Jump to content

Kikkertsikte for langholdskyting


Guest sveinmk1

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt å begynne med langholdskyting å trenger tips angående valg av kikkersikte..

Jeg har en Tikka T3 Super Varmint i kal. 6,5x55, men vurderer å kjøpe ei ny rifle i løpet av neste år til lengre hold (1000m+).. Derfor hadde vert en stor fordel om kikkerten kan brukes på Tikka`n i første omgang for deretter kunne settes på feks. en TRG.. Har 20-25000kr å bruke på kikkertsikte. Håper dere har noen tips!

Link to comment
Share on other sites

Schmidt&Bender Police Marksman 2 kikkertsiktene har de fleste egenskapene jeg setter pris på i alle fall. Riktig medforstørrende retikkel, cm-klikk, mye elevasjon, god optikk.

Jeg personlig ville valgt 5-25x56'en, men 4-16x50 og 3-12 er også gode alternativer.

 

Man har også Zeiss og Hensoldt(begge lages av Zeiss?). Om 72mm objektiv gir valuta for pengene kan jo diskuteres, jeg tror neppe denne gir noen stor fordel fremfor 56mm objektivt til langhold.

Man får også dårligere kinnkontakt. Zeiss 6-24x56 er en knallkikkert, men den har ½cm-klikk og retikkel i andre plan.

Vet ikke helt hvordan det er med Hensoldt'ene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Schmidt&Bender Police Marksman 2 kikkertsiktene har de fleste egenskapene jeg setter pris på i alle fall. Riktig medforstørrende retikkel, cm-klikk, mye elevasjon, god optikk.

Jeg personlig ville valgt 5-25x56'en, men 4-16x50 og 3-12 er også gode alternativer.

 

Man har også Zeiss og Hensoldt(begge lages av Zeiss?). Om 72mm objektiv gir valuta for pengene kan jo diskuteres, jeg tror neppe denne gir noen stor fordel fremfor 56mm objektivt til langhold.

Man får også dårligere kinnkontakt. Zeiss 6-24x56 er en knallkikkert, men den har ½cm-klikk og retikkel i andre plan.

Vet ikke helt hvordan det er med Hensoldt'ene.

 

Hvorfor er det en ulempe med retikkel i andre plan?

Link to comment
Share on other sites

Noen foretrekker retikkel i andre plan, andre i første.

Når retikkelet er i første plan, så "vokser" det med forstørrelsen. I andre plan er det akkurat likt hele tiden.

Dette vil si at man effektivt kan bruke mildot-retikkelet til avstand-og vindbedømming på alle forstørrelser i første plan siden forholdet mellom retikkelet og målet hele tiden er det samme.

Ulempen er at trådkorset kan dekke litt mye av målet på full forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

hvis en skal ha Nightforce, ville jeg personlig ha ventet på deres FFP mRad zero stop versjon. Den skal vel komme nå før jul

 

Hva er "FFP mRad zero stop"?

 

FFP= First focal, Retikkelet er medforstørrende

mRad= mil klikk (1cm/100meter)

zero stop= høydejusteringstårnet stopper når den kommer til 0/tilbake til det man har skutt den inn på. normalt 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...........trykket på knappen "post svar" noe som ikke stemmer, for her kommer ett spørsmål i stede.

 

Spørsmålet gjelder det å ha korset i første og andre plan. Er det slik at for å få fullt utbytte av Mildot retikkel så må man ha korset i første plan? Det er kun da man kan bruke dem til å holde for vind etc.?

...og at når man har det i andre plan mister mildot sin funksjon foruten på en gitt forstørrelse f.eks v/ 8X?

 

Kan noen av dere som har snøring fortelle hvordan man får best effekt ut av retikkel i første og andre plan?

Skjønner at der er mange her inne med veldig mye kunnskap.

 

Takk :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, det mister ikke hele funksjonen sin i andre plan heller. Bare blir litt mer komplisert :)

Se for deg en gjenstand(f.eks en stålplate) som måler 40x40cm. Denne setter du opp på en avstand du ikke kjenner. Formelen for å regne ut avstand med mildot-retikkelet er (målets størrelse i millimeter)/antall mil målet dekker i retikkelet.

Målet dekker akkurat en halv mil, og du bruker formelen til å regne ut:

400/0,5=ca 800m til gongen. Denne formelen brukes likt hele tiden med retikkel i første plan.

 

I andre plan vil denne formelen bare stemme på en gitt forstørrelse. Dette er ofte merket av på kikkertsiktet.

Si denne forstørrelsen er 10x, og du bruker kikkertsiktet på 20x så er dette en smal sak. Målet vil her dekke en mil, fordi forstørrelsen er det dobbelte av det retikkelet "stemmer" på.

Dermed blir det (400/1)/(1/2), noe som er 800m. Men hva om du bruker 16x forstørrelse? Da blir hoderegning med en gang mer vrient.

 

Jeg foretrekker av den grunn retikkel i første plan, men det er delte meninger om akkurat dette :)

Link to comment
Share on other sites

.

Man har også Zeiss og Hensoldt(begge lages av Zeiss?).

 

Nei, begge laget av Hensoldt i Wetzlar. Men nå nylig har firmaet Hensoldt skiftet navn til Carl Zeiss Sports Optics GmbH

 

http://www.zeiss.de/C12567A80033F8E4/ContentsWWWIntern/8E4F89E09E5EF290C1256FB8002DAC6A

 

Nei :mrgreen: Hensholdt heter nå Zeiss Optronics.

 

Carl Zeiss Sports Optics GmbH er den "Vanlige" Zeissen :wink:

 

http://www.zeiss.de/C12571300034F59C/0/ ... -0690e.pdf

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar M17. Skjønner jo da at det er bra å ha retikkelet i 1 plan.

 

Om man da skal holde for vind i stede for å stille klikk. F.eks skal holde 1 mil. kan man på begge (1. og andre plan) gjøre dette uten mer dikkedarer, men bruke nærmeste "dot".

Hmmmm...........håper du skjønner hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er av stor interesse, men er jo utrolig mange forvirrende svar her.

Kan noen fortelle hvilke egenskaper en kikkert til langhold bør ha? Så kan vi velge kikkert til slutt. Her er det begynt i feil ende med zeis hit og lepold dit med forstørrelser fra 3 til 40 og 30 til 72 i linsediameter. Jeg regner med at det er noen fellesnevnere som kjennetegner en egnet kikkert?

Feks

Forstørrelse

Retikkel

Lysstyrke/linsekvalitet

Justeringsratt

osv..

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er av stor interesse, men er jo utrolig mange forvirrende svar her.

Kan noen fortelle hvilke egenskaper en kikkert til langhold bør ha? Så kan vi velge kikkert til slutt. Her er det begynt i feil ende med zeis hit og lepold dit med forstørrelser fra 3 til 40 og 30 til 72 i linsediameter. Jeg regner med at det er noen fellesnevnere som kjennetegner en egnet kikkert?

Feks

Forstørrelse

Retikkel

Lysstyrke/linsekvalitet

Justeringsratt

osv..

 

Cluet er vel å finne et kikkertsikte med stor spenn/nok klikk. Dette kan man jukse ved å bruke en base som tilter hele kikkertsikte litt fremover (høyere bak enn forann) slik at man får færre klikk nedover og flere oppover. Oppover er noe man har brukt for :) Men det er fortsatt å anbefale et kikkertsikte med masse klikk.

Det bør også være en viss kvalitet på klikkene slik at man er trygg på at man kommer tilbake til "start" etter man har klikket.

Størrelsen på klikket er varierende. Er vel ikke anbefalt med 1/8" da man fort får mange runder på tårnet før man kommer opp til ønsket høyde. 1/4" eller 1/4moa -klikk er gjerne på kikkert fra USA. 0,1 mil (1cm) er gjerne på europeisk optikk.

Røret fåes i 1" eller 30mm. 30mm som gjerne er på europeiske kikkerter, men også flere og flere fra usa, har som regel større spenn på klikkene en 1" rør.

Objektivstørrelsen er kanskje ikke så viktig om man bare skyter på dagtid.

Antall ganger zoom er varierende hva man liker. Har selv en 6-24 og skyter ofte på 24x, men blir gjerne til at jeg skrur ned til 10-12x p.g.a å få bedre oversikt.

Utvendig justeringsratt er praktisk. Retikkelet er varierende, men velg et som ikke blir for tykt på lange avstander.

Mil-dot -retikkel er fint, men enda bedre om du velger 0,1 mil klikk samtidig.

 

Dette er bare noen av faktorene, men kanskje de jeg synes er viktigst om man skal kjøpe et nytt kikkertsikte for å begynne med langholdskyting.

 

Vil vel anbefale Leupold som flere har gjort her.

Link to comment
Share on other sites

HVa med kulebane kompensator. Er det et ekstra ratt som man benytter høydeveis etter å ha justert seg inn med vanlige justeringratt?

En kulebanekompensator er et høydejusteringstårn/ratt der dine verdier for meter står i forhold til din ladning. Du bytter ut ditt eksisterende høydejusteringstårn med det nye. Veldig enkelt å finne f.eks 400m da dette står oppført på tårnet.

 

Dette må bestilles fra kikkertleverandør eller http://www.kentonindustries.com/ i henhold til din ladning. Noen kikkertsikter kommer med dette fra leverandør.

Kan anbefale Leupold Mark4 3,5-10x40 med M3 ratt.

Denne har 1 MOA klikk. Ca 3 cm/100m. En runde på rattet og du er oppe på 1000m. Denne har BDC (Bullet drop compensator/kulebanekompensator) og Leupold leverer ratt etter ønsker.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Så Nightforce NXS 5,5-22x56, Mil Dot retikkel med lys, FFP, 0,1 mil klikk og BDC ratt burde passe til mitt formål...?

 

Jeg er veldig godt fornøyd med min Nightforce NXS 5,5-22x56 men jeg har med 1\4 moa klikk da...

Ja uten elevasjon i basen kommer man ut til ca 1000m med 308W... men det er vel ikke så mange andre kikkerter som slår Nightforce NXS med hensyn til klikk...

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Priser på disse?

 

Så Nightforce NXS 5,5-22x56, Mil Dot retikkel med lys, FFP, 0,1 mil klikk og BDC ratt burde passe til mitt formål...?

 

Jeg er veldig godt fornøyd med min Nightforce NXS 5,5-22x56 men jeg har med 1\4 moa klikk da...

Ja uten elevasjon i basen kommer man ut til ca 1000m med 308W... men det er vel ikke så mange andre kikkerter som slår Nightforce NXS med hensyn til klikk...

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Priser på disse?

 

Så Nightforce NXS 5,5-22x56, Mil Dot retikkel med lys, FFP, 0,1 mil klikk og BDC ratt burde passe til mitt formål...?

 

Jeg er veldig godt fornøyd med min Nightforce NXS 5,5-22x56 men jeg har med 1\4 moa klikk da...

Ja uten elevasjon i basen kommer man ut til ca 1000m med 308W... men det er vel ikke så mange andre kikkerter som slår Nightforce NXS med hensyn til klikk...

 

Guffen

 

http://www.skytesport.no/webshop/default.asp?sub=pi&kid=1&uid=90 vet ikke om disse prisene er oppdatert

 

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest på flere forum at Nightforce siktene skal vere utrolig bra... syns det er rart at mange sier de har prøvd både S&B PM2 og Leupold MK4, men at de ikke kan måle seg med nightforce.. Blir helt forvirra! :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker svært godt P4 fine retikkelet, lå noen bilder ute(på sluttstykket tror jeg) men er ikke kar om å finne dem igjen.

Jeg ville uten tvil satset på S&B PM2. Du trenger ikke noe bedre optisk til langoldsskyting i dagslys heller.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært gøy å prøvd langhold en gang, noen formeninger om det hadde gått ann å bruke en vanlig S&B 3-12x42 med tysk nr 4 som jeg har på den ene jaktrifla? Eller blir retikkelet helt feil?

 

For å prøve? i hauer og lass. Det er personen i den ufarlige enden av børsa som avgjør det hele likevell :D

Link to comment
Share on other sites

Vurderer en PMII 4-16x50. Er den nen som kan noe om hvor tykk stolpene i de enkelte retriklene er. Hvor mye dekker for eksempel tråden i P3 og P4 fine retriklene på hundre meter? Er det stopp på 0 på singel turn rattene? Hvor kan jeg få tak i de laveste 34mm ringene som passer på en picatinny skinne?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer en PMII 4-16x50. Er den nen som kan noe om hvor tykk stolpene i de enkelte retriklene er. Hvor mye dekker for eksempel tråden i P3 og P4 fine retriklene på hundre meter? Er det stopp på 0 på singel turn rattene? Hvor kan jeg få tak i de laveste 34mm ringene som passer på en picatinny skinne?

 

Se nederst paa denne siden for manualer.

http://www.eurooptic.com/Schmidt-Bender/Schmidt-Bender-Police-Marksman-II.asp?category=XSRP&vendor=XXSB&parent=XXSB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...