Jump to content

Avgift på blyhagl.


jonilse

Recommended Posts

Bare en betaler kan en -forurense-, bare å futte på.

 

For mange år siden hadde jeg noen vakter på et industrianlegg som bla hadde utslipp av kvikksølv til sjø. En torsdag kom det beskjed om å stenge med fra SFT, vi hadde iflg deres beregninger overskredet hva vi hadde lov å slippe ut. I løpet av neste dag var ny avgift beregnet og vi kunne fyre opp igjen.

 

Det er forsåvidt det samme i den bransjen jeg er i i dag og, vi kan slippe ut omtrent hva vi vil til luft forutsatt at avgift beregnes og betales og papirene er riktig fyllt ut.

 

Verden er en rar plass.

Link to comment
Share on other sites

Bare en betaler kan en -forurense-, bare å futte på

Ikke gjør slikt mer komplisert enn det er.

Forurensing er ofte et nødvendig onde. Vi trenger produktene (eller pengene de medfører), å bare forby alt som er skadelig ville betydd økonomisk kollaps. Samtidig kan vi ikke bare spy ut gifter ukritisk. Avgifter gir et økonomisk incentiv til å kutte utslippene.

 

Å tro at vi plutselig skulle få tilbake bly uten noen betingelser er naivt. Men om vi kan forhandle oss frem til en avgift på bly mot avgiftslette på alternativene har vi likevel vunnet noe.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen av de som taler vår sak opp mot myndighetene skulle hive seg rundt og drive litt aktiv lobbyvirksomhet i forhold til Rasmus Hansson og MDG.

For jævlig om slike utsagn skal få stå uimotsagt og henge i lufta som en opplest og vedtatt sannhet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke vi kan late som om spredning av bly er helt uproblematisk, alle faginstanser har vært svært kritiske til denne endringen. Så jeg er usikker på om dette er i vår beste interesse på lang sikt, blir vi stemplet som miljøsvin risikerer vi å skade vår egen anseelse blant folket. Og det er ikke slik at bly er perfekt til jakt mens alle andre alternativer er dynge, tvert i mot har vi i dag materialer som er bly overlegne på ganske mange punkter. Problemet er i all hovedsak pris, pluss at en del våpen ikke er laget for de.

 

Forslaget er desverre ikke helt urimelig når en ser på de faglige innspillene, og jeg mistenker at det vil være veldig lett å få flertall for et slikt forslag. Da blir spørsmålet om vi skal jobbe for et kompromiss eller ikke, det er tross alt bedre med en halv seier enn et tap. En ting som plager meg er at når en først åpner døra for avgifter så er det vanskelig å reversere det i ettertid. Og det er lett å jekke opp en avgift eller øke omfanget når den først er innført.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg er usikker på om dette er i vår beste interesse på lang sikt
Hvor lang sikt tenker du på? Mennesket har jaktet med blykuler siden kruttvåpenet ble oppfunnet. Og allikevel er vi friske nok til å forplante oss i ett tempo som tar knekken på den lille planeten vi bor på. Hvis bly virkelig er skadelig for folks forplantningsevne, så er det ironisk nok, på virkelig lang sikt, dette som kan være redningen for planetens miljø.

 

Faktisk tror jeg ikke slike produktavgifter skremmer flertallet av det norske folk lenger. Enten det er avgift på tobakk, sukker, alkohol eller bly (eller stygge farver på snusboksene).... Alt bare øker handelslekasjen over til Sverige. Olav Thon blir enda rikere, og den norske stat enda fattigere.

Link to comment
Share on other sites

Mennesket har jaktet med blykuler siden kruttvåpenet ble oppfunnet

1. Vi har gjort mye rart som i ettertid viste seg å være skadelig. Vi er dessuten langt fler nå enn da kruttvåpnene kom.

2. Må det være skadelig for oss før vi gjør noe? Skal ikke vi jegere bry oss om naturen?

 

Forøvrig snakket jeg om vår anseelse, ikke bare blyet i seg selv. Det ville være svært uheldig om vi fikk rykte på oss (fortjent eller ikke) for å være miljøsvin.

 

dette som kan være redningen for planetens miljø.

Så ditt forslag for å redde planeten er ved å legge ned KLIF og bare pumpe ut så mye gift som mulig? Si meg, troller du nå eller skjønner du virkelig ikke bedre?

Link to comment
Share on other sites

Så ditt forslag for å redde planeten er ved å legge ned KLIF og bare pumpe ut så mye gift som mulig?
Overhodet ikke! Jeg bare påpeker at den eneste virkelige muligheten vi har til å redde planetens miljø på er å stoppe befolkningsveksten. Nå er det selvfølgelig bedre måter å jobbe mot det på, enn å forgifte oss selv. Men vi må iallefall begynne å konsentrere oss om det som virkelig er problemet for miljøet. Og ikke tulle rundt med småpisset som er mest politisk korrekt der og da.
Link to comment
Share on other sites

Forurensing er ofte et nødvendig onde. Vi trenger produktene (eller pengene de medfører), å bare forby alt som er skadelig ville betydd økonomisk kollaps. Samtidig kan vi ikke bare spy ut gifter ukritisk. Avgifter gir et økonomisk incentiv til å kutte utslippene

Artig formulering herr Meyer. Altså, økonomisk kollaps må vi jo for guds skyld unngå. For enhver pris. Hva f**n skulle vi gjort om selve bankvesenet gikk dukken liksom? At viltbestanden kollapser og at vi står ovenfor en økologisk katastrofe, joda, det kan vi jo tross alt leve med. Alle moderne mennesker veit jo at penger på bok er selve meningen med livet :lol::lol:

Alle fornuftige og kyndige folk jeg har snakket med er krystallklare på at gjenninføring av blyhagl er et tilbakeskritt. Flere bruker ord som "katastrofe", "kortsiktig" etc. Nå har jeg klart å bevare en viss mental dynamikk til tross for økende alder, så jeg avfeier ikke blymotstandernes argumenter som sludder. Tvert imot, tror de har gode og viktige poenger. Kommer nok selv til å fortsette med Vismuth etc. For ungenes og testiklenes skyld. Jeg er glad i begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare påpeker at den eneste virkelige muligheten vi har til å redde planetens miljø på er å stoppe befolkningsveksten.

Greit nok, men det er ikke det vi diskuterer her. Og om du skulle kommet med det argumentet der i en offentlig debatt kunne du like gjerne tatovert "IDIOT" i panna. Ingen vil ta noe du sier etter det på alvor.

 

Hva f**n skulle vi gjort om selve bankvesenet gikk dukken liksom?

Tja, i følge Aerosmith ville vi gått glipp av en viktig matkilde:

:mrgreen:

 

Men fra spøk til alvor, slik verden er så trenger vi penger. Det hjelper meg lite med ren natur hvis jeg ikke har en jobb eller inntekt å leve av.

 

At viltbestanden kollapser og at vi står ovenfor en økologisk katastrofe

Det tror jeg er å overdrive effekten av blyhagl. Men ellers er vi ganske enige, man kan ikke bare avfeie fagmiljøene i slike saker. Bly er på ingen måte sunt for hverken oss eller miljøet, så det er i vår egen interesse å holde blyforbruket nede på et minimum. Jeg ser på denne saken som en forlenget overgangsfase, på litt sikt vil vi måtte eliminere bly helt.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, men det er ikke det vi diskuterer her.
Riktig. Det vi diskuterer her er avgifter på blyhaggel. Jeg skrev litt om effekten av det i innlegget mitt også. Men den delen av innlegget hadde du tydeligvis liten interesse for. :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Bryr meg ikke om det blir avgift på blyhagl patroner. Er fornøyd om jeg kan bruke det som fungerer best i min kal. 20.

Er ikke mange miljøpatroner å få tak i, til nevnte kaliber. Anslaget i miljøpatronene er noe av det samme som bly, så det er ikke problemet. Men dekningsgraden var dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev litt om effekten av det

Du mener "Hvis bly virkelig er skadelig for folks forplantningsevne"?

Igjen, å ignorere fakta er ikke en god taktikk. At bly i høy nok konsentrasjon er skadelig for både oss og naturen er et uomtvistelig faktum, å hevde noe annet er på det beste ren uvitenhet. Man kan alltids diskutere om mengden bly vi jegere tilfører naturen er nok til å gi skadelige effekter, men da bør en også evne å formidle dette på en vettug måte.

Link to comment
Share on other sites

En kan drømme så mye en selv og MDG (og alle andre norske politikere/partier...) vil om at avgifter skal ha noe med miljø å gjøre. Sikkert derfor en nå vil ha avgift på LPG til bruk i kjøretøy og begynner å bli ukomfortabel med el-bilers popularitet.

 

At byråkratiet fremdeles bløffer om 250tonn blyhaggel og nærmest aktivt motarbeider et stortingsvedtak er nokså alvorlige saker og burde får konsekvenser; det kan vi nok også bare drømme om desverre.

Link to comment
Share on other sites

En kan drømme så mye en selv og MDG (og alle andre norske politikere/partier...) vil om at avgifter skal ha noe med miljø å gjøre. Sikkert derfor en nå vil ha avgift på LPG til bruk i kjøretøy og begynner å bli ukomfortabel med el-bilers popularitet.
Det vil være høyst variabelt fra vare til vare.

 

Drivstoffforbruket de fleste steder i land som Norge påvirkes omtrendt ikke, folk har ikke noe særlig valg, materialet i "luksusartikkler" som hagleammo vil nok kunne være mer utsatt for påvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Med en avgift vil ikke prisen på bly være så fordelaktig lenger, og da kan en håpe at folk velger patroner basert på egenskaper fremfor bare pris. For de som bare ville ha billige blypatroner vil dette kanskje ikke være noen stor forbedring, men for de som har hatt problemer med å få tak i brukbar ammo vil det vel være en halv seier.

 

Det største problemet slik jeg ser det er risikoen for en generell ammoavgift. For rifleammo inneholder jo gjerne bly, og selv kobber er et giftig tungmetall om en skal være kverulant.

Link to comment
Share on other sites

Skal den norske stat grafse til seg miljøavgifter også på dette så reiser jeg til Sverige på handel tvert. Hva går disse pengene i såfall til? River?? så arbeidsledige går i fjellet og raker sammen blyhaggel?? Helt greit for pengesterke gutter selvsagt...

Link to comment
Share on other sites

Om en ser på de "miljøvennlige" alternativene er vel ikke alle disse fri for miljøgifter de heller. Wolfram og tungsten er vel ikke det beste ha spredd rundt/ tatt opp i næringskjeden. Metallisk bly tas heller ikke opp i kroppen på samme måte i like stor grad som blyet i den gamle blybensinen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...