Jump to content

Erfaringer etter første gang som rifleskytter


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Jeg hadde min første dag på 100 meter banen i dag. Første gang som rifleskyter i mitt liv :roll:

 

Begge weatherby riflene mine(223 og 3006) er kjøpt brukt og i begge tilfellene fikk jeg opplyst at de ikke var skutt inn. Det fulgte med en del ammo som jeg har brukt i dag.

 

Jeg startet med 223 som har en bushnell 3-9x40 kikkert. Ammunisjon var Remington umc 55gr. Startet med å skyte utenfor skiva. Etter hvert kom jeg meg inn på skiva men skuddbilde var spredt over hele skiva på alle mine 30 skudd. Helt forferdelig følelse :oops:

 

Så fikk jeg prøve naboens tikka ctr med en leica kikkert. 2 serier av 5 skudd som satt innenfor 9ern på bilnken. Ganske fornøyd med det, men desto verre å tenke at jeg skjøt så dårlig med min egen rifle.

 

Så var det tid for å prøve min 3006 med en Vortex 6-24x50. Startet med Norma NP trainer. Gikk inn på skiva og samlet bedre enn med 223, men ikke i nærheten av så godt som jeg skjøt med Tikkaen til naboen. Jeg fikk hjelp til å stille litt på kikkerten og jeg nærmet meg etter hvert center men skuddbilde var fortsatt spredt. Jeg var raskt tom for Norma NP og prøvde Barnaul 145gr fmj. Da ble plutselig skuddbildet et helt annet og jeg skjøt mye dårligere.

 

Ikke en god følelse etter første dag på banen. Det mest provoserende er at jeg skjøt greit med naboens børse men ikke med mine egne.

 

Er det noen som kan komme med tips til en nybegynner? Er det verdt å prøve annen ammo? Jeg har en kompis som har utstyr for lading som jeg kan få låne.

 

Håper på hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok mange variabler.

 

Er kikkerten riktig montert?

Er alt montert riktig i stokken?

Hvor mange skudd hadde disse gått før du kjøpte de?

Dersom du har synt stokk. Presser denne mot løpet?

Er kikkertene i god stand?

Vedlikehold/puss?

Kroning?

Brukte du anlegg som kunne forårsake dette?

Og mange fler.

 

Den hurtige løsningen er å stikke innom nærmeste våpenkyndige butikk/børsemaker.

Her kan de sjekke alt på kort tid.

Er man heldig gjør de det gratis, eller for en billig penge.

Uansett er det nok billigere enn å ligge å skyte opp en masse ammo uten å helt vite hva man skal se etter.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Takker for hjelp her. Jeg kommer til å dra på Løvenskiold fremover ja.

 

Om kikkertene eller andre ting er riktig montert kan jeg ikke si noe om da de satt på begge riflene.

 

223 med kikkert fikk jeg opplyst at var ubrukt. Det så splitter nytt ut.

3006 skal ha gått 300-400 skudd. Alt ser ut til å være i god stand kosmetisk. Og fikk igjen opplyst at det var i super teknisk stand.

 

Begge har tofot, brukte en pute på kolben.

Kroning sier meg ingen ting.

 

Jeg får ta med utstyr til en kyndig person skjønner jeg!

Link to comment
Share on other sites

Ta av to-foten og legge den en plass du aldri finner den igjen....

 

De andre tipsene dine er ok, men dette er noe av det dummeste jeg har hørt. En tofot kan være et kjempebra hjelpemiddel til å skyte godt med. Som alt annet må det trenes på, men de fleste skyter bedre med en tofot enn på frihånd.

Link to comment
Share on other sites

Ta av to-foten og legge den en plass du aldri finner den igjen....

 

De andre tipsene dine er ok, men dette er noe av det dummeste jeg har hørt. En tofot kan være et kjempebra hjelpemiddel til å skyte godt med. Som alt annet må det trenes på, men de fleste skyter bedre med en tofot enn på frihånd.

 

 

Ja, jeg har lagt merke til det gitt når gutta kommer på banen.......

Link to comment
Share on other sites

Tofot er good shit men må si meg enig med flere her, lær deg og skyt uten først! Få skyte teknikk og avtrekk i margen så kan du ta skrittet videre etterpå..

 

Jeg skyter med jakt som motivasjon og kan ikke si jeg har skutt mange skudd liggende i jakt sammenheng, men jeg ville aldri vært for uten nesten 2 år med primært liggende skyting! Nå blir det nesten bare sittende og knestående men når jeg legger meg ned detter jeg på plass:) Når jeg er på jakt ligger tofoten i sekken og blir kun brukt når holdene blir lange. Ting skjer fort på jakt og tofot er ikke ett raskt redakap..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

lær deg og skyt uten først! Få skyte teknikk og avtrekk

Her er jeg helt uenig. Lær avtrekk og pust på stuegulvet, gjerne med støtte, og evt. på 15m med 22LR, eller på 100m med 22LR - det er UTROLIG mye lettere å få dette inn riktig uten rekyl og svære smell. Å lære seg avtrekk, mens man prøver, men ikke klarer, å holde ei lett jaktrifle stille og venter på smell og blåst...

Gå til et skytterlag - det er deres oppgave å lære folk å skyte faktisk - se §1 i Skytterboka. Tørrtren, og skyt 22LR - og les eller få forklart: Hva ER riktig teknikk?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå sporer det helt av her, men det er muligens på sin plass ettersom tråden går ut på å gi en nybegynner gode råd. Mener du , chiefen.v-2, , virkelig at en med lite erfaring skyter bedre på frihånd en med tofot? Ja, du må trene på å skyte med tofot, du får det nok ikke til perfekt første gangen. Men tiden det tar og komme opp på et bra nivå med tofot er mye kortere en om du skal skyte på frihånd eller med reim.. Hvorfor bruker langholdsgutta her inne tofot? Fordi det ser tøft ut. Tror nok ikke det.

 

Jeg vil råde trådstarter til å få sjekket børsa for evt feil. Les trådene her inne om skyting med tofot. Det er mye bra. Stikk ut å prøv igjen. Fungerer det ikke. Bytt ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er usikker på om børsa samler så spør noen som skyter mye om dem kan teste børsa di. da får du fort svar på om det er børsa eller skyteteknikken din.

er også veldig lurt å få noen til å veilede deg på skytebanen med tanke på skytestilling og avtrekk.

prøv å lær det riktig første gangen. uvaner er veldig vanskelig å få bort igjen.

 

mengdetrening med 22lr er gull verdt og nesten gratis.

Link to comment
Share on other sites

Skal man kun skyte på blink/langhold så stiller det seg litt annerledes.. Men med fersk jaktprøve innabors tar jeg utgangspunkt i att han skal på jakt! Da ville i allefall jeg lært meg og skyte uten tofot! Att man raskere skyter godt med tofot enn uten er vel ikke no godt argument, man skyter enda raskere godt med rifla i benk;)

 

Spørsmålet er hva målet er? Allsidig jeger eller max pressisjon på bana og blinken? M67 har nok mer snøring på riktig vei mot og bli en god skytter enn meg, men jeg føler jeg er bedre rustet som jeger med grunnlag i skyting uten hjelpemidler! Det er klart vis man gidder og ligge på stuegulvet og klikke og terpe teknikk så er jo det helt supert men jeg måtte nok på bana og smelle litt:)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja, det mener jeg.

Hva langholdsgutta driver med er ikke relevant i det hele tatt, for en nybegynner med jakt som mål er en skytereim og litt instruksjon ufattelig mer relevant en siste skrik i to-fot fra Tacticalkulinventions Ltd.

 

Om man leser første innlegget så ser man hva som er trådstarters problem. Han har ikke spurt om veien til å bli en god jaktskytter. Han har kjøpt seg to rifler som han ikke får gode samlinger med. Skal man teste våpnet så holder jeg meg hard på at da er det best med tofot eller en annen form for god støtte. Han skal ikke teste seg selv (ennå).

Link to comment
Share on other sites

Det var leit at det ikkje var ei meir positiv oppleving av skytinga fyrste gongen. Som det er sagt i mange trådar med nybyrjarproblem: DFS og .22lr er ein god stad å starte.

For å ta tak i det du har og gjere det du kan: Gøym unna 30-06 ei lita stund. Det er anvendeleg og godt utstyr og kaliber, (kanskje litt for stor minsteforstørring på kikerten, du vil få inn berre ein ubestemmeleg plass på pelsen til elgen i denne på mange aktuelle hald i elgskogen), men .223 er greiare å lære med, (og billegare). Ta av tofoten for no. Du treng færrast mogleg variablar for å finne ut kva som er feil. Tofot gjev minst fire meir enn du har med berre stokken. Bruk sandsekkar eller noko anna som underlag for handa som du legg stokken i til innskyting. Få med nokon til å hjelpe deg med innskytinga av børsa. Då får du utelukka børsa som feilkjelde. Ei generell undersøkjing av ein kompetent person er ikkje av vegen.

Få nokon som har litt trening til å instruere deg om skytestillinga. Det finst på dei fleste banar nokon som kan. Standplassleiar er ein god stad å spørje om du ikkje er kjend med nokon sjølv.

Liggande stilling til å byrje med. Bruk støtte under handa på framskjeftet som før nevnt, og begynn med å lære inn sikte, pust og avtrekksteknikk. Når du har fått litt instruksjon, kan dette med fordel trenast på utan ammunisjon i stova heime. Sentertenningsgevær som .223 og 30-06 tek i regelen ikkje skade av "klikk" og tørrtrening.

Det er mange faktorar som spelar inn på god skyting. Lær inn og øv så få som mogleg om gongen. Når du synest du meistrar noko; skyt så mange skot til som du har råd til før du går til neste steg.

Det å skyte krev like mykje trening som fiolin eller pianospel, men det læt mykje betre å øve :D

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du lånte en rifle av naboen, som du skjøt helt ok med (2x5x9p må vel være godkjent første dag man tester skyting). Antar at denne naboen har skutt en del mer enn deg, og lurer derfor på om han/hun prøvde din rifle også? Hva ble resultatet i så fall?

 

Om ikke ville jeg fått en mer erfaren skytter til å teste det neste gang på banen (om ikke det virkelig er løse skruer i montasje eller andre åpenbare grunner til manglende presisjon)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...