Jump to content

XXL, haglepatroner og våpenkort


DoctoRoy

Recommended Posts

Kontaktet XXL for å høre hvordan det lå an med å kjøpe haglpatroner derfra. Regnet med at ettersom jeg har løst jegeravgiftskort så skulle det være i orden å kjøpe patroner til min gamle Starhagle fra tidlig '80 tall. Det går aldeles ikke an hos XXL. De forlanger våpenkort - med hagle i aktuelt kaliber innført. Holder det ikke med betalt jegeravgift og ID? Er dette noe nytt eller har jeg misforstått noe i forskriften - eller er det bare XXL som legger "sikkerhet på sikkerhet"?

Link to comment
Share on other sites

Njaaaa, det med ikke pliktig er jeg nå ikke så sikker på da. De har fått konsesjon til å selge ammunisjon ved å bevise at de tilfredsstiller visse myndighetskrav (forskrift) for slikt. Vil ikke jeg kunne forlange at de selger til meg på bakgrunn av at jeg også tilfredsstiller krav i forskrift?

Link to comment
Share on other sites

nei,

 

utesteder for bevilgning til å selge alkohol ved å bevise at de tilfredsstiller visse myndighetskrav (forskrift) for slikt, men de kan og av og til lager egne krav i tillegg som feks minimumsalder på 25 år selv om loven ikke er så streng.

 

Kravet er vel at man ikke kan diskriminere basert på rase, religion ol. Men de kan fint sette strengere regler enn myndighetene krever.

Link to comment
Share on other sites

"For uregistrerte haglegevær som er lovlig ervervet før 1990, er det nok å fremvise gyldig våpenkort for andre våpen, eller gyldig registreringskort i jegerregisteret. Ved kjøp av ammunisjon til hagler som er/skal være registrert, må våpenkort fremvises."

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med det sitatet, er at det ikke finnes å lese i lovteksten. Kilden er her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Ke ... &ArtKey=56

 

Våpenloven sier at den som vil kjøpe ammunisjon må ha tillatelse fra politiet, men utdyper ikke dette videre. Det gjør derimot våpenforskriften:

 

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen nekter .38 på .357 kort eller 12/76 på kort det bare står 12, da er de rett og slett fette idiot, og burde lære seg jobben sin.

 

Det står, "Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet".

 

.38 spesial kan brukes i en .357 magnum revolver, altså er det ammunisjon til våpenet.

Samme med 12/70 til hagle i 12/76

.223 rem til rifle i 5.56 nato

.40S&W til revolver i 10mm auto

Etc. Etc.

 

Og det med krutt, det er ihvertfall bare piss. Røyksvakt krutt er røyksvakt krutt, punktum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...