Jump to content

Jakt, adresseendring, jaktrett


Gullvingen

Recommended Posts

Bare lurer på en ting...

En bekjent har flyttet fra bygda si og har i den forbindelse ikke endret sin adresse med bakgrunn i at han da mister jaktrett i den gamle kommunen, da altså på elg, rein, hjort etc.

Hvordan det er med jaktlaget aner jeg ikke, men kompsfaktoren er nok høy....

 

For meg er dette ganske ureal oppførsel og videre så plikter man jo å endre adresse til der man har sin nattehvile/fast bopel?

 

Hva mener røkla om dette?

Rett eller dritt?

Link to comment
Share on other sites

Neida, han bor beleilig nok hos sin nye kone fra et annet land...men det ekteskapet er nok kanskje ikke godkjent i Norge og dermed heller ikke registrert her i landet....

Tror ikke bilen står på han heller...

 

Bare lurte om det er greit å på en måte snylte slik...for i mine øyne er det nettopp hva det er.

Snylting og urettmessig jakt da han verken er grunneier lenger eller bygding, men har adresse der da..

Kjøper da altså kort som bygding og har ellers ingenting med den kommunen å gjøre.

 

Nå tror jeg vel at han ikke lenger har noe med sitt gamle jaktlag å gjøre, men det blir jo urettferdig for en del andre ang reinsjakta vil jeg tro.

 

Staselig kar dette ja.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje han er uten fast bolig (UFB) og anleggsarbeider/sesongarbeider/løsarbeider/kontraktsarbeider/selger/service-Ingeniør med liten fokus på bosted og låner/leier ett krypinn i hjemkommunen og overnatter periodisk hos en av damene som han ikke er gift med.

Ikke alt er slik det ser ut til.

Det finnes jo folk som har arbeide Norge rundt og sjelden sover i samme seng 2 netter på rad.

Jeg hadde en sjef som reiste verden rundt og solgte kassa-apparater det meste av tiden. Men han var fremdeles bosatt hjemme selv om kona og barna så lite til ham.

4 timer kjøring er jo ett stykke så kanskje han leier noe hos venner/bekjente for å ha ett sted under jakta hvis han ikke nøyer seg med å sette opp ett telt på ei tomt han har tenkt å kjøpe.

Posten kommer kanskje Poste Restante og blir ettersendt mot ett gebyr mens han sorterer ut livet sitt.

Det er jo ikke all verden med post i våre dager.

Hvis han betaler skatt og ikke vil ha bostøtte/rettigheter noe sted så ser jeg ikke noen problemer.

Jeg tar det for gitt at myndighetene er systemnøytrale og at det ikke finnes noen gunstige smutthull som de ikke har tettet for lenge siden.

Han har kanskje ett ønske om å flytte tilbake ved første anledning hvis det dukker opp arbeide

og ønsker å beholde lånekortet på biblioteket.

Lånekortet/jakta/skattefuten er kanskje det eneste faste i hans liv mens døden venter tålmodig.

Det er mange studenter i Oslo som flytter mye rundt og ikke har noen planer om å forbli etter endte studier.

Å skifte bostedsadresse stadig vekk blir det fort surr av

og posten havner på avveier.

Det finnes de som skifter bosted etter 4-6-8 uker i årevis mens de studerer.

Det eneste faste er leseplassen, trykkblyanten, laptopen, kontantkortet i telefonen, kassa på Narvesen og månedskortet.

Soveposen er fast gjest i ryggsekken.

Det blir gjerne billigst slik.

Så har de kanskje ett støvete krypinn til nødbruk i boden på loftet i ett gammelt hus i Storgata - Uoppvarmet.

De er det greit å ha fast adresse hjemme hos mamma/pappa.

Hvis de blir syke så kanskje de bare flytter hjem til Lillehammer og blir ingen belastning for Oslo. Skatt betaler de lite av uansett.

Kanskje han har planer om å kjøpe tomt og bygge hytte/hus?

Kanskje noe annet enn jaktrettigheter lokker og han har planer/ønsker om å flytte tilbake.

Kanskje er det en firmabil han kjører rundt i.

Det er mange som har firmabil/leaser/leier/låner.

En kamerat av meg suser rundt i en lite brukt sort Saab 900 han låner permanent av gamlingen i bytte mot hyppige invitasjoner på middag slik at han kan snakke med barnebarna.

Ett greit bytte.

Det er ikke mere eksotisk enn den sigarillo røykende pensjonerte nabodamen som fremdeles ikke

er kommet hjem fra Tyrkia og den tidligere vaktmesteren/snekkeren i 1 etage som bor delvis i Spania sammen med en dame hvis han ikke er på The Hytte om sommeren mens han leier ut til studenter og andre og sjelden bor der selv.

Men hvis han blir skikkelig syk så kan du være trygg på at han

overlater The Hytte til arvingene og dropper Spania om vinteren. Ett eller annet sted må han ha fast adresse og det er neppe Spania eller The Hytte.

Gamlinger er ikke som før. De går rundt med blå piller i brystlomma og er populære hos damene.

 

Stadig forvirra?

Fylg med i neste episode av Forviklingar.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Er noe av dette rabbelet untakshjemmel for folkeregisterlovens bestemmelser?

Bostedsløse skal registreres som UFB men siden UFB har sosialt stigma så kanskje han søker å unngå dette.

https://no.wikipedia.org/wiki/Bostedsl%C3%B8s" target="_blank

Hvilken innvirkning dette har på rett til lånekort på biblioteket

og jaktrettigheter vet jeg ikke.

Såfremt han ikke er Nomade.

Nomaders rettigheter vet jeg ikke noe om.

De har kanskje jaktrettigheter de også.

 

Jeg regner med at det finnes i overkant av 2000 individer fra USA som oppholder seg uten oppholdstillatelse i Norge.

Ulovlig, men de er nå der.

Ulovlig Norsk.

De fleste skaffer seg etter en tid godt betalt arbeide/faste inntekter og oppholds/arbeidstillatelse men noen forblir i Norge uten oppholdstillatelse og faste inntekter i lang tid.

 

Jeg vil ikke se bort fra at mannen De Facto er bostedsløs

selv om noen mener han bor hos en dame han er gift med men

ekteskapet ikke er anerkjent av norske myndigheter.

En dame som kanskje ikke ser velvillig på at han melder flytting dit.

 

Hvis han var ute etter lavere skatter så kanskje han flyttet til en kommune med lavere skatter.

Da fikk han jo mere penger til å kjøpe jaktrettigheter.

Det er nok jaktkamerater og en følelse av tilhørighet som teller mest.

Kanskje kommunen han er registrert i ser ham som en nyttig skattebetaler uten utgifter i en ellers slunken kommunekasse og ser det som ett rimelig bytte at han har jaktrettigheter der han ikke bor men jakter.

Kommuneansatte/skattefuten er neppe høyt motivert til å sage av grenen de sitter på og er sikkert vant til at det løser seg etter hvert.

Om han er en ekkel fyr spiller mindre rolle så lenge pengene

i kassen klinger inn. Da er det i alle fall noen som setter pris på ham :-)

Det er jo kjekt med skattebetalere hvis man har store utgifter til gamlehjem og skole. Noen har jo store barneflokker og liten skatteevne.

 

Det er godt at mannen i det minste her 1 sunn interesse - Jakt.

Jeg ser ingen grunn til å røske ham ut av ett oppbyggelig miljø.

Kanskje hans jaktkamerater ser det slik også.

Hvis han betaler skatt også så er jo det utmerket.

Kanskje han etter hvert tjener nok til å skaffe seg bolig/hytte

der han helst vil bo og da vil det nok løse seg etter hvert.

 

Kommunen kan sikkert kvitte seg med en villig skattebetaler

men da kanskje de ser at mannen kjøper/fester seg en billig

tomt og parkerer en campingvogn/Moelven brakke der mens han søker om byggetillatelse eller flytter inn på den lokale campingplassen og blir langpendler med store fradrag til inntekts erhvervelse.

De har kanskje sett slikt før.

Det hele blir ett tomt slag i luften.

De fleste kommuner fører en evig kamp mot at fattigfolk

flytter inn og belaster kommunebudsjettet.

De har viktigere å gjøre enn å bry seg med en villig arbeidsom uglesett skattebetaler som liker å gå på jakt med kjente jaktkamerater.

 

Hvilket minner meg om narkomane fra hele østlandet

som høyrøstet passerer forbi i retning Oslo S omtrent halv fem om morgenen og sigøynere som trekker i retning den lokale kirken omtrent klokken 11 om kvelden i sommerhalvåret.

Uten Fast Bolig (UFB) om sommeren men skraper sammen til byggematerialer til å bygge selv på tomta i Romania om vinteren?

Du behøver ikke å like det, men det er nå sånn.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Han bor ikke i kommunen, er aldri der unntatt ved reinsjakta etc.

Han besøker aldri noen, ikke engang sin egen familie.

Ny dame, ny jobb, nytt liv, men tviholder på retten til å jakte (få tildelt kort på rein) i en kommune han ikke tilhører....

Ikke greit mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Han besøker aldri noen, ikke engang sin egen familie
Får et familiemedlem til å samle opp posten på bostedsadressen og sende nedover.
Hvis jeg absolutt var nødt til å mislike noen i denne saken, hadde jeg valgt tullingen som gjør all postbehandlingen, uten å ha noe igjenn for det. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke eie en skit. Om du har et sted du kan folkeregistrere adressa di (feks en leid hybel) og får det godkjent av folkeregisteret så er det vel ok da.

Nå er vi vel litt off topic, men om folkeregisteret ikke får med seg at du bryter regla for folkeregistrering er det vel likevel ikke gitt at det er ok. Jeg kan leie meg en hybel i bergen og folkeregistere meg der for alle de fantastiske privilegiene, men så lenge jeg ikke bor der er det like fullt ikke ok.

Link to comment
Share on other sites

Han bor ikke i kommunen, er aldri der unntatt ved reinsjakta etc.

Han besøker aldri noen, ikke engang sin egen familie.

Ny dame, ny jobb, nytt liv, men tviholder på retten til å jakte (få tildelt kort på rein) i en kommune han ikke tilhører....

Ikke greit mener nå jeg.

Så fælt, han besøker ikke familien en gang.

Det er tydelig bygdedyret er velinformert.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke eie en skit. Om du har et sted du kan folkeregistrere adressa di (feks en leid hybel) og får det godkjent av folkeregisteret så er det vel ok da.

Nå er vi vel litt off topic, men om folkeregisteret ikke får med seg at du bryter regla for folkeregistrering er det vel likevel ikke gitt at det er ok. Jeg kan leie meg en hybel i bergen og folkeregistere meg der for alle de fantastiske privilegiene, men så lenge jeg ikke bor der er det like fullt ikke ok.

Bryter reglene? Om man har en boplass, har fått det godkjent som bopel, betyr det at man må oppholde seg der hele tiden da? Hvem skal kontrollere at man oppholder seg der tilstrekkelig mye?

Link to comment
Share on other sites

Nei, du må ikke oppholde deg der hele tida, men det skal faktisk være der du normalt sover. Det er noen unntak for sjøfolk, fengsla, pendlere o.l., men hovedregelen er tydelig, og den fravikes ikke uten videre. Se pkt 5 i forskrift om folkeregistrering.

 

At ingen fører noen videre kontroll (ikke veit jeg om det blir sjekka) betyr ikke at det er greit å lure folkeregistret, ihvertfall ikke "greit" i betydninga lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid jeg setter bilen inn i garasjen, selv om jeg har oppgitt til forsikringsselskapet at den står i garasje - og noen glemmer jeg å sette på alarmen selv om jeg har oppgitt at jeg har alarm...

Og tror du faen ikke jeg glapp oppi 75 i 70-sonen her istad, det er vel neppe greit, selv om politiet ikke stoppa meg når jeg kjørte forbi dem. Er det greit at jeg ikke stoppa og tilsto?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et avslappa forhold til lover og regler blir etter hvert en livsstil for noen...

For forvaltninga hos onkel liker de ikke særlig godt folk som har lemfeldig livsstil og gjentatte bommerter får gjerne en konsekvens.

 

Ja jeg er ganske godt informert til tross for at jeg ikke har noen kontakt med vedkommende utover de gangene han gjennomgår et par kriser og tigger om penger.

Dette er egentlig uvesentlig, saken var egentlig at han har beholdt sin bostedsadresse utelukkende på grunn av jakta. Kan på en måte forstå akkurat det da jakta er hele livet hans og det har vært lite jakt siste to åra, videre har jeg ikke tenkt å sladre...likevel må jo fastboende vite at han ikke bor der...!

 

At andre leker postmann for han får jo bli deres sak, noen liker jo ulønnet arbeide.

Sakens kjerne er at hans eks aldri får reinsjakt på grunn av han, han er "en av kara" og hun kommer i andre rekke når det deles ut kort...Altså var poenget urettferdighet, moral mangler han jo totalt uansett.

 

Når man er i et forhold og har fire unger forventes det iblant at man deltar som far.

Han har aldri gjort annet enn å jakte på alt som har puls. Forståelig.

At kjerringa ble lei og stakk...forståelig.

Nå har han ny kjerring som hater jakt...forståelig.

 

Nei vi er ikke i slekt og bor heller ikke i samme kommune og han adresse i en kommune langt unna.

Link to comment
Share on other sites

At kjerringa ble lei og stakk...forståelig.
De har samme adresse.
Skjønner at dette reinskortet må være høyt ettertraktet, da ingen av dem gidder å melde flytting. :lol: Tydeligvis kun hobbypostsorteringsassistenten som fremdeles er igjenn på plassen. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...