Jump to content

Kikkertsikte til maks 5500,-


Ola dunk

Recommended Posts

Tja.... Noe brukbart finner du vel, men i den prisklassen er jeg ikke i tvil om at du får myyye mer optikk for penga ved å kjøpe brukt Zeiss, S&B, Meopta eller Swarovski....Sikkert andre merker også, men jeg anbefaler brukt i den prisklassen. Plenty med kikkerter som står nærmest ubrukt og er som nye rundt omkring :)

Link to comment
Share on other sites

Har en bushnell elite 4200 1.25-4x24 til 3990 fin kikkert.

Men har en s&b 3-12x50 fra før murens fall, den slår bushnell på samtlige punkter. kjøpt brukt for 4000,-

Litt problemer med klikk så jeg snakke med s&b på messa i år. Bare og sende ned så skulle de smøre den opp, virket ikke som det var en big deal.

 

Kjøp brukt gammel god kvalitet. Bare vær klar over en ting. tysk optikk har få klikk. Så kan lønne seg med justerbar baser om børsa er skeiv i en eller annen retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha sett på brukt markedet på Meopta. Ser endel Meopta Meostar med lys til rundt 5000 kr både på Finn og på optikk her inne og. Veldig mye kikkert for pengene. Har sjøl en sånn kikkert på ei reserve rifle, og det slår meg kor god denne kikkerten er når jeg av og til bruker denne rifla. Skal en ha nytt, så har jo XXL Zeiss Conquest som begynner på 5990 kr og da.

Link to comment
Share on other sites

Til den prisen er det ubetinget brukte kvalitetssikter som er beste kjøp. Skal du absolutt handle nytt, se på Nikon hos XXL. Greie kikkerter, ikke på langt nær så gode som til dels gamle kvalitetssikter, men de fungerer helt greit. Ikke forvent samme kveldsytelse som dyrere sikter. Skal det brukes på kveld?

 

http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsikte/nikon-monarch3-2-5-10x50-w-np-kikkertsikte/p/1099381_1_style

 

 

Edit: 1" rør på denne da. Så ikke det i farten. Regner med du allerede har ringer siden du absolutt skal ha 30mm.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel være greit å minne om at 1" rørdiameter er mer enn nok på et sikte til vanlig jakt.

30 og 35mm er for å få plass til mikk-makk for mer justering i side og høyde, og kanskje litt for mote, og for å ikke se tåpelig ut med de store okularene som er nødvendig på de moderne superzoomsiktene, iallefall om de skal ha noe synsfelt.

Rørdiameteren har ingenting som helst med lysgjennomgang eller skumringsegenskaper.

 

Er forøvrig helt enig med de som sier at man får mye mer for pengene, spesielt i denne prisklassen, med et brukt tysk sikte, enn med noe nytt til den prisen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan vel være greit å minne om at 1" rørdiameter er mer enn nok på et sikte til vanlig jakt.

 

Er forøvrig helt enig med de som sier at man får mye mer for pengene, spesielt i denne prisklassen, med et brukt tysk sikte, enn med noe nytt til den prisen.

K

 

Riktig. Slike mellomdyre sikter er også rimelig greie på skarphet og hvor godt bildet er i normalt dagslys. Både Nikon og XXL sin egen Mackenzie (som forøvrig bruker Nikon linser) har helt OK bildekvalitet. Det du ser det mest på, og som jeg personlig ikke synes er noe greit, er at slike "billige" sikter er så UTROLIG trange å se i. Det kan være følelser og psykologi som spiller meg et puss, men jeg får helt klaustrofobi av å se inn i noe som minner om en lang trang tunnel. Og langt inne i røret ser jeg et lite bilde. Det kan være den overdrevne "sørgekanten" i en del kikkerter som får det til å se trangt ut, selv om synsvidden i utgangspunktet er helt OK.

 

Se forøvrig på Vortex Viper. De har en 2,5-10x44 med 30mm rør. Samme kvaliteter/egenskaper som Nikon. Og pris som trådstarter etterspør.

Link to comment
Share on other sites

Skal du absolutt handle nytt, se på Nikon hos XXL. Greie kikkerter, ikke på langt nær så gode som til dels gamle kvalitetssikter, men de fungerer helt greit.

 

"Greit" er ordet ein brukar om gamla råtabiler når ein skal selge dei på finn ;) Vil påstå at Nikon Monarch er bra greier til god pris, eg endte opp med ein 2.5-10x50 Monarch (denne har 30mm rør viss det er viktig) etter å ha prøvd diverse optikk i denne prisklassen. Denne fungerer godt for meg som brukar briller, det var det på langt nær alt som gjorde. T.d. Zeiss Terra, som vart varmt anbefalt i ein lokal butikk men som viste seg å vere heilt "umulig" med mitt syn.

 

Både XXL og Jaktdepotet har forøvrig hatt jamnlege tilbod på desse Nikon-kikkertane. Eg trur eg gav 3500 for min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...