Jump to content

Tung Sauer 202


villreinjegeren

Recommended Posts

antar at du vil ha den lettere pga. bruk på reinsjakt? Da trenger du ikke så stor lysåpning, så da kan du gå for en mye lettere kikkert. X32 eller X42 kikkert. f.eks LEUPOLD VX-II 2-7X33 da har du spart 280gram. 4420gram totalt.

 

vet ikke hvor mye penger du har tenkt å legge i det, men med å bytte stokk så kan man fjerne ganske mange hektogram

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva slags profil du har på pipa, men du kan spare mye på å bytte fra en tung løpsprofil til en lettere en. Eksempelvis vet jeg det skiller cirka ett kilo på en T3, avhengig av om man har Lite eller Varmint-versjonen, og de to er i øvrige detaljer like.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv Sauer 202 og liker den, men den er tung. Og i forhold til mye annet det ute, vil den alltid være tung. Det er derfor jeg har en Tikka T3 som lett rifle. Kaliber .308 52cm pipe. Veier ganske nøyaktig 4 kilo med en Zeiss HT 3-12x56, reim og en A-TEC Carbon 03 demper. Skal du ha din 202 lettere, så er tynnere pipe og ikke justerbar stokk en begynnelse.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper å trene litt vekter

Der har du det villreinjegeren. http://dts.training/ Bare å hive seg rundt sammen med ungjentene - "Crossfit" skal være bra har jeg hørt :wink:

 

Ellers ligger det vel i dagen. Mindre kikkert, jeg kjøpte nettopp en VX II "Ultralight", den er lett den... Tynnere, og kortere pipe vil jo, særlig kortere. og du kan bytte til aluminiumslåskasse. Tipper du henter en kilo med ny kikkert og pipemod.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sauer 202 med en 3-12x56 zeiss victory og en br reflex t8 demper i cal 3006.. Den er med på reinsjakt hvert år.. Den veier det den veier. Hvis en ikke greier å bære børsja hva gjør man da når man har skutt en reinsbukk på 80 kg 3 timer unna nermeste vei?? JO man kan feks trene litt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når noen ønsker seg lettere utstyr så kommer det alltid noen som foreslår trening :roll: Det er ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold mellom god form og ønske om lav vekt på utrustningen! Det optimale er jo begge deler. lett utstyr og god form. At noen ønsker seg lettere utstyr, uansett form, må være helt legitimt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne tunge 202 er vel helt normal den, og veier vel i utgangspunktet ca 3.3 kg, som er normal vekt. Når en putter på montasjer, en stor kikkert og en demper på tuppen bikker den 4-4.5 kg. Skal en ha lettere rifle må en kjøpe light vekt utgave med flua løp og aluminium kasse. Da kjem en under 4 kg ferdig rigga.

Link to comment
Share on other sites

Highland veier 2,7 kilo :wink:

Det jeg skisserte over er en Highland uten stokk.

Legger man på 10 K til får man en trestokk.

Dersom Hallgeir vil ha Youkonstokken sin noe jeg tror da han kvittet seg med trestokken for et par år siden.

Highland kommer i noe begrenset kaliber valg grunnet den korte pipen.

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

202 Highlanderen med 3006 pipa som følger denne, er flott til allroundjakt til mindre vilt som rådyr og rein 150 grs TTSX og 165, 180 og 200 grs kuler er gode alternativer til hjort og elg samt større og kraftigere vilt.

 

http://www.landro.no/Vaapen/Jaktrifle/Sauer-202-Highland-Mini-medium

 

Denne levers i forskjellige kalibere, bla, 270 win og 7x64, disse 2 er jo suverene til reinsjakt/fjelljakt, ja faktisk generell jakt også.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

Er litt i samme gate jeg også. Har en 202 jaktmatch 6.5*55 med Zeiss Victory 2.5-10 på, og har også en litt kortere/tynnere 30.06-pipe til denne og et classic-skjefte.

Men merkelig nok så blir den til stadighet værende i jaktmatch-utgave. Det er jo så godt å holde i jaktmatch-forskjeftet... Og så er jo justerbar-kolben kjekk og ha da... Og så er jo den 6.5 pipa så behagelig å skyte med, og lett å skyte godt med...

Kort sagt så er jeg vel litt glad i den jaktmatchen... De siste årene så har det så klart endt med at den har blitt med reinsfjellet rundt i jaktmatch-utgave. Og den har dugd på elgen også, fortsatt i jaktmatch-utgave med 6.5.

 

Når det er sagt så har jeg jo fablet litt om en lett, og like viktig; kompakt, reinsfjell/hundefører-børse, gjerne i et "kort" kaliber som 308 eller 7mm08. Alt fra Steyr Scout via Sako Finnlight via Rem700/seven m/HighTech skjefte til Kipplauf (i et svakt øyeblikk....). Men skulle noe sånt kommet inn i skapet så er det ikke umulig at det var 202 jaktmatchen som ble med på tur da også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...