Jump to content

My collection of Cartridges of the world ...


Buster

Recommended Posts

  • 1 month later...
Hallo Buster,

Fant en patron som jeg tror er 8 x 22 Nambu er veldig lik på mål og en riflepatron 8 x 57 merket M.88/8 NORM og ladet av Norma. Dette er vel en patron før S prosjektilet.

Sender sammen med blå.

 

Thor

 

Supert, Mentor!

Denne Nambu'en hadde jeg fra før, men takk lell!

 

Da har min samling vokst, takket være en par barmhjertige samaritaner.. :wink:

 

6,3x53R Finnish.

.297/230 Short Morris.

320 Short CF.

fra Kronhjorten, og

30-06 Blå plast.

7,9mm M88 German Mauser/8mm Norma.

Fra Mentor!

 

Takker og bukker, gutter! Dere vil bli belønnet, om ikke annet, i himmelen! :lol::mrgreen:

Skal legge inn et godt ord jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nuh....har jeg vært hos en kompis, og fått overrakt en relativt stor samling av gamle haglepatroner. Mest fra Raufoss, men mye annet også. Pluss noen gamle esker, plakater, og kataloger.

Dette kommer inn på lista etterhvert som jeg får tid til å fordype meg i faget..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Uuups... :oops:

glemte å nevne:

531 Norma.(Normas ekperimentprosjekt for olme beist, basert på ei 500 Jeff-hylse.)

417 Improved Machine Gun (long) (forløperen til 416 Barret, før Barret gikk sin egen vei.)

 

Artige raringer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
Jeg ser du har en 6.5x65, men har du en 6.5x65RWS? OM ikke, så gi beskjed. :)

 

Her jeg nuh sitter så har jeg ikke den størrste oversikten, men jeg antar at det er 6,5x65RWS jeg har. Jeg vet ikke om det finnes noe som bare heter 6,5x65? Det eneste jeg vet ut fra mitt eget hode er at det finnes 6,5x65 RWS og 6,5x65R. RWS.

Correct me if i'm wrong! :wink:

Link to comment
Share on other sites

7mm Mashburn er en 7mm-300 Win Mag, Warren Page brukte den på mye av sin jakt, og han ladet den heftig for sitt bruk.

 

Har du bilde av den .531 Norma ? ? ? ?

 

Heeeelt korrekt! Laget av 300 WinMag!!

 

Et bilde må jeg vel kunne få produsert...... 8)

 

(Men jeg erindrer at jeg kanskje har snakket noe om bilder før..... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Jada, jada. Men det krever litt jobb først, for å få alle patronene frem på bildet. Nå står det to rader i dybden. Og DET krever litt jobb og veggplass (som jeg foreløpig ikke har). Skal se om jeg får "ånden" til å fordype meg i problemet.... :oops:

 

Jeg kan forøvrig nevne at jeg har fått survet til meg en 6,5 RSAUM og en 38 Indoor Trainer, + en haug med Norske gamle haglepatroner. :clap::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 8 years later...

Godt å se aktivitet! Velkommen tilbake!

Da er det jo gøy å begynne å samle på prosjektiltyper/kuletyper, hylsevarianter, bunnstempler, eller fabrikkmerker av en håndfull patroner, i stedet for "kun" flest mulig forskjellige kalibre.

Jeg begynte å begrense meg til en rekke kalibre/patroner, og syns det er gøy å finne f.eks. mange typer løspatroner av 5,56x45, eller forskjellige finske jaktpatroner med forskjellige kuler og ladninger.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (23 timer siden):

Da er det jo gøy å begynne å samle på prosjektiltyper/kuletyper, hylsevarianter, bunnstempler, eller fabrikkmerker av en håndfull patroner, i stedet for "kun" flest mulig forskjellige kalibre.

Nei nei, der tar du feil  @Ei tohi varjataDet finnes ikke en patron jeg ikke har som jeg ikke kan motstå, det er det som er gøy. Nå er jo ditt samlerområde "finsk". I år fikk jeg endelig tak i en 7,35x51 "Terni", en italiener med sin spesielle historie fra Vinterkrigen / Fortsettelseskrigen i Finnland, ikke minst italienernes lurvete historier om at stammekrigerne i Etiopia var hardskutte, derfor trengte de en oppgradering av deres 6,5x52,5 Carcano. 6,5 patronen ble utvidet til 7,35mm. som de skriver, kula måler temmelig nøyaktig .300".

 

I følge mine kilder (Nordisk Våpenforum Nr.15 av Peter Labbett) tok finnene sitt restlager av denne 7,35mm. Terni og gjorde dem om til M.43 patroner (7,62x39), han skriver av økonomiske hensyn.

De laget både skarpe og løse patroner til 7,62x39, jeg vil tippe at disse patronhylsene røper sitt opphav med den spesielle hylsebunnen. En slik kunne jeg tenkt meg, har du sett disse? Jeg har en del 7,62x39 i ulike varianter og ikke minst diverse andre finske kaliber, blir aldri lei.

 

En annen finsk jeg fikk kloa i er en 9,3x66 SAKO eller som benevnes "Erkki Kauppi":

Jeg har et par never med div. 9,3-patroner, men mangler fortsatt flere sjeldne utgåtte varianter.

 

7,35x51 Italian.JPG

En finsk løspatron med blåfarget treprosjektil. Denne er ikke fra en modifisert hylse fra 7,35mm. Dessverre.

En finsk 7,62x39 fra en omgjort 7,35 Terni hadde vært stor stas her i heimen.

 

M.43 og 7,35.JPG

 

9,3x66 SAKO.JPG

 

9,3.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg ser at jeg har blitt "hekta litt av" i de siste åra, men interessen svinger litt. Det er vel en hel haug med nyere kreasjoner også nå, som mangler i mitt sortiment. Jeg driver å ser etter en måte å kunne ha samlingen i et glasskap e.l, slik at man kan beskue samlingen i sin helhet. Hylla mi ble fort for liten, og å ha en samling "i en skuff" ække noe for meg. Kammeret fjernet muligheten for å oppdatere innlegget mitt også, så da ble det værre å holde lista oppdatert. Det mangler en del her på lista tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...