Jump to content

Kan en bobestyrer beslaglegge våpen?


dreagle

Recommended Posts

Har en god venn som dessverre har gått konkurs. Som ivrig jeger og skytter har han jo en del våpen. Nå har imidlertid bobestyreren krevd samtlige våpen inndratt til taksering for videre salg. Dette innebærer at elgjakta går fløyten, konkurranseskytingen går åt skogen og at flere arvestykker fra familien forsvinner for alltid. Skjønner godt at han er nedfor akkurat nå.

Kan noen som har greie på dette komme med noen gode råd?

Håper det ikke blir synset for mye i denne tråden, og at de som svarer kan henvise til paragrafer i størst mulig grad slik at han kan få noe å slå i bordet med.

Link to comment
Share on other sites

Trist med slikt! Det du spør om kommer som alt annet an på noen forhold. Hovedregelen finner du i Dekningslovens § 2-3. Lov av 8. juni 1984 nr 59. Bestemmelsen her reguler hva en fordringshaver (kreditor i denne sammenheng) har rett til å få dekning i. Jeg skal ikke si så mye om det konkrete tilfellet, men heller oppmode til at han dette gjelder leser seg opp direkte i loven. Det skal imidlertid normalt være beslagsfrihet for personlige eiendeler og ting med affeksjonsverdi. Alt kommer an på hvilke verdier vi snakker om. I utgangspunktet skal ikke kerditor kunne forsyne seg helt inn i den personlige sfæren av eiendeler. Jeg ville sagt at våpen innen en helt moderat verdi skulle holdes utenfor en konkurs, og det er uvanlig at slikt omsettes ved konkurser.

 

Jeg foreslår at din venn går til den lokale sorenskriveren og snakker med ham om dette problemet. Sorenskriveren representerer også tingretten, som dette forholdet skal bringes inn for dersom din venn ønsker å få bobestyrers handlinger overprøvd.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg forstod var det allerede bekreftet i tingretten at beslaget kunne foretas. Dette gjelder vel ca 15 våpen av moderat verdi. Noen er jo våpen han har fått bygd opp selv som derfor har kostet langt mer enn markedsverdi. Siden han er konkurs er det dessverre lite midler å hyre inn advokat for. Jeg og en annen kamerat har tilbudt oss å låne ut noen kroner til dette formålet, men vet ikke om han vil ta i mot tilbudet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, i manges øyne vil vel 15 våpen oppleves å overstige det loven tar sikte på å verne. Men, jeg forstår deg slik at beslaget omfatter ALLE våpen, og det virker drøyt på meg. Samme med de våpnene som er arvegods. Dersom han går til advokat, kan han jo be advokaten søke Fylkesmannen om fri rettshjelp.

 

Tenk imidlertid på at det er trange tider nå. Det er ikke sikkert at våpnene blir takser så høyt, og taksten kan overklages. Det kan være en mulig strategi å få vern for noen våpen, og at du og din andre venn (han som var villig til å yte et lån) kjøper resten av våpnene. Bobestyrere synes ofte at cash er king. Så kan dere jo låne dem ut til en god venn? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tja, i manges øyne vil vel 15 våpen oppleves å overstige det loven tar sikte på å verne. Men, jeg forstår deg slik at beslaget omfatter ALLE våpen, og det virker drøyt på meg. Samme med de våpnene som er arvegods. Dersom han går til advokat, kan han jo be advokaten søke Fylkesmannen om fri rettshjelp.

 

Tenk imidlertid på at det er trange tider nå. Det er ikke sikkert at våpnene blir takser så høyt, og taksten kan overklages. Det kan være en mulig strategi å få vern for noen våpen, og at du og din andre venn (han som var villig til å yte et lån) kjøper resten av våpnene. Bobestyrere synes ofte at cash er king. Så kan dere jo låne dem ut til en god venn? :roll:

Tanken er tenkt og diskutert :mrgreen: Tror bestyreren ville ha alt under ett dessverre, og så hadde han en kamerat som er forhandler og kunne ta seg av det hele :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ta med disse opplysningene og snakk med sorenskriveren. Det virker jo ikke helt stuerent dersom der er slik det henger sammen. Kriteriene for omsetning er ikke helt frie. Det skal gi et størst mulig utbytte. Se til at selger og den som tar taksten ikke er samme person.

Link to comment
Share on other sites

Ta med disse opplysningene og snakk med sorenskriveren. Det virker jo ikke helt stuerent dersom der er slik det henger sammen. Kriteriene for omsetning er ikke helt frie. Det skal gi et størst mulig utbytte. Se til at selger og den som tar taksten ikke er samme person.

 

Fikk ikke Rune Rudberg beholde bilen etter konkursen? da det ike forelå noen særlig verdi for kreditorer i den eller noe.

 

Må vel si at jeg er litt mer interessert i konklusjonen på dette en det som bra er... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bostyrers jobb er å sikre likvide midler i et bo. Våpen er for våpeneiere ofte svært personlige eiendeler, for andre stort sett gammelt skrot. Dessuten ikke særlig omsetningsvennlig, med hele den godkjennings- og søkemølla det idag er å skaffe seg våpen. Kan ikke jussen i dette, men mener dette er svært tvilsomt både mht økonomisk sans og moralsk sett.

 

Videre jobber jo bostyrere etter hva som er registerte og beviselig den som er slått konkurs egne eiendeler. Hadde det vært meg og siden kun låskasser er nummerstemplet; vekk med skjefter, kikkerter, skru ut løp, ta av avtrekk og tennstifter. Intet ulovelig i å mekke på egne våpen.

 

Vær så god, kjære bostyrer! Selg til høystbydende! Ville også krevd å få vite tid og sted for evt auksjon og vært tilstede med tilstrekkelig cash så ikke; "venner og kjente" av bostyrer fikk seg noen billige våpen (deler :lol: ) til skampris. Det er nok av kjeltringer i og rundt konkursbo! Ingen vist for kameraten din å være naiv i denne situasjonen.

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har det skjedd. Samtlige våpen måtte i dag inn til taksering for videre salg. Der var det ingen kjære mor nei.

Nå fikk faktisk denne saken en forholdsvis grei slutt likevel. Kompisen som hadde innsett at han måtte skifte hobby fra jakt til frimerkesamling eller noe sånt kan feire ei god jul likevel. Taksten ble overkommelig, og bobestyrer lot seg overtale til at våpnene kunne frikjøpes fra boet av tredjeperson til takstpris uten salg/omregistrering. Heldigvis hadde jeg beløpet på bok, og enden på visa er at kompisen fortsatt er eier av våpnene sine.

Det vil helst gå godt....

Link to comment
Share on other sites

Beskjeden!?

Tiltro, risikovillighet evne og vilje til å stille opp for en kompis i deep shit (og slik verden er i dag, kansje spesielt med noen få laken til låns for å berge hobbyen). Er slik jeg ser det en del av ekte venskap. Kansje det er beskjedent for deg (du har kansje såpass med grunker at det ikke er så farligt), men jeg tror ikke kompisen din ser slik på det (var jeg i hans sko, var nok ikke beskjedent. Akkurat det jeg ville ha kalt ditt bidrag).

 

Om ikke annet så vet i hvertfall han hvem som er en av hans ekte venner nå.

 

Håper det går bra videre med ham, og deg.

 

God jul dreagle

Link to comment
Share on other sites

Åh fytti katta Dreagle. Dette står det respekt av....lang vei :D

Dette var jaggu hyggelig lesing litt nedpå sida. I førsten så må jeg si jeg ble rimelig lei meg gitt. Godt at bobestyreren tok til fornuft også :D Det var jo han som egentlig hadde det siste ordet i denne saken her. Her var det happy ending, og vel så det, og jula kan bare komme smygende. Råbra :D

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere gi dere folkens! Om dette hadde skjedd meg ville det vært jevngodt med kastrering, så valget var ikke vanskelig å ta. Dessuten har jeg ikke gitt bort noe, bare ytt et lån. Har jaktet og brukt hytta gratis hos fyren i alle år også. Skulle bare mangle.

Ser for meg at noen skulle forsvunnet med Mauseren jeg kjøpte da jeg var 16 som jeg skjøt mitt første rådyr med. Jaktfeltbørsa jeg bygde helt selv som kostet ukevis med arbeid og ikke så få kroner. Osv osv. Samme forholdet til børsene har nok de fleste jegere/skyttere. Tipper de fleste hadde gjort såpass ja.

Vil få lov til å takke for mange hyggelige ord i tråden, og ikke minst en PM jeg fikk. Det var en av de hyggeligste julehilsener jeg noengang har fått.

Ønsker dere en riktig god jul og et godt nytt jaktår.

 

Hilsen Dreagle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...