Jump to content

Våpen laget på kongsberg våpen fabrikk


Sammleren

Recommended Posts

Er noen av Kongsberg og Husqvarna Rolling Block våpnene like lagd på lisens :?:

 

Ja alle Kongsberg- og Husqvarnaproduserte RR rifler var lisensprodulsjon fra Remington.

Det ble også songt halvfabrikata deler til børsemakere i Norge som satte sammen sine egne modeller.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes lite dokumentasjon på fektegeværene siden dette var "ikke Våpen" men på tegningsarkivet fant jeg tegninger på Lebell og Belgisk Mauser 1889 omgjort til fektegevær.

Tegningen er gjort i 1948 og det var vel antagelig i det tidsrommet disse geværene ble fremstilt.

Jeg har også sett fekegeværer produsert av kammerladere og Jarmann.

de våpna fra kontinentet, var det våpen tyskerne levna da de dro hjem fra norges-ferien sin i 45?

Link to comment
Share on other sites

Kommer stadig på flere KV produkter.

 

Signalpistol M/1905 28mm

Signalpistol M/1909 28mm

Signalpistol M/1909/32 38mm

Signalpistol M/1909/43 26mm Cal.4 Merket "DEUTCHE MUNT"

Signalpistol M/1943 26mm Cal.4

Signalpistol M/1909/POLITI 27mm Merket POLITI og Løve

Signalpistol M/1951 26mm Cal.4

Signalpistol M/1951 26mm Cal.4 Merket K.ART.

Signalpistol M/1951 26mm Cal.4 Merket S.A

Link to comment
Share on other sites

Det finnes lite dokumentasjon på fektegeværene siden dette var "ikke Våpen" men på tegningsarkivet fant jeg tegninger på Lebell og Belgisk Mauser 1889 omgjort til fektegevær.

Tegningen er gjort i 1948 og det var vel antagelig i det tidsrommet disse geværene ble fremstilt.

Jeg har også sett fekegeværer produsert av kammerladere og Jarmann.

de våpna fra kontinentet, var det våpen tyskerne levna da de dro hjem fra norges-ferien sin i 45?

 

Det var helt sikkert noe av det rasket de glemte å ta med seg hjem i 45-46

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er også kjent noen umerkede slaktepistoler uten "trakta" og med sikter, antatt å være "matpakkeutgaver", altså våpen som ansatte har laget til seg selv litt på siden av den ordinære produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

KV laget vel også hvalkanoner i 90 mm og 50 mm for fangst flåten.

I reklame fra ca 1949 er det laget 600 av 90 mm.

 

90mm ble produsert for Sør-isen (fangsten rundt Sydpolen) og 50mm for bruk på mindre hval langs kysten av Norge, Island og Grønland.

Det er produsert ca. 300 stk 50mm som er en baklader med slutstykke av "bajonettfatning" type. (Skrue).

I 1992-1993 leverte vi deler til 67 stk 50mm samt overhalte på Kongsberg 9 av disse med nye sluttstykker for Grønlands Hjemmestyre.

Link to comment
Share on other sites

Det er også kjent noen umerkede slaktepistoler uten "trakta" og med sikter, antatt å være "matpakkeutgaver", altså våpen som ansatte har laget til seg selv litt på siden av den ordinære produksjonen.

 

Da produksjonen av M/51 Slaktepistol ble nedlagt på Kongsberg fantes det mye deler på lager. Disse delene samt deler til alle salongrifletypene og maskineringsutstyr til disse ble solgt til et firma i Drammen som het "Axel Helgeland".

"Axel Helgeland" monterte og solgte endel salongrifler og diverse annet til andre børsemakere i Norge samt monterte for salg i egen forretning.

 

Jeg har ikke vært borti glattløpede slaktepistoler M/51bare med riflede løp.

Link to comment
Share on other sites

De pistolene jeg har sett (2stk hos samme eier) har vært helt umerkede, den ene har baksikte justerbart i høyden (bladfjær med "trapp under), den andre kun forsikte. Den uten baksikte har ikke blånering utenom låskassen. Mener å huske det var forskjell på skjeftene, den ene galtt-den andre hadde freste spor i pistolgrepet.

Slike "matpakkepistoler" er også nevnt i en artikkleserie i Våpenjournalen om Kongsbergproduserte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Låsekassene til disse var samme som i Salongrifle M/22.

Tangen bak på kassa var bøyd ned og det var montert sikring som låste avtrekkeren.

Hvis det var samme baksikte på Slaktepistolen som på M/22 salongrifle var nok dette noe som var hjemmeprodusert.

Ved å lage ei pipe til slaktepistolen fra av ei pipe fra M/22/29 salongrifle blir sporet og feste til baksikte stående igjen på M/51 pipa.

Da vil serienr. fra salongrifla stå igjen på venstre side av slaktepistolen.

Slaktepistolen hadde serienr. stemplet på tangen.

 

Det er ikke over hode noe sikter på M/51 Slaktepistoler levert fra Kongsberg.

Dette var ikke et våpen men et slakteredskap.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo det jeg sier da, at de to pistolene ikke er levert av Kongsberg men laget der.

 

De har ingen merking i det hele tatt. Skal undersøke om jeg kan få fotografere de og evt poste bildene. Evt scanne bildene fra Våpenjournalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det finnes lite dokumentasjon på fektegeværene siden dette var "ikke Våpen" men på tegningsarkivet fant jeg tegninger på Lebell og Belgisk Mauser 1889 omgjort til fektegevær.

Tegningen er gjort i 1948 og det var vel antagelig i det tidsrommet disse geværene ble fremstilt.

Jeg har også sett fekegeværer produsert av kammerladere og Jarmann.

 

 

Nå fikk jeg endelig somlet meg til å finne fram det fektegeværet det var snakk om her tidligere!

Det lå ikke ute i verkstedet som jeg trodd, men sto gjemt bak et skap på loftet der støv og spindelvev hadde gjort sitt til å gi det et rustikt preg... :oops:

 

Altså, det er helt klart bygget for å være et fektegevær, det ser ikke ut til å være noen deler bortsett fra kolbekappa som har hatt noen opprinnelse fra våpenproduksjon hos Kongsberg.

 

Merkingen er i store bokstaver og som følger:

 

På tvers over den enden av røret som representerer "låskasse" står det:

Øverst en kronet "K" for Kongsberg, samt "MOD.1951"

På siden av røret som skal forestille låskasse står det:

"K.ART.NR.542" samt et lite halvrundt (ufullstendig?) stempel med et lite symbol inni.

 

En skikkelig tung kladeis med skjefte som muligens kan ha Jarmann i tankene og formen, men uten noen utfresninger til annet enn ståldelene som hører til fektegeværet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har ei jaktrifle 308 som ser ut som den er bygd på mauser-kasse fra Kongsberg. Mener det er en Kongsberg-K og den er merket med M83/S. I våpenkortet er den derimot registert som Winchester...

Var en på første side i denne tråden som også nevnte M83, men det kom ikke frem mye info.. Finner ikke noe på nettet heller, noen som vet noe mer, produksjonstall osv.?

Hva kan være grunnen til at den er registrert som Winchester i våpenkortet..?

AA

Link to comment
Share on other sites

M83S er produsert på den Tyske Bergkarabinkassa G33/40.

KV/NFT demonterte bergkarabiner som var brukt av det noske politi og brukte låsekassene til å lage jaktriflemodellene M/83, M/83S og M/83SK.

 

M83 ble produsert i serienr. 0001 -1054 + 2 små preproduksonslotter 01-23 + 001-068. 3001-300?

M83S ble produsert i serienr. 5001 - 5599

M83SK ble produsert i serienr. 5601 - 5668?

 

Jeg har ikke listene her nå men alle M83 og M83SK er produsert i 308 Win. Serienr. i 3000 serien er i 6,5x55.

Disse har kraftige Kongsberg skjefter.

 

M83S er i hovedsak produsert i 308 Win.

Men vel 100 stk på slutten er produsert i 30-06.

Disse har slanke italienske skjefter.

 

M83SK er korte karabiner og har slanke italienske skjefter.

Link to comment
Share on other sites

I diskusjonen her tidligere om Krag i kaliber 8x54 sa jeg at jeg ikke hadde funnet noe dokumentasjon på at dette var utført ved KV. I sommer kom jeg imidlertid over et kontrollverktøy fra KV som er merket:

 

"Caliber 8m/m

6,5m/m hylse med

utvidet hals"

 

verktøyet er et kontrollverktøy sjekk av kammerbrotch.

 

Dette er foreløpig eneste indikasjon på at denne kamring er utført på KV.

Men siden verktøyet forefinnes er det sikkert blitt produsert/omboret slike piper på KV.

Link to comment
Share on other sites

:wink:Det var en artikkel av Svein Solli,i bladet Våpen,nr 3-83... Nyprisen var ca kr3400,-

Kan det stemme at det finne sen modell som heter M83 og ble laget rundt 1985 i 308?

Ser ut som Mauser kasse..

Gamlingen har noe sånt og jeg vurder å overta den som skogsbørse.

Noen som har en formening av verdien på en slik børse?

 

Kan nok stemme det. Kongsberg lagde noen elgbanerifler og jaktfeltrifler på den tiden som het noe slikt. Mener jeg har et gammelt Våpenjournalen et sted der Jørund Lien tester disse. Skal si fra hvis jeg finner det...

Link to comment
Share on other sites

Det er nevnt over her at KV lagde noen Elgbane- og Jaktfeltrifler.

Denne modellen ble mest levert som system og har betegnelsen M/85E.

Det var ei rifle med 50cm pipe med diameter 19mm ved munning og den ble levert i både 6,5x55 og .308 Winchester.

Seienr. på disse var fra 2001 - 224x.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser at flere her har svært god greie på Mausere fra KV. Jeg har ei rifle M/83, G33/40, kal.308 merket -0048. Det betyr vel nummer 48 i en visstnok nokså begrenset serie (laget som gave til forretningsforbindelser?). Rifla er ubrukt, og påmontert et greit kikkertsikte. Er det noen som har interessant info om denne serien/rifla spesielt, eller våpenet generelt

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg Våpenhistoriske Forrening driver for tiden å jobber med en liste over våpen produsert ved Kongsberg Våpenfabrikk fra 1814 til 1986 og videre NFT as og Kongsberg Small Arms as.

Vi vil pøve å få lånt inn våpen eller bilder som kan offentliggjøres sammen med vitale date om objektet.

Dette skal legges ut på vår hjemmeside.

 

 

http://www.kvf.no/

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Ja det har vært laget forskjellige typer artilleri på Kongsberg.

 

20mm , 25mm, 40mm L60 og L70, 75mm , 90mm , 105mm , 155mm.

Dissse ble enten komplett produsert eller at KV lagde deler og monterte disse innkjøpte skyts i KV produsert montasje.

Reservedeler til en mengde WW2 utstyr som Norge tok i bruk etter WW2.

 

20mm Reinmetall våpen montert i 1000 vis for Norge og Tyskland i 70 åra.

25mm Mauser våpen montert i tårn for dsiv. applikasjoner.

40mm Bofors for Luftforsvaret og Marinen.

75cm for bergartileriet. Disse kunne taes fra hverandre for kløving med hest,

90mm TAK for marinen?

105mm for Artilleriet (1918)?

155mm Selvdrever Artilleri (M109N)

 

Når det gjelder leveranser av våpentyper levert til Forsvaret er det mengder.

Sidewinder (raketter)

Bullpup (Styrt bombe)

Penguin (Sjømålsrakett)

Nå er det nye NSM (Norsk Sjømål Missil)

 

Andre kuriositeter er de første hofteprotesene som en lokal kirurg monterte på Kongsberg Sykehus.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En kamerat ringte for 10 minutter siden og spør om ca. verdi på en Kongsberg 1843 Marinepistol.

Våpenet er nr likt og i fin stand. Det eneste er at den en gang i tiden har vært klikket med slik at pistongen har noen sprekker.

Den dukket opp i et dødsbo i familien og han lurer på hva han kan by for den?

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

1843 marinepistol er ikke noe som vokser på trær. Så jeg vil tippe at verdien er relativt høy om den er pen. Hør om kameraten din kan ordne et bilde av den, da er det enklere å estimere verdi.

 

Om jeg skal gjette litt, så gjetter jeg at en 1843 med hel orginalstokk og som er bra+ i stålet fort kan koste femsifrede beløp som kanskje tilogmed begyner med tallet 2. OBS dette er ukvalifisert gjetning, og jeg regner med å bli korrigert...

Link to comment
Share on other sites

Den øverste - grunnet stand - maks kr 8-9000. Den nederste er tilnærmet i perfekt stand (begge er mine og jeg kjenner dem dermed rimelig godt...) - kanskje opptil 14-15 000. Men mine er ikke til salgs! I hvert fall ikke disse.

 

M1848 kommer aldri (innen overskuelig fremtid) opp i 20 000 eller mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...