Jump to content

Hvilket spottescope anbefales?


vwhotrod

Recommended Posts

Har en god spotter. Det er en 20/25/33x88 kikkert.

Trenger et solid stativ, for den er tung. Fordel: Du ser dobbelt så godt med

to som ett øye. Trolig ikke den beste når det gjelder vanntetthet osv.

Men, tror Zeiss og Swaro sliter med å konkurrere med denne fra vinduet på garasjeloftet

retning hjortelia.

Kan telle antall perler hjorten driter på 1 km.

storkikkert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enig med mork, kjøp noe du kan bruke begge øya. Lånte den dyreste Zeissen på stativ med 20-60X forstørrelse noen uker for og se på elg og hjort i lia på andre siden av dalen men syntes faktisk håndkikkerten jeg hadde da som var 8X holdt godt følge, særlig for å finne dyra. Har nå en håndkikkert med 15X forstørrelse som funker bra til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Min Vortex 20-60×85 HD står nå ikke tilbake for noe. Kompakt sak som kan leveres med okular med retikkel i. Satt og kikka på en spissbukk på 2300 meter ganske seint en kveld, horna var knapt halve ørehøyden, men så godt allikevel. Lett å se melkefylte jur på koller som står og klør seg på nesten 2km også. Alt fungerer, noe bare bedre enn anbet

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Selv om det finnes zeiss som matcher den store til Mork så har egentlig Mork rett alikevel .Kundemassen har sviktet zeiss så det lages ikke store kikkerter til det private marked lenger i zeiss fabrikken . Kundene vil bare ha det dårligere tilbudet som er enøyde scope . Og til observasjon så er enøyde scope ubrukelige enten det er zeiss eller noe annet .

Link to comment
Share on other sites

Godt forslag, Et kompakt superzoom kamera bør vel kunne vurderes for de som ikke har investert i spottescope enda. De vel starter på 3000,- og oppover, og så får man jo muligheten til å ta bilde av viltet i samme slengen!

 

Noen her inne som har prøvd superzoom kompaktkamera til denne bruken? Usikker på hvordan de presterer på morgen og kveld med mindre lys da..

Link to comment
Share on other sites

Problemet med kameraet i linken over (P900) er at en ikke får tak i de pr dags dato til en fornuftig pris.

Ja....på ebay, meeen til drøy overpris.

Når dette kameraet er tilgjengelig blir det handel imiddelbart, men hovedformålet er ikke spotting, for å si det slik. Til spottebruk ville jeg gått for produkter fra anerkjente produsenter, hvorav er par utmerker seg spesielt positivt.

 

Mitt råd er å kjøpe den dyreste spotteren som er å oppdrive innenfor spesifisert bruksområde. Pris og kvalitet.....også i denne sammenhengen henger sammen.

 

Er prisen hinsides utenfor budsjett, kan det være lurt å spare litt kronasjer, er mitt råd.

Lykke til uansett valg av glyser

Link to comment
Share on other sites

Til litt kombinert bruk men mest jakt så har jeg mange års erfaring med denne:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4577" target="_blank

 

Man søker på behagelige 10x og skrur den opp på 15 når man vil undersøke noe, min ble levert med brakett til stativ/monopod. Jeg er blitt veldig glad i denne i dagslys. Har aldri med stativ men legger meg på ei tue eller en stein når jeg skal se veldig laaangt. Til skivekikkert på 100 - 200m blir nok forstørrelsen litt lav.

 

Må være den ultimate kikkerten på reinsdyrjakt, veier litt men er fysisk liten i forhold til ytelse.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som gjør de så ubrukelige da?

 

 

Løsningen på det svaret har faktisk @ Veidinn gitt . Han har løsningen på hva som er brukbart til observasjon .

 

Et lite hint _ to øyne for stereobilde , kvalitet på optikk , lav forstørrelse . Mulighet for å høyne forstørrelsen ved nærmere sjekk er jo også et pluss . Vidvinkel og bredt synsfelt hjelper på .

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nå min Vortex 15x56 Kaibab HD til kjapp scanning av jaktområdet. Setter den på stativ og ser veldig godt med den. Men om jeg ikke finner dyr, tar jeg fram spottescopet og begynner en systematisk scann opp og ned fjellsida. Har flere ganger i høst oppdaga dyr, bare ved å se et øre eller en tagg i et horn, noe som er komplett umulig med 15x håndkikkert på over 1000 meter. Oppløsningen og kvaliteten på Razoren er bare helt rå, og jeg syns det er en veldig effektiv kikkert når man skal finne og og observere dyr som er langt unna.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her skiller det nok en del på både måten og terrenget folk jakter.

 

Å skulle lete opp dyr med feltteleskop fremstår for meg som ineffektivt og en god måte å få en dundrende hodepine på.

 

Jeg har en Zeiss 15x56 kikkert som jeg bruker montert på en trefot. Opplevelsen denne reinsjakta er at den kan brukes til å finne dyr på utrolig lange avstander, selvsagt flokker, men også enkeltdyr. Jeg hadde i år med meg mitt Zeiss 18-45x65 feltteleskop også, men det ble ikke brukt en eneste gang. Kombinasjonen 15x og trefot gir en enestående god effektivitet i å "grave" frem dyr fra et terreng som ellers virker tomt.

 

Min opplevelse er litt i samme leia som i denne gamle artikkelen: http://www.24hourcampfire.com/big_eyes.html

 

Min kikkert på plass:

normal_kikkert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Knut Erik har rett. Ikke at ikke en toøyd er bedre, og en 15x56 er trolig bedre enn et feltteleskop, men har du et 30-45x80 eller noe sånt, av såpass kvalitet at bildet er jevnt og ikke bare skarpt på midten, og "riktig" forvrengt, og et anstendig synsfelt (dvs ikke Celestronen, selv om den er aldri så skarp) - så funker det. Leica, eller Zeiss sin Diascope, eller en Swaro, en Kowa eller Vortexen, som faktisk er utrolig bra til prisen. Den koster vel det halve av de andre? og Minolta, de gode Opticronene.

 

Får du de på et ordentlig stativ, dvs. MINST et Manfrotto 055 med videohode, og det ikke blåser så ille, så får du ikke hodepine før lunsj iallefall. Jeg har BRA mange timer bak Swaroen min, det meste er ikke skyting.

Til dette bruket, hadde jeg ikke feltteleskopet, en 15x56, helst med bildestabilisering, og på stativ.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...