Jump to content

Kikkertsikte for langholdskyting


Guest sveinmk1

Recommended Posts

Jeg har lest på flere forum at Nightforce siktene skal vere utrolig bra... syns det er rart at mange sier de har prøvd både S&B PM2 og Leupold MK4, men at de ikke kan måle seg med nightforce.. Blir helt forvirra! :?

 

Og det forstår jeg godt :)

Husk på at det er subjektive vurderinger fra forskjellige brukere som er grunnlaget for svarene du får.

Nightforce, Leupold MK4, S&B PM2, Zeiss/Henzoldt er gode alle sammen.

 

Nightforce sin styrke ligger nok i konstruksjonen og det mekaniske. De er solide (og tunge) og er konstruert for røff bruk (NSX-serien).

De tyske...nå skal jeg banne i kjerka... er bedre optisk, men... de sliter litt med at justeringsrattene "henger", særlig i sterk kulde ..-15 og lavere.

Jada alle fans av tysk optikk, det er dessverre erfaringen :roll:

 

Ble du noe klokere ? neppe, men poenget er at du kanskje må ta deg noen turer på banen når det er langholdsskyting, spander noen kopper kaffe når gutta (og damene) blir kalde så får du sikkert gode råd og muligens myst litt i de ulike kikkertsiktene. Så får du gjøre deg opp noen meninger selv som du kan dele med andre her på forumet :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange moa må en ha på skinna for å utnytte alle klikkene på en PMII med DT og ST?? Eller hvor mange klikk får en på ST og DT med 20 moa skinne?

 

 

Nokså enkelt å svare på om du kunne skrive det du vet, og ikke bare spørre om det vi vet...

 

Hvor mange klikk er det på et singel turn ratt på en PMII?

 

Edit:

Nå vet jeg svaret

 

K

 

Ja jeg vet at det er 130 klikk på det singel turn rattet, men uten tilt i basen får en bare utnyttet ca 80 av disse. Hvis en da har 20 moa tilt i skinna skal det teoretisk bli mulig å utnytte ale 130. Men stemmer det i virkeligheten? Og hvor mye er det på en dobbel turn ring? Det var det jeg lurte på.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg banner noe for jæ.... i kjerka nå.

 

MEN; Har noen langholsskyttere testet Nikon Monarch 6-24x50?

 

Er den ok for moderate langhold (ut t.o.m. 500m burde holde for meg...enda :wink: )?

 

 

Punkt 2: Vet noen om langholdsskyting i nærheten av Haugesund?

Orker ikke reise verden rundt for å "prøve litt" :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet at det er 130 klikk på det singel turn rattet, men uten tilt i basen får en bare utnyttet ca 80 av disse. Hvis en da har 20 moa tilt i skinna skal det teoretisk bli mulig å utnytte ale 130. Men stemmer det i virkeligheten? Og hvor mye er det på en dobbel turn ring? Det var det jeg lurte på.

 

Hmm har PMII 3-12x56 single turn på min LTR med 20 moa tilt. Den er skutt inn på 100m og jeg har bare "så vidt" begynnt å skru når jeg er ute på 500m. Om det er av interresse kan jeg se hva jeg har tilgjenglig. Husker ikke i farta hva jeg hadde igjen. På TRG'en mener jeg å huske at jeg har klikk til 16-1700m med min doubleturn..

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg banner noe for jæ.... i kjerka nå.

 

MEN; Har noen langholsskyttere testet Nikon Monarch 6-24x50?

 

Er den ok for moderate langhold (ut t.o.m. 500m burde holde for meg...enda :wink: )?

 

 

Punkt 2: Vet noen om langholdsskyting i nærheten av Haugesund?

Orker ikke reise verden rundt for å "prøve litt" :wink: .

 

Nikon Monarch 6-24x50 er representert i "miljøet" ja! :wink:

Eier den ikke selv så mere kan jeg ikke si. Annet enn at jeg var nære på å kjøpe en selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Zeiss 6-24x56 er en knallkikkert, men den har ½cm-klikk og retikkel i andre plan.

 

Hva er bakdelen med ½ cm klikk? Med tanke på langholdskyting mener jeg.

Tenker på å handle meg en slik nemlig til akkurat langhold og generell trenings skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det som er greit med 1 cm pr. klikk er at det går godt over ens når man regner i mil. 0,1 mil tilsvarer 1 cm på 100 m. Lett å holde orden på.

 

Kan også anbefale deg å kjøpe langholds cden som de selger her inne. Den er verdt pengene sine. Løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...