Jump to content

Mauser k98. bra jakt rifle?


Tomaso

Recommended Posts

Altid likt utseende til mauseren. Er det verdt og fått satt på et kikkert sikte og bruke det til jakt rifle? Ser at de ikke koster stort. Tenkte evt slipe ned kolben og få det lakkert og satt på en kikkert sikte hos en børsemaker. Er det verdt det?

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke koste stort nei.Kommer ann på hvor mye du vil gjøre ut av den,er jo fullt brukbar som den er viss du kan skyte med jernsiktene også.Eller du kan sette på ett rødpungt sikte der det orginale baksiktet sitter,da slipper du å røre hevarm og sikringen.Skal du montere kikkert sikte i normal høyde må disse modifiseres litt.Men trenger ikke koste stort det heller.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Ikke verdt det i det hele tatt....

 

...Kan sammenlignes med å gå til anskaffelse av bruktbil type -85 modell golf som fortsatt starter og er "kjørbar"....

 

Med en sånn mauser ender du fort opp etter noen år hvor kun låskasse er original (og knapt nok det), og hvor du har brukt mye ressurser på børsemakertjenester og deler. Etter hvert innser en at en har brukt mye på et våpen som uansett hvordan en snur på det, er etterlevminger etter WWII, er et skrangleverk av et ombygget riflekonglomerat, verd null og niks på bruktmarkedet, og som i praktisk bruk står tilbake for det meste av 3990,- riffene på XXL!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du er i overkant hard med m98 konseptet nå OptiBond FL, jeg ville mye heller ha en "Landrø Mauser" enn disse billige riflene du får på XXL. Jeg har selv skutt på en 40x40 stålgong med anlegg på 450m med en standard "FLY" Mauser. Med de åpne siktene var det absolutt mulig med repeterbare treff. Når militærstokken erstattes med en jaktstokk med montecarlo og en kikkert monteres på kassa, så har du faktisk ei jaktrifle som vil fungere til normal jakt i mange tiår fremover. Løpene i 30-06 som ble montert inn på KV i 50 åra ble på ingen måte slitt ut av forsvaret og om børsa er normalt greit vedlikeholdt kan de levere utmerket presisjon. Er du ute etter ei rifle til jaktfelt med dertil prikkskyting så er jeg enig i at det finnes bedre alternativer, men som en helt kurant entry level elgrifle så er dette helt fint. Jeg er enig i at å selv modifisere en militær rifle er ugunstig, men det finnes mange som enten er ombygd eller delvis ombygd.

Link to comment
Share on other sites

jaktmauser i 30-06 er vel trolig fortsatt norges vanligste sentertente jaktrifle. Det betyr at den sjelden er veldig spennende, men rimelig, og deler får du omtrent overalt, muligvis ikke på Nille.

 

Muligheten for å fikle/fofle på den selv uten å skade annenhåndsverdi skal man ikke kimse av. Det er mye brukerglede i å tukle med stokk, andre sikringer, ettermarkedsavtrekk++ etter lommebok og smak. Sånt vil aldri lønne seg pengemessig, men du vil få mye læring og glede av det også utenom skytebanen.

 

Klem på! Liker du Mauseren har du egentlig svaret. Jålene som mener at en sminket gris fortsatt er en gris må gjerne gjøre det. Elgen merker ikke forskjell... :-)

Link to comment
Share on other sites

"Altid likt utseende til mauseren. Er det verdt og fått satt på et kikkert sikte og bruke det til jakt rifle? Ser at de ikke koster stort. Tenkte evt slipe ned kolben og få det lakkert og satt på en kikkert sikte hos en børsemaker. Er det verdt det?"

 

Mange spør om Mauser M98, inkludert meg selv, dvs, jeg tror ikke det er noen grunn til å spørre om så mye mer for mitt vedkommende. Har selv en, jeg må få lov til å si, pedantisk holdt utgave, fra 1939. Den brukes, den skytes opp på storviltprøven hvert år. Løpet ble byttet ifjor, Lothar Walther løp i .30-06 Springfield, kostet ca kr 4500. Den skyter veldig godt, bruker kun åpne sikter. Intet er forandret på den. Jeg har tenkt veldig mye på kikkertsikte, endre avtrekk etc. Men, jeg tror at selv om det var rett før jeg handlet Aimpoint og fikk den montert, var tenkt slik montert at heve armen og sikringen ikke trengtes å endres, så lot jeg det bli. Jeg liker den slik den er, den er svært presis, selv med åpne sikter. Jeg tar den ytterst sjelden med ut på jakt, men den får endel treningsskudd, og da som nevnt storviltprøven. Jeg er litt nostalgisk, denne betyr endel for meg, og jeg tror nok den kommer til å forbli som den er.

Jeg ville ikke vært redd for å bruke en slik type rifle, men for meg personlig, har jeg endel følelser knyttet nettopp opp til mitt eksemplar, slik at denne er jeg oppriktig redd for, som jeg Forøvrig også er med mine andre våpen! Jeg ville valgt en annen rifle, til "fulltids" bruk og jakt, det finnes så mye bra idag på markedet, at det er bare nesten et stort problem å finne frem til nettopp den man liker best og faller for! Et alternativ er feks å få tak i Mauser kasse, kanskje fra kr 1000, og virkelig bygge noe som man liker og ønsker rundt den! Jeg ville om jeg var deg og usikker på hva du helt vil og ønsker, kanskje tatt kontakt med børsemaker Albert Rafdal, forelagt ham hva du tenker, og så evt hørt på hans råd og hva han ville anbefalt deg å gjøre, eller ikke gjøre! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det bygges fremdeles virkelige smykker av customrifler på militære M98 mekanismer rundt om i verden. Da snakker vi ikke om de som det norske forsvaret mishandlet etter krigen. Med det antallet rifler som bygges på M98 mekanisme så må det bety at mange synes at den mekanismen er verdt å bruke penger på til gode jaktrifler. Ser man på auksjoner rundt om, så er prisen på brukte rifler fra velrenomerte utenlandske børsemakere fremdeles høy. Så dermed er det ikke alltid slik at investeringen i helhet representerer et stort tap.

Kvaliteten på det ferdige våpenet er avhengig av kunnskapen og ferdighetene til børsemakeren.

Her til lands har vi et par tre stykker, kanskje flere, som kan skape fullverdige kvalitets spesialbygg hvis man vil betale for det. I disse tilfeller er det ferdige resultatet, etter min mening, verdt pengene. Men her til lands så er markedet for spesialbygg lite og dermed er prisene på slike brukte våpen lavere.

Link to comment
Share on other sites

Altid likt utseende til mauseren. Er det verdt og fått satt på et kikkert sikte og bruke det til jakt rifle? Ser at de ikke koster stort. Tenkte evt slipe ned kolben og få det lakkert og satt på en kikkert sikte hos en børsemaker. Er det verdt det?

 

Med all respekt for flinke børsemakere og customrifler bygd på M98 Mauser, men jeg oppfatter ikke TS dithen at det er det han er ute etter?

 

Tar man en gammel "HV-Mauser" og modifiserer den med ny sikring, omsmiing av hevarm og montasje/kikkertsikte, har man uansett brukt en del kroner (om man ikke er så hendt at en gjør slikt selv da).

 

Rifla vil uten tvil drepe alt den sikter på i sikkert 100 år til, og blir TS fornøyd med kreasjonen er alt såre vel.

Det er sikkert tusenvis av slike i aksjon på jaktmarkene hver høst, og gjør jegeren jobben svikter vanligvis ikke rifla heller.

 

Men uansett sitter en med et våpen som er bortimot verdiløst den dagen en eventuelt ønsker å selge eller bytte den inn i noe annet.

Om det har betydning er det kun TS som får vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Hadde et poeng som glapp litt; M98 mekanismene er svært brukbare til gode jaktvåpen. Både som fullblods customrifler og som modifiserte HV mauser. For HV mausere er det ikke alltid mating er topp og løpet kan være mindre bra etter hard bruk og/eller mangelfullt vedlikehold. Er HV mauseren el.l. god på nevnte punkter så har går man inn i flokken med fornøyde jegere som har et godt, traust verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye svar og tips. Tror jeg kommer til og montere sikte på og bare slipe og lakke stokken selv. For og ikke legge for mye penger i den men fortsatt ha glede av den. Veldig glad i hvordan militær stokken ser ut så beholder den. Løpet er veldig bra så det løpe varer nok veldig lenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...