Jump to content

Skyting på løpende elgskive


Recommended Posts

Noen har vel erfaring på å skyte på løpende elgskive, og da lurer jeg på som fersk skytter på den slags, hvor langt frem holder man når man skyter(Skjegget? etc). Da tenker jeg på 100m og den fart som en konkurranse krever?

Link to comment
Share on other sites

Det varierer fra person til person. Du må nesten finne ut selv hvor langt frem du må holde.

Det er også ulike teknikker ute og går. Noen følger og noen "innhenter" elgen og drar forbi. Hvor flink du er til å ikke stoppe bevegelsen i skuddet er avgjørende, men et sted mellom mulen og brystet er nok det vanligste stedet å trekke av på.

Løpende elg er meget lærerik og artig skyting og det burde være en del av de obligatoriske 30 skuddene til storviltprøven mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

det burde være en del av de obligatoriske 30 skuddene til storviltprøven mener jeg

Jepp, det og noen skudd på ei elgskive på 1000m hold :wink: Vanskelighetsgraden, og skadeskytingsmuighetene om det er levende vilt er nokså sammenlignbar vil jeg tro.

Det er utvilsomt moro å skyte på bevegelig mål (og på langt hold), men relevansen til jakt på vilt er heller tvilsom?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løpende elg er meget lærerik og artig skyting -
- det er jeg helt enig i.
- og det burde være en del av de obligatoriske 30 skuddene til storviltprøven mener jeg.
- men til denne påstanden kommer etpar innvendinger, som både er av praktisk og prinsippiell art:

 

1: Hvordan skal vi få avviklet de årlige treningsskuddene for "storviltprøven", hvis alle de ca. 100.000 riflejegerne skulle skyte på løpeelgen?

 

2: Hvilken relevans har denne skytingen, for eksempel for jegere som bare jakter sel, og skyter hodeskudd på dyr som ligger dønn stille?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke forslaget til tussehaugen er så veldig tussete. Han (eller hun) ytrer jo bare hvordan han (eller hun) synes verden burde ha vært. Men storviltprøven er altså ment for at alle storviltjegere skal prøves for å se at utstyret fungerer tilfredsstillende før de slipper ut med skarpe våpen i norsk utmark.

Likevel - om de 30 treningsskuddene hadde omfattet noen skudd på løpende elg, tror jeg nok det kunne sørget for et par færre skadeskytinger i løpet av sesongen etterpå. Fordi mange ville latt være å slenge av gårde et skudd etter dyr som løper forbi posten. Fordi de med en runde på en løpende pappelg før jakta ville vært relativt sikre på at de neppe ville komme til å treffe dødelig uansett.

tussehaugen har ikke sagt at prøven bør være på løpende, men at noen av de 30 før burde vært det.

Jeg er enig, det burde de. Men jeg forstår jo at det neppe lar seg gjennomføre. Likevel ville det vært fint om så mange som mulig vil forsøke å få det til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Viltloven er vel klar på at det er ulovlig å skyte på løpende elg på 100 meters hold? Og da ville det vel være dumt om myndighetene skulle pålegge oss og trene på det?

 

Jeg har skutt noen tusen skudd på løpende elgblink, og det er lærerikt hvis man skjønner selv hva det er man lærer: Nemlig at dette ikke er noe man kan gjøre mot levende elg.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven kan si hva den vil. Det er ikke skyteleders ansvar å lære jegerne viltloven. tussehaugen mente antagelig at treningsskyting på løpende pappelg kan gi forståelsen av hvor vanskelig det er å plassere gode skudd på løpende vilt, uansett om viltet er innenfor 40 eller 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen tusen skudd på løpende elgblink, og det er lærerikt hvis man skjønner selv hva det er man lærer: Nemlig at dette ikke er noe man kan gjøre mot levende elg.

 

Jeg er ikke uenig når det gjelder frisk elg. Men skadeskytinger skjer og da er saken en annen.

 

Jeg sier ikke at løpende elg-trening bør bli obligatorisk, men det er greit å ha en følelse av både hvor vanskelig det er og hvor man skal holde i et knipetak :-)

Link to comment
Share on other sites

Viltloven, med tilhørende forskrifter + jegerprøveopplæringen og presidenser -> gjør det ikke spesielt enkelt å skulle bli frifunnet etter skadeskyting av en løpende elg på 100 meters skyteavstand. Ellers er DN's målsetting mindre enn 5% skadeskyting, og den er heller ikke lett å etterleve på hundre meters hold og løpende elg.

 

Vi har så lett for å tro at hvis vi skyter litt noen dager i løpet av sommeren, så blir vi så forbasket mye bedre til å skyte enn alle andre. Stort sett så er det dessverre ikke slik. Skal vi bli bedre til noe, så må vi trene mye. MYE. Det hjelper veldig lite å skyte 50-60 skudd en dag i uka noen fattigslige sommermåneder. Det er selvsagt ikke til skade, og det er morro. MEN mye bedre blir vi ikke. Da måtte vi ha trent gjennom hele året, flere dager i uka, tusner av skudd i året, med løpsbytta både til Jul og Sangthans.

 

Jag har aldri skutt mindre enn nå, og har aldri vært en bedre jaktskytter. Fordi jeg gjennom livet har forstått dette med trening og treningsutbytte, og jaktetikk. Jeg skyter kun på korte hold, mot dyr som står i ro, og med godt anlegg. Ligger ikke forholdene til rette for det, slipper jeg å pusse og jeg har noe og jakte på også neste dag.

Link to comment
Share on other sites

Elgbaneskyting er nok mer en konkurranseform enn et treningstilbud som er til for at jegere skal bli bedre til å skyte på hjortevilt i bevegelse. Det sagt er det både krevende og lærerik skytetrening som øker ferdighet, men det kreves mye trening før en kommer opp på et nivå med stabilt gode resultater. Nå om dagen trener jeg ikke ikke så mye på dette som jeg kunne ha tenkt meg, men tidligere da jeg var mer aktiv på synes jeg at det var en signifikant forbedring å spore ved rundt 1000 treningsskudd på løperen i løpet av sommeren. Skal man opp på et nivå der man kan hevde seg jevnt i toppen kreves det nok adskillig flere, også over tid.

 

På vårt anlegg ønsker vi gjerne jegere som ønsker å prøve seg på løperen velkommen nettopp for at de selv skal få se hvor ugreit det er å sette inn fem treff i vitalt område på en elg som, og det passer vi på å understreke, beveger seg med kjent hastighet, vinkel, avstand og tidspunkt. Det vi av og til ser er at selv utrenede kan skyte en god serie så vi passer på at de som har fått boostet selvtilliten etter en slik innledning blir oppfordret til å skyte flere serier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke forslaget til tussehaugen er så veldig tussete. Han (eller hun) ytrer jo bare hvordan han (eller hun) synes verden burde ha vært. Men storviltprøven er altså ment for at alle storviltjegere skal prøves for å se at utstyret fungerer tilfredsstillende før de slipper ut med skarpe våpen i norsk utmark.

Likevel - om de 30 treningsskuddene hadde omfattet noen skudd på løpende elg, tror jeg nok det kunne sørget for et par færre skadeskytinger i løpet av sesongen etterpå. Fordi mange ville latt være å slenge av gårde et skudd etter dyr som løper forbi posten. Fordi de med en runde på en løpende pappelg før jakta ville vært relativt sikre på at de neppe ville komme til å treffe dødelig uansett.

tussehaugen har ikke sagt at prøven bør være på løpende, men at noen av de 30 før burde vært det.

Jeg er enig, det burde de. Men jeg forstår jo at det neppe lar seg gjennomføre. Likevel ville det vært fint om så mange som mulig vil forsøke å få det til.

 

 

Som om jeg skulle skrevet det selv :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...