Jump to content

Subsonisk kaliber, basert på .308win hylse?


SirfStar

Recommended Posts

Jeg tenker å kjøpe en systemrifle med pipe i 6.5, men jeg ønsker også en pipe til subsonisk skyting. Målet er å finne en slags .300BLK for .308 hylsen, hvis det finnes.

Altså, tyngst mulig kule, skutt fra en modifisert .308 hylse, som passer i en short action rifle.

 

Noen forslag?

Jeg har søkt mye, men finner det vanskelig å bli klokere.

Link to comment
Share on other sites

Har ein orginal Ruger Hawkeye i 358win. Meiner den har 1:12 stigning.

Den har eg ladet følgende kuler subsonisk i: 180 hornady XTP, Woodleight 310grs, og ei rimelig Hunters supply 300grs blykule (men husker ikkje i farten kor eg kjøpte den, midway kanskje?)

Eg brukte N330 krutt og fikk grei presisjon med alle kulene.

 

Med accubond 200grs i 770m/s har eg også funnet langholds-egenskaper i den små tjukkasen :wink:

 

Nå er det vel også mulig å gå opp i enda større kaliber, 375win på 308 hylse, det gir mulighet for enda tyngre kuler. 375 har eg ingen erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter bare bly fra hunters supply 300gr. I 358win. 8gr. Vv310 krutt. Har ikke målt snurr på pipa. Lothar pipe fra Ragnar Hansen. Meget bra presisjon og tilnærmet lydløs med maximdemper. Blir nok å designe ei støpetang fra mountanmolds på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil velte ting som er langt unna. Det kan være jaktbart vilt eller annet morro på fjellet.

Har skutt 308 subsonisk, men pga 1:12 twist var jeg begrenset til 170grn kuler.

Nå vil jeg ha en egen pipe til en systemrifle, kun for å kaste kanonkuler i krum bane. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter bare bly fra hunters supply 300gr. I 358win. 8gr. Vv310 krutt. Har ikke målt snurr på pipa. Lothar pipe fra Ragnar Hansen. Meget bra presisjon og tilnærmet lydløs med maximdemper. Blir nok å designe ei støpetang fra mountanmolds på sikt.

 

 

Har du noe design hos mountanmolds du kan anbefale?? har og lyst på en støpeform i 358 og 300 grs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle bli veldig forundret om du ikke får socom til å fungere med std bolt som på 308 og dens familie. Noen tidels millimeter hit eller dit spiller absolutt ingen rolle for sikkerhet, presisjon eller funksjonering.

Mating derimot..... Vil ikke bli optimalt for hverken socom eller 308 uten bytte av magasinbrønn justert til hvert kaliber.

Kort og feit i samme kasse som std vil by på utfordringer, men er absolutt ikke umulig.

Ei rem 700 prosjektbørse til et par tusen, ett brukt løp som kan kappes og rekamres, en villig børsemaker og vips trolig børse for mye morro, langt billigere enn nytt løp i et våpen du likevel vil bruke i et annet kaliber.

Just my 5 cents.

Link to comment
Share on other sites

Har innvilget pipe i 358win, men oppdager at det er dårlig utvalg i kuler. Finnes noen gode kilder for +-300grain blykuler i kaliberet?

 

Finnes det evt et kaliber med en 9,3mm i en 308 hylse, som går i en short action?

 

Ser ellers at 338 federal kan være et alternativ mtp tilgang på brukbare kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

Skal bestille meg denne, men er ny på kulestøping. har et LW løp I 358 win. hvilen kulediameter bør jeg velge (358??) eller bør jeg gå opp litt?? hvilken støpeform er best, alu, messing eller stål. Er usikker på hardheten på blyet jeg har, ser at det kan velges støpeform etter bly "type", er det en form som er litt allround.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...