Jump to content

Nike Magnum 12/76 52gram


Mastodon

Recommended Posts

Jeg gikk igjennom ammunisjons safen min i helga for å få en oversikt over alle alle blypatronene mine.

Fant to pakker Nike Magnum 12/76 52gram 5er som jeg tenkte kan bli et bra valg til pipa som skyter først.

Nedre løp med en Briley Spectrum Diffusor eller Spectrum Skeet

Winchester Double X Magnum 12/70 4er blir i den andre pipa.

Øvre løp med Briley Spectrum Modified.

(Winchesteren funker som fjell bare jeg gjør jobben min, det vet jeg av erfaring)

 

Noen med erfaring når det gjelder Nike patronen? Har ikke skutt med de før.

(Har kun hatt 12/70 kammer til nå, men min nye hagle har 12/76 kammer)

Link to comment
Share on other sites

52 grams ladninger er vel nærmest ubrukbart på matvilt uansett hvem som produserer ammunisjonen. Tung ladning->lavere hastighet. Lavere hastighet->kortere skyteavstand. Kortere skyteavstand->behov for færre haggl osv, osv. Ett sted krysser kurvene i grafen, og for kaliber 12 tror jeg denne ligger på 32-36 gram. Men mange biter på "magnumbegrepet" og tror på begrepet "jo tyngre jo bedre" - også i hagle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rottweil HV 12-70, 36 g, 395 m/s

Rottwil Magnum 12-76, 52 g, 370 m/s

12_70 har i dette tilfellet 30 % mindre hagl, og 6,7 % mindre hastighet en 12-76. Ut av intet å si det er ubrukelig. Har brukt Rottwil Magnum 52 #2 i blind jakt på gjess med veldig god suksess

 

Ja, man får raskere 12-70+ patroner. men mange elementer som spiller inn. Skuddbilde og hastighet er i kombinasjon det viktige

Link to comment
Share on other sites

og for kaliber 12 tror jeg denne ligger på 32-36 gram. Men mange biter på "magnumbegrepet" og tror på begrepet "jo tyngre jo bedre" - også i hagle.

 

Enig!

 

Nå liker jeg selv "tunge" kuler (ikke Magnum) i mine rifler,..men ingen fugl behøver vel disse tunge Magnum-patronene med 42-52 gram hagl for effektiv felling.

Prøv fuglejakta med litt "lettere" patroner og opplev at du også skyter bedre og sikrere med lettere/mykere patroner.- Husk regelen at hagla skal veie 100x hagl-vekt i patronen.- Det skulle tilsi 5,2 kg :!: for bruk av 52grams patroner.

 

Til sammenligning;-Du har lov å felle stor Elg med 9 grams (bly)kule !! :wink:

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

En fordel slik jeg ser det er at ved bruk av for eksempel Rottwil Magnum 12-76, 52 g så kan man gå opp i haglstørrelse (fra 5 til 4) og fortsatt ha like bra dekning på litt lengre avstander og mere kraft. Så og avskrive bruksområde til slike patroner er ikke korrekt.

 

En annen ting: Har noen regnet på farten til for eks. et 4 hagel på 35m ved VO=370m/s og VO=400m/s? Jeg tipper den er ganske lik pga økt luftmotstand og total "mangel" på BC. Ser at Asterix her inne mener at magnumladninger er ubrukelige på litt lengre hold pga lav utgangshastighet. Jeg tror ikke det er så enkelt. Håper vi har matematiker her inne som kan ta på seg den oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

52 grams ladninger er vel nærmest ubrukbart på matvilt uansett hvem som produserer ammunisjonen.

 

Litt bastant uttalelse kanskje? Har du prøvd 52 grams ladninger, gjerne forskjellige fabrikat, på forskjellige typer matvilt? Rottweil Magnum 52 gram, størrelse US 2, funker fint den... Jeg kan forøvrig være enig i at 52 gram ladning til størrelse US 5, som trådstarter nevner, høres unødvendig ut.

 

I utgangspunktet er jeg enig i at 28-36 gram ladninger burde dekke det meste. For de minste haglstørrelsene (US 5, 6 og 7) syns jeg det er nok med 28-32 gram ladninger, for større hagl (US 2, 3 og 4) syns jeg det er greit med 36 gram for å få litt flere hagl / bedre dekning. Jeg har skutt endel på papp ja, og spesielt for de større haglstørrelsene kan det fort bli litt glissent.

 

Jeg mener at tyngre ladninger, og bruken av 12/76 - 12/89, kan være hensiktsmessig på gåsejakt ved bruk av grove hagl. Høy nok utgangshastighet er selvsagt en forutsetning.

Link to comment
Share on other sites

... Ser at Asterix her inne mener at magnumladninger er ubrukelige på litt lengre hold pga lav utgangshastighet....Jeg tror ikke det er så enkelt. Håper vi har matematiker her inne som kan ta på seg den oppgaven...
Jeg mener faktisk at en 52 grams er ennå mere ubrukbar på kortere hold- enn den er på lengre hold :wink: Jeg snakker om matvilt, og med en fulltreffer med en 52 grams på for eksempel 15-30 meters hold- noe som en bør strebe etter ved bruk av hagle- blir det uhensiktsmessig mye bly og dritt i maten :trist: Fuglen dauer den, men den dauer nok like godt av en 32 grams hagglesverm også. Du etterlyser en matematiker for å regne ut hastighet, i den utregningen må du også ta med andre og viktigere faktorer for en jaktpatron- flere grafer i samme skjema. De aller fleste av oss vil nok heller velge en 32 grams når vi ser resultatet. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Greit det at man skal etterstrebe fulltreffere vær gang, men det skjer ikke i praksis. Så da er det etter min mening bedre med en tett sverm for sikrere avliving. Et eksempel: Du treffer tiuren med ytterkanten av svermen med 32g 4er og får inn 3-4 treff. Med en 52g ladningen er sjansen for å få inn flere treff nokså stor.

Grunnen til at jeg tok opp hastighetsspørsmålet var at du hevdet at magnumpatroner hadde så lav hastighet at de kun var egnet på kortere avstander.

Link to comment
Share on other sites

Brukte 10/90, 12/70 og 20/76 på rådyr i endel år!

Alt var med tunge ladninger i forhold til kaliber.

Endte opp med 20/76 med 32 grams ladninger :)

Mer enn nok hagl samt bedre hastighet og gjennomskytingsevne.

(alt av patroner var testskutt på gråpapir på 25 meter)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo litt ann på hva man skal jakte.Når jeg jakter gås bruker jeg 64 gram nr 3 i 10-89.Til skarv og and 46 gram nr 4-5 i 12-76.På kråke,due og andre mindre fugler bruker jeg 30 gram stål nr 3 i 12-70.

Jeg lader alle mine patroner selv og hastigheten er den samme så da velger jeg heller og bruke mindre boring og få større sverm enn og gå ned på hagel vekt.På hard skutt vilt kan det jo være greit og ha litt og gå på av og til spør du meg.

 

jeg kan gått skjære bort litt kjøtt i stede for og få 2 timer med ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen slike treere fra Nike. Funka fint på rådyr på passelig druge haglehold.

Men i kombien gikk begge løpa av når jeg brukte de. Og ellers så kosta de meg et par amalgamfyllinger. :D

 

Nå er jeg ikke lengre så ung og entusiastisk, så jeg holder meg til lettere ladninger.

Kjøpte meg en kaliber 20 i sommer og kommer til å bruke Nitromag friere på alt som skal skytes med hagle.

Men siden du har et par pakker så kan du jo bruke de opp, duger nok til det meste de der.

Link to comment
Share on other sites

Lader selv, å her er en ladning i 12/76 42 grams.

Funker som smør, legger både mikkel og grågås rett ned på ca. 35 m.

Prøvde med 52 gram hagl, men fikk ikke samme effekt.( lavere hastighet og dårligere treffbilde :shock: )

Men med med 10 gram hagl mindre, så stemte alt :idea:

 

GÅS/REV/RÅDYR 12/76

Hylse Alpamax ELEY / Blackcloud Fed. 12/76

1 3/8 oz./42 g. hagl BB (rundkuler til luft) bly

Win. 209 primer

Wad. Fed 12S3

Hogdon longshot 30-33 grains

Psi. 11000

Fps./m.s. 1281/390 (cronografert)

Skutt med rem 11/87 ekstra full choke + 7 grader

 

Prøver nå ut filtforladning, for å se skuddbildene på forskjellige ladninger.

For nå som vi har bly tilbake, er det igjen aktuelt å tenke på miljøet. :winke1:

De såkalte miljøhaglene (tungsten, sink o.l. ) er jo ikke helt bra å spre rundt i naturen.

Men nå som bly er tilbake, vil jeg ikke legge så mye plast igjen i terrenget.

Før hadde det ikke noe å si, for haglene var værre. 8)

Link to comment
Share on other sites

Her er en for oss som liker tunge ladninger og store hagl :D

 

12/76

Black cloud hylse

Ladd med T shot(støyper selv) Ø 5,08mm

106 stk haglk = 2 OZ =56,7 gram bly

Krutt N350

Bruker en container wad fra BPI

Har testskutt denne på papp og over cronograph.Hastigheten er 1175 fps.

Rådyr medesin!! :!:

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill!

 

Jeg og kameraten min som skal jakte sammen kommer begge til å lade denne i førsteløpet, så får vi se hvordan det går:) Har mye 12/70 5er som jeg kan gå over til om jeg ikke skulle få i hjel skogsfuglen med Nike patronene...

Link to comment
Share on other sites

Litt tøff start i livet for din DT-10 :)

Men, en Beretta tåler vel det meste,.. også 52grams Mag.- så den overlever sikkert. :wink:

 

En pump eller halvauto er vel dog egentlig mer egnet for disse "tunge" Super Mag.patroner enn hva et brekkvåpen er.

 

Likevel - lykke til.

Link to comment
Share on other sites

selfølgelig tåler berettaen 76mm tung ammo. mine baikaler har skutt 76mm ammo med både 52gr og 2oz ladninger uten antydning til slark. dog er enkel løperen fra baikal noe "frisk" i sparket med 76mm og nesten 57gr federal bly i ammoen.. men med full trang boring og litt godt hold så blir den med på andejakt åpningen i morgen :P

Link to comment
Share on other sites

Litt bastant uttalelse kanskje? .....
Det blir jo sjelden noen brukbar diskusjon om alle har samme mening, og denne tråden synes jeg etter hvert fikk ett bra løft. :wink: Og, i løpet av årene vokser nok de aller fleste av oss troa på "magnum"- både i hagle og rifle.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...