut hva du vil? vil du delta på endel stevner å prøve vinne disse? eller trenger du bare et våpen for kose skyting og et eller annet stevne? hvis du vil prøve å komme deg oppover på listene så er du best tjent med et match våpen. Men det er ingen god ide å kjøpe et våpen du ikke liker, så hvis du ikke har lyst på en matchpistol, må du jo bare finne noe som du liker og trene med den.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå,,, hvordan går det, har du kjøpt ny Hämmerli X-esse ???

 

Eller har du evaluert litt for deg selv og funnet ut at en ren Match-pistol er hva du vil gå for :D

 

I min klubb er det flere som har den dyreste utgaven av X-esse og fornøyd med den.

De har av og til noen funksjonerings problemer, men det kan like gjerne være ammoen.

 

Flere av dem har prøvd en av mine Match-pistoler, en Feinwerbauw AV93, som tilsynelatende er veldig lik en X-esse...

Men om du hadde sett gliset på dem etter å skytt noen serier press og hurtig, samt hva de sier etterpå...

Samtlige sier at de angrer på at de ikke la noen tusen til på bordet, for en full race Match-pistol . . . :D

 

Billigst i dag er Hammerli`s SP20 RRS, som kan anbefales på det varmeste :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok mer enig med Bromark enn med GreyGhost. Jeg startet med en Ruger Mark II Target med anatomisk skjefte. Det meste jeg skjøt med den på finpistolpogrammet var 572. Det jeg følte begrenset meg var i første rekke avtrekket. De neste standardpistolene mine var Sako, Unique og FAS. Alle disse skjøt jeg bedre med. Joda, man kan argumentere med at jeg i mens hadde blitt en bedre skytter. Men jeg er uansett overbevist om at matchpistolens bedre avtrekk, balanse, sikter, sikte- og kjernelinje, og justeringsmuligheter gjør at en skytter som har passert nybegynnerstadiet vil skyte bedre med den brukte "rørtanga" enn en ny eller brukt Ruger, Beretta eller Buckmark.

 

Jeg vil sammenligne det med å kjøpe en pent brukt Mercedes i stedet for en ny Kia. Den er skrudd sammen på en annen måte, den gir en bedre brukeropplevelse, og den holder verdien bedre.

 

Ikke enig - det er motsatt. En nybegynner vil få god nytte av "hjelpen" man får med et godt avtrekk osv., mens for en som er god til å skyte så "trenger man ikke" den ekstra hjelpen. Dersom jeg kjører en mercedes (ny eller brukt) og Petter Solberg kjører en Kia, så kommer han først til mål uansett. Jeg var borti en nybegynner som byttet fra en "Russer" til en Pardini og forbedret pers'en sin med 30 poeng 3 dager etter innkjøp av ny pistol (på stevne). Men da snakker vi om å gå opp fra 500 til 530. Når du allrede skyter 575 med "Kia" - så har jeg ingen tro på at du skyter 600 med en Mercedes ..

 

Enten så "kan du det", eller så må du øve mer :mrgreen:

 

På hurtig-skyting, ja sikkert en fordel, og sikkert mer på grov enn på fin, men det er ikke det som betyr mest.

 

(En annen ting er jo den gode følelsen man får når alle med "rørtang" ligger bak deg på resultatlista, og du er øverst med en 20 år gammal beretta :mrgreen: )

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

En annen måte å vurdere det på som jeg drar frem innimellom er kostnaden ved våpenanskaffelsen.

 

Hvis du svir av 8000-14000 kroner på en eller annen matchpistol, umiddelbart etter 6 måneders perioden og legger skytingen på hylla etter noen månder (som slett ikke er uvanlig), har du en mulighet for å få igjen pengene dine hvis du har handlet på den lavere delen av prisskalaen, har du handlet dyrt kan du vinke farvel til noen tusenlapper ved bruktsalg.

 

Handler du i den rimeligere enden, kan du handle 10-15 tusen skudd pengene du henter inn og sitte igjen med det samme totalkostnaden og ett meget godt grunnlag for ytterligere skyting, vil du antagelig ha ett kompetansenivå som gjør deg i stand til å vurdere hva du trenger for å komme videre... :wink:

 

For min egen del, er det nå våpenet som "hindrer"* de jevnt over høye poengsummene. Det hadde antagelig vært byttet ut, hvis jeg hadde hatt ambisjoner om å hevde meg innen bane/feltprogrammene, men det har jeg ikke og da har jeg også vanskelig for å forsvare ett våpenskifte.

 

*Det er kombinasjonen våpen/skytter som er hinderet, men jeg får ihvertfall ikke noe "gratis" men må jobbe for poengene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...