Jump to content

Støpeform for blybarrer


Jim114

Recommended Posts

Støpeform for blybarrer

4 stk vinkeljern punktet i endene med passende stålstykker og ett stykke armeringsjern til håndtak:

 

http://egun.de/market/item.php?id=5480338" target="_blank" target="_blank

"selbstgebaute Bleigießform, mit der ich schon einige kg Blei eingeschmolzen habe. Aus der Form kommen 4 Barren raus, je nach Mischung und Füllung jeweils 1,2 - 1,4 kg. Die Barren passen zur Weiterverarbeitung sehr gut in den Lee Ofen zum gießen. Die Form hat leichten Flugrost angesetzt, was sich aber nicht auf den Gießvorgang auswirkt."

 

Edit:

5480338_322966798.jpg

Blybarrene er 9 cm lange og 7 cm brede. Bitene med vinkeljern er sveiset

på undersiden til 2 langsgående jern. Håndtaket er armeringjern.

Jeg vil anbefale ett større håndtak - gjerne en solid bøyle.

Rimelig tung og ligger i klassen arvegods.

 

Barrene er kjekke å stable nederst i våpenskapet :-)

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Edit:

Muffinsform

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00133038/

 

Over 10 sekunder hadde jeg håp...

Enklere men vanskelig å stable.

En grei løsning for mindre mengder.

Passer til LEE Blyovn.

 

Men søk videre - Det hender at billige ting fra IKEA og andre kan ha en alternativ bruk.

 

IKEA Ordning Bestikkstativ

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30011832/" target="_blank

 

IKEA Ordning ovn

Large Ikea hobo stove build and burn demo

" target="_blank

 

Minimalisme er greia.

Less IS More.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ifølge Wikipedia holder silikon seg til rundt 300 grader, og bly smelter på 327 grader. Tror jeg ville satset på noe annet.

Du burde prøve å støpe aluminiumoksid i aluminium, eller jern i kobber, eller silisium i jern for den del... Forresten smelter bly-antimon-tinn legering langt under 327°C.

At silikon muligens kan slites litt vel mye tror jeg likevel på :roll: Bly kan uansett støpes i nesten hva som helst, jernformer er nok best, men grafitt, sand, kålrabi- det er mye som duger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Jeg regner med at de "umulige" kombinasjonene du lister opp vil fungere på grunn av varmetransport, og kålrabi vil vel fungere fordi det vil bli dannet karbon. Dessuten ville vel en kålrabiform bli vurdert som forbruksvare. Både grafitt og sand har høye smeltepunkt.

 

Men å tippe et par kilo bly oppi en form som er et par millimeter tykk, og som strengt tatt ikke er laget for å tåle varmen? Og er fleksibel attpåtil? Husk nå i det minste gode sko og en god bukse...

 

Det sagt, å støpe i et litt luftig kålhode for så å fjerne kålen på et vis kunne jo blitt stilig...

Link to comment
Share on other sites

Teflon gir fra seg usunne partikler når den blir varmet opp til over 200 grader, så jeg ville ikke satset på non-stick hvis jeg kunne velge noe annet. Men blydampen er kanskje et større problem uansett...

Stekepanner varmes regelmessig over 200°C (mine, jeg har målt), jeg bruker derfor støpejern til den type matlaging (steke bacon f.eks.), men stekepanna tåler fint 200°C, og vi bruker PTFE ved 230°C her på jobb. Men over 300 går det til helvete fort med det, og som det sies, PFOA og sånt er ikke sunt - kjører en opp til 350 så får en HF og alt mulig i lufta, om enn i lave konsentrasjoner.

En som ikke har kontroll på temperaturen vil nok ikke bli veldig fornøyd med teflon-støpeformer... En som derimot vet hva han gjør, og ikke har for mye overtemperatur, kan nok støpe de blylegeringer aktuelle for kuler, i teflonbelagte former uten problemer.

fig166_01.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

5480338.322966798_zpsh7jlqqtu.jpg

Støpeform for blybarrer

 

Støpeformen ble hentet på RIMI Post i butikk

Den ble sendt fra Rheinland og kostet €36 inklusive €5 i driks.

(Jeg fikk tilslaget på egun.de for €1 pluss frakt.)

 

6.6 cm høy

33 cm lang.

10.1 cm bred utvendig - Den går fint mellom stengene i blygryta til LEE.

9.0 cm bred innvendig.

Stanga til å holde i er almindelig armeringsjern og

27.5 cm lang og 1.7 cm tjukk sånn omtrent.

 

Problemet er at den veier alt for mye.

Den er tung som ett stykke jernbaneskinne.

Panzer-Waffen-Truppen.

Kanskje en forbedret utforming av håndtaket.

En bøyle eller 2-3 stenger.

Kanskje noen vil kopiere ideen - I så fall gjerne i Aluminium.

Den er lett å produsere - Kapp bitene - Legg bitene på klasken

Sett på en magnet og punkt og sveis sammen.

Ett utmerket begynner prosjekt på yrkesskolen.

(Hva kan gå galt :-)

Jeg har både LEE støpeform og 2 muffinsformer,

men denne gir Premium følelse i Maybach Klassen.

De hendige Blybarrene glir lett opp i LEE blygryta uten noe søl.

Om ikke annet kan den brukes som dørstopper med alternativ anvendelse som støpeform for blybarrer.

Til stor ergrelse for katta som ikke makter å flytte på den.

Denne er det bare jeg som har - enn så lenge.

 

Hvis jeg gikk på yrkesskolen ville jeg samlet sammen rikelig med biter og sveiset sammen 10-15 støpeformer som kjekke uforglemmelige julegaver for den utvalgte.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg gikk på yrkesskolen ville jeg samlet sammen rikelig med biter og sveiset sammen 10-15 støpeformer som kjekke uforglemmelige julegaver for den utvalgte.
Det kan jo hende at dine utvalgte, i dag setter pris på, at skjebnen ikke ville det slik at du gikk på yrkesskolen. :winke1:
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...