Jump to content

Luftpistol i stua/innendørs. Minimumsavstand?


HenrikMagnum

Recommended Posts

Jeg kjøpte 100 fjærpiler fra Tyskland.

De bruker jeg til luftpistol og luftrifle.

 

100 Umarex Federbolzen 4,5 mm für Luftgewehr Luftpistole Blasrohr CO2 Waffen

http://www.ebay.de/itm/100-Umarex-Feder ... 5674182031

 

Jeg bruker en blink for dart piler som jeg kjøpte prisgunstig på Biltema.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Lek-og- ... 000031077/

(Kjøp gjerne en 10 pakning så har du kjekke oppbyggelige julegaver :-)

Sikker bakgrunn er en skyvevegg i papplate og bak der en betryggende mengde med fulle pappesker.

Avstanden er 6 meter.

Sikkerhetsbriller.

 

Fjærpilene avgir ikke blystøv formoder jeg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

I stua? Tja, blir litt luftstøv og blybiter som kommer ut av fanger i ny og ne. Ikke akkurat hva jeg ville ha gjort, men det er min mening. Andre gjør det, og det visst uten å dø også så.... Hver en sitt eget. :-)

 

Eg brukar rett og slett ei pappeske med nokre gamle T-skjorter i som kulefanger. Det er stille og ein unngår støv og drit frå kulefangeren.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et våpen for BBs og bruk plast BBs, en pappeske til å henge blinken på og noe tøy eller et pledd som hulefang bak.

 

Har ikke helt topp presisjon, men, slike plastkuler har vel ikke akkurat så mye avdrift innendørs på 10 meters hold at det ikke skulle la seg kompensere med stillbare sikter...

Link to comment
Share on other sites

Bruker en daisy 717 til innebruk. Enkelt å justere ned kraften sånn at blyet bare blir deformert. Rimelig og veldig presis, putter 10 skudd i en klisterlapp på 10 m. (med støtte selvsagt). Har piler, men de går ikke jevnt. Noen flyger hit, andre dit.. ca 5-10 cm spredning på 10 meter.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har tenkt å skyte luftstevner, kjøper du en ordentlig luftpistol. Og da trener du med den både heime og på klubbens treningskvelder. Har du ikke 10 m, skyter du på kortere avstand. Men dersom det blir noe kortere enn 9 m, ville jeg ha starta opp kopimaskinen på jobb og forminska skivene til å passe avstanden.

 

Dersom du ikke veit at du treffer skiva på hvert skudd, monterer du kulefangeren på ei finér- eller sponplate.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at vist man skyter på en nedskallert ISSF press skive så blir ting litt trangt vist

man kommer under 7m.

 

Under 7m så blir avstanden mellom sektorene på skiva så liten at kula ikke har mye frirom

igjen mellom 2 sektorer. Nå spiller ikke dette så stor rolle egentlig, men det kan fort bli

litt uoversiktelig hva treff verdi man har når det blir så trangt og så river kanskje papiret

seg litt også vist man bruker vanligt printer papir. Man må iallefall legge 2 papir utenpå

hverandre for å begrense utriving. Vanligt 80 grams papir blir for svakt.

 

Så jeg vil si at 7m er et godt utgangspunkt som minimumsavstand på en nedskallert ISSF skive.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Syns 10 meter er minste avstand det er verdt å trene på.

 

Tror man her snakker om to helt forskjellige skyteformer?

En ting er å skyte på blikkboks i hagen, vet ikke om det er det TS snakker om?

 

Mens andre her snakker om konkuranseskyting/trening og den foregår på 10m og ingen ting annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...