Jump to content

håndkikkert på budsjett


emilbv

Recommended Posts

Ser etter en god håndkikkert til månejakta i høst. Er ung og har et smalt budsjett.

Tyngde og størrelse spiller liten rolle for min del.

 

Ser at XXL har MacKenzie(ukjent merke for meg) til en billig penge, men er usikker på kvalitet. Når det gjelder budsjettet kan jeg ved verste fall strekke meg til en 4-5000.

 

Takker for alle svar :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Med det budsjettet bør du gå i bruktmarkedet til premiumsegmentet!

 

Det lå en Zeiss 8x56 ute for 6 lapper på finn/FB for litt siden, tror ikke den er solgt? Ta et søk i kjøp og salgs sidene på Facebook så kan den dukke opp igjen. Den jeg så var mørk grønn.

 

Dersom du strekker deg opp til 6-6,5 så er slike litt eldre kikkerter innenfor rekkevidde. De slår det meste annet nytt i skumring. Haken med de er at de er litt tunge og lange i forhold til nyere modeller. Optisk er det liten forskjell.

Link to comment
Share on other sites

XXL har Zeiss Conquest 8x32 til kr 4699. Etter min mening det beste glasset for pengene i Norge i dag. Sist jeg var i Berlin ,kostet den mye mer der. Jeg hadde ikke nølt et sekund. :) Fujinon, som nevnes i tråden, er en japansk kvalitetsprodusent som ikke er så kjent i norge. Derfor er de tunge å selge brukt og en kan få veldig bra optikk veldig rimelig.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

XXL har Zeiss Conquest 8x32 til kr 4699. Etter min mening det beste glasset for pengene i Norge i dag. Sist jeg var i Berlin ,kostet den mye mer der. Jeg hadde ikke nølt et sekund. :) Fujinon, som nevnes i tråden, er en japansk kvalitetsprodusent

som ikke er så kjent i norge.Derfor er de tunge å selge brukt og en kan få veldig bra optikk veldig rimelig.

mvh

Ptarmigan

 

 

 

Eh....

 

Trådstarter spør etter noe som er brukbart på månejakt,- da tror jeg du kan la 8 x 32 ligge igjen hjemme....!

Link to comment
Share on other sites

Aldeles ikke.

Jeg vil se det kikkertsiktet som fortsetter der min swaro 8x32 gir seg. Mange år med fuglekikking har lært meg at en stor og tung kikkert blir igjen hjemme. Er det for mørkt til å se i en god 8x32,så er det for mørkt til å skyte forsvarlig. Men for all del,les brosjyrer og kjøp akkurat det dere vil.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Ser like godt i min conquest HD 8x32 som jeg gjør i swarovski z3 4-12x50 og z6i 5-30x50 faktisk. Så en GOD 32mm er ikke ubrukelig i skumring.

Men det betyr ikke at jeg ikke ser enda bedre i 8x42 swarovski håndkikkerten og foretrekker den når det er mørkt.

Men optisk kvalitet er viktig!

Link to comment
Share on other sites

Mackenzien til xxl, 8x56 er bra den. Nikon linser. Lett å stille skarp, klart og fint bilde. God å bruke med briller. Litt fargeavvik og uskarpt helt i ytterkant av bildet. Ikke på noen måte ødeleggende tatt pris i betraktning. Litt stor å dra med seg. Jeg kjøpte den for å ha en billig kikkert i båten. Ville ikke dra Opticron'en ut der, i tilfelle den skulle falle overbord.

 

Du ser godt i en 8x42 ja. Godt nok vil jeg si. Se etter nikon 8x42 hvis du skal ha sånt. De er gode. Jeg vil påstå den er bedre enn vortex viper.

 

En kjapp test, hvis du står i butikken, er å se på et mørkt sted i taket bak en taklampe lengst unna der du står. Se om den er lett å stille skarp, se om fargene rundt lyset "flyter" utover. En zeiss terra jeg kikket i var nesten skarp. En lett berøring på hjulet og den var uskarp igjen. Ble forkastet etter 30 sekunder. Bare prøv kikkerter. Se om de passer deg.

Link to comment
Share on other sites

Aldeles ikke. Jeg vil se det kikkertsiktet som fortsetter der min swaro 8x32 gir seg. Mange år med fuglekikking har lært meg at en stor og tung kikkert blir igjen hjemme. Er det for mørkt til å se i en god 8x32,så er det for mørkt til å skyte forsvarlig. Men for all del, les brosjyrer og kjøp akkurat det dere vil.

mvh

Ptarmigan

 

 

Vet ikke hvor mye erfaring du har med nattjakt av hjort på innmark, og har heller ikke tenkt å spørre seg konkret om det. Det jeg imidlertid vil kommentere er sammenligningen din av kikkert og kikkertsikte. Kikkerten bruker du for å se i, kikkertsiktet for å skyte forsvarlige skudd. 2 ulike objekt, 2 bruksområder og kan ikke direkte sammenlignes. Epler og epler.... Pærer og pærer....Er for øvrig ganske sikker på at du som du sier ser bedre i din swarovski 8x32 enn i et større kikkertsikte, da siktet er konstruert for et annet formål også - dvs. se målet godt nok til å kunne treffe godt.

 

Jeg jakter med swarovski EL 8,5 x 42 og Nikon Monarch 8,5 x 56 ATB. På dagtid, i solskinn etc. er swaroen kanon på alle måter. Om natta får en ikke dratt nytte av de ellers supre egenskapene ved swaroen, samtidig som nattsynet har et annet behov - kikkert med stor lysåpning og normalt god kontrast samt linser som slipper inn lys. Swaroen faller derfor fullstendig gjennom nattestid i forhold til Nikon kikkerten (som kostet 1/5 av swaroen). Om natta er det heller ikke noe stort hopp opp fra Nikon kikkerten til Zeiss Victory 8 x 56 FL. Detter klart, vil en optimalisere nattjakta kan en selvsagt kjøpe en slik Zeiss kikkert eller tilsvarende Swaro slc, men for nattjakta sin del er det veldig lite å hente på high- end kikkertene i forhold til nevnte Nikon.

Link to comment
Share on other sites

Aldeles ikke.

Jeg vil se det kikkertsiktet som fortsetter der min swaro 8x32 gir seg. Mange år med fuglekikking har lært meg at en stor og tung kikkert blir igjen hjemme. Er det for mørkt til å se i en god 8x32,så er det for mørkt til å skyte forsvarlig. Men for all del,les brosjyrer og kjøp akkurat det dere vil.

mvh

Ptarmigan

 

Her er jeg ikke enig med deg. Kjøpte Swarovski EL Swarovision 8x32 for ca 2 år siden, ny modell og alt tipp topp. Men, og jeg har hatt mine meget mange netter i skumring i månelys, og i dårlig lys! Selv om Swaroen er en topp kikkert, er ikke dens 8x32 i nærheten engang, av feks Zeiss 7x45 Night Owl! Det er veldig veldig stor forskjell i skumringsegenskaper! Jeg har tre kikkerter, de to førstnevnte, og en Zeiss Victory 8x56. Disse tre har blitt testet side om side mange ganger i skumring på bøjakt. Forskjellene er tydelige som dagen. 8x32 slipper ikke inn mye lys, uansett hvor dyr den er eller hva merke det er, i forhold til topp kvalitet i 7x45-8x56 optikk. Til TS vil jeg anbefale Meopta, de lever meget god kvalitet til svært god pris. Nikon er nevnt, blant flere andre merker.

Link to comment
Share on other sites

Optibond FL har flere gode optiske poeng. Til sammenligning har jeg en Meopta Meostar 3-12x56, og det sammenlignet med min feks Swarovski Z4i 2,5-10x56, så er det ikke så store forskjeller som man skulle tro. Meoptaen står seg veldig godt.

Skulle selv gjerne hatt Swarovski SLC 8x56, men så var det kostnaden da...

Men, optikk måååå ikke koste helmax for å være godt brukende!

Link to comment
Share on other sites

Den gamle standarden for en lyssterk kikkert var 7x50.Dette gir en utgangspupill på i overkant av 7 mm,som er ca. maks størrelse på vår egen pupill. Dette er ideellt og selvsagt mere lyssterkt enn fx 10x50,8x40 eller hva det nå måtte være.

En lyssterk kikkert må nødvendigvis bli tyngre og mer upraktisk å dra med seg. Det er mitt anliggende.Skal den kun brukes til jakt på tunet,stiller det seg selvsagt annerledes. 7x50 gir etter fysikkens lover dobbelt så mye lys som 8x40 og dette betyr naturligvis mye mer enn om kikkerten heter Zeiss eller Meopta.

Spørsmålet er hva man trenger når det kommer til stykke. Zoomlinser er jo helt underlegne i denne sammenheng,så det er underlig at ikke nattjegerne bruker fast forstørrelse på siktene. Her ville det virkelig vært lys å hente. Ellers fins det noen virkelige proffer på optikk her inne som vil kunne mye mer om dette enn jeg.

Mitt råd var ment praktisk.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Ja ,ikke sant. 56 delt på 8 gir også 7 mm. utgangspupill og

burde på papiret være helt overlegen en zoom.

Disse gamle forholdstallene er ikke tilfeldige.

Klokere hoder enn oss har regnet ut dette for lenge siden. :?

mvh

Ptarmigan

 

P.S Det må tas og gis på mange måter når en kikkert skal designes.

Håndkikkert vil fx. ha mye kortere øyeavstand enn en riflekikkert

som ikke skal skalpere øyenbrynet ditt ved bruk til grovkalibrede våpen.

Så kommer variabel kontra fast fokus,dybdeskarphet osv osv.

Mange ting som gjør det vanskelig å sammenligne to slike kikkerttyper

direkte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...